ایرنا نوشت:

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: در ۱۰ سال گذشته در اثر انفجار مین به جای مانده از جنگ تحمیلی در این شهرستان مرزی ۱۲۶ نفر شهید و کشته شده‌اند.

نعمت‌اله نازپرورده روز پنجشنبه در همایش آگاهی از مین و کاهش خطرات آن در جمع دهیاران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و مسوولان ادارات، افزود: همچنین انفجار مین و مهمات به جای مانده از جنگ تحمیلی در ۱۰ سال گذشته تا کنون در قصرشیرین ۳۸۷ نفر مجروح و ۱۵۱ مورد نیز خسارت مادی بر جای گذاشته است.

وی با تقدیر از تلاش‌های مرکز مین‌زدایی در راستای پاکسازی اراضی آلوده به مین شهرستان قصرشیرین، تصریح کرد: نیروهای پاکسازی به عنوان سربازان گمنام انقلاب با آگاهی از مخاطرات پیش رو در زمینه مین‌زدایی، در راستای سلامت مردم قدم بر می‌دارند.

نازپرورده گفت: با توجه به گذشت چندین سال از جنگ تحمیلی هنوز هم مین و مهمات بجای مانده از جنگ تحمیلی جان ساکنان نوار مرزی را تهدید می‌کند و هراز چند گاهی افرادی در این راه قربانی می‌شوند.

وی اضافه کرد: برای کاهش آسیب‌های ناشی از مین، آموزش و پیشگیری مهم‌ترین کار است که در این راستا پایگاه سلامت اجتماعی و اداره بهزیستی با همکاری مرکز مین‌زدایی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده و در دستور کار دارند.

معاون فرماندار قصرشیرین گفت: چهار میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشورمان در پنج استان آذربایجان غربی، ایلام، کرمانشاه، کردستان و خوزستان آلوده به مین و مواد منفجره بود که در سطح این اراضی ۱۶ میلیون مین توسط عراقی‌ها کاشته شد که هر یک تهدیدی برای جان انسان‌هاست.

وی اظهار کرد: توسط نیروهای ارتش، سپاه، امنیتی و مرکز مین‌زدایی کشور وابسته به وزارت دفاع اقدامات موثری در راستای پاکسازی اراضی آلوده به مین انجام گرفته و تاکنون میلیون‌ها مین خنثی شده است.

وی با بیان آن که مین قاتل جان انسان‌هاست، گفت: در سه ماه گذشته سال جاری در شهرستان قصرشیرین، سه نفر در اثر برخورد و انفجار ناشی از مین مجروح شده‌اند که البته فعالیت نیروهای پاکسازی تعطیل نشده و کار همچنان با روند خوبی در حال انجام است.

نازپرورده اضافه کرد: در پنج سال گذشته تا کنون پایگاه سلامت اجتماعی قصرشیرین اقدامات بسیار خوبی را در خصوص آگاهی از خطرات ناشی از مین در بین کشاورزان، دانش‌آموزان، دامداران، کشاورزان و راهیان نور انجام داده است.

مدیر مرکز مین‌زدایی استان کرمانشاه نیز در این همایش در سخنانی گفت: مرکز مین‌زدایی از سال ۸۳ کار پاکسازی اراضی آلوده به مین را به دست گرفت و تا بحال اقدامات بسیار موثری را در راستای پاکسازی اراضی آلوده به مین انجام داده است.

سیدمجتبی هاشمی افزود: در استان کرمانشاه ۳۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق داریم که آلودگی‌های ناشی از مین بسیار گسترده بوده که پاکسازی‌ها در مناطق و سطح وسیعی انجام گرفته است و هم اکنون در مسیرهایی که در دید عموم نبوده و نقاط صفر مرزی و مناطقی که جا مانده است اقدامات در حال انجام است و فعالیت مرکز مین‌زدایی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نیروهای پاکسازی در طول شبانه‌روز فعال هستند، از عموم مردم و مسوولان و اقشار مختلف خواست تا با مشاهده هرگونه موارد مشکوک و ارایه گزارش مراتب را به مرکز مین‌زدایی اطلاع دهند تا در این خصوص اقدامات لازم انجام شود.

در حاشیه این همایش نمایشگاهی از انواع ابزارها و تجهیزات خنثی‌سازی مین و عکس در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قصرشیرین برپا شده و مورد بازدید قرار گرفت.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با کشورعراق دارد که در طول جنگ تحمیلی بخش اعظمی از این شهرستان توسط رژیم بعثی به مین و مواد منفجره آلوده شد.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
    1 0
    و همچنان مسئله ی غرامت ایران از عراق یه موضوع مگو می باشد