ایرنا نوشت:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه دولت یازدهم (تدبیر وامید و اعتدال) اهتمام ویژه ای به عرصه رسانه و مطبوعات دارد گفت: با توجه به پیشنهاد تدوین لایحه نظام صنفی مطبوعات این وزارتخانه تمامی تلاش خود را برای تصویب، اجرایی شدن و عملیاتی شدن آن به کار خواهد بست.

«علی ربیعی» روز شنبه در آیین بزرگداشت روز خبرنگار که توسط انجمن صنفی روزنامه نگاران غیردولتی در حال برگزاری است با تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد و خاطر شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا گفت: شهید صارمی شهید افراطی گری شد چرا که جریانی که امروز به عنوان داعش و افراطی گری بر علیه اسلام به پا خواسته اند و روز به روز مردم بی گناه و بی دفاع را در جای جای دنیا قتل عام می کنند روزی نیز با نام طالبان اولین داعشی هایی بودند که بسیاری از هموطنان را در افغانستان از جمله محمود صارمی را به شهادت رساندند.

او گفت: پیش از اینکه از موضع یک سیاستمدار دولتی در این مراسم صحبت کنم بسیار خرسند و مایلم از آنجایی که حرفه قبلی ام روزنامه نگاری و مطبوعاتی بوده است در این عرصه به عنوان یک روزنامه نگار صحبت کنم.

ربیعی گفت: جامعه ما نیاز به اطلاعات دارد امروز اطلاعات به مثابه یک سرگرمی نیست بلکه اطلاع رسانی اخبار از وقایع و رخدادهای ایران و جهان به عنوان یک نیاز به حساب می آید لذا مطبوعات و رسانه یک نیاز ضروری برای جامعه هستند.

به گفته ربیعی متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم گفتمان اجماعی پیرامون مسایل اساسی کشور داشته باشیم لذا این ناتوانی در این عرصه باعث شده یک ابهام گفتمانی به وجود آید و اطلاعات در زمینه های مختلف ناقص به دست جامعه برسد و هر کسی از جانب خودش اخبار را هر آنگونه که صلاح می داند بیان کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید نسبت به مسایل کشور حساس بوده و دیدگاه های خود را در عرصه مطبوعات به یکدیگر نزدیک کنیم لذا در این زمینه نقش مطبوعات و رسانه ها در نزدیک کردن دیدگاه های مسوولان و جامعه بسیار بی بدیل خواهد بود.

ربیعی گفت: رسانه های ما در کشور از یک بستر طبیعی شکل نگرفته اند چرا که درعرصه مطبوعات همواره یک گام به پیش رفته و چند گام به عقب برمی گردیم و لذا اگر دیدگاه هایمان مشترک و خواسته هایمان را در عرصه رسانه به درستی مطرح کنیم و دنباله رو آن باشیم هیچ گاه به عقب باز نخواهیم گشت.

او در ادامه به برخی مشکلات و چالش های پیش روی مطبوعات اشاره کرد و گفت: نداشتن آموزش صحیح در عرصه مطبوعات، حرفه ای نشدن آن، نقدهای غیرمنصفانه و... از جمله مسایلی است که ما در عرصه مطبوعات با آن گریبانگیر هستیم.

به گفته ربیعی هنوز نتوانسته ایم نویسنده ای تربیت کنیم که مطلب یا تحلیلی بنویسد که رییس جمهوری های کشورهای مختلف آن را بخوانند.

او گفت: ما حتی هنوز نتوانسته ایم یک مطبوعات حرفه ای و مهارتی به وجود آوریم. نداشتن یک نهاد و نظام صنفی که همه دور آن بایستند و اجماع کنند نیز نتوانسته ایم شکل دهیم؛ خود این معضل بزرگی برای عرصه مطبوعات و رسانه به حساب می آید.

عضو کابینه دولت یازدهم گفت: در این فرصت و امروز که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اکثریت دولت یازدهم اهتمام ویژه ای به عرصه رسانه و مطبوعات دارند باید دست در دست هم با همگرایی برای رفع مشکلات این عرصه تلاش کنیم.

به گفته ربیعی دولت یازدهم بارها اعلام کرده که آمادگی دارد که فضای نقد را (نقد منصفانه و سازنده) برای همه افراد در رسانه ها و مطبوعات باز گذاشته این خود نشانه شفاف سازی و توجه به عرصه مطبوعات و رسانه است.

او گفت: اگرچه در بحث روابط عمومی ها دچار مشکل اساسی هستیم چرا که اکثر آنها و افراد و کارکنان آن دارای تخصص علمی در آن حوزه نیستند.

این روزنامه نگار سابق گفت: «اخلاق» گمشده ای در ایران است که مطبوعات و رسانه ها می توانند دست در دست هم این مهم را به جامعه بازگردانند و فضای همدلی و همگرایی را میان همگان ایجاد کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خاتمه با توجه به درخواست های مکرر افراد به ویژه خبرنگاران و روزنامه نگاران حاضر در این مراسم درخصوص بلاتکلیف ماندن بحث بیمه خبرنگاران و بیمه تکمیلی آنها قول مساعد داد مساله فوق را تا حصول نتیجه پیگیری و اجرایی کند.

مراسم روز گرامیداشت خبرنگار با حضور محمدرضا صادق مشاور رسانه ای رییس جمهوری، محمد خدادی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر و جمعی از مسوولان و دست اندرکاران روزنامه های غیردولتی و رسانه های کشور در سالن همایش های برج میلاد در حال برگزاری است.

 

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =