ایرنا نوشت:

رئیس کل بانک مرکزی گفت: هرچند سیاست های خروج از رکود آثار تورمی هم خواهد داشت، اما تورم بسته خروج از رکود تورمی کمتر از 25 درصد خواهد بود.

ولی الله سیف شب گذشته در جمع خبرنگاران، درباره پیش بینی دولت از تورم بسته سیاستی خروج از رکود، گفت: تمرکز اصلی در رابطه با تورم در سال گذشته بود که خوشبختانه دولت به دستاورد بزرگی در این زمینه رسید.

او گفت: استمرار همان سیاست هدف های بزرگتری را در رابطه با کاهش تورم در سال 93 می تواند محقق کند اما زمانی که سیاست خروج از رکود را اضافه می کنیم، نکته مهم حفظ این دستاورد است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه، با اجرای این سیاست ها سرعت کاهش تورمی کمی کاسته می شود، گفت: به همین دلیل اگر فرض کنیم تورم با ادامه این سیاست ها به 15 یا زیر 20 درصد برسد، هم اکنون تورم را به میزان 25 درصد اعلام کردیم و این میزان اضافه را در جهت آثار سیاست های خروج از رکود طراحی می کنیم ولی مهم این است که این سیاست ها با هم کنار بروند و در پایان سال 93 به اهدافمان دست یابیم.

او گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده نرخ تورم در پایان سال 94 به 15 درصد خواهد رسید اما این رقم حداکثر تورمی است که می تواند محقق شود حتما دستاورد حاصل از این بسته کمتر از این نرخ خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه احتمال دارد در ماه های آینده درصدهای نزدیکتری از نرخ تورم را نسبت به آنچه در واقعیت اتفاق می افتد، اعلام کنیم، گفت: هم اکنون نرخ تورم 25 درصد اعلام شده تا بتوانیم سیاست خروج از رکود را عملیاتی کنیم.

او گفت: سیاست های خروج از رکود می تواند آثار تورمی داشته باشد اما این رقم به میزان هدفگذاری شده برای تورم قابل قبول است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در مهر ماه سال گذشته پیش بینی می کرد که تورم در پایان مهر ماه سال 92 حدود 35 درصد شود اما نرخ تورم در زمان مذکور به 34.7 درصد رسید.

او ادامه داد: برای سال 93 پیش بینی حداکثر 25 درصد را داشتیم اما اطلاعاتی که داریم به ما نوید تورم 25 درصد را می دهد و در این خصوص اطمینان برای ما حاصل شده است.

سیف با بیان اینکه، بانک مرکزی ترجیح می دهد تورم را با هدف قطعی خروج از رکود تطبیق دهد، گفت: در سال 93 نه تنها سیاست های مدیریت و کاهش تورم را اجرا نمی کنیم بلکه سیاست خروج از رکود باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: معتقدم با وجود اجرای بسته حداکثر نرخ تورم بازهم 25 درصد باشد بنابراین بعد از اجرای بسته هم باز تورم کمتر از 25 درصد خواهد بود.

سیف با بیان اینکه حتما تورم 15 درصدی در سال 94 محقق می شود، گفت: اما برای سال 93 تمرکز و پیش بینی بانک مرکزی روی تورم 20 درصد است.

رئیس کل بانک مرکزی، تک رقمی کردن نرخ تورم را از اهداف مهم این بانک عنوان کرد و گفت: هدف اصلی بانک مرکزی تک رقمی کردن است و امیدواریم در سال 95 این هدف اجرایی شود.

او درباره میزان منابع قابل تجهیز برای پرداخت تسهیلات در سال جاری گفت: حدود 280 هزار میلیارد تومان منابع بانکی در سال جاری قابل تجهیز و پرداخت است که اولویت اول، پرداخت سرمایه در گردش بخش های تولیدی است.

سیف درباره راه اندازی صندوق پس انداز مسکن نیز گفت: مهم این است اقداماتی که باید منجر به کار کارشناسی این طرح شود در حال انجام است و ما کاملا با دیدگاه های وزارت مسکن موافقیم اما باید بررسی شود که آیا این فرمول ها می تواند خودکفا باشد یا نیازمند کمک و حمایت از دولت است.

رئیس کل بانک مرکزی از ابلاغ تدریجی سیاست های صندوق پس انداز مسکن و اجرای آن در شهریور ماه خبر داد و گفت: هرچقدر سیاست های بخش مسکن منجر به تجهیز منابع بیشتر شود، می تواند به رونق بیشتر بخش مسکن کمک کند.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =