آیا محیط دانشگاه ها مقدس تر از حرمین شریفین است؟ / نظر آیت الله بیات زنجانی درباره تفکیک جنسیتی

آیت الله بیات زنجانی می گوید:«بدون شک حجاب، عفاف و پوشش از مسلمات اسلام است، اما رعایت آن در صورتی قابل تضمین است که با ارائه درست مفاهیم اسلامی و برخوردهای منطقی و تکریم آمیز و ارائه اسلام بصورت زیبا و صحیح، اعتماد مردم جلب شود.»

به گزارش خبرآنلاین، در پی مطرح شدن دوباره طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها، آیت الله بیات زنجانی در پاسخ به یک استفتاء در این باره اظهار نظر کرده است. متن کامل این پرسش و پاسخ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این مرجع تقلید را در ادامه می خوانید.

پرسش: با توجه به بحث ها و پیشنهادهایی که طی مدت اخیر در مورد جدا سازی دختران و پسران در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور مطرح شده است، حضرت عالی این اقدام را چقدر ضروری می دانید؟ آیا درس خواندن دختران و پسران به طور همزمان و در یک کلاس درس دارای اشکال شرعی است؟ همچنین در تکمیل بحث لطفا نظر شخصی خود را در مورد مزایا و مضرات جداسازی جنسیتی در دانشگاه ها بفرمایید؟


پاسخ:

«با سلام و تحیت؛ به اعتقاد اینجانب، مطرح کردن جداسازی جنسیتی در دانشگاه ها و دیگر مراکز علمی، تکیه بر موضوعاتی خاص، جزئی و غفلت از یک سری مسائل اساسی و محوری است.

همگان می دانند بیش از ۳۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و در این مدت طولانی، تمام امکانات اجرائی، سیاسی، فرهنگی و آموزشی دست نیروهای انقلاب اسلامی بوده است و نسل حاضر کنونی نیز، نسل دوران طاغوت نیست بلکه نسل دوران ما و انقلاب اسلامی است و انتظار همگان این بوده و هست که در سایه برنامه ریزی های دقیق، درست و اعتمادساز میان جامعه و حاکمیت، وضعیت طوری پیش برود که جامعه ما بصورت جامعه مکی و مدنی جلوه کند؛ زن و مرد، و دختر و پسر در عین اینکه روابط خود را تنظیم و تعریف کنند، طوری در جامعه و در کنار هم زندگی کنند که این نوع زیستن، هم نشان گر اخلاق باشد و هم نشان گر هنر، زیبائی، علم و فرهیختگی.

حال با توجه به پرسش های مورد بحث، سئوال اینجاست که اگر بنا بود زن و مرد در محیط اجتماعی، در محیط هائی به دور از همدیگر زندگی کنند آیا در کنار خانه خدا، نباید میان زن و مرد پرده می کشیدند و آیا نباید در طواف، میان جنسیت های مختلف جدائی می اندختند؟ آیا محیط دانشگاه ها مقدس تر از حرمین شریفین است؟ ممکن است مطرح شود که آنجا استثناء است؛ پاسخش این است که جمهوری اسلامی می خواست و می خواهد که مدل حیات اجتماعی را مانند محیط و مدل جامعه نبوی بسازد و با تقویت پایه ی ایمان و با اعتلاء مبانی معرفتی، وجود شناسی و انسان شناسی و با بروز و ظهور علائم و نشانه های صداقت، راستی و عدالت در برخوردها، فرهنگها و سیاست ها و با تامین آزادیهای فکری، فردی و اجتماعی و با رعایت حقوق مضاعف و استقلال حکومت و مردم و با رفع بی عدالتیها و تبعیضهای غیر اسلامی و غیر انسانی، اعتماد جدی مردم را بدست آورد و در ظل این اعتماد، مظاهر جامعه را در خفا و علن، مظاهر عفاف، ذکرالله، فکر و اندیشه، فرهنگ، علم و تحقیق نشان دهد و در چنین اجتماعی، دیگر احتیاجی به جداسازی مطرح امروز نیست.

البته ممکن است این نوع جداسازی بصورت محدود و در موارد خاص و جزئی و بصورت کوتاه مدت، اثرات قابل دفاعی داشته باشد ولی در دراز مدت ممکن است بدلیل عدم هماهنگی با شرایط دیگر، نوعی حالت اکراه و غیر طبیعی و قسری بودن را به همراه بیاورد و مطابق قانون عام فلسفی، قسر دوام نمی یابد و بر ضدش تبدیل خواهد شد که در این صورت تبعات ویران گرانه ای را خواهد داشت که به آسانی قابل جبران نخواهد بود.

به نظر می رسد علت اینکه آیه لزوم عفاف و پوشش در قرآن کریم در سوره نور که از سوره های مدنی است آمده است و مخاطبین این آیات مردان و زنان مومن هستند و فرمان لزوم رعایت آن با تاکیدات فراوان از طرف خدای منان توسط رسول خدا (ص) بر مومنان صادر گردیده است، به همین جهت است که مادامی که پایه های ایمان انسان ها، قوی، محکم و ریشه دار نشده و مخاطبین فرامین الهی، با تمام وجود بر صداقت و حقانیت فرمان و کسی که فرمان صادر می کند، به باور حقیقی نرسیده و یا شناخت درستی از آن نداشته باشند و یا اینکه در صدق و حقانیت سخنش بنوعی دارای تردید و دو دلی شده باشند، انتظار مطلوب و متوقع از دستور بدست نخواهد آمد و دقیقاً به عکس آن اگر مخاطب با تمام وجود، صدق سخن را باور داشته و رابطه آمر و مأمور را رابطه مرید و مراد دانسته و اطاعت از او را یک نوع وظیفه و تعهد و مسؤولیت بشناسد، در این صورت آمر در حد مطلوب و شاید بیش از حد انتظار آثار و برکات فرمانش را بدست آورده و نتیجه مورد توقع خویش را خواهد دید.

با این شرح، اقدام بر جداسازی عینا مانند حجاب و لزوم ستر و عفاف برای جوامع اسلامی است؛ بدون شک و تردید حجاب، عفاف و پوشش از مصرحات کتاب الهی و از مسلمات اسلام است، اما رعایت آن در صورتی قابل تضمین است که انسان با ارائه درست مفاهیم اسلامی و با برخوردهای منطقی و تکریم آمیز و ارائه اسلام بصورت مطلوب، زیبا و صحیح، اعتماد مردم را جلب کند و با تکیه بر نصرت خداوند و ایمان مردم و اعتماد آنان بر حاکمیت، حمایت از دستورات و برنامه های آن را وظیفه ملی، اخلاقی، دینی و وجدانی خود بداند و الا موفق نخواهد بود و از همین جا بخوبی بدست می آید که اگر بدون جلب اعتماد نسل جوان جامعه، بصورتی ناپخته و با روشی اقتدارگرایانه، اعمال قدرت شود، امکان بروز نتیجه ای عکس، وجود خواهد داشت؛ بنابراین با اصلاح روش برخوردها و جلب اعتماد دانشجویان و با بها دادن به آنان و استمداد از قدر محیرالعقول نسل جوان، می توان حتی بدون مطرح نمودن سیاست های ناکارآمد، روابط میان آنان را طوری تنظیم و تعریف کرد که هم تضمین کننده سلامت روابط و نیز سلامت جامعه باشد و هم شاهد رشد فکری و علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش بود.»

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام AE ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    4 25
    قياس مع الفارق
  • بی نام EU ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    187 7
    دمش گرم
    • بی نام A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
      18 4
      دقیقا من هر وقت طواف دور خونه خدا رو میبینم میگم اگه قرار بود خط و مرز دیواری و پرده ای بین زن و مرد کشیده بشه طواف باید جور دیگه ای میبود. ولی وقتی ادم طواف رو نگاه میکنه و با علم به محدودیت هاش میفهمی که خدا میگه وقتی ذهن و روحتون رو کنترل کنید پرده نیاز نیست.توی طواف مرد و زن فقیر و غنی سفید و سیاه زشت و قشنگ کنار همن و کسی نمیتونه با چشم و ذهن مریض به کسی نگاه کنه.مشکل جامعه ما اینه که با پرده و دیوار کشیدن میخوان همه رو جدا کنن ولی کنترل ذهن رو یاد نمیدن.شاید تا یه حدیش لازم باشه ولی افراط توش نه.خدا بد و خوب رو کنار هم گذاشته بهشت و جهنم رو با هم گذاشته تا بتونیم حساب و کتاب کنیم و انتخاب..هیچکس زورکی بهشتی نمیشه
  • سبزینه US ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    21 2
    من به وجود همچین آدم های صادق ، بزرگوار و عاقل افتخار میکنم، خدا بهشون سلامتی بده.کاش یه ذره از فهم ایشون رو یه سری از مسئولین سابق دانشگاه ما و همچنین بعضی بچه های بسیجی داشتن.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    23 2
    هزار آفرین ... چقدر روشن فکرانه.... خدایا ما را به اسلام حقیقی رهنمون ساز
  • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    17 1
    حجاب وقتی مفهوم دارد که زن و مرد کنار هم زندگی کنند وگرنه در جامعه دو قسمتی اصلاً نیازی به حجاب نیست. از آنجا که خداوند کار عبث نمی کند، پس دستور رعایت حجاب به معنای قبول زندگی و کار زن و مرد در کنار هم است.
  • شهروند A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    11 3
    آفرین من بهمین دلیل است که خدمت ایشان ارادت دارم چون عالم وفهیم است جای شماوامثال شماهاتوی بهشت است
  • علیرضا RO ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    8 3
    خدا خیرش بده،واقا رحمت به پدرومادرت
  • علی A1 ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    10 8
    من در تایید و یا رد مطالب فوق نظر نمیدم. من هیچ جا نمیتونم با جنس مخالفم حرف بزنم جز پشت تلفن یا با کامپیوتر که به هزار و یک دلیل غلطه. کجا من باید همسر آیندم رو انتخاب کنم و خصوصیات رفتاریش رو زیر نظر بگیرم. اگر توی محیط دانشگاه نتونم کجا میتونم؟ چرا همه چیز رو سیاه و سفید میبینید. اگر کسی بخواد دست از پا خطا کنه هیچ کسی نمیتونه جلوش بگیره. بالاخره کار خودشو میکنه. مگر شما تو تهران رفت و امد نمی کنید. ایا پس از عمر چند دهه ای انقلاب وضعیت دینی جوونا مناسبه. همه ی این سیاست گذاری های غلط به این آش شله قلمکار تبدیل شده.
  • بی نام A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    0 5
    من خیلی نتونستم نتیجه بگیرم، الان چکار کنیم؟ جدا کنیم یا نه؟
  • بی نام A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    5 2
    احسنت
  • بی نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۰
    14 4
    يک جواب کاملا منطقی و به دور از افراط و تفريط درود بر شما
  • عباس IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    4 2
    سلام،ادارات وسازمانهاجزئی ازمحیط زندگی انسانهاهستندوضوابط وشرایط آنها مشابه شرایط محله وبازاردر محیط زندگی انسانهاست.میخواهم سئوال کنم آیادربازار زنهابامردهاکارنمی کنند؟آیادرمحله زنان ومردان همسایه که نسبت به هم نامحرم هستندباهم ارتباط ندارندومشکلات هم راحل نمی کنند؟آیادرزمان رسول اکرم ص وائمه معصومین ع تفکیک جنسیتی درمحل کارزنان ومردان وجود داشته است؟آیادرصدراسلام مردان وزنان در مزارع،باغها،کارگاهها و...درکنارهم کارنمی کرده اند؟آیاتمام مسائل ومشکلات جامعه در باره نحوه پوشش زنان،کار زنان و...خلاصه زنان خلاصه میشودومشکل دیگری درجامعه به غیرازجنس زنان نداریم که به آنها بپردازیم؟فکر میکنم یکباره وبرای همیشه زنهارادرخانه ها حبس کنیم وخیال خودوهمه را راحت کنیم بهتر است تااین بحثهاخاتمه داده شود.
  • بی نام A1 ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    12 0
    به اين ميگن نظر فقهي وعلمي درست وحسابي . قابل توجه آنهائي كه ازاسلام وتعاليم آن استفاده ابزاري ميكنندو همانند داعش براي رسيدن به مقاصدشوم خوداستفاده ميكنندوجامعه اسلامي را ازاهداف تعالي خود دور ميكنند وحجاب وعفاف را وسيله اي كرده اند براي متنفركردن جوانان ازتعاليم اسلامي وديني .
  • بی نام A1 ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    5 2
    حقا که نصیحت عالمانه وازروی دلسوزی کردید وبایداین چنین باشد که خبره گان حقیقی هررشته نظر بدهند وگرنه باید گفت گنه کرد دربلخ اهنگری درشوشتر زدنکردن مسگری. که تو هم صنفی. خوب اگر یک نظامی راهکار برای صلح یادفاع بدهد حتما درصدمناسب ایده خوب خواهد بود موفق باشید درگفتن حقایق. امین یاربالعالمین
  • بی نام IR ۰۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    9 2
    واقعا اين نوع نگاه و بينش براي من عجيب بود ما عادت به اظهار نظرهاي عجيب و غريب و همراه با عصبانيت و پرخاش و چهره هاي عبوس و درهم آقايان خاتمي، علم الهدي و مكارم داريم اين ها رو كه منتشر مي كني خبر جان ذهنمون دچار تناقض مي شه يهويي يه كاري دست خودمون مي ديم ها
  • عباس IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
    9 2
    سلام،دین ودینداری امری قلبی ودرونی است.انسانهامیتواننددیندار نباشندولی چهره دینداری ازخودبه نمایش بگذارندوبرعکس لذاجبرواجباردرامردین معنی ومفهوم نداردچراکه تاخودانسانهامسائل دینی راباورنداشته باشند باهیچ وسیله ای بزورنمی توان آنهارادیندارکرد.خداونددرقران به پیامبرش می فرمایدتوققط رسول من هستی و وظیفه تورساندن وحی وپیام الهی به مردم است ودرقبال اینکه آنهاایمان بیاورندیانیاورندمسئولیتی نداری.این وظیفه پیامبرخداست که حکم رسالت داردوانسانی معصوم است آیاوظیفه ماکه معصوم نیستیم وانسانهای هر چندظاهربه صلاح ولی خطاکاری هستیم ازوظیفه پیامبرخدابیشتروبالاتراست؟آیااجبارکردن مردم به اجرای وظائف دینی شان امری شرعی ودینی است؟خداوندانسانهاراآزادآفریده تاآزادفکرکنندوخودشان به باور درست برسندودیندارشوند.