واحد مرکزی خبر نوشت:

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از اجازه عملیات نظامی بر ضد اهداف داعش در عراق خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر،اوباما گفت: امروز ما اجازه دو عملیات را در عراق صادر کردیم. ما حملاتی هوایی را برای حفاظت از کارمندان خود انجام دادیم و اقداماتی بشردوستانه را برای حفاظت از هزاران غیرنظامی این کشور که در کوهستانهای این کشور در شرایطی بدون آب و غذا به دام افتاده اند و با مرگ روبر هستند، صورت دادیم.

وی افزود: من درباره اقداماتی که انجام شده است و علت آن توضیح خواهم داد. من در ماه ژوئن گفتم که داعش در عراق پیشرفت هایی را آغاز کرده است و آمریکا در صورت نیاز اهداف نظامی را در عراق هدف قرار می دهد .در روزهای اخیر این گروه تروریستی در عراق تحرکاتی داشته است و به شهر اربیل نزدیک شده است.اینجا جایی است که دیپلمات ها و غیرنظامیان در کنسولگری ما فعالیت می کنند و نیروهای ارتش آمریکا به نیروهای عراقی مشاوره لازم را می دهند.

اوباما گفت: برای توقف پیشروی ها در اربیل من به ارتش اجازه حمله به کاروانهای تروریست های گروه داعش که به نظر می رسد به طرف شهر حرکت می کنند را صادر کردم.ما همچنان گوش به زنگ باقی می مانیم و اقدامات دیگر را صورت خواهیم داد اگر این گروههای تروریستی کارمندان و تاسیسات ما از جمله کنسولگری در اربیل و سفارتخانه مان در بغداد در عراق را تهدید کنند.ما در حال حاضر پشتیبانی مشاوره ای را به دولت عراق و نیروهای کرد و آنها بهتر می توانند حملات را بر ضد داعش صورت دهند.
رئیس جمهور آمریکا گفت: به درخواست دولت عراق ما عملیات خود را برای نجات غیرنظامیان عراقی آغاز کردیم. داعش با تحرکات خود مبارزه ای بیرحمانه را بر ضد مردم بیگناه عراق آغاز کرده است.این گروه اقداماتی وحشیگرانه را بر ضد اقلیت ها از جمله مسیحیان و ایزدی ها انجام داده است. عراقی های بیگناه آواره شده اند و گزارشها از اعدام جمعی آنها از طرف داعش و بردگی زنان ایزدی حکایت دارد.در روزهای اخیر مردان،زنان و کودکان ایزدی برای نجات جان خود از شهر سنجار آواره شده اند.دهها هزار نفر از آنها در کوهها بدون آب و غذا پناه گرفته اند.آنها گرسنگی می کشند و کودکان آنها نخستین نفراتی هستند که جان خود را از دست می دهند.
اوباما گفت:در این حال داعش کار خود برای کشتار ایزدی ها را به طور خودکار آغاز کرده است که نسل کشی بخشی از آن است.این خانواده های بیگناه با انتخابی وحشتناک روبرو هستند.یا اینکه به کوهستانها فرار کنند و قصابی شوند و یا اینکه بمانند و از گرسنگی به تدریج بمیرند.من پیشتر گفتم که آمریکا نمی تواند و نباید هر زمانی که بحرانی در جهان وجود دارد دخالت کند.اجازه بدهید به شفافیت اعلام کنم چرا حالا باید وارد عمل شویم. زمانی که ما وضعیتی اینگونه روبرو می شویم و مردم بیگناه با تهدیداتی وحشتناک روبرو هستند ما وظیفه داریم که به آنها کمک کنیم و در این مورد به درخواست دولت عراق و ما امکاناتی بی نظیر برای جلوگیری از کشتار در اختیار داریم و به نظرم آمریکا نباید چشمهایش را ببندد.ما می توانیم با دقت و با مسئوولیت وارد عمل شویم تا از نسل کشی جلوگیری کنیم.به همین خاطر من اجازه حملات هوایی به اهدافی را در صورت ضرورت صادر می کنم تا نیروها در عراق محاصره شهر سنجار را بشکنند و به غیرنظامیان به دام افتاده در انجا کمک کنند.هواپیماهای آمریکایی پیش از این عملیات امداد رسانی را آغاز کرده اند تا آب و غذا را به منظور نجات این زنان ،مردان و کودکان به دام افتاده برسانند.اوایل هفته یک عراقی در این منطقه فریاد زد آیا کسی به کمک ما نمی آید؟بسیار خوب امروز آمریکا به کمک می آید.
اوباما در پایان گفت:ما همچنین با کشور های دیگر مشورت می کنیم و سازمان ملل خواهان اقدام برای جلوگیری از بحران انسانی شده است.من می دانم که شما نگران هرگونه اقدام نظامی آمریکا در عراق و حتی عملیات محدود شبیه این موضوع هستید.من این موضوع را درک می کنم.

هدف من پایان جنگ ما در عراق و آوردن نیروها به خانه بوده است و این کاری است که ما انجام داده ایم.به عنوان رئیس نیروهای مسلح من اجازه نخواهم داد که آمریکا بار دیگر وارد جنگی دیگر در عراق شود.همزمان با حمایت از عراقیها برای مبارزه با تروریست ها ،نیروهای رزمی آمریکا وارد جنگ در عراق نخواهند شد زیرا هیچ راه حلی نظامی برای بحران عراق وجود ندارد.آخرین راه حل برای این کشور حل و فصل اختلافات در بین عراقی ها است.ما باید بدانیم که چگونه از نیروهای میانه رو حمایت کنیم که ثبات را به عراق بازگردانند.بنابراین از زمانی که بتوانیم این دو ماموریت را انجام دهیم ما تلاش خواهیم کرد که به عراقی ها این قدرت را بدهیم که با این بحران مقابله کنند.مقامات عراقی باید دولتی تشکیل دهند که نماینده منافع همه عراقی ها باشد و بتوانند به تهدیداتی نظیر داعش پاسخگو باشد.عراقی ها رئیس جمهور جدیدی انتخاب کرده اند و یک رئیس مجلس هم انتخاب کرده اند و به دنبال انتخاب نخست وزیر جدید هستند این جریانی است که باید پیش برود و جلو گروههای تروریستی را بگیرد و بر اختلافات در عراق فائق آیند.زمانی که عراق دولتی جدید داشته باشد آمریکا با تعامل با آن و دیگر کشورهای منطقه برای مقابله با بحران های انسانی و چالش های تروریستی تعامل خواهد کرد.همسایگان عراق منافعی در ثبات و وضعیت دشوار آن خواهند داشت.

ما در تعامل با متحدان خود تلاش خواهیم کرد که آوارگان پناهگاهی پیدا کنند و به آب و غذا دسترسی پیدا کنند و دولت عراق داعش را عقب براند.چند صد مشاور نظامی آمریکایی در عراق به کار خود ادامه خواهند داد و در آموزش ،مشاوره و پشتیبانی نیروهای عراقی مشارکت خواهند داشت.من درباره اقدامی که امروز انجام می دهم با کنگره مشورت کرده ام .جهان با چالش های زیادی روبرو است و آمریکا تلاش کرده است که جهان جهانی امن باشد.من تلاش کرده ام که جهان محیطی امن برای فرزندان ما باشد.ما این کار را با تمسک به اصولی انجام داده ایم.ما هر عملی که ضروی باشد برای امنیت مردم خود انجام می دهیم و از متحدان خود در خطرات حمایت می کنیم.زمانی که زندگی شهروندان آمریکایی در خطر است ما وارد عمل می شویم.و زمانی که جان هزاران غیرنظامی در خطر است ما باز هم وارد عمل می شویم.این مسئوولیت آمریکا و رهبری آن است.ما از مردان و زنان نظامی خود تشکر می کنیم از جمله آنهایی که در عراق هستند.ما تلاش می کنیم که بهترین نماینده آمریکا باشیم.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    59 8
    اوباما مچكريم
  • بی نام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    53 6
    باز احسن به اوباما ...
  • زهرا A1 ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    48 4
    اوباما مچکریم
  • ليدا ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    25 66
    آخه اين داعش رو كه خود بي شرفت درست كردي.چرا به شعور مردم دنيا توهين مي كنيد؟
    • محسن IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۹
      1 0
      خانم محترم اولا بی پایه و سند حرف نزن دوما توهین نکن سوما گیریم 0.5 درصد حرف شما درست باشه؛ الان این بابا به اشتباهش پی برده و داره جبران می کنه به فرض محال
  • آرش A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    28 46
    بله دیگه آقای اوباما مرحمت کردن گندی که خودشون بالا اوردن رو دارن ماست مالی میکنن بعدشم بگن ما بودیم که علیه تروریسم قیام کردیم تو اگه مردی برو جلو اون اسرائیل رو بگیر که روز به روز داره زن و بجه های بی دفاع رو قتل عام میکنه سنگ این عراقی ها رو نمیخواد به سینه بزنی
  • مهدی A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    52 5
    باز هم ایالات متحده، به دیگر کشورها که امیدی نیست...
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    9 63
    باز یه نمایش مسخره ی دیگه از امریکای تروریست. جهان باید بر ضد وحشی های تروریست متحد شود نه فقط حرف خشک خالی .
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    43 2
    دستت درد نکنه حسین جان
  • بی نام A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    39 2
    مگر امریکا بتواند از پس این وحشیها بر اید .
  • حميد A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    36 2
    أوباما جون مادرت سر حرفت واسا والكى قمپز در نكن. دمت جيز
  • عرشیا A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    29 9
    سپاس از اوباما برای این تصمیم .یک پرسش: چرا این واکنش را در مقابل کشتار بیش از 180000نفر از مردم مظلوم سوریه انجام ندادی ؟ از چه چیز ترسیدی ؟ لعنت بر تمام دیکتاتورها و ادمکشان وحشی و ضد بشری .
  • دانشجو IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    37 2
    دارم به امریکا خوشبین میشم واعتقاد پیدا میکنم . دو ماه است داعش در عراق مساجد و مقبره های ائمه را تخریب وبه اتش میکشه ومردم بیگناه را اعدام و به زنان تجاوز میکنه و مسلمانان فریاد میزنند ایا کسی نیست ما را یاری کند ولی عربهای مسلمان که لعنت خدا بر انها باد خود را به کری زده اند ولی امریکا جوانمردانه میخواهد از مظلوم دفاع کند . انهایی که به هر بهانه امریکا را مقصر میدانید من به این نتیجه رسیدم که دروغ میگویید مگر میشود کشوری دست نشانده های خود را بمباران کند
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    26 1
    دمت گرم
  • سعید IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    25 1
    خدا خیرت بده برادر حسین اوباما
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    7 34
    شما که دوست دارین جهان امنی داشته باشیم و نسل کشی نداشته باشیم چرا در مورد غزه و فلسطین اینجوری سکوت می کردین و طرف اسرائیل رو می گرفتین ؟ غزه یه تیکه از مریخه و جز کره ی زمین نیست ؟
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    27 0
    خیلی هم خوبه. اگر دو صدمه اساسی بخوره این داعش شاید خود عراق و مردم بتونن کنترلش کنن.
  • چهار A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    8 32
    با این کار اوباما ثابت شد که داعش کار خود آمریکاست بهانه ای برای بازگشت به آمریکا
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    24 2
    ممنون باراک
  • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    23 2
    دمت گرم بهترین خبر بود
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    16 4
    دمت گرم آمریکا
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    16 3
    با این که هیچ گربه ای برای رضای خدا موش نمیگیره ولی بهتره وحشی های داعش زودتر نابود بشه
  • بی نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    7 26
    دولت امريكا تا زماني كه منافع خودش به خطر نيفتد دست به كار نميشود جان مردم بي گناه براي انها ارزشي ندارد جان دختران افريقايي زنان كودكان مردم عراق سوريه غزه جان انها ارزشي براي دولت امريكا ندارد تنها منافع خودش و دولت صهيونيست
  • بی نام A1 ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    2 29
    سینه چاکان آمریکا حالا بیان جشن و پایکوبی کنند
  • بی نام RU ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    23 2
    فکر کنم وحشی های داعش تنها زبونی رو که بفهمن زبون جنگنده ها و موشکهای دقیق آمریکایی باشه. فاتحه شون خوندس
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    14 2
    اوباما مچکریم. اسرائیل متنفریم
  • بی نام A1 ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    24 1
    مگر شما به داد مظلومان برسید، هر چیزی عرضه می خواد.
  • اسماعیل IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    33 0
    دمش گرم
  • بی نام A1 ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    7 34
    این کار آقای اوباما جای قدردانی دارد اما بدیهی است به عنوان پدیدآورنده این گروه تروریستی مسئولیت آنان در این باره دو چندان است و فقط بحث نسل کشی و حقوق انسان ها نیست. آمریکا باید مسئولیت مبارزه با این گروه را قبول کند و برای از بین بردن آنان از سربازان آمریکایی استفاده کند.
  • بی نام IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    21 1
    کلانتر وارد میشود
  • مهران . ت A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    4 22
    امیدواریم مردم بی گناه را به بهانه داعش نکشند.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    24 0
    ایول اوباما
  • محمد A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    4 22
    بله حالا نوبت ورود آدم خوبا شد مردیکه عوضی تا حالا کجا بودی به اون اسراییلی که با داعشی ها صحبت می کنن بگو حمایتشون نکنن تو سوریه این همه کشتن تو نکبت کجا بودی مرگ بر عوام فریب مرگ بر اسراییل
  • بهنام US ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    24 1
    بهترین خبری که میشد در رابطه با داعش شنید.دوست داریم اوبی جون.
  • حسین CN ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    15 1
    چه عجب
  • مسلمان A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    2 25
    اوباما و امریکا بیشتر قصدشون نشان دادن ارتش امریکا به عنوان به منجیه تا واقعا کمک به مردم عراق و نوع حرف زدن اوباما هم مثل تو فیلماست اگه واقعا قصد امریکا کمک به مردم عراق بود باید پبشتر از اینا دست به کار میشد اونموقعی که هزاران دختر شیعه و سنی و کرد مورد تجاوز قرار گرفتن و مرداشون سلاخی شدن باید به کمک میومدن نه حالا که ارتش عراق با کمکهای ایران تونستن جلوی داعش بایستن
  • فرهاد A1 ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    15 1
    فکر کنم همون دیکتاتورها برای خاورمیانه بهتر بودند
  • بی نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    1 16
    چراااا مردم عراق واينميستن خودشون شجاعانه با دست خالي با اين حراميا بجنگن و شهرشون رو نجات بدن ؟؟ مثل مردم گاتهام . كاش يكي بود بهش ياد ميداد بهشون اميد ميداد .
  • مجتبی A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    13 0
    دمت گرم
  • مسعود GB ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    33 1
    قابل توجه روسیه خائن
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    2 23
    تو غزه 1900 نفر کودک تیکه تیکه شدند ، شما آخ نگفتی الان هدفت پایان دادن به جنگ و کشتاره ؟ باورش سخته ، شما محض رضای خدا کاری نمی کنید ؟
  • بی نام A1 ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    3 21
    معلوم شد واسه چی می خواد حمله کنه. چون منافعش و کنسولگری و سفارتش توی عراق به خطر افتاده. وگرنه همین داعشی ها توی سوریه و همین عراقسر شیعیان را می بریدند و ایشون گوشش هم بدهکار نبود. ریاکار حقه باز
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    3 19
    این دستور بعد از شکست دولت کردستان از داعش انجام میشه و مطئنا در فسمت کردستان خواهد بود تا باعث جدایی و تفرقه عراق بشه
  • omidss A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    20 0
    داعش واقعا كارهاشون غير انسانيه امبدوارم نابود بشن
  • ایرج IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    15 0
    کلاس درسی برای برخی از سیاسیون وطنی: سیاست یعنی هنر استفاده ازفرصت ها و مهمتر از آن، تیدیل تهدید به فرصت در جهت تامین منافع ملی
  • بی نام EU ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    8 10
    مرد حسابي اين بلايي بود كه با گذاشتن وبرداشتن صدام خودتون سرالين مردمون بي زبون درآورديد
  • اهوازی A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    10 1
    اوایل هفته یک عراقی در این منطقه فریاد زد آیا کسی به کمک ما نمی آید؟ بسیار خوب امروز آمریکا به کمک می آید. چقد بشر دوستین شما
  • بی نام A1 ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    3 23
    داداش در مورد غزه چی؟ بچه های آنها انسان نیستند؟
  • فرزاد A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    18 2
    من نه به عنوان یک ایرانی،بلکه به عنوان یک انسان،از این سخنرانی هوشمندانه و این حرکت آمریکا،در برابر موجوداتی وحشی به نام داعش،استقبال می کنم.داعش منطقه ی زندگی من رو حداقل 100 سال به عقب برده، و شانس پیشرفت منطقه رو برای سالها به تاخیر انداخت.برای کشورم دلم میسوزه که با چه کشورهای عقب مونده ای همسایه ایم.ایران مثل یک شهر متمدنی شده که وسط جنگلی پر از حیوانات وحشی گیر افتاده.یک طرفمون طالبان ،یه طرفمون داعشیکی از علتهای توسعه نیافتن ما،وجود همین همسایه های عقب موندست که از آخرین جنگشون با ما 25 سالی بیشتر نگذشته.حالا شما فکر کن ما 8 سال داشتیم با کسایی می جنگیدیم که الان گفته میشه جزء فرماندهان گروه داعش هستن گزارش شده که فرماندهان و مشاورین نظامی داعش ، بعثی های زمان صدام هستن.
  • یک رفیق قدیمی IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    23 3
    میگفتین اوباما طرفدار داعشه چی شد
  • بی نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    2 26
    خدا خانه امریکا را خراب کند که داعش را برای اسرائیلی ا ساخت. الان هم می خواهند فیلم بازی کنند.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    24 1
    داعش الفاتحه
  • بی نام EU ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    14 0
    جامعه جهاني براي مبارزه بايد متعهد بشن
  • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    15 0
    به امید موفقیت
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    19 1
    واقعا خوشحال شدم که اوباما میخواد جلوی داعش را بگیره
  • مهران A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۷
    19 3
    و بالاخره حضرت اوباما تحرکی فرمودند.... وقتی خبرهای مربوط به این گروه وحشی و جنایاتشان، علی الخصوص در مناطق ایزدی نشین و اشکهای نماینده آنان را در مجلس عراق دیدم، یک سوال در ذهنم بوجود آمد... این آقا بعنوان رییس جمهور قوی ترین کشور جهان و مدعی حقوق بشر، چرا ساکته
  • صفر IR ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    13 0
    چقدر قشنگ حرف زده.
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    0 0
    ماشالله به آنلاین بودند وقتی از دهن افتاد نظر خلایقو میگذاری