قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر: فقط ۸ درصد مدارس تحت پوشش برنامه های پیشگیری هستند

قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری به بررسی عملکرد 4 ماهه این ستاد پرداخت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علیرضا جزینی قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر به خبرآنلاین در مورد اعتیاد اتباع خارجه گفت: در برخی مناطق آلوده اتباع خارجه را دستگیر می کنیم که با اجرای طرح های جمع آوری معتادان دستگیر می شوند، اگر این افراد تبعه مجاز بودند برابر ماده 16 به مراکز درمانی یا زندان ارجاع می شوند و در صورتی که این افراد تبعه غیرمجاز باشند برای خارج کردن آنها از کشور اقدام می شود.

او گفت: هنوز آمار دقیقی از تعداد دستگیرشدگان اتباع معتاد خارجه نداریم.


زنان و نوزدان معتاد

او در مورد فعالیت کمیته زنان و خانواده برای پیشگیری از اعتیاد گفت: کمیته زنان و خانواده از اواخر سال گذشته کار خود را آغاز کرد و طبق دستورالعملی این کمیته در تامی استان ها راه اندازی می شود. در برخی استانها زن معتاد کم داریم برای همین هنوز کمپ ترک اعتیاد در این مراکز نداریم اما به زودی ستاد کمپی را در استان قم راه اندازی می شود.

جزینی ادامه داد: جمع آوری زنان متوقف نشده اما در مرحله اول مردان را جمع آوری می کنیم. تاکنون 2 هزار معتاد متجاهر مرد از پایتخت جمع آوری و در مرحله غربالگری هستند. به دلیل حساسیت های زیادی که روی زنان معتاد وجود دارد آن را هم به زودی شروع می کنیم.

او در مورد نوزادانی که زنان معتاد به دنیا می آیند گفت: نه آماری داریم و نه مطالعه ای در این رابطه صورت گرفته است.


دانش آموزان معتاد

جزینی گفت: طرح شیوع شناسی دانش آموزان در مدارس آغاز شده و به زودی تعداد دانش آموزان معتاد اعلام می شود اما وزارت آموزش و پرورش مدعی شده است تاکنون دانش آموزان معتادی اخراج نشده است.

او گفت: سال گذشته تنها 8 درصد مدارس کشور تحت پوشش برنامه های پیشگیری قرار گرفتند. امیدواریم تعداد آنها افزایش پیدا کند.


مرگ معتادان

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از امضای تفاهم‌نامه بین این ستاد و سازمان پزشکی قانونی خبر داد و گفت: براساس این قرارداد پزشکی‌قانونی مصادیق فوت معتادان را به صورت مستند ارائه می‌کند، چراکه بیشترین علت مرگ معتادان به دلیل اوردوز است و می‌توان با این آزمایشات میزان سمی بودن مواد را تعیین کرد.

او همچنین درباره شیوع مخدرهای جدید گفت: منشاء شیشه و قرص های روانگردان آمفتامین و متاآمفتامین است که ممکن است به دلیل کاهش هیدروژن یا افزایش اکسیژن نامش تغییر کند اما همگی از یک نوع بوده و منشاء شان یکسان است.

او گفت: متاسفانه برخی مواد مخدر صتعتی به شیوه نادرست و غیر استاندارد در آشپزخانه ها درست می شود.

 

عملکرد ستاد مبارزه با مواد مخدر در یک سوم از سال ۹۳

در جدول زیر گزارش عملکرد ستاد مبارزه با مواد آمده است:

موضوع شرح موضوع
پاکسازی مناطق آلوده اجرای طرحهای شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده در کلانشهرها توسط نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و بسیج، امحای یکصد تن مواد مخدر در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در 23 شهر و بازدید سفرای گروه مینی دوبلین از مرز
دستگیری قاچاقچیان
سال جاری 694 درگیری مسلحانه با قاچاقچیان رخ داد که منجر به شهادت 6 نفر و مجروح شدن 16 نفر دیگر شد. این در حالی است که 56 نفر از اشرار نیز به هلاکت رسیدند. بر اساس آمارها درگیری با اشرار نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد افزایش یافته است.
کشف مواد مخدر
175تن انواع مواد مخدر کشف شده است که 74 درصد این موادها در مرز و حاشیه شرق کشور کشف شده است در حالی که سگهای موادیاب موفق به کشف 15 تن انواع مواد مخدر شدند.، استان کرمان با 35 تن کشف رکورددار بیشترین کشف مواد مخدر و جزیره کیش با 5 کیلوگرم کمترین میزان کشف را به خود اختصاص داده اند.
کشف قرص و آمپول در سال جاری دو میلیون و 465 هزار قرص و آمپول مخدر در کشور کشف شد که نسبت به سال گذشته 11 درصد افزایش نشان می دهد. ضمن این که در این مدت میزان کشفیات سلاح با 47 درصد افزایش به 370 قبضه رسید.
پیشگیری در محیط های آموزشی شامل مدارس و دانشگاه ها 148 هزار و 688 نفر تحت آموزش قرار گرفتند این در حالی است که برنامه مدارس عاری از خطر و برنامه پیشگیرانه مدرسه مراقب اجتماع محور در مدارس متوسطه دوم دولتی و مدارس ابتدایی و متوسطه اول و دوم به اجرا در آمد. این در حالی است که در حوزه پیشگیری محیط های کاری نیز 58 هزار نفر تحت آموزش پیشگیری قرار گرفتند.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جواد A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 1
    وقتی معلمش رو اخراج نمیکنید و چشم پوشی میکنید مگه میتوانید دانش آموز را اخراج کنید.