فارس نوشت:

هواپیماهایی ناشناس که به نظر می رسد خارجی بودند مواضعی نظامی متعلق به شبه نظامیان اسلام گرای سپر لیبی در شهر طرابلس را بمباران کردند و در همین حال لیبی کمیته‌ای پارلمانی برای تماس با طرف‌های نزاع در پایتخت تشکیل داد.
به گزارش پایگاه خبری الیوم السابع، منابع لیبیایی گفتند هواپیماهای جنگی ناشناسی در ساعات اولیه سحرگاه امروز دوشنبه یک موضع نظامی متعلق به نیروهای سپر لیبی در طرابلس را در مسیر مواصلاتی بین وادی الربیع و قصر بن غشیر در جنوب پایتخت و پایگاه های اطراف فرودگاه بین المللی را هدف گرفتند.

این منابع به پایگاه خبری بوابه الوسط لیبی گفتند که صدای دستکم پنج انفجار بر اساس حمله ای هوایی شنیده شد.

یک منبع مرکز پزشکی طرابلس هم گفت که زخمی های بمباران هوایی علیه مواضع نیروهای سپر لیبی به این مرکز منتقل شدند.

این منبع گفت که یکی از نیروهای زخمی سپر لیبی به محض انتقال به بیمارستان جان سپرد.

بیمارستان معیتقیه هم گفته که پذیرای شماری دیگر از زخمی های بمباران شب گذشته جنوب طرابلس است.

فرودگاه بین المللی طرابلس و مناطق اطراف آن از سیزدهم جولای گذشته شاهد درگیری های مسلحانه شدید بین انقلابیون زنتان با نیروهای اتاق عملیات انقلابیون لیبی و برخی از شبه نظامیان مصراته و شهرهای غرب لیبی است که می خواهند کنترل فرودگاه را از انقلابیون زنتان پس بگیرند.

ناظران لیبیایی در طرابلس می گویند که هواپیماهایی که طرابلس را در ساعات اولیه صبح دوشنبه هدف گرفته هواپیماهایی لیبیایی بود.

بر اساس برخی معلومات، هواپیماهایی فرانسوی یا الجزایری مواضعی مشخص از سکوهای پرتاب موشک و انبارهای مهمات در چندین منطقه طرابلس را بمباران کردند.

در همین حال «جوزیبی جریمالدی»، سفیر ایتالیا در لیبی مشارکت هر گونه جنگنده ایتالیایی در بمباران مواضعی نظامی در طرابلس را رد کرد.

وی گفت: ایتالیا هیچ ارتباطی با بمباران مواضع نظامی که افراد مسلح در طرابلس در آنجا مستقر هستند ندارند.

در پی حملات هوایی شب گذشته هواپیماهای ناشناس علیه طرابلس صبح امروز این شهر در آرامش کامل به سر می برد.

اطلاعات ضد و نقیضی درباره مواضع بمباران شده در این حمله منتشر شده اما شاهدان به بوابه الوسط گفتند که صدای انفجار نزدیک پادگان 27 در غرب شهر طرابلس هم شنیده شد این منطقه هم طی دو روز گذشته شاهد درگیری های شدیدی بین نیروهای سپر لیبی و شبه نظامیان شهر ورشفانه است.

دیگران هم می گویند که موضعی در منطقه السداده در جنوب مصراته هم هدف بمباران قرار گرفت که گفته می شود که این پادگان محل استقرار شبه نظامیان تندرو بوده و منابعی از مصراته هم با تایید خبر بمباران آنجا گفتند که موضع استقرار انقلابیون مصراته بوده است.

هشدار سازمان ملل درباره خطر درگیری‌های طرابلس

در همین حال سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای از طریق هیئت پشتیبانی خود در لیبی درباره تشدید خطرناک درگیری‌های مسلحانه در طرابلس و حومه آن هشدار داد و در همین حال گلوله باران مناطق مسکونی طرابلس از سوی گروه های شبه نظامی و آواره ساختن هزاران تن از شهروندان را محکوم کرد.

در این بیانیه از پاسخ منفی گروه های شبه نظامی به درخواست های بین المللی برای توقف درگیری ها ابراز تاسف شدید کرد و گفت: ادامه درگیری ها تهدید جدی برای روند سیاسی، امنیت و ثبات لیبی است.

تشکیل کمیته پارلمانی برای تماس با طرف های نزاع در طرابلس

عقیله صالح، رئیس مجلس نمایندگان لیبی تاکید کرد که مجلس نمایندگان کمیته ای پارلمانی برای تماس با همه طرف های نزاع در لیبی تشکیل داده تا به توقف فوری درگیری ها دست یابد.

عقیله در اظهاراتی خبری افزود:این کمیته بی طرف بوده و همه طرف های درگیر را به اجرای دستور مجلس مبنی بر توقف فوری درگیری ها و پایان دادن به خشونت ها و حملات علیه مناطق مسکونی دعوت می کند.

رئیس مجلس لیبی درباره درخواست مجلس از جامعه بین المللی برای مداخله در لیبی گفت: طرف های بین المللی از این تصمیم استقبال کردند.

وی افزود:همه تلاش ها در راستای آتش بس فوری در طرابلس است.

مجلس تشکیل دولت بحران را بررسی می‌کند

پایگاه خبری بوابه الوسط هم به نقل از یک منبع آگاه در داخل مجلس نمایندگان اعلام کرد که جلسه امروز دوشنبه به طور اساسی تشکیل دولت بحران را بررسی خواهد کرد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود افزود: انتظار می رود دولت بحران پیشنهادی بیش از 9 وزیر نداشته باشد.

مجلس نمایندگان لیبی پس از چند روز اعطای مرخصی به نمایندگان برای رفتن به شهرهایشان جلسات رسمی خود را از امروز دوشنبه در طبرق از سر می گیرد.

کنفرانس 6 کشور همسایه لیبی در قاهره

قاهره بیست و پنجم آگوست میزبان کنفرانس کشورهای همسایه لیبی است که شش کشور عربی و آفریقایی را شامل می شود.

در این کنفرانس راه های تحکیم ثبات در لیبی و پایان دادن به ناآرامی های پایتخت بررسی می شود و قرار است وزیران خارجه شش کشور همسایه لیبی در آن حضور داشته باشند.

نگرانی های بین المللی و منطقه ای از سرایت ناآرامی های لیب به کشورهای همسایه شدت گرفته بخصوص که تهدیدهای خطرناکی ثبات این کشورها را که مرزهای مشترک با لیبی دارند هدف گرفته است.

دشواری دستیابی به غذا، سوخت و قطعی جریان آب و برق به خاطر تداوم درگیری های شدید در طرابلس و بنغازی اوضاع لیبی را همچون کوه آتش فشان در آستانه انفجار قرار داده است و این در حالی است که همه تلاش ها برای کشاندن طرف های درگیر به پای میز مذاکره با شکست روبرو بوده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =