ایرنا نوشت:

محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان رییس جمهور برگزیده ترکیه شرکت خواهد کرد.

یک سخنگوی سفارت ایران در آنکارا روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با ایرنا در آنکارا این مطلب را عنوان کرد. به گفته این سخنگو، ظریف برای شرکت در مراسم تحلیف اردوغان در روز پنجشنبه هفته جاری به آنکارا سفر خواهد کرد.

در مراسم تحلیف اردوغان نمایندگان بیش از ۶۵ کشور جهان از جمله روسای جمهوری ترکمنستان، بنین، اوکراین، قزاقستان، توگو، بلغارستان، مولداوی، مقدونیه، آلبانی، سومالی، کوزوو، اتیوپی، بوسنی و هرزه گوین به همراه نخست وزیران، روسای مجالس و وزیران خارجه ده‌ها کشور جهان شرکت خواهند کرد.

در این مراسم همچنین نمایندگان هفت سازمان و نهاد بین‌المللی شرکت خواهند کرد.

اردوغان اولین رییس جمهوری ترکیه است که با رای مستقیم مردم این کشور انتخاب شده است. وی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه با کسب ۵۲ درصد آرا مردم این کشور، بر دو رقیب خود پیروز شد.

روسای جمهوری پیشین ترکیه از سوی مجلس ملی این کشور انتخاب می‌شدند و مراسم تحلیف آن‌ها نیز بدون حضور نمایندگان کشورهای خارجی و تنها با حضور نمایندگان مجلس ملی ترکیه برگزار می‌شد.

برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید ترکیه مورد انتقاد گسترده احزاب مخالف این کشور قرار گرفته، زیرا آنان معتقدند که مراسم تحلیف مورد نظر اردوغان همانند مراسم تحلیف خاندان‌های سلطنتی به هنگام نشستن بر تخت سلطنت خواهد بود.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 372146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =