شجریان و پورناظری از برنامه‌های خود برای کنسرت «چرا رفتی؟» سخن گفتند

صبح امروز همایون شجریان به همراه تهمورس پورناظری به گالری بوم آمدند تا در نشست خبری کنسرت «چرا رفتی؟» شرکت کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این نشست همایون شجریان گفت که دو قطعه جدید علاوه بر آهنگ‌های آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» اجرا می‌شود.

 محمدحسین توتون‌چیان تهیه‌کننده کنسرت و مدیرعامل شرکت ققنوس، دوک پارک مدیرعامل شرکت سامسونگ در ایران و نوید فنادان به عنوان مدیرعامل سام‌سرویس هم  در این نشست حضور داشتند. 

شجریان بر حفظ کیفیت آهنگ‌ها نیز تاکید کرد و اظهار داشت: «قطعات این آلبوم با همان کیفیت و تنها با چینش متفاوت در کنسرت اجرا می‌شود.»

یکی از قطعاتی که شجریان بر کیفیت آن تاکید داشت، آهنگ «چرا رفتی؟» بود. او در اینباره گفت: «قطعه «چرا رفتی» را که یکی از قطعات پرطرفدار این آلبوم است با همان کیفیت اجرا خواهیم کرد اما از آنجا که قرار است چند شب اجرا داشته باشیم ممکن است این ریسک را نکنم و قطعه را با نیم پرده تغییر اجرا کنم اما در نهایت آن اوج‌ها در قطعه وجود دارد و نمی‌گذارم مخاطب تفاوت را احساس کند.»

شجریان استقبال از آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» را بسیار زیاد توصیف کرد و گفت: «این آلبوم چنان مورد استقبال قرار گرفت که به فاصله حدود چهارماه در خواست برگزاری کنسرت داشتیم و چون مردم این کار را دوست دارند، این کنسرت را اجرا می‌کنیم.»

او همچنین درباره دو قطعه‌ای که علاوه بر قطعات آلبوم «نه فرشته‌ام، نه شیطان» در این کنسرت خوانده می‌شود اظهار داشت: «یکی از این قطعات ساخته سهراب و تهمورس پورناظری است که سال گذشته اجرا کردیم و مردم از آن استقبال کردند. شب گذشته هم تصمیم گرفتیم یک قطعه دیگر در نظر بگیریم که شنیدنش خالی از لطف نیست.»

ویدیوی «چرا رفتی» به دیده شدن این آهنگ کمک کرد

صحبت درباره حواشی شکل گرفته پیرامون ویدیوی آهنگ «چرا رفتی؟» که توسط باران کوثری ساخته شده بود، دیگر موردی بود که همایون شجریان به آن اشاره کرد.

او از همه کسانی که به این کار انتقاد کردند یا آن را دوست داشتند تشکر کرد و البته گفت که بعضی‌ها از الفاظ زشتی در مورد این موزیک ویدیو استفاده کردند که شاید هم زیاد احساساتی شده بودند و من آن واکنش‌ها را دوست نداشتم.

توقع ندارم مردم بگویند چرا مثل پدرم اصیل نمی‌خوانم

شجریان درباره تجربه‌های متفاوت موسیقایی‌اش هم در این نشست سخن گفت:‌ «من همیشه در دوران زندگی هنری ام سعی کردم جایی که به من نیاز است حضور داشته باشم و اگر کاری استخوان‌دار و زیبا بوده از آن استقبال کردم. مثلا وقتی قرار شد موسیقی فیلم‌ «آرایش غلیظ» را با همراهمی سهراب پورناظری کار کنیم همراه با نوای گیتار الکترونیک از تکنیک‌های آوازی استفاده کردم که کسی نگوید اگر یک خواننده راک هم بود می‌توانست این اثر را بخواند.

او تاکید کرد که هیچگاه خودش را در یک فرم محدود نمی‌کند: «البته می‌خواهم جامعه این توقع را نداشته باشد که مردم بگویند چرا پسر محمدرضا شجریان مانند پدرش آنقدر اصیل نمی‌خواند.»

پورناظری: به ارتباط برقرار کردن با احساس مخاطب فکر می‌کنیم

تهمورس پورناظری هم در ادامه این نشست درباره استفاده از نوازنده غیرایرانی در این آلبوم توضیحاتی ارائه کرد. او گفت که این کار به دو علت انجام شده است: «اول این که قرار بود من و همایون کارمان از نظر اجرایی به استانداردهای دنیا نزدیک باشد و استودیوی خوب می‌توانست این نیاز را برآورده کند و دوم همکاری ما سولیست‌های خوب بود. برای مثال شجاعت حسین‌خان یک هنرمند بی‌همتاست.

تهمورس پورناظری اضافه کرد: «تغییرات ما در سازها به گونه‌ای است که مثلا به جای ساز شجاعت حسین‌خان که سی‌تار است از ساز دیگری استفاده کردیم، در واقع فقط سازهای سی‌تار و دودوک در ارکستر ما جابجا شده‌اند.»

پورناظری تأکید کرد: «مخاطبان در این کنسرت تمام قطعات را در همان فضا و ارکستراسیون سی‌دی می‌شنوند. ما در چیدمان قطعات در کنسرت سعی کردیم که مخاطب از نظر احساسی سیر صعودی را طی کند و با جلوه‌های دیداری مواجه شود.»

این آهنگساز در بخش دیگری از سخنانش گفت: هدف ما ارتباط برقرار کردن با احساس مخاطب است و فکر می‌کنیم که در این راستا موفق بودیم تا مخاطب را در کنار خودمان حس کنیم. این آلبوم از اقبال میان مردم گذشت و در زندگی مردم جای گرفت.

پورناظری هم درباره موزیک ویدیو «چرا رفتی» توضیحاتی ارائه داد و گفت: «از آنجا که این موزیک ویدیو بسیار دیده شد مخالفانی نیز پیدا کرد اما باید این نکته را در نظر داشت که ما پیش از این، در زمینه موسیقی ایرانی موزیک ویدیو نداشتیم و این کار را با کارهای قبلی نمی‌توان مقایسه کرد. در آن اثر سعی شد که حرمت موسیقی ایرانی حفظ شود.»

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    29 0
    مشتاقانه منتظرم ببینم قطعه جدیدشون که قراره تو کنسرت اجرا بشه چیه.
  • مجی A1 ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    18 0
    همایون و تهمورث گرامی امیدوارم که همیشه در عرصه زندگی و موسیقی اصیل موفق باشید آلبومتون دریچه ی جدید ب روی موسیقی اصیل باز کرد
  • بی نام A1 ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    4 43
    کجا مشتاقی یک عده فقط محدود میرن کنسرت اقایون مگر تو تلوزیون قراره پخش بشه .که همه ببیند یک عده پولدار میرن شماهم مشتاق باش
    • سحر IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      17 0
      پولامو جمع کردم ،منم میرم کنسرت
    • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      11 1
      خوب تقصیر تلوزیونه
    • بی نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
      5 0
      من اونقدر ها هم پولدار نیستم ولی بلیت خریدم و میرم. چرا بدخلقی می کنی؟
  • شهروز A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    4 17
    فقط از آقای همایون شجریان خواهش میکنم پرچـمدار به بیراهه کشیدن موسیقی اصیل نباشند.
  • بی نام IR ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    5 0
    پسر کو ندارد نشان از پدر