تسنیم نوشت:

بلومبرگ با اشاره به عملکرد ناموفق هواپیماهای آنتونوف ۱۴۰ مدعی شد طرح بومی‌سازی صنعت ساخت هواپیماهای مسافربری در ایران با شکست مواجه شده است.

بلومبرگ طی گزارشی نوشت: تلاش‌های ایران برای خنثی کردن تاثیرات تحریم‌های غرب از طریق ایجاد صنعت هوانوردی بومی، پس از سقوط ۴ هواپیما در طی ۱۲ سال گذشته با شکست مواجه شده است.

هواپیماهای ایران ۱۴۰، که یکی از آن‌ها این هفته در اطراف فرودگاه مهرآباد سقوط کرد و منجر به کشته شدن ۳۹ تن شد، بر اساس دستور رئیس جمهور ایران، تا زمان مشخص شدن نتیجه تحقیقات بعدی، حق پرواز نخواهند داشت.

این هواپیمای مونتاژ داخل، بر اساس مدل هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ اوکراین تولید می‌شد. این نوع هواپیما تنها در اواخر سال ۲۰۰۰ وارد ارائه خدمات هوایی شد. به گفته پل هایس، رئیس بخش تحلیل ایمنی موسسه آسکند اینترنشنال در لندن، در حالی که تا پایان سال ۲۰۱۳، ۳۱ فروند از این نوع هواپیماها (شامل نسخه‌های ایرانی که تولید آن‌ها در سال ۲۰۰۵ آغاز شد) تولید شده، تنها ۱۶ فروند از آن‌ها همچنان در حال فعالیت هستند.

هایس افزود: «اگر بخواهیم بر اساس اعداد و ارقام قضاوت کنیم، این طرح یک طرح موفق نبوده است.»

حداقل برخی از هواپیماهای ایرانی که دیگر پرواز نمی‌کنند، به دلیل نبود قطعات یدکی ناشی از تحریم‌ها زمین‌گیر شده‌اند. به گفته احمد مجیدی، معاون وزیر حمل و نقل ایران، این موضوع موجب شده که ایران در وهله اول اقدام به ایجاد قابلیت تولید بومی هواپیما کند.

اولین سقوط مرگبار این نوع هواپیما در سال ۲۰۰۲ اتفاق افتاد، زمانی که این هواپیما حامل هیئتی اوکراینی، شامل برخی از طراحان آنتونوف ۱۴۰ عازم اصفهان بود، جایی که قرار بود کارخانه مونتاژ این نوع هواپیما در آن آغاز به کار نماید.

دومین سقوط این هواپیما در سال ۲۰۰۵ اتفاق افتاد و هواپیما ۸ دقیقه پس از پرواز از کنترل خارج شد و سقوط کرد. هایس افزود، خدمه پروازی به مدیران ترافیک هوایی در مورد نقص سیستم هواپیما شکایت کردند.

سومین حادثه در سال ۲۰۰۹ بود، زمانی که مدل ساخت ایران این هواپیما سقوط کرد و منجر به کشته شدن ۵ سرنشین خود شد.

چهارمین حادثه نیز حادثه ۱۰ آگوست بود که هواپیمای ایران ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان ایر مدت کوتاهی پس از بلند شدن در اطراف فرودگاه مهرآباد سقوط کرد.

علیرضا جهانگیریان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت، یکی از ۲ موتور هواپیما احتمالا از کار افتاده، اما هواپیما باید می‌توانست با یک موتور هم پرواز کند. به محض اینکه ۲ ثبت کننده پرواز این هواپیما مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، دلیل سقوط مشخص خواهد شد.

مجیدی گفت، ۴ هواپیمای ایران ۱۴۰ نیز قبلا زمین‌گیر شده بودند. وی نبود قطعات یدکی را دلیل این مشکلات عنوان کرد.

ریچارد ابولافیا، معاون گروه تیل، یک شرکت ارائه دهنده مشاوره در زمینه هوانوردی گفت، هر مشکلی که وجود داشته باشد، مربوط به کل این طرح است و هم بر هواپیماهای ساخت اوکراین و هم هواپیماهای ساخت ایران تاثیر گذاشته است، زیرا هر دوی نمونه‌ها دچار سقوط شده‌اند.

وی افزود، ۳ احتمال وجود دارد: اشتباه در طراحی، اشتباه در تولید که احتمال آن بیشتر است و یا اشتباهات در نگهداری و تعمیر که آن هم خیلی محتمل است.

ابولافیا در ادامه گفت: «امکان ندارد آن‌ها جدیدترین و بهترین امکانات نگهداری و بهترین تولید کنندگان را در اختیار داشته باشند.»

این گزارش در پایان نوشت: با توجه به شکست تلاش‌ها برای تولید یک هواپیمای مسافربری ساده، به نظر می‌رسد که صنعت هوانوردی ایران بیش از گذشته به پایان یافتن تحریم‌ها و همکاری با شرکت‌های بزرگی نظیر بوئینگ و ایرباس نیاز دارد. شرکت‌های بوئینگ و جنرال الکتریک اخیرا و پس از انعقاد توافق هسته‌ای ژنو که منجر به کاهش برخی از تحریم‌ها علیه ایران شد، مجوز صدور قطعات به این کشور را پیدا کرده‌اند.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پوریا A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    51 2
    تحریم ها ورق پاره بود
    • علی A1 ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
      8 2
      چرا منفی میدی مگه نبود