دعاگو: محتوایی به امامان جمعه دیکته نمی‌ شود/خطیب نباید اسیر تندروی شود

عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه می گوید هرجا خطیب دچار تندروی شود این شورا به او تذکر خواهد داد.

حجت الاسلام محسن دعاگو امام جمعه شمیرانات و عضو شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، در گفتگو با خبرآنلاین با انتقاد از برخی تندروی‌ها از تریبون نماز جمعه، به نظارت این شورا بر عملکرد خطبا اشاره کرد و گفت: نظارت بر عملکرد ائمه جمعه بصورت مرتب صورت می گیرد، البته حوزه کار بسیار گسترده است، این که بتوان 500 آدم را در تریبون‌های نماز جمعه و هر هفته کنترل کرد کار سختی است ولی هرجا که تندروی ای صورت بگیرد، شورای سیاستگذاری تذکر می‌دهد و ورود می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش آمده که امام جمعه‌ای بخاطر تندروی کنار گذاشته شود؟، اظهار داشت: ممکن است این اتفاق افتاده باشد. در واقع اگر امام جمعه‌ای باشد که به تذکرات شورا توجه نکند، طبیعی است که جای او را به فرد دیگری می‌دهند و او را برکنار می‌کنند. مجموعا ائمه جمعه موظف هستند که سیاست‌های کلی نظام را رعایت کنند، هیچ امام جمعه‌ای حق ندارد جلوتر از رهبری حرکت کند، هیچ امام جمعه‌ای نباید مواضعش با مواضع رهبری در تعارض باشد در غیر اینصورت از شورای سیاستگذاری تذکر خواهند گرفت.

دعاگو با اشاره به اینکه روحانی تندرو، روحانی متعهد به ارزش‌های دینی نیست، خاطر نشان کرد: هرکسی درهر لباسی تندروی کند، با ارزش‌های دینی فاصله گرفته است و جریان نادرستی را ایجاد کرده یا هدایت و تقویت می‌کند. رسالت یک روحانی، دفاع از اسلام است و هرگز نباید در موضع تندروی قرار گیرد. هیچ روحانی ای حق ندارد ناسزاگویی کند، حق ندارد توهین کند یا تهمت بزند، و هر روحانی ای در این جایگاه‌ها بایستد، همه کسانی که توسط او مورد تعرض قرار گیرند، حق دارند علیه اش شکایت کنند. خصوصا ائمه جمعه که مطلقا نباید اسیر تندروی شوند.

این عضو جامعه روحانیت مبارز همچنین درخصوص اینکه آیا شورا محتوایی را به ائمه جمعه دیکته می کند یا نه، گفت: هرگز. در شورای سیاستگذاری برای اطلاع ائمه جمعه از مسائل مهم کشور در حوزه سیاسی و فرهنگی، نشریه ای تهیه و توزیع می‌شود و هر امام جمعه‌ای که دوست داشته باشد می‌تواند از محتوای آن نشریه در خطبه‌های خود استفاده کند. آن نشریه هم مربوط به خود ستادهای نماز جمعه است که اطلاعات را در اختیار ائمه جمعه می گذارد، اما هیچ چیزی را این شورا به ائمه جمعه دیکته نمی کند.

مشروح این گفتگو را ایــــنــــجــــا مطالعه فرمایید.

/220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
    9 1
    ولي جالب اينكه دراخبار شب كانال يك و دو و سه وچهار وپنج وشبكه خبر تمام خطيبان نماز جمعه در روز جمعه موضوعات شان خيلي شبيه به هم و بهتر بگم عين هم صحبت ميكنن احتمالا مگر اينكه تلويزيون من و شايد هم گوش من ايراد دارد