روزنامه تعادل نوشت:

بهاره چراغی: پناسیل و جذابیت های حوزه نفتی منطقه غرب کارون، امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست. منطقه ای که در دامن خود چندین میدان نفتی مشترک از جمله آزادگان شمالی و جنوبی ، یادآوران و یاران شمالی و جنوبی را پرورانده است. به باور بسياري از كارشناسان تمدن جديد نفتي ايران در اين منطقه شكل خواهد گرفت. به گفته عبدالرضا حاجی حسین نژاد ، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران به عنوان متولی میادین نفتی حوزه غرب کارون ، بر اساس برآورد های اولیه توسعه کامل میادین این منطقه نیازمند 10 میلیارد دلار سرمایه گذاری است که با توجه به پایین بودن ریسک سرمایه گذاری در این منطقه ، محل مناسبی برای پيمانكاران داخلی و خارجی است.

پا بکوبید، نفت بیرون می زند

منطقه غرب کارون، یکی از مناطق نفتی ایران است که دارای پتانسیل بسیار بالایی است. منطقه ای که شاید بتواند انقلابی در افزایش ظرفيت تولید نفت ایران ایجاد کند، اهمیت این حوزه نفتی به قدری است که رییس جمهور و وزیر نفت ایران توسعه میدان های مشترک حوزه نفتی غرب کارون را اولویت دار ترین پروژه صنعت نفت ایران عنوان کردند؛ اما در چند سال گذشته با این حوزه نفتی متناسب با اهمیت آن برخورد نشده است. البته تلاش های زیادی برای جذب سرمایه گذار صورت گرفته ، اما به دلیل شرایط خاص کشور و برخی محدودیت ها ، این مهم به صورت کمی و کیفی صورت نگرفته است .

عبدالرضا حاجی حسین نژاد، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران معتقد است بر اساس برنامه های وزارت نفت ایران ، تولید نفت از میدان های غرب کارون طی 3 سال آینده باید به 700 هزار بشکه در روز برسد.

حسین نژاد در این خصوص به تعادل گفت: «مهمترین جذابیت و ویژگی میادین حوزه غرب کارون ریسک بسیار پایین سرمایه گذاری در آن هاست به طوری که ظرف کمتر از 3 سال، کل رقم سرمایه گذاری بازخواهد گشت.»

 

آزادگان جنوبی در دستان سرمایه های داخلی

ظرفیت تولید میدان آزادگان جنوبی 600 هزار بشکه اعلام شده است که در فاز نخست 320  هزار بشکه به تولید می رسد و مابقی نیز در فاز دوم تولید خواهد شد . میزان تولید فعلي این میدان 50 هزار بشکه است ، كه مي تواند به 60 هزار بشکه نیز برسد . ضمن این که تاسيسات فراورشي فاز دوم طرح نیز در همان زمینی که چینی ها برای فاز نخست در نظر گرفته بودند با اعمال برخي اصلاحات در طراحی تاسیسات سطح الارضی انجام خواهد شد. این میدان در منطقه ای قرار گرفته که محدوديت زمین در آن وجود دارد .

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، با اشاره به میدان آزادگان جنوبی که مهم ترین میدان نفتی این منطقه است که البته طی ماه های اخیر به دلیل اخراج شرکت  CNPCI ، پیمانکار چینی این میدان خبرساز نیز بوده است ، در مورد آخرین وضعیت این میدان پس از خروج چینی ها گفت:« تاخیرهای چندین ساله پیمانکار چینی (CNPCI) طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی منجر به قطع همکاری با این پیمانکار شد . میدان نفتی آزادگان جنوبی بر اساس تصمیم های جدید با استفاده از سرمایه های داخلی شرکت ملی نفت ایران توسعه خواهد یافت. در همین حال ایران از حضور سرمایه گذاران متعهد و توانمند خارجی در این میدان استقبال می کند. در فاز نخست از میدان مشترک آزادگان جنوبی روزانه 320 هزار بشکه نفت خام استحصال خواهد شد و به منظور تحقق این امر باید 185 حلقه چاه در این میدان حفاری شود که تاکنون از این تعداد حفاری 12 حلقه چاه به اتمام رسیده است . ضمن این که میزان بودجه اولیه تصویب شده توسعه میدان آزادگان جنوبی 500 میلیون دلار و 50 میلیارد تومان است.»

وی در ادامه افزود:« بعد از خروج پیمانکاران چینی ، شرکت ملی حفاری ایران با  2 دستگاه دکل حفاری مشغول فعالیت در میدان است، ضمن این که تا اواخر جولای، ده دستگاه دکل حفاری دیگر وارد میدان آزادگان جنوبی خواهد شد . همچنین نظر به این که طراحی سطح الارضی تاسیسات فرآورشی این میدان از سوی پیمانکار قبلي به درستی انجام نشده و با استانداردهای لازم فاصله دارد ، هم اکنون این طراحی ها در حال بازنگری است. تاکنون بر اساس مطالعات انجام شده 70 میلیون دلار از هزینه های کم شده و پیش بینی می شود این رقم افزایش یابد.»

همچنین عبدالرضا حاجی حسین نژاد در خصوص وