پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر نوشت:

 
معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر در گفتگویی ویژه با شبکه جام جم درخصوص روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، در مورد فلسفه این روز اظهار داشت: در 15 اوت 1990 برابر با 14 مرداد در اجلاس سازمان کنفرانس در قاهره، اعلامیه حقوق بشر اسلامی تصویب شد که به نام اعلامیه قاهره هم معروف است.

کاظم غریب آبادی گفت: در سال 1387 نیز در اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی در کامپالای اوگاندا، جمهوری اسلامی ایران قطعنامه­ای را پیشنهاد داد که سالروز اعلامیه حقوق بشر اسلامی به نام روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی نام گذاری شود و این قطعنامه با اجماع تصویب شد و از آن سال تاکنون، هم جمهوری اسلامی ایران و هم سایر کشورهای اسلامی این روز را گرامی می­دارند و این روز وارد تقویم شده است.

غریب آبادی با اشاره به برگزاری مراسم بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی با حضور رئیس قوه قضائیه، یکی از برنامه های مهم این روز را اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی ذکر کرد و گفت: برای اولین بار کمیته­ای را در ستاد حقوق بشر از چندی قبل تعیین کردیم و گزینه­های مختلفی را بررسی کردیم که اگر بخواهیم جایزه حقوق بشر اسلامی را اعطا کنیم، باید به چه گروه و فردی اهداء شود. به این جمعبندی رسیدیم که این  جایزه می­تواند هم به مدافعان حقوق بشر اسلامی  و هم به قربانیان آن اهداء شود. قربانیان مسلمانی که حقوق آنان در حال نقض شدن است و با توجه به قضایایی که در نوار غزّه و علیه مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم سفاک صهیونیستی در جریان است، کمیته به این جمعبندی رسید که این جایزه به کودکان غزّه و مدیر یکی از بیمارستان های کودکان در غزّه به نام بیمارستان النصر اعطاء شود. از اینرو این جایزه به نمایندگان جنبش جهاد اسلامی و جنبش مقاومت اسلامی حماس داده شد تا آن را به رئیس بیمارستان النصر در غزّه برسانند تکه صرف مداوای کودکان مظلوم فلسطین بشود. معاون ستاد حقوق بشر افزود: برخی از کشورهای غربی و حتی اتحادیه اروپا، جوایزی را تحت  عنوان جایزه حقوق بشری دارند که از آن متأسفانه به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می­کنند و افرادی که بعضاً مجرم هستند و یا متهم به ارتکاب برخی از اعمال خلاف قوانین در کشورهای خود هستند را تحت عنوان فعالان حقوق بشر معرفی می­کنند و به آنان جایزۀ حقوق بشری می­دهند. اما نفس عمل ما، یک عمل انسانی است و به همین دلیل این جایزه  به کودکان غزّه تعلق گرفت.

غریب آبادی در پاسخ به این که مبنای آنچه که از آن به عنوان حقوق بشر نام برده می­شود، چیست؟ اظهار داشت: مایه  تأسف است آنچه که امروز به عنوان حقوق بشر از آن یاد می­شود و عمدتاً بعد از جنگ جهانی دوم و شکل گیری ساختارهای نظام بین الملل مثل سازمان ملل، بر مبنای تفکرسکورال- لیبرال شکل گرفته است. در این حقوق بشر، به هیچ وجه به تفاوت های فرهنگی توجهی نشده است. اکنون حدود 25 درصد جامعه جهانی را مسلمانان تشکیل می­دهند، جایگاه اینها در اسناد حقوق بشر که تصویب شده چیست؟ جایگاه اعتقادات و ارزش های کشورهای اسلامی و مسلمانان کجاست؟ بسیاری از تفکرات در جوامع غربی وجود دارد که به دلیل اعتقادات خاص مسلمانان بر مبنای اصول شریعت و دین مبین اسلام، به هیچ عنوان مورد پذیرش جوامع اسلامی نیست، و این نه تنها در اعلامیه جهانی حقوق بشر بلکه در تمامی اسناد بین المللی حقوق بشر نادیده گرفته شده است. ما بر مبنای اصول شریعت معتقد هستیم که به دلیل کرامت انسانی و شرافت انسانی، خیلی از حقوق به صورت ذاتی برای انسان ها وجود دارد و این نکته مهمی است که کشورهای غربی آن را کاملا نادیده می گیرند. آنها حقوق را قراردادی می­بینند. امنیت انسانی، امنیت جامعه اسلامی، امنیت خانواده، حق زندگی در محیط پاک و به دور از رذائل اخلاقی همواره مورد تأکید دین مبین اسلام بوده است. ما معتقدیم به دلیل کرامت و شرافت انسانی، عمده این حقوق به صورت ذاتی وجود دارد که اینها همه در اسناد بین المللی مغفول مانده است.

معاون امور بین الملل ستاد حقوق بشر به جنایات رژیم صهیونیستی پرداخت و گفت: نقض حقوق بشر در کشورها مدعی غربی بیداد می کند. نمونه بزرگ نقض حقوق بشر، نمایشگاه بزرگ جنایت در نوار غزّه است که شاهد آن هستیم. آیا اسناد و اعلامیه حقوق بشر توانسته جلوی این فجایع را بگیرد؟ از طرف دیگر شاهد هستیم که واضعان این اسناد بین المللی از کشتار مردم بیگناه حمایت می کنند. این چه حقوق بشری است که از کشتار مردم دفاع کرده و تجهیزات نظامی و مبالغ بسیار کلان به رژیم صهیونیستی کمک می کند تا مردم را بکشد. اگر حقوق شهروندی این است، ما کشورهای اسلامی صد در صد آن را قبول نداریم. ما معتقدیم که در نظام اسلامی بسیاری از حقوق غربی که درباره آن صحبت می کنند، بسیار پیشرفته تر و کامل تر آن را در دین مبین اسلام داریم. رژیم صهیونیستی و دول حامی آن امروز با مخالفت های گسترده با اقدامات و سیاست هایشان، دریافتند که کاملا تنها هستند و منزوی. هیچ مردمی از اقصی نقاط دنیا و حتی در کشورهای حامی رژیم صهیونیستی نیستند که بخواهند از این جنایات حمایت کنند. مخالفت کشورها و افکار عمومی با اقدامات رژیم صهیونیستی بی سابقه است.

وی با اشاره به اجلاس اضطراری شورای حقوق بشر در 23 ژوئیه، گفت: اقدام اساسی تصریح شده در قطعنامه که توسط شورای حقوق بشر تصویب شد، تشکیل کمیسیون مستقل تحقیق بین المللی می باشد که البته ما به آن خیلی امیدوار نیستیم، چرا که بسیاری از این کمیسیون ها تشکیل شده و شورای حقوق بشر باید برخورد محکم تری انجام می داد. اگر ابعاد جنایت و یا موضوعی پنهان باشد باید در آن مورد تحقیق و بررسی به عمل آورد، ولی زمانی که مردم جهان شاهد و معترض به جنایات هستند، مهمترین سند مبنی بر اذعان همگان به نسل کشی در فلسطین است. آیا باید چند ماه وقت را تلف کرد و مردم بی گناه در آنجا کشته شوند که تیمی از کارشناسان مستقل بین المللی تشکیل شده و به نوار غزه بروند تا بررسی کنند که آیا کسی کشته شده یا نه؟ الان زمان این تصمیم نبود. شورای حقوق بشر باید تصمیم می گرفت که بلافاصله گزارش یا قطعنامه ای را به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارسال نماید و از مجمع عمومی و شورای امنیت بصورت مستقیم درخواست نماید وارد عمل شوند.

غریب آبادی در پایان تصریح کرد: حقوق بشر در غرب همواره جنبه انفعالی داشته است. حقوق بشر نوین زمانی که ده ها میلیون نفر از بشریت بعد از دو جنگ جهانی کشته شدند توسط همین کسانی که امروز مدعی حقوق بشر هستند، شکل گرفت، یعنی در اثر جنایات، انقلاب ها یا حرکت های مردمی. اقدامات برای تدوین اصول حقوق بشر قطعاً برای جوامع غربی باارزش بوده، چرا که احترامی برای کرامت مردم قائل نبودند و حالا انسانیت را احیاء می کنند. ولی برای ما که ملتی هستیم با سابقه تمدن 7000 ساله و منشور و کشوری هستیم بر مبنای شریعت اسلامی، حرف تازه ای برای ما ندارند. با این اوضاع و احوال، معتقدیم توسل به حقوق بشر اسلامی می تواند جلوی بسیاری از این جنایات را بگیرد.

 26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    1 1
    حقوق بشر غربیها برای ملت خودشان که حداقل خوب بوده
  • حسین EU ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
    1 0
    حقوق بشر کشک نیست سازمان های مدافع حقوق بشر عقیم هسند تو دنیای سیاست رسم شده از چیزی که برای اونها سودی نداره دفاع نکنند یا حرفی نزنند مثلا سری که درد نمی کنه چرا باید دستمال بست