۰ نفر
۲۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۲

چانگیرای شریک قدرت موگابه در زیمبابوه

کابوس بیست و هشت ساله رابرت موگابه رئیس‌جمهوری زیمبابوه در نهایت تعبیر به حقیقت شد. موگابه پس از قریب به سه دهه حضور در راس قدرت در کشورش سرانجام تحت فشارهای داخلی و خارجی وادار به تقسیم قدرت با رهبر مخالفان خود شد. مورگان چانگیرای رهبر حزب جنبش برای تغییرات دموکراتیک از امروز رسما شریک موگابه در قدرت خواهد بود. موگابه همچنان رئیس‌جمهور می‌ماند اما در مقامی تقریبا تشریفاتی و البته چانگیرای نخست‌وزیر کشورش می‌شود، نخستین نخست‌وزیر زیمبابوه در طول سی سال گذشته. بر اساس توافقنامه تقسیم قدرت که میان طرفین و با میانجی‌گری خارجی‌ها انجام گرفت طرفین متعهد شدند که با تقسیم قدرت در میان خود به اختلافات سیاسی پایان داده و راه را برای بازسازی اقتصادی و سیاسی زیمبابوه هموار کنند.
پس از محکومیت انتخابات سال گذشته در زیمبابوه از سوی مجامع بین‌المللی دو طرف بر سر تقسیم قدرت توافق کردند، اما اختلافات موجود و عدم اعتماد دو طرف به یکدیگر تحقق این توافقنامه را به تعویق انداخت و منجر به ایجاد سوالاتی مبنی بر چگونگی همکاری دو طرف شد. رابرت موگابه، رییس جمهور زیمبابوه که از سال 1980 و همزمان با اعلام استقلال این کشور از انگلیس قدرت را در دست دارد، یکی از زیرک‌ترین مجریان سیاسی محسوب می‌شود. مورگان چانگیرای، رهبر اپوزیسیون زیمبابوه که رهبر سابق اتحادیه تجارت بوده است به ایراد سخنرانی‌های پر حرارت و آتشین معروف است، اما مهارت‌ وی در رهبری دولت هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. مردم زیمبابوه امیدوارند دولت جدید برای مقابله با تورم شدید، نرخ بیکاری بالای 90 درصد، کمبودهای غذایی و اپیدمی وبا در این کشور سیاست‌هایی را اتخاذ نماید.
چانگیرای، اعلام کرده است که وی برنامه‌های خود را بر ایجاد ثبات اقتصادی و جذب سرمایه‌های خارجی متمرکز خواهد کرد. البته این امر با توجه به بحران مالی جهانی و تردید کمک کنندگان خارجی، اقدامی بسیار مشکل به نظر می‌رسد.چانگیرای 56 ساله در انتخابات ریاست جمهوری ماه مارس در سال گذشته میلادی از رابرت موگابه پیشی گرفت اما حائز اکثریت لازم برای جلوگیری از برگزاری دور دوم انتخابات نشد.وی با اشاره به اقدامات خشونت آمیز علیه حامیانش از سوی دولت موگابه از شرکت در دور دوم انصراف داد و رابرت موگابه در دور دوم بدون حضور رقیب دوباره انتخاب شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 3693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =