۰ نفر
۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۹
فرار مغزها؛ میرزاخانی ها را دریابیم

فرار مغزها، فقط از داخل به خارج نیست؛ مغزهای ماندگار را دریابیم.

نخستین باری که نگارنده با اصطلاح "فرار مغزها" آشنا شد، برمی گردد به دوره ی دبیرستان، کتاب جامعه شناسی سال سوم رشته ی اقتصاد اجتماعی. در آن کتاب درسی، به خوردِ ما دادند که "فرار مغزها" در کشورهای جهان سوم، ناشی از سیاست های استعمارگرانه ی ابرقدرت ها است.

در نگاه نگارنده، کنار آمدن با این واژه، از همان موقع، سخت می نمایاند. چرا که نه بر این باور است که ایران، جزو کشورهای جهان سومی است و نه بر این عقیده که ابرقدرتی، وجود خارجی دارد. اما این که همیشه سیاست هایی استعمارگرانه از سوی استثمارگرانِ وقت و دوره و زمانه، ضعیفان را به خدمت رایگان فرا می خوانند، موضوعی پذیرفته شده است. و بر این نظر است که مفهوم این عبارت که «فرار مغزها در کشورهای جهان سوم، ناشی از سیاست های استعمارگرانه ی ابرقدرت ها است»، خود، القای فکری سودجویان اقتصادی دنیای بی قانون ها است که از همان دوره ی جوانی از طریق رسمی و با گنجاندنِ مفاهیمی از این دست در کتاب های درسی وسیله ی همین نظام آموزشیِ خودی و وطنی، مغز جوانانِ این مرز و بوم را شستشوی کامل می دهند که بیشتر، پی به قدرتِ به اصطلاح جامعه ی اول و پیشرفته ببرد؛ در حالی که این، دروغی بیش نیست! ولیکن این دروغ، آنقدر بزرگ است و به تواتر، گوش به گوش و دهان به دهان، حتی گاهی از زبانِ بزرگان شنیده می شود که ناخواسته باورمان شده است.

و

اما

اگر با کمترین ذکاوت و هوشمندی، علل و ریشه ی موضوع "فرار مغزها" را واکاویِ میدانی کنیم و چشممان را به روی اطرافِ خویش نبندیم، درخواهیم یافت که میرزاخانی های بسیاری وجود دارند که یا عِرق ملی دارند و ماندن در کشوری اسلامی برایشان، یک دغدغه ای عقیدتی است یا به هر دلیل، نا و توانِ رفتن به دیگر سرزمین ها را ندارند. به هر روی، بنا بر قول دیگران، ماندن را بر فرار ترجیح داده اند ولیکن مسؤولان کشور، از رییس جمهور گرفته تا رییس یک اداره در دورافتاده ترین نقطه ی اداری این آب و خاک، بایستی پاسخگو باشند که؛

چرا عملکردشان در مقام استخدام و به خدمت گرفتن منابع انسانی اعم از نخبه و غیر آن، بر ابتنای "شایسته گزینی" استوار نیست!؟

شوربختانه! کم نیست مشاغل و پست های سازمانی در جای جای میهن عزیز که به افراد کم صلاحیت و یا فاقد صلاحیت، سپرده شده یا حتی متأسفانه! بعد از این، واگذار می شود. مهم ترین روی این نوشته، واگذاری مشاغل به افراد است بدون انطباق داشتنِ شغل و رسته ی شغلی با تخصص و رشته ی تحصیلیِ متقاضی شغل و استخدام. و این، "بدترین نوعِ فرار مغزها" است. چرا که با "فرار مغزها"، سالانه، خسارت بسیار سنگینی بر کشور تحمیل می شود ولیکن در مقابل،  در واقع، با استخدام افراد در غیرِ تخصص و حرفه و رشته ی تحصیلی شان، تضییع حقوق شهروندان در سطح کلان اتفاق میفتد.

فرار مغزها، فقط از داخل به خارج نیست؛ مغزهای ماندگار را دریابیم که برای یک لقمه نانِ سنگکِ تازه ی هشتصد تومانی، به ناچار، شغلی را می پذیرند که منطبق با تخصص و حرفه و علاقه شان نیست.

و بدون تردید، عددِ "مغزهای ماندگار" از شمارِ مغزهای پایدارِ سفرکرده به خارج از کشور، بیش است.

امید آن می رود از دولت تدبیر که بعد از این، این شاخه گل را به شایستگی، به جامعه ی بیکار تقدیم نماید.

 

............................................

یادآوری مهم(1): نام بردن از میرزاخانی در این یادداشت، به معنای تأیید وجود نام ایشان، این ریاضیدان و افتخار ایران زمین، در فهرست اسامی فرار مغزها نیست.

