ایرنا نوشت:

برخی محافل غربی از تغییر رویکرد عربستان سعودی به بشار اسد رییس جمهوری سوریه بعداز ترس گسترش پدیده « داعش» و تهدید این کشور خبر داده و گفته اند که این مسئله موجب شده است تا در لبنان هم از تفاهم با بشار اسد به عنوان شرطی جدید برای نامزد کرسی ریاست جمهوری این کشور یاد شود.

روزنامه لبنانی «الاخبار» در شماره روز چهارشنبه خود همچنین به دیدار اخیر « سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان با« ولادیمیر پوتین» رییس جمهوری روسیه در سوتچی با حضور« سرگئی لاوروف» وزیر خارجه این کشور اشاره کرد و نوشت که در این دیدار علاوه بر بحران خاورمیانه ، مذاکرات ایران و غرب و قیمت نفت، در باره مقدمات حل بحران سوریه با تاکید بر باقی ماندن بشار اسد در قدرت گفت وگو شده است.

الاخبار به نقل از منابع آگاه خود افزود: بعداز انفجار بحران داعش و گسترش آن، لاوروف به عربستان برای تکمیل مذاکرات سوتچی رفت و این سفر با آمادگی روسیه برای تسلیم هواپیماهای سوخو به عراق در چارچوب توافق های قبلی بغداد و مسکو شد و البته وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که این همکاری دلیلی برای لغو تفاهم های پوتین والفیصل نیست.

الاخبار با اشاره به روابط بالاتر از همپیمانی عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر با آمریکا بویژه بعداز موضع معروف واشنگتن که به سقوط دولت اخوان المسلمین و محمد مرسی انجامید، افزود این در حالی است که روابط عربستان و آمریکا به دلیل موضع ریاض در قبال بحران سوریه و پرونده ایران دوستانه نبود.

این روزنامه لبنانی ادامه داد: السیسی همچنین سیاست گشایش روابط با مسکو را در پیش گرفت و با پوتین دیدار و در باره بحران سوریه گفت وگو کرد و روسیه با مواضع آرام او در قبال بشار اسد مواجه شد.

الاخبار با بیان اینکه « در محافل دیپلماتیک از تبادل پیام بین السیسی و بشار اسد سخن گفته می شود از جمله در جریان حمله اخیر اسراییل به غزه»، خاطرنشان کرد: دمشق با ابتکارعمل مصر برای حل بحران غزه مخالفت نکرده و حتی قاهره از طریق موسکو این پیام را که جبهه جولان و یا جنوب لبنان فعال و بحرانی نخواهد شد و هیچ طرفی خواستار ورود منطقه به جنگ گسترده و وسیع نیست، دریافت کرده است.

این روزنامه لبنانی براساس اطلاعاتی افزود: السیسی به مقامات سعودی و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس ابلاغ کرده که واشنگتن در حمایت مخالفان سوریه هرچند آنها را معتدل می خواند، جدی نیست و هیچ کمک میدانی به مخالفان از جمله ایجاد منطقه مورد حمایت در جنوب سوریه برای این مخالفان و تحویل سلاح های پیشرفته نخواهد کرد و به نظر من بشار اسد به پیروزی های زیادی در مقابل مخالفانش دست می یابد.

الاخبار با توجه به اطلاعات منتشره از ترس عربستان از پیشرفت داعش به سوی این کشور و مواضع مصر و نزدیک شدن مواضع قاهره و ریاض در خصوص سوریه، خاطرنشان کرد: اگر این سناریوی مطرح صحت داشته باشد، منطقه در آستانه یک تحول جدید و بویژه در روابط عربستان با نظام سوریه است.

این روزنامه لبنانی نوشت: لبنان هم در خصوص پرونده انتخاب رییس جمهوری با یک مرحله متفاوت از گذشته و حقیتی جدید مواجه و نقش دمشق در این پرونده قابل ملاحظه است، بطورمشخص گروه 14 مارس با این حقیقت مواجه شده که به شرایط و ویژگی های رییس جمهوری جدید یک بند اضافه شده و آن کسب موافقت نظام سوریه و دست کم پذیرش گفت وگو با دمشق است.

الاخباربا بیان اینکه از این بعد شاهد اضافه شدن این شرط به شروط دیگر مانند رییس جمهوری قوی و توافقی خواهیم بود، اضافه کرد: مشکل بزرگ این سناریو این است که « سعد حریری» رییس حزب جریان المستقبل چه خواهد کرد، زیرا این شرط جدید پیامدهایی مستقیم بر همپیمانان مسیحی او هوادارانش در میان اهل سنت دارد.

این روزنامه لبنانی اضافه کرد:حریری چگونه می تواند تغییر موضع عربستان و پذیرش حل بحران سوریه با باقی ماندن بشار اسد در قدرت را برای همپیمانان خود تشریح و آنها را بویژه حزب نیروهای مردمی به ریاست « سمیر جعجع» را قانع کند، آیا می تواند هواداران سنی خود را کنترل کند بویژه اینکه روابط برخی نمایندگان شمال و منطقه بقاع در مجلس با رهبری حزب جریان المستقبل بعداز حوادث شهر طرابلس در شمال و شهرک عرسال در شمال شرق لبنان مناسب نیست.

الاخبار در پایان گزارش خود این سئوال را مطرح کرده است: با توجه به این سناریو، موضع تهران و واشنگتن چه خواهد بود؟

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۳۰
    4 0
    تروریسم و ترکیه و قطر به زودی شکست میخورند