نسل تازه ای از زنان کارآفرین ظهور می کند؟

اگرچه زنان برای دست یافتن به موفقیت مردان در کسب و کار هنوز راه درازی در پیش دارند اما می‏توان گفت که آن ها در مسیر صحیحی قرار گرفته اند.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ده ثروتمند برتر جهان یک ویژگی مشترک دارند و آن اینکه همگی مرد هستند. حتی یازدهمین ثروتمند جهان در فهرست فوربس نیز اگرچه یک زن است اما ثروت 25 میلیارد دلاری خود را مدیون ارثیه ای است که از همسرش به او رسیده. همچنین در فهرست 100 ثروتمند جهان، تنها نام 13 زن به چشم می‏خورد. در واقع به نظر می‏رسد که زنان برای دست یافتن به موفقیت مردان در کسب و کار هنوز راه درازی در پیش دارند با این حال می‏توان گفت که زنان برای رسیدن به این هدف در مسیر صحیحی قرار گرفته اند. داده هایی که توسط موسسه امریکن اکسپرس (American Express) در مورد زنان شاغل در آمریکا منتشر شده نشان می‏دهد که طی سال های 1977 تا 2011، نرخ رشد تعداد کسب و کارهایی که زنان راه انداخته اند 50 درصد بوده که از نرخ رشد کل کسب و کارها بیشتر است. در سال 2011، بیش از 8.1 میلیون کسب و کار در آمریکا به زنان تعلق داشتند که 29 درصد کل کسب و کارهای کشور را تشکیل می‏دادند. همچنین درآمد این 8 میلیون کسب و کار به 1.3 هزار میلیارد دلار می‏رسد و علاوه بر این، 7.7 میلیون آمریکایی نیز در بنگاه هایی مشغول به کار هستند که به زنان تعلق دارند. جالب اینکه طی سه دهه اخیر، تعداد کارمندان بنگاه هایی که به مردان تعلق دارند نیز کاهش یافته است.

البته زنان نسبت به همه شاخه های کسب و کار علاقه یکسانی نشان نمی‏دهند و در برخی از آن ها حضور پررنگ تری دارند.  برای مثال 52 درصد شرکت های خصوصی بخش مراقبت های بهداشتی و اجتماعی به زنان تعلق دارند. همچنین حضور زنان در بخش آموزش نیز نزدیک به 50 درصد است. در همین حال بخش هایی از اقتصاد آمریکا مانند ساخت و ساز و همچنین بخش مالی و بیمه همچنان کاملا مردانه هستند به طوری که تنها 8 درصد شرکت های بخش ساخت و ساز به زنان تعلق دارند.

مشاهده زنان کارمند در بسیاری از کشورها و از جمله ایران به امری متداول تبدیل شده و به ندرت می‏توان به شرکتی مراجعه کرد و با تعداد زیادی کارمند زن مواجه نشد. اما به نظر می‏رسد که نسل جدیدی از زنان شاغل در حال ظهور هستند که رویاهای بزرگتری نسبت به نسل های پیشین خود در سر می‏پرورانند؛ زنانی که می‏خواهند کسب و کار خودشان را راه بیاندازند و خودشان آن را اداره کنند. کسی چه می‏داند، شاید چند دهه بعد، فهرست میلیاردرهای فوربس به فهرستی تبدیل شود تشیکل شده از چند مرد در میان انبوهی از زنان ثروتمند.
3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • قول سدید A1 ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    2 6
    تولید ثروت براي مردان ارزش است البته در رتبه بعد از تقوا و اخلاق حسنه و انسانيت و در صورتي كه در جهت آن ها باشد نه مثل آقای سوروس برای انقلاب مخملی اما تولید ثروت برای زنان یک ارزش بعد از مادری و فرزندپروری و همسرداری است نه یک ارزشی به جای مادری آنگونه که در اين كشورهاست ضمنا اهل نظر مي دانند خود اين كه بگوییم زنان وقتی موفقند که مانند مردان تولید ثروت بکنند این تفکر خود نمونه اعلای مردسالاری است غیر از این است
  • یونس A1 ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۲
    2 2
    این کار باعث بشه یکعده افراد سنتی و ادم ندیده زنان را در عرصه های اجتماعی بیشتر ببینند و عادت کنند وبدونند این خانمها شبیه اعضا خانواده خودشه وانسانه مثل مردها