ایسنا خبر داد:

دكتر غلامرضا اعواني، دكتر نصرالله پورجوادي و دكتر كريم مجتهدي از چهره‌هاي ماندگار كشور و اساتيد برجسته كشور در رشته فلسفه و عرفان از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواستند كه در استيضاح وزيرعلوم تعجيل نكنند.
 دكتر غلامرضا اعواني، فيلسوف ايراني و چهره ماندگار سال 82 گفت: هر زماني كه علم تحت تاثير سياست و تصميم گيري‌هاي سياسي قرار گرفته بيشترين ضربه‌ها را خورده است.
وي افزود: علم و سياست كاملا دو مقوله تفكيك شده است و هر وقت سياست و سياسي كاري به علم مي‌چسبد علم مورد لطمه واقع مي‌شود.
اعواني با اشاره به اينكه در گذشته شماري از اساتيد بسيار عالي دانشگاه‌ها تنها به دلايل مسائل سياسي كنار گذاشته شدند، گفت: نبايد اساتيد را بر اساس مسائل سياسي ارزيابي كرد بلكه بايد معيارهاي علمي در اين ارزيابي‌ها حرف اول و آخر را بزند.
چهره ماندگار سال 82 همچنين با اشاره به جايزه نوبل جهاني كه مريم ميرزا خاني به تازگي دريافت كرده است، تاكيد كرد: ما صدها نفر از اين دانشجويان داريم كه با همين كارها آنها را از دست مي‌دهيم و باعث رفتن آنها از كشور مي‌شويم، چرا نبايد بگذاريم آنها در كشور خود رشد كنند و در همين جا مفيد واقع شوند.
به گفته اعواني، بسياري از دانشجويان خودشان استعدادهاي بي‌نظيري بودند كه مي‌توانستند در ايران بمانند ولي درگير اين مسائل شدند.
اعواني افزود: ايران يك كشور فرهنگي است و متاسفانه جامعه آموزش عالي اين كشور به جاي اينكه درخيلي از مسائل علمي جلوتر از كشورهاي ديگر باشد درگير مسائل ديگر شده و بخشي از استعدادهاي شگرف و جوانان نخبه خود را از دست داده است.
به گفته اين چهره فرهيخته كشور، فرجي دانا وزيري مدبر و كاردان است كه اگر اجازه كار كردن به او بدهند يكي از بهترين وزرا با بهترين عملكردها خواهد بود در صورتي كه اين اختيار از او گرفته شده است.
وي در توضيح گفته خود افزود: هر كسي را كه چهار بار به مجلس ببرند و سوال و جواب كنند قطعا در كاركرد و سيستم مديريتش اخلال ايجاد خواهد شد. بنابراين وقتي چهار بار فرجي دانا را براي اين كار به مجلس احضار كرده‌اند نبايد تصور كنند قدرت تصميم گيري و اختيار به او داده‌اند.


دخالت مجلس در آموزش عالي، ناصحيح است


دكتر نصرالله پورجوادي چهره ماندگار در حوزه عرفان و عضو شوراي انقلاب فرهنگي نيز با انتقاد از استيضاح فرجي‌دانا گفت: دخالت مجلس در آموزش عالي و به طور كلي وزارت علوم را كاري ناصحيح مي‌دانم زيرا وزارت علوم با وزارتخانه‌هاي ديگر مثل وزارت پست و تلگراف، وزارت كار و وزارت كشور فرق دارد و نمي‌تواند اينگونه به دست مجلس اداره شود.
وي با انتقاد از كم بودن شمار شخصيت‌هاي دانشگاهي كه در مجلس حضور دارند، افزود: سياسي كردن دانشگاه‌ها هميشه مهمترين خطري بوده كه ارتقاي دانشگاه‌ها را تهديد مي‌كرد و مي‌توان گفت بزرگ‌ترين لطمه‌اي كه در مقاطعي دانشگاه‌ها پس از انقلاب خوردند به دلايل سياسي شدن آموزش عالي بود.
اين چهره ماندگار همچنين گفت: تاكنون هر جايي كه مجلس به امور دانشگاهي و آموزش عالي ورود كرده است لطمات بزرگي به اين ارگان وارد كرده، از سهميه بندي دانشجويان بگيريد تا تصميمات ديگري كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي با آنها مخالفت كرده ايم.
به گفته دكتر پورجوادي دانشگاه‌ها بايد استقلال داشته باشند و سياسي كردن دانشگاه‌ها به ضرر وزارت آموزش عالي تمام خواهد شد.
اين چهره فرهيخته همچنين گفت: به عنوان فردي كه 50 سال در فضاي آموزش عالي خدمت كرده‌ام معتقد هستم با توجه به اينكه در دوره قبل لطمات زيادي به دانشگاه‌ها وارد شد حال كه آقاي روحاني سعي دارد به سيستم خود لطمات وارده را جبران كند، چوب لاي چرخش نگذاريم و اجازه بدهيم كار خود را پيش ببرد.


