کتاب «جنبش دانشجویی در ایران» نوشته دکتر شهریار زرشناس، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، «جنبش دانشجویی در ایران» از یک مقدمه و 9 بخش و دو پیوست تشکیل شده است. نظام آموزش عالی شبه‌مدرن و جنبش دانشجویی در ایران، مروری کوتاه بر جنبش دانشجویی ایران، بیان اجمالی ادوار جنبش دانشجویی ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ویژگی‌های کل دوره های اول و دوم جنبش دانشجویی ایران، ویژگی‌های عمومی دوره دوم جنبش دانشجویی ایران 1313 - 1320، کودتای 28 مرداد و رکود و انفعال موقت جنبش دانشجویی، حماسه‌ 15 خرداد و دهه‌ سیاه انقلاب سفید، ویژگی‌های جنبش دانشجویی در نیمه اول دهه پنجاه و نقطه‌ اوج؛ دوره‌ پنجم جنبش دانشجویی عناوین بخش های این کتاب هستند. در پایان هم دو پیوست با عناوین سخنی با جنبش دانشجویی ایران و سیری گذرا در تاریخ جنبش دانشجویی آمده است.

در بخشی از این کتاب به قلم زرشناس می خوانیم:

«اجمالاً و به عنوان یک هشدار مهم و صمیمانه باید گفت یک جریان مشخص مدافع لیبرال ـ سرمایه‌داری شبه‌مدرن در سالیان اخیر کوشش گسترده‌ای انجام داده تا جنبش دانشجویی را از محتوای انقلابی و عدالت‌طلبانه و دین‌مدار آن تهی کرده و به کارگزار و پیاده‌نظام و گوشت دم توپ اغراض قدرت‏ طلبانه‌ لیبرال‏ ها و سرمایه‌داری امپریالیستی جهانی تبدیل نماید و در این مسیر بعضاً از ضعف تئوریک و بینشی کنونی در فضاهای دانشگاهی، نفوذ و اساتید بی‌اعتقاد و کتب درسی نامناسب با آرمان‏ها و اعتقادات انقلاب، کارشکنی‌ها و ناراضی‌تراشی‌های طیفی از مریدان نفوذی و نارضایتی بحق دانشجویان از برخی ناکارآمدی‌ها، بهره‌گیری می‌نماید.
نباید فراموش کرد که مروری بر هشت دهه جنبش دانشجویی به ما نشان می‌دهد که عدالت‌طلبی و رویکرد ضدامپریالیستی و به ویژه ضدآمریکایی و استقلال‏طلبانه اصلی‏ترین شاخص‏های برجسته جنبش دانشجویی بوده است و جنبش دانشجویی از هنگامی که تحت هژمونی و هویت اصیل اسلامی و به رهبری روحانیت شیعه به نقش‌آفرینی پرداخته، توانسته است که جایگاه مهم و تعیین‌کننده‌ خود در مجموعه‌ حرکت اعتلایی مردم ایران را به دست آورد.»

نویسنده در بخشی از این کتاب می نویسد: «در اوضاع کنونی کشور برخی جریان‌های التقاطی و یا مروج شبه‌مدرنیسم نهان روشانه این‌گونه هدف‌گذاری کرده‌اند که اولاًَ جنبش دانشجویی را از هدف مهم آرمانی و استراتژیک خود یعنی تحقق عدالت اجتماعی دور کرده و ثانیاً از جنبش‌ دانشجویی به عنوان رقیب و یا اهرم فشاری برای حرکت هویت‌بخش دینی جامعه بهره می‌گیرند. این خطر بزرگی است که برخی شئون و بخش‌های پیکرة جنبش دانش‌جویی را تهدید می‌کند و طریق مقابله با آن فقط از کانال هوشیاری و درک خودآگاهانة قشر دانشجو و جنبش دانشجویی از موقعیت‌ و جایگاه تاریخی خود ممکن می‌گردد.

نکات مهم در خصوص جنبش دانشجویی در ایران همانا تأکید ورزیدن بر دو عنصر برجسته کردن گفتمان عدالت‌طلبانه و عمل کردن ذیل هژمونی انقلاب دینی و روحانیت تحقق می‌یابد. به دلیل جوهر دینی انقلاب، جنبش دانشجویی به عنوان یک اهرم و بازوی مهم اجرایی و عملیاتی حرکت فراگیر دینی جامعه نقش بازی می‌کند. بنابراین اتمسفر هژمونیک جنبش دانشجویی در ایران امروز جز از متن و بطن روح اسلامی انقلاب نمی‌تواند برخاسته باشد و گفتمان عدالت‌طلبانة جنبش دانشجویی نیز باطن آرمان‌ها و اندیشه‌های خود را نه در شعارها و ایدئولوژی‌های عصر روشنگری و سکولار آن‌ها، که در چشم‌انداز فراخ و معنوی تفکر اسلامی جست‌وجو می‌نماید.»

چاپ اول کتاب «جنبش دانشجویی در ایران» در  84 صفحه و قیمت 2500 تومان منتشر شده است.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    20 0
    خوب اين جريان ايجاد شده و عده اي به نتايجي رسيده اند كه شما نمي‌پسندي حالا هشدار شما يعني چه؟ ميخواهيد جلو دريافتهاي اينان را با روشهاي امنيتي اطلاعاتي بگيريد؟