۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۲

شرایط کنونی در غزه حاصل پیوند یکجانبه‌گرایی، سلطه‌گری امریکا و کاربرد مشت آهنین رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان برای از بین بردن مقاومت در برابر سلطه‌گری و اشغال و بهم زدن وضعیت سیاسی و جمعیتی منطقه است. دو هفته از آغاز حملات هوایی و سپس یورش زمینی با چراغ سبز امریکا به غزه گذشته است. جملات تشویق‌آمیز اوباما که حمله به غزه را حق صهیونیست‌ها خوانده و فقط خواسته که کشتار مردم بی‌دفاع به حداقل برسد! بی‌سابقه‌ترین حرف‌های غیرمسوولانه یک رییس‌جمهور امریکا بوده است. گزارشات و عکس‌های زیادی از غزه به رسانه‌های بین‌المللی ارسال شده که بیشتر آنها به‌ دلیل دلخراش بودن، قابل انتشار نبوده‌اند ولی هنوز وجدان قدرت‌های بین‌المللی و صاحبان بنگاه‌های رسانه‌یی که از صهیونیست‌ها و حامیان رژیم اشغالگر فلسطین هستند به درد نیامده است.

 بسياري از عكس‌ها تصاوير كودكاني است كه گزارش شده بيش از يك چهارم شهدايي هستند كه آمار آن تا بيش از 500 شهيد غيرنظامي زن و مرد گزارش شده است. من معتقدم يكجانبه گرايي امريكا در صحنه بين‌الملل از سال‌ها پيش و همزمان با پيروز انقلاب اسلامي در سال 1979 آغاز شده است كه با اشتباه شوروي در اشغال افغانستان شكل محكم‌تر و گسترده‌تري به خود گرفت و نهايتا سال 1989 با فروپاشي شوروي قوام پيدا كرد و قد و قامت خود را نشان داد. لذا بر خلاف كليه كساني كه معتقدند جنگ سرد تمام شده و دوران آن گذشته است طبق اين نظريه جنگ سرد تغيير جهت داده و نوك تيز پيكانش به سمت جمهوري اسلامي ايران و هر كسي كه مدل رفتاري ايران را در برابر ابرقدرت‌ها دنبال كند، نشانه رفته است. و اين زماني مشخص و عريان شد كه بعد از تحميل يك جنگ هشت ساله تحميلي به نظام نو پاي ايران در سال 1991 نيروهاي امريكايي به كويت، شبه جزيره عربستان وارد و سپس پايشان به عراق رسيد و بحث مهار دوگانه ايران و عراق مطرح شد.

كاربرد مشت آهنين توسط رژيم صهيونيستي عليه فلسطينيان به دهه‌هاي شصت و هفتاد ميلادي برمي‌گردد ولي تغييرات ژئوپلتيكي صحنه قدرت و درگير شدن مردم و جوانان فلسطيني در مبارزه عليه اين رژيم كه در طي دو انتقاضه اول و دوم تربيت شده‌اند اين راهبرد را تغيير داده و آن را تبديل به سياست خاموش كردن آتش با بنزين كرده‌اند كه لهيب شعله‌هايش دامن صهيونيست‌ها را نيز مي‌گيرد. در مقابل سياست صهيونيست‌ها كه هميشه به دنبال نسل كشي در منازعات سياسي و نظامي خود با فلسطيني‌ها بوده‌اند، شيوه‌هاي مبارزه سياسي و نظامي فلسطينيان در طول زمان متغير بوده و بستگي به ظرف زمان و مكان تغيير پيدا كرده است.

اگرچه اين لشگركشي و جنايت و خونريزي به دستاويز قتل سه جوان صهيونيست براي نخستين بار در كرانه باختري رود اردن صورت گرفته ولي تاكنون نيز هيچ‌يك از سازمان‌ها و گروه‌هاي مبارز در فلسطين مسووليت آن را به‌عهده نگرفته‌اند. به اين ترتيب اقدام عجولانه و قبل از روشن شدن ماهيت اين جريان نشان از ابهاماتي دارد كه رژيم صهيونيستي مترصد فرصتي براي بهم زدن اوضاع منطقه بوده است. نزديك شدن دو گروه عمده فلسطيني به پيدا كردن راه‌حلي براي حل مشكلات سياسي داخلي‌شان، شكست سياست‌هاي عربستان و تركيه و قطر در قضيه سوريه و سپس بالا گرفتن مشكلات داخلي عراق، اعلام استقلال كردستان عراق و حاكميت داعش در منطقه تصوير كوچك‌تر اوضاع منطقه و حاكميت روز افزون امريكا بر مقدرات منطقه و جريان نفت ارزان از سوي اكراد از كركوك و داعش كه بر منافع نفتي موصل عراق و ديرالزور سوريه تسلط پيدا كرده است، تصوير بزرگ‌تر اوضاع منطقه است. در چنين وضعيتي شخم زدن غزه براي چندمين بار و كشتار مردم بي‌دفاع اين منطقه براي تكميل سناريوي از بين بردن موي دماغ از سوي صهيونيست‌هاست كه با سكوت نسبي جامعه بين‌المللي تاكنون همراه بوده است.

منبع: روزنامه اعتماد مورخ 1/5/1393

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369552

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =