در حال حاضر یکی از اصلی ترین خواسته های بخش خصوصی ایران رسیدن به مراحله خروج از رکود اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين، بخش خصوصي طي سال هاي گذشته به دليل بروز بحران هاي اقتصادي با گرفتارهاي بسياري مواجه شده است. برهمين اساس طي هفته هاي گذشته و همزمان با برگزاري همايش «تبيين سياست هاي خروج از رکود» رايزني هاي گسترده اي از سوي نهادهاي حامي بخش خصوصي براي تاثير گذاري براين سياست ها صورت گرفته است.

در همين حال رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران براين باوراست که بخش خصوصي ايران با تمام وجود از سياست هاي که اقتصاد ايران را به سمت خروج از رکود هدايت کند، پشتيباني خواهد کرد.

يحيي ال اسحاق به عنوان رئيس اتاق تهران طي سال هاي گذشته بارها به سياست گذاران اقتصادي کشور هشدارهايي در مورد رکود حاکم براقتصاد کشور ارائه داده بود. به گفته ال اسحاق طي 5 سال گذشته اقتصاد ايران به شدت گرفتار رکود بوده به همين جهت صنايع کشور با کمترين ظرفيت به فعاليت پرداخته اند و همين جريان سبب شده تا بيکاري گسترده اي در کشور ايجاد شود.

ال اسحاق همچنين تاکيد کرده است که با توجه به وضعيت عمومي اقتصاد ايران و به منظور ايجاد سطح قابل توجهي از رفاه عمومي براي مردم، چاره هاي به غير از حمايت دولت از صنايع به منظور تغيير گسترده در فضاي کسب و کار وجود ندارد.

يحيي ال اسحاق همچنين حمايت فعالان بخش خصوصي از سياست هاي ارائه شده به براي خروج از رکود را نيز اعلام داشته است.

ال اسحاق در اين مورد چنين توضيح مي دهد:« ما تاکنون هم سابقه تورم و هم سابقه رکود در اقتصاد ایران را داشته‌ایم و برای رهایی از هر دوی این مشکلات نیز در برهه‌های مختلف سیاست‌هایی تدوین و به کار گرفته شده است. اما تا آنجا که من به خاطر دارم این مساله رکود تورمی با این شدت تاکنون در اقتصاد ایران تجربه نشده بود و مهم این که هیچ نسخه مکتوبی هم برای برخورد با این مساله وجود نداشت.»

او همچنين بيان داشت: «خوشبختانه تدوین‌کنندگان این بسته از جمله دکتر نیلی در تمام جلساتی که در این باره دعوت می‌شوند حضور پیدا می‌کنند و به تشریح بندهای این بسته می‌پردازند. همان‌طور که در رسانه‌ها از جمله تلویزیون و در نشست‌های مختلفی از جمله نشست هیات نمایندگان اتاق ایران حضور پیدا کردند و متواضعانه اعلام کردند که این بسته کامل نیست و حلال تمام مشکلات اقتصاد ایران هم نخواهد بود.»

یحیی آل‌اسحاق با بیان این که بسته پیشنهادی دولت قصد دارد در دوسال آینده در مساله رکود، اقداماتی انجام دهد و وضعیت را بهبود ببخشد تاکید کرد که همواره یکی از مشکلات بخش خصوصی در اقتصاد ایران این بوده که تصمیمات پشت درهای بسته گرفته و ابلاغ می‌شد اما این نظرخواهی عمومی پیش از هرگونه اقدام اجرایی نشانه تعامل دولت و تدوین‌کنندگان بسته با بخش خصوصی است.

یحیی آل‌اسحاق تاکید کرد که تدوین‌کنندگان بسته از صاحب‌نظران به ویژه جامعه فعالان اقتصادی در بخش خصوصی کشور خواسته‌اند تا این بسته را مورد نقد و بررسی قرار دهند و نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را به ایشان منعکس کنند و به همین خاطر نیز اتاق تهران قصد دارد در جلسات مختلفی در روزهای آینده بخش‌های مختلف این بسته را نقد و بررسی کند.

به گفته ال اسحاق، نويسندگان اين سياست ها طي دوره هاي مختلف زماني به گفت و گو با مديران بخش خصوصي پرداخته اند. آنها همچنين تلاش کرده اند تا شاخص ترين مشکلات اقتصاد ايران که منجر به ايجاد رکود گسترده شده است را شناسايي و راه حل هاي کوتاه مدت و  ميان مدت براي تغيير اين شرايط را پيدا کنند.

پيش از اين نيز چهره هاي مانند مسعود نيلي با حضور در اتاق تهران و همکاري مطالعاتي و تحقيقاتي با فعالان بخش خصوصي از وضعيت واقعي صنايع کشور مطلع شده بودند. برهمين اساس سياست هاي خروج از رکود نيز با توجه به همين مشکلات و راه حل هاي برون رفت از آن تدوين شده است.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 369012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =