روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

در شرایطی که بازار خودروهای داخلی به دلیل حل و فصل نشدن مجادله قیمت بین شورای رقابت و مجلس هنوز هم در بلاتکلیفی به سر می‌برد، خبر می‌رسد که بازار وارداتی‌ها با توجه به رشد قابل‌توجه واردات این نوع خودروها به کشور به نوعی اشباع شده است.


اگر این روزها نگاهی به آگهی‌های فروش شرکت‌های واردکننده خودرو به کشور بیندازیم، متوجه خواهیم شد بسیاری از آنها به دلیل کاهش تقاضا و به عبارت بهتر، «ناهمخوانی عرضه و تقاضا»، روی به فروش قسطی و چکی محصولات خود آورده‌اند که این موضوع در مورد برخی از برندهای لوکس در کشور در نوع خود کم سابقه بوده است. در واقع واردکنندگان با توجه به اشباع بازار درصددند با قسطی کردن فروش خود، مشتریان بیشتری را جذب کرده و از این راه و بدون کاهش قیمت، خودروهای خود را به فروش برسانند.
به اعتقاد کارشناسان، رشد قابل‌توجه واردات خودروهای خارجی به کشور (به‌خصوص در سه ماه نخست امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته)، یکی از دلایل اصلی این موضوع به شمار می‌رود، چه آنکه این رشد سبب شده «عرضه» بیش از «تقاضا» شود. کارشناسان بر این باورند که با توجه به آمار واردات و شرایط فعلی فروش واردکنندگان، می‌توان از بازار خودروهای خارجی به‌عنوان بازاری اشباع شده نام برد، اتفاقی که شاید در آینده به کاهش قیمت این خودروها نیز بینجامد.
بنابر آمارهای منتشره توسط گمرک کشور، در بهار امسال ۲۳هزار و ۲۴۲ دستگاه خودروی سواری وارد کشور شده است که در مقایسه با آمار هشت هزار و 515 دستگاهی بهار سال گذشته، حکایت از رشد 173 درصدی واردات دارد.
حالا باید منتظر ماند و دید با توجه به اشباع بازار خودروهای وارداتی، شرکت‌های واردکننده چه برنامه‌ای برای آینده در نظر می‌گیرند و آیا این «اشباع» می‌تواند کاهش نرخ رشد واردات خودرو به کشور را در پی داشته باشد؟

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 368239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سحر IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    113 5
    وارد کننده های عزیز دست نگه دارید، شما قیمتا رو پایین نیارین . بذارین سایپا و ایران خودرو بالا ببرن تا تعادل حفظ بشه.
  • علیمحمد IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    112 4
    واقعا قیمت خودروهای وارداتی بالا و کاذب است و با هیچ منطقی سازگار نیست
  • مهرداد IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    36 6
    نظر عامه پسند و بی محتوا ....
  • افشين A1 ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    44 6
    به خدا نخريد، اين وارد كنندگان ماشين ها رو چند برابر قيمت واقعي ، سود و عوارض و ... به مردم ميفروشن. به بهانه گروني دلار شما قيمت دلاري هر ماشين رو ضربدر 3 هم بكنيد با قيمت دلار آزاد به قيمتهاي كه اين نماينگي ها ميفروشن نمي رسين. چون همه انرژي ها هم صرف قيمت گذاري و كنترل محصولات داخلي ميشه اينها از آب گل آلود ماهي ميگيرن.
    • محسن A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۶
      1 1
      حرفت کاملا درسته من خودم از یه وارد کننده سوال کردم ماشینی که با پول عوارض و پلاک و همه چی 70 میلیون پای خودش تموم شده بود رو تو بازار 138 میلیون میفروخت
  • بی نام A1 ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    44 0
    خیلی اقلام توی این مملکت اشباع هست. اصلا ارزون شده اند؟
  • بی نام IR ۰۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    45 2
    در کشوری با نرخ تورم بالای 30 درصد کاهش قیمت فقط یک آرزوست
  • وحیدرک A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    48 1
    هیچ خودرویی توان رقابت با پراید را ندارد
  • آرش A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    18 2
    البته یک دلیل دیگه هم قسطی فروشی داره . اونم اینه که در صورت توافق و حل مشکل هسته ای قیمت دلار با کاهش روبرو خواهد شد . در آن صورت مجبور خواهند شد از سود سرشاری که دو سال پیش کرده اند پس داده و ارزان تر بفروشند
  • بی نام IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    24 0
    ایرانی لایق بهترین هاست ولی بخاطر رانت خواری خودرو سازهای داخلی و بالا بودن تعرفه های ورود خودرو مجبوره که تن به محصولات بی کفیت سایپا و ایران خودرو با قیمتهای کذایی بده کاش یکی پیدا میشد این خودرو سازای ایرانی رو از توی ایران محوشون می کرد و در عوض اونا رو می فرستاد به ماه که اونجا به تولیدشون ادامه بدن و خوش باشن
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    22 0
    بنظر بنده وارد کردن خودرو کار بسیار خوب و پسندیده ای هست.چون واقعا توی چند سال اخیر خودروسازای ما هر کاری دلشون خواست کردن.خودروهای بی کیفیت با قیمتهای بسیار بالا.والا مردم نباید خرید کنند تا قیمتشون شکسته بشه.معنی نداره پراید رو 20000000 بخریم.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    29 1
    بازار اشباع نشده اهی در بساط نیست که خرید کنیم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    6 1
    شما برو قیمت دلاری خودرو و هزینه های ترخیص و عوارض را حساب کن ببین وارد کننده داره به چند برابر قیمت میفروشه به شما. دلار ارزون سراغ داری که ما نداریم از تو عوارض نمیگیرن که ما هم ندیم. یه هیوندایی 140 تا 150 میلیون تومانی در بهترین حالت برای وارد کننده 3 الی 4 میلیون سود داره اونم در بهترین حالت وقتی خریدار نقد باشه با احتساب خواب پول بسیاری از وارد کننده ها ماشین وارد نمیکنن چون نمیصرفه خودروهای وارداتی الان بیشتر توسط شرکتهای نماینده داره وارد میشه که اونا هم همون خودرو را 5 الی 6 میلیون بیشتر از وارداتی به بهانه گارانتی به شما میفروشن.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    4 0
    شرکت های نماینده عملا با پول خریدار به عنوان پیش خرید اقدام به واردات میکنن