وزارت ارشاد سراغ مدارس رفت/ یک جایزه فراخوان داد و یک جایزه دوباره احیاشد

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش خبر از راه‌اندازی دوباره جایزه کتاب سال دانش‌آموزی داد و گفت: مدتی بود که این طرح متوقف شده بود اما از امسال باز هم ما در هفته کتاب بحث جایزه کتاب سال دانش‌آموزی را راه‌اندازی می‌کنیم.

به گزارش خبرآنلاین، تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی و آموزشی وزارت آموزش و پرورش به منظور افزایش میزان کتابخوانی در جامعه بعد‌از‌ظهر امروز (13 مرداد ) با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی و حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به امضاء رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه دو طرف متعهد شدند در راستای توسعه و تعمیق فرهنگ کتابخوانی در جامعه، توسعه فعالیت‌های فرهنگی در سطح مدارس سراسر کشور، تامین کتاب‌های مورد نیاز و تجهیز کتابخانه‌های مدارس داخل و خارج از کشور تا سقف 50 میلیارد ریال به همکاری بپردازند.

در این مراسم عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مسئولیت‌های معاونت فرهنگی بحث توسعه و ترویج کتابخوانی در کشور است و در این حوزه یکی از پایگاه‌های اصلی که به توسعه کتابخوانی کمک می‌کند آموزش و پرورش است.

وی افزود: حداقل 12 سال از زندگی کودکان، نوجوانان و بخشی از جوانی آنها در مدارس می‌گذرد و این فرصت خوبی برای مسئولان است تا کتابخوانی را ترویج و تعمیق دهند.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اظهار داشت: ظرفیت‌های متعددی در آموزش و پرورش برای این بحث وجود دارد مثلا کتابخانه‌های مدارس فرصت خوبی در اختیار قرار می‌دهد همچنین طرح اخیر در هر کلاس یک کتابخانه فرصت جدیدی برای توسعه کتابخوانی است. نمایشگاه‌های سالانه کتاب در مدارس هم عملا دانش‌آموزان را درگیر کتابخوانی می‌کند.

صالحی گفت: خوشبختانه زنگ‌های مطالعه و انشاء در مدارس رو به تقویت است و این هم فرصت مبارکی برای ترویج کتابخوانی به وجود می‌آورد. همچنین معلمان با پیشنهاد‌های‌شان می‌توانند کتاب‌های مکمل درسی و غیردرسی را به دانش‌آموزان معرفی کنند و عشق به آموختن و دانش را در دانش‌آموزان تقویت کنند.

حمید‌رضا کفاش معاون پرورشی _ فرهنگی وزارت آموزش و پرورش هم در این مراسم همکاری دو وزارتخانه را بیشتر از گذشته توصیف کرد و گفت: ما سال تحصیلی جدید را در حال عملیاتی شدن تفاهمنامه‌ها شروع خواهیم کرد و این تفاهمنامه کاملا با هماهنگی هر دو طرف پیش خواهد رفت.

وی افزود: پشتوانه ما برای توسعه کتابخوانی سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر احیای کتابخوانی و زنگ مطالعه در مدارس بود و آموزش و پرورش با ایجاد کارگروه‌هایی سعی در ترویج کتابخوانی بین دانش‌آموزان دارد. همچنین یکی از سیاست‌های آموزش و پرورش توسعه مشارکت است که ما برای ادامه فعالیت ناچار به همکاری با نهادهای مردمی و دولتی هستیم و خوشبختانه نهادها و تشکل‌های مختلف احترام زیادی برای پرورش نسل آینده قائل هستند و به ما کمک می‌کنند.

کفاش اظهار داشت: ما برای تجهیز کتابخانه‌های آموزشی و انس دانش‌آموزان بخصوص دانش‌آموزان دوره ابتدایی به کتاب و کتابخوانی برنامه‌های ویژه‌ای داریم و از امسال قفسه‌های کتاب در کلاس‌های مدارس ابتدایی قرار می‌گیرد و امیدواریم که در طی سال این کتاب‌ها به قدری مطالعه شده باشند که ما در سال آینده کتاب‌های بیشتر و جدید‌تری را به این قفسه‌ها اضافه کنیم.

در پایان سخنان دو طرف تفاهمنامه توسط صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کفاش معاون پرورشی _ فرهنگی وزارت آموزش و پرورش امضا شد. مبلغ تفاهمنامه تا سقف 5 میلیارد تومان تعیین شده و تاریخ آن تا پایان شهریور سال آینده است که هم مبلغ و هم مدت‌زمان توافق‌نامه در تفاهمنامه قابل تمدید و افزایش اعلام شده است.

 

فراخوان جایزه کتاب سال

خبر دیگر از معاونت قرهنگی ارشاد اینکه، دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی درسه بخش تألیف، ترجمه و تصحیح که برای نخستین‌بار طی سال قبل میلادی (2013) به زبان‌های گوناگون در کشورهای مختلف (جز ایران) چاپ شده است، بیست و دومین دوره جایزه جهانی کتاب سال را برگزار می‌کند.

موضوعات و ویژگی‌های کتاب‌های برگزیده

1- هر یک از دو موضوع اصلی مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی شامل چند شاخه است که عبارتند از:

الف - مطالعات اسلامی: کلیّات/ معارف اسلامی/ تاریخ اسلام/ رجال/ اخلاق/ علوم قرآنی/ حدیث/ ترجمه متون اسلامی/قرآن‌پژوهی و تفسیر/ فقه و حقوق اسلامی/ علم کلام / فلسفه، تصوف و عرفان/تاریخ علم در اسلام/ فرهنگ و تمدن اسلامی/اقتصاد اسلامی/ هنر و معماری اسلامی/ مطالعات اسلام معاصر و غیره.

ب - مطالعات ایرانی: کلیّات/ زبان و زبانشناسی ایرانی/ مردم شناسی/ تاریخ علم در ایران/ شعر و ادب فارسی/ تاریخ ایران/ هنر و معماری ایرانی/ تاریخ و تمدن ایران باستان/ ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی و غیره.

2- کتاب برگزیده باید واجد ویژگی‌های زیر باشد:

الف) برخوردار از ابتکار و خلاقیت در ارائه بینش اسلامی و تحقیقات و مطالعات ایرانی.

ب) محتوای کتاب دارای ارزش فرهنگی بسیار درخور توجه و منطبق با معیارهای تحقیقی و مأخوذ از منابع معتبر و مستند باشد.

ج) در کتب مترجم، معیارهای اساسی ترجمه به نحو مطلوب رعایت شده باشد.

د) در کتب مصحح، آداب و قواعد تصحیح انتقادی متون به همراه توضیحات و حواشی لازم رعایت، و نسخ بدل به حد کافی ارائه شده باشد.

هـ) از نظر تناسب حجم کتاب با محتوا، فصل‌بندی موضوعات، رعایت هماهنگی فصول و یکدستی مطالب، ذکر فهارس فنی، ویراستاری، آرایه کتاب و نداشتن اغلاط چاپی از کیفیت مطلوب برخوردار باشد.

در ادامه این فراخوان آمده است:

بدین وسیله از تمام ناشران، پدیدآورندگان و صاحبنظران دعوت می‌شود یک نسخه از کتب مورد نظرخود را طی معرفی کوتاهی از اثر، خطاب به دبیر جایزه جهانی کتاب سال تا پایان آذرماه 1393 به این نشانی ارسال کنند؛ تهران، میدان هفتم تیر، خیابان قائم‌مقام فراهانی، ابتدای خیابان فجر، ساختمان شماره7، طبقه پنجم، دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال؛ صندوق پستی:1599-11155

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =