باشگاه‌ها به دنبال گرفتن حق پخش واقعی فوتبال هستند اما صدا و سیما زیر بار این موضوع نمی‌رود.

میثم بهرامی / حق پخش تلویزیونی به موضوعی حساس در فوتبال ایران تبدیل شده؛ البته حساس برای فدراسیون و باشگاه‌ها، نه برای تلویزیون. در شرایطی كه مسئولان فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها به شدت پیگیر این ماجرا هستند و مصاحبه‌های متعددی در این رابطه انجام می‌دهند، سكوت صدا و سیما بیش از هر چیزی به چشم می‌آید. مسئولان باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال تا به حال بارها در مورد خواسته‌های خود صحبت كرده‌اند اما مسئولان صدا و سیما به عنوان یكی از طرف‌های این قرارداد، تا به حال حرفی در رسانه‌ها نزده‌اند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ آن‌ها نه تنها در رسانه‌ها حرفی در این رابطه نمی‌زنند، بلكه در جلسات خصوصی كه با مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برگزار می‌كنند، واكنش خاصی نسبت به خواسته‌های اهالی فوتبال نشان نمی‌دهند. در اصل نماینده صدا و سیما توجهی به اعتراضات نمایندگان فدراسیون فوتبال ندارد چراكه رقم پیشنهادی فدراسیون با رقم مورد نظر صدا و سیما تفاوت بسیار زیادی دارد.
امسال باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال به صدا و سیما پیشنهاد داده‌اند كه برای حق پخش تلویزیونی فوتبال، 160 میلیارد تومان بدهد اما مسئولان صدا و سیما رقم 22 میلیارد تومان را پیشنهاد داده است. تفاوت فاحش در رقم پیشنهادی فدراسیون و تلویزیون، باعث ناراحتی مسئولان باشگاه‌های لیگ برتری شده است. به همین دلیل بود كه روز گذشته مدیران باشگاه‌ها پس از نشست با مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ، با امضای بیانیه‌ای سازمان صدا و سیما را تهدید كردند كه از دوم شهریور ماه دوربین‌های تلویزیونی را به ورزشگاه راه نمی‌دهند.
در بیانیه‌ای كه مدیران باشگاه‌ها امضا كرده بودند نوشته شده بود: «اعضا تصمیم گرفتند با توجه به اینکه باشگاهها در تنظیم بودجه سال جاری 50 درصد از هزینه های خود با عنایت به الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا بر اساس دریافت حق سهم قرارداد پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی پیش بینی نموده اند و همچنین برای پیش گیری از ورشکستگی کلیه باشگاهها در صورت عدم توافق در قرارداد حق پخش تلویزیونی، علیرغم مکاتبات و مذاکرات مکرر با آن سازمان، ناگزیر خواهند بود از ورود دوربین های صدا و سیما به ورزشگاههای محل برگزاری مسابقات از روز یکشنبه مورخ 2/6/93 جلوگیری به عمل آورند.»
صدور این بیانیه نشان از نارضایتی مدیران باشگاه‌ها دارد، اما از طرفی مدیران سازمان صدا و سیما هم توجهی به این ناراحتی نمی‌كنند. در اصل می‌توان گفت تمام تلاش‌هایی كه برای حق پخش انجام می‌شود، یك طرفه و از جانب اهالی فوتبال است. چراكه مسئولان سازمان صدا و سیما واكنش خاصی ندارند و حرف خودشان را می‌زنند. فوتبالی‌ها هم هرچه به این ماجرا اعتراض می‌كنند، اتفاق خاصی نمی‌افتد. با توجه به دولتی بودن باشگاه‌ها و سازمان صدا و سیما، حرف مسئولان سیما این است كه هر دو نهاد در حال تغذیه از منابع دولتی هستند و دلیلی ندارد دولت پولی را از این جیب به جیب دیگر خود بگذارد. اما باشگاه‌ها كه بسیاری از آن‌ها مدعی خصوصی بودن دارند، به قوانین كنفدراسیون فوتبال آسیا اشاره می‌كنند و می‌گویند باید درآمدزایی داشته باشند.
مدیران باشگاه‌ها در آخرین جلسه به این نتیجه رسیده‌اند كه باید 50 درصد از هزینه‌های خود را از طریق حق پخش تامین كنند. جمشید نظمی مدیرعامل تراكتورسازی در این مورد می‌گوید: «اگر صدا و سیما بخواهد كمتر از چیزی كه ما گفته‌ایم پول بدهد، باشگاه‌ها به مشكل مالی می‌خورند. ما هم در مورد حرفی كه زده‌ایم قاطعیت لازم را داریم و اگر تا هفته پنجم به توافق لازم نرسیم، دوربین‌های صدا و سیما را به ورزشگاه راه نخواهیم داد.»
یكی از مشكلات اهالی فوتبال این است كه مجلس هم در مورد حق پخش تلویزیونی دغدغه خاصی ندارد. مدتی قبل برنامه مناظره با موضوع كمك دولت و شركت‌های دولتی به باشگاه‌های فوتبال برگزار شد كه غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی عضو فراکسیون ورزش به عنوان نماینده مجلس در این مناظره شركت كرد. او برخلاف صحبت‌های نفراتی چون مجید جلالی و هوشنگ نصیرزاده كه موافقان كمك دولت به فوتبال بودند، می‌گفت در مورد حق پخش مشكل خاصی وجود ندارد و دعوا فقط بر سر رقم قرارداد است. او در حالی این حرف را می‌زد كه مجید جلالی تاكید می‌كرد رقم پیشنهادی صدا و سیما یك نهم رقم پیشنهادی باشگاه‌هاست. حالا هم در شرایطی كه باشگاه‌ها، سازمان صدا و سیما را تهدید به منع ورود دوربین‌ها كرده‌اند، بعید است كه اتفاق جدیدی رخ دهد و صدا و سیما از این تهدید ذره‌ای حساب ببرد. چراكه تهدیدهایی از این دست، سال‌هاست كه توسط باشگاه‌ها مطرح بوده و هیچ گاه هم عملی نشده است.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 370469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    3 7
    حق پخش لیگ برتر فوتبال ایران خداداد حرف خوبی زد دوزار هم نمیرزه خواستند اجازه بدن صدا سیما پخش کنه نخواستند به درک ;
    • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
      5 0
      آخه صدا و سیما علاوه براین که ساعات خودش رو با فوتبال پر می کنه, درآمد هنگفتی هم از تبلیغات در هنگام پخش بازی ها در میاره.
  • بی نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    5 6
    160 میلیارد رو می خواهند بگیرند تا بتونند دوباره قراردادهای میلیاردی با بازیکنهای بی کیفیت ببندند
  • بی نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    10 0
    درآمد صدا و سیما از فوتبال خیلی زیاده. چند وقت پیش گفته شد گرونترین تبلیغ تو تلویزیون مربوط به برنامه 90 که ثانیه ای 8.5 میلیون قیمت داره با این حال باشگاهها هیچ کاری نمیتونن بکنند.
  • ali IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    9 0
    منتظر واکنش این هفته برنامه نود نسبت به این خبر هستیم. البته اگه صدا و سیما هم شامل عدالت عادل بشه.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    5 1
    اگر جدیت به خرج دهند و حقیقتا دو هفته دوربین ها را راه ندهند وقتی صداوسیما ببیند که سود میلیاردی پخش تبلیغات را ازدست می دهد ان وقت کوتاه می اید
  • پرسپولیس IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    3 2
    به خدا فوتبال ایران و فوتبالیستها،اصلا ارزش ندارن که به خاطر بازیشون صدا وسیما پول بده.خبر تو تا میتونی منتشر نکن
  • حق پخش حق مسلم باشگاه هاست RO ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    57 9
    چه دلیل آبکی ... " حرف مسئولان سیما این است كه هر دو نهاد در حال تغذیه از منابع دولتی هستند و دلیلی ندارد دولت پولی را از این جیب به جیب دیگر خود بگذارد. " چطور صداسیما برای تبلیغات محصولات شرکت ها و کارخانجات دولتی بابت هر ثانیه میلیون ها تومن پول می گیره ... اون وقت ازاین جیب به اون جیب نیست ... فوتبالی ها پول اضافه ای نمی خوان از درآمد حاصله از تبلیغات در هنگام برگزاری مسابقات لیگ حق خودشون رو می خوان
  • بی نام IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    3 0
    در كجاي دنيا خريدار قيمت خريد را تعيين مي كند
  • شیعه A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    1 1
    مگه بوندسلیگا هست که باشگاه ها اینقدر پول نیاز دارن؟ بابا گفتیم فوتبال ملی, عملی شد. گفتیم لیگ برتر و دسته 1 و 2 و 3 عملی شد. ولی دیگه دلیل نمیشه همه چیزمون رو بخوایم زورکی مثل اروپا بکنیم.
  • علی A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    56 10
    همون بهتر که پخش نشه ، کسی که بازی جام جهانی رو دو ماه پیش دیده دیگه رغبت نمیکنه این بازی های الکی رو ببینه
  • بی نام A1 ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    5 1
    اينجوري آقاي ضرغامي و دوستاشون بيشتر رانت ميخورن
  • بی نام A1 ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    2 0
    دلیل صدا و سیما مبنی بر دولتی بودن هر دو نهاد بسیار غیر منطقیست. پس اگر اینطور باشه، هیچ کس پول اداره آب و برق را هم نباید بدهد
  • بی نام A1 ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
    1 0
    "حق پخش را تلویزیون تعیین می‌کند نه فدراسیون" هر وقت ما رفتیم سوپرمارکت، ماست خریدیم و قیمت را خودمان تعیین کردیم، صدا و سیما هم می تواند خودش این حق را تعیین کند.
  • على A1 ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    2 0
    حالا تصور كنيد اين مقدار پول بيايد در اين فوتبال بى درو پيكرچه مى شود
  • ارش IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    2 0
    ٢٢ ميليارد هم زياده به نظر من فدراسيون بايد يه چيزي هم به صداسيما بده چون اگر پخش نشه فدراسيون از تبليغات دور ميدان كه سالي ٨٠ ميليارد هست بايد چشم پوشي كنه و خيلي چيزاي ديگه تازشم قيمت بازيكنا هم مياد پايين
  • آرش IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    4 0
    همون فوتبال هاي خارجي پخش بشه به نظرم كافيه اينطوري قيمت بازيكنان هم پايين مياد بهترين راه براي حفظ بيت المال هست من خودم طرفدار فوتبال هستم و همه مسابقات رو ميبينم ولي اين راه راهه منطقي هست
  • ميترا IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    1 1
    تورو خدا يك ريال هم به فدراسيون نده عمو ضرغامي شايد اين كار بهترين تصميم در دوران رياستت باشه
  • محمد A1 ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    3 0
    بهتره کل فتبال رو تعطیل و این مبالغ رو برای اشتغال و مسکن و درمان هزینه کنند. به خدا به نفع مردم و مملکته
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
    1 0
    حق پخش رو صدا و سیما نباید تعیین کندباید رقابت بین چند کانال پخش تعین کند...ولی چون تو ایران فقط رسانه ملی هست و اجازه فعالیت تلوزیون خصوصی وجود ندارد و همه باید به خاطر مسائل سیاسی زیر مجموعه یک گروه باشد....صدا سیما با این شرایط انحصاری قیمت اعلام میکنه...ورزش به سیاست ربطی نداره ولی اینها حتی یه شبکه خصوصی ورزش هم راه نمی اندازندقیقا مثل بازار خودرو به جای اینکه رقابت قیمت رو تعیین کنه...با گمرکی بالا وارد ماشین ماشین های متوسط که با توجه به قیمتگمرک سودی برای وارد کننده ندارهفقط خودرساز داخلی مونده که قیمت رو هر سال 5 بار جلسه میزارن تعیین میکنن
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
    0 0
    از این بهتر نمیشود بازاری که فقط یک خریدار باشد انهم اجباری معلوم است که طاقچه بالا بگذارد