در استيضاح وزيرعلوم تعجيل نكنيد

دكتر كريم مجتهدي استاد فلسفه دانشگاه تهران و چهره ماندگار در حوزه فلسفه نيز خطاب به نمايندگان مجلس گفت: در استيضاح وزيرعلوم تعجيل نكنيد.
وي افزود: من سوابق كار و جزييات آقاي فرجي دانا را نمي‌دانم، پس مشخصا درباره اين فرد صحبت نمي‌كنم اما به طور كلي مي‌خواهم بگويم بدون انديشيدن، تدبير و تحقيق نمي‌شود يك وزير را در فرصت كمي كه بر سر كار آمده مورد استيضاح قرار داد.
اين چهره ماندگار در حوزه فلسفه همچنين گفت: بدون كار و رجوع به كارهاي قبلي كه يك وزير انجام داده و فرصت كمي كه كار كرده، نمي‌توان او را مورد بازخواست قرار داد و نقد كرد.
دكتر مجتهدي همچنين اظهار كرد: من تاكيد مي‌كنم و تنها در مورد شخص وزير علوم صحبت نمي‌كنم بلكه فقط به نمايندگان مجلس توصيه مي‌كنم كه از عجول بودن بپرهيزيد و به طور ناگهاني يك نفر را مورد استيضاح قرار ندهيد.
اين استاد فلسفه تاكيد كرد: شايد هم پشت اين تصميم تدبيري باشد كه من نمي‌دانم ولي اين را با صداقت مي‌گويم كه هرگز كسي را در فرصت كم قضاوت نكنيد و بگذاريد براي كاري كه مي‌خواهيد بكنيد مطمئن شويد.

 

17302

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامی A1 ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    72 2
    از نظر نمایندگان استیضاح کننده مجلس؛ ایران در فرستادن کاوشگر به سیاره مریخ به خاطر وزارت دکتر فرجی دانا از آمریکا عقب افتاده و به نظر می رسد حق دارند .
  • ناشناسم EU ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    94 1
    ساده انگاريست اگر تصور شود اقاي كوچك زاده با نصايح فرهيختگان قانع شود.البته اينطور كه پيش ميرود استيضاح فرصت خوبي براي جزييات يكسري از اتفاقات در كشور است
    • پارسا A1 ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
      0 0
      اتفاقا در این استیضاح کوچکزاده و دوستان استیضاح رو امضا نکردند و به طور غیر مستقیم فشار وارد می کنند تا کمتر تابلو باشند
  • رزمنده دوران دفاع مقدس IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    25 0
    سلام ،كاملا مشخصه استيضاح وزير علوم سياسي است متاسفانه نمايندگان اين طيف معترض بجاي اينكه بفكر پيشرفت كشور باشند فقط منافع جناح سياسي خود را مد نظر دارند اميدوارم در دوره آينده شاهد حضور افراد دلسوز و روشنفكر و علمي در مجلس باشيم تا بتوانبم با تصويب طرح هاي كاربردي و منطقي باعث پيشرفت كشور باشيم . به اميد سربلندي ايران و ايراني
  • مهدي A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    0 10
    استيضاح بايد قبل شروع ترم جديد دانشگاهها باشه.. يكسال از وزارت ايشون ميگذره ..يك فرصت يك ماه هم كه به ايشون داده شد..