 

یادآوری مهم(2): ناگفته پیداست که اجرای "طرح طبقه بندی مشاغل" خروجیِ مبتنی بر توسعه ی منابع انسانی یا جانمایی متخصص و حرفه ای در رسته ی شغلیِ مرتبط نداشته و به پیشرفتِ همه جانبه نیز در سطح کشور نینجامیده است بلکه برعکس؛ چه بسا حجیم شدنِ بدنه ی دولت، زاییده ی تفکرِ نابسامانِ حاکم بر مجریان طرح یادشده در دولت های پیشین و کنونی و پسین باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 371846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    30 1
    زیاد هم نگران نباشید چون بورسیه های 3000 نفری راه اندازی شده است فقط معدل شان پایین بوده که آن هم به همت دوستان حل شده
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    18 0
    ایا ما مبتلا به پارانویا هستیم ایا در پس هر مشکلی نیروی باهوش و حیله گر ایستاده تا به ما ضربه بزنه ؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    27 0
    تا زمانی که نگاه باندی و جناحی در سیستم آموزشی ما مطرح باشد و نخبگان ما احساس امنیت چه از لحاظ اقتصدی وچه از لحاظ اجتماعی نکنند ویا اتهام ستاره دار به آنها بچسبانند فرار مغزها ادامه دارد
  • حمید A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    39 1
    فرار مغزها به علت تبعیض هایی است که سهمیه های مختلف ایجاد کرده است و افرادی که با استفاده از سهمیه در کنکور قبول شدند، در مرحله استخدام نیز با استفاده از سهمیه جای افراد شایسه علمی را می گیرند. سهمیه مصداق بارز بی عدالتی در جامعه ایران است.
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    19 0
    نیازی نیست. شهردار تهران معظل ومشکل رو کشف کردن وحلش کردن
    • ص.ج A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
      2 0
      معضل درسته لطفا به املای کلمات بیشتر دقت کنین
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    14 1
    شما یه نگاه ساده بیاندازید ببینید عکس خانم میرزاخانی در نشریات داخلی چگونه چاپ شدو شما انتظار نداشته باشین نخبگان در جامعه جهان سومی که از بالا تا پایینش درگیر سانسور هست بمانند و آینده خود را نابود کنند..
  • عباس خاراباف IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
    17 0
    مطلب جالبی بود. بنده هم در بخش دانش برای همین نگرانی یادداشتی داشتم. من نگرانی اصلیم الان خروج نخبگان از بخش های تخصصی مرتبط به بخش های غیرمرتبط داخل کشوره. گرچه خروج از کشور هم معضلیه ولی الان همه دارن تو حوزه غیرتخصصی خودشون فعالیت میکنن.
  • بی نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۲
    12 1
    مشكل شما هم همين است ، اول بايد قبول كنيد كه ما كشوري هستيم جهان سومي و آن غرور بي دليل را كنار بگذاريد . سپس به جاي توهين به كشورهاي صنعتي جهان كه انگار نخبگان ما را به زور مي برند ببينيد چه كم لطفي در حق نخبگان خود مي كنيم كه غم غربت را به ماندن ترجيح مي دهند .
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    7 0
    وقتی انسان هایی که هیچ بوی از علم و دانش نبردن و وجدان کاریم ندارن متولی امور نخبگان می شن انتظاری بیشتر از این نمی شه داشت
  • بی نام IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
    5 1
    آی کیوی ایرانی ها 84 است ولی عراق و ترکیه86 و 87 و رژیم غاصب 94 و سایر دشمنان هم بیشتر از 84 اند. سوریه و لبنان هم حدود87 است. خیلی دارد وضع خراب میشود. داریم در برابر دشمن شکست میخوریم. کارهای کوچک برایمان خیلی بزرگ نمود میکند. ایرانی های که در جهان موفق میشوند همه شان در خارج ایران اند. یک نفر ایرانی که درون کشور باشد و جایزه نوبل گرفته باشد نیست. بیشتر درگیری ها روی قدرت و به دست اوردن فرصت برای کلاهبرداری است. زمینخواری و دور زدن تحریم انحصاری شده و مشخص نیست تحریم نعمت برای کیست؟
    • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
      4 1
      تست اي كيوي من 136 بود . ولي انقد بدشانسم كه با مدرك كارشناسي ارشد نه تونستم اپلاي كنم برم اونور نه اينور ميتونم هزينه دكترا رو پرداخت كنم. 6 ماه ديگه هم بايد برم سربازي . كارم كه الان فقط ميشه يه پرايد خريد رفت مسافركشي . ميگفتن اگه فوق ليسانس بگيري يا ميري خارج يا مسافركش ميشي فكر ميكردم شوخي ميكنن.