فارس نوشت:

یک روزنامه روسی از تلاش‌های کاخ سفید در عدم انعقاد تفاهم همکاری بین ایران و روسیه در حوزه انرژی خبر داد.

روزنامه روسی «کامرسانت» در این زمینه به نقل از یک منبع مطلع در کابینه روسیه نوشت: واشنگتن در تلاش برای بر هم زدن معامله نفتی تهران و مسکو و تهدید شرکت‌های ایران و روسیه با حربه تحریم است.

کامرسانت در ادامه افزود: کاخ سفید به شدت از روابط مستحکم مسکو و تهران نگران است و سعی می‌کند با بیان این‌که همکاری با ایران موجب تحریم علیه کشورهای همراه جمهوری اسلامی خواهد شد و به توافق مقدماتی در زمینه هسته‌ای لطمه می‌زند، به تهدید بپردازد.

این روزنامه تصریح کرد: دولت اوباما از این که عوائد قرار داد تجاری ایران و روسیه موجب ضربه زدن به توافق بلند مدت آمریکا با ایران در زمینه هسته‌ای خواهد شد به شدت ناراحت است.

این منبع خبری در خاتمه افزود که سفارت آمریکا در روسیه تاکنون از ارائه هرگونه اظهار نظر در این زمین خودداری کرده است.

رسانه‌ها روز گذشته از توافق ۲۰ ساله ایران و روسیه در زمینه انرژی خبر دادند.

روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در این زمینه نوشت: «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهور روسیه با عقد قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری با ایران، تحریم‌های غرب علیه کشورش را پس می‌زند.

بر اساس این گزارش، روسیه با این قرار داد ۵ ساله در زمینه‌های مختلفی به ایران کمک می‌کند.

هرچند که دولت روسیه شب گذشته خبر عقد قرار داد نفتی با ایران را تا حدی تایید نکرد اما با وجود این چرخش موضع انتشار این خبر به بازارهای آمریکا ضربه ‌زد.

شب گذشته با انتشار این خبر ارزش سهام شرکت بزرگ «داو» ۱۳۹ واحد سقوط کرد.

به گزارش دیلی تلگراف، این معاهده موجب خرید روزانه ۵۰۰۰۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خواهد شد.

این گزارش افزود: همچنین این قرار داد وضعیت برد-برد برای ایران و روسیه بوده و به تحریم‌های غربی جهت محدودیت در بخش انرژی دو کشور ضربه خواهد زد.

براساس این گزارش، وزارت انرژی روسیه اعلام داشته بود که این قرارداد نقض تعهدات بین المللی نیست. شب گذشته دولت روسیه اخبار مربوط به این موضوع را تکذیب کرد اما آن را کامل رد نکرد و تاکید کرد که روز چهارشنبه بیانیه دیگری در این زمینه منتشر خواهد کرد.

کاخ سفید نیز پیشتر نگرانی خود را از گفت‌‌و‌گوهای نفتی ایران و مسکو بیان داشته بود.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    1 2
    بهتره قبل از شروع دور بعدی گفتگوهای هسته ای این قرارداد امضاء بشه. اینطوری ایران میتونه از موضع قدرتمندتری وارد دور بعدی مذاکرات بشه.
  • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    3 0
    چرند می گه. روسیه کارنامه خوبی نداشته و اگر خودش رو عوض کنه برای ما با بقیه کشورها فرقی نداره. کمر این ملت را با نیروگاه بوشهر شکست و سامانه دفاع موشکی را هم با اینکه پولش را داده بودیم به خاطر منافع خودش به ایران تحویل نداد. خب خوشگلی یا خوب ساز می زنی روسیه که بخوایم بهت اطمینان کنیم؟
  • ایراندوست A1 ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    3 0
    روسیهخ نهاغتماد بنفس دارد ونه قول وتعهد در ماجرای اس 300 تسیلم امریکا شدند البته امریکا زیرکانه روسیه واتحادیه اروپا را رو دز روی هم قرار داده است چرا که بحران اوکراین ساخته دست امریکا است امریکا تا مرزهای روسیه رسیده است وحتا ممکن است یک روز کاخ کرملین را تصرف کند بنابر این روسیه در جای منافع غربل رزا رعایت شود با دیگران همکاری می کند واکنون که در تحریم شذیذی که در اینده با ان روبرو است ممکن است تاکتیکی رفتارش را در برابرذ ایران تغییر دهد
  • بی نام A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    2 2
    روس ها نامردند.......