تسنیم نوشت:

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که امکان استفاده از ظرفیت‌های ریلی را نداریم گفت: برای ناوگان ریلی تا سال ۱۴۰۰ به ۲۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم.

به نقل از وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در جمع سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج اظهار کرد: هم‌اکنون امکان حمل و نقلی مناسبی نسبت به کشورهای همسایه در ایران وجود دارد به طوری که ظرفیت ۱۹۰ میلیون تنی تخلیه وبارگیری در بنادر کشور وجود دارد و شبکه راه‌ها از شمال به جنوب و از شرق به غرب برقرار است.

وی با اشاره به اینکه استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت ریلی نداریم، گفت: در بسیاری از مرزها از ظرفیت‌ها خوب استفاده نمی‌شود و افزایش بهره‌وری از موضوعات مورد توجه است که بخشی از آن مربوط به حوزه روابط بین‌الملل است و نقش سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج در این زمینه موثر است.

وی تاکید کرد: در ترانزیت همه از زیرساخت‌ها صحبت می‌کنیم در حالی که بنگاه‌ها ترانزیت می‌کنند و بنگاه‌داری حمل ونقل دارای اهمیت فوق العاده‌ای است و در شقوق مختلف حمل نقل باید بحث بنگاه داری را فعال کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که شرکت هواپیمایی هما مراحل واگذاری به بخش خصوصی را طی می‌کند، تاکید کرد: بخش عمده افزایش حمل و نقل در مرزها مربوط به تنظیم روابط با کشورهاست و ما باید در کنار پیشنهاد مدل‌های تامین مالی به دنبال برقراری روابط تجاری باشیم.

آخوندی با تاکید بر لزوم توسعه محور شرق یادآور شد: در حال حاضر شرکت راه آهن در نظر دارد گلوگاه‌های خط آهن بندرعباس- سرخس را برطرف کند تا اینکه افزایش جدی داشته باشیم و افزایش جدی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری عظیمی در کشور وجود دارد به طوری که بر اساس برنامه نهایی باید ظرفیت بندر چابهار به ۸۶ میلیون تن برسد که در فاز یک توسعه این بندر ظرفیت آن به شش میلیون تن می‌رسد.

آخوندی اضافه کرد: برای توسعه خطوط ریلی ساخت ۷۰۰۰ کیلومتر خط ریلی را در دستور کار داریم و در زمینه ناوگان ریلی تا سال ۱۴۰۰ به ۲۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم. همچنین برقی کردن راه آهن تهران- مشهد سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری را طلب می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نحوه مشارکت سرمایه‌گذاران و مدل‌های تامین مالی، بیان داشت: فرودگاه امام خمینی (ره) در حال حاضر ظرفیت پنج میلیونی دارد و باید به ظرفیت ۵۰ میلیون نفری برسد که با بودجه سالی چهل میلیارد تومانی به جایی نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه سرمایه‌گذاری در حوزه راه و شهرسازی، هر پیشنهاد جدی را پیگیری می‌کنیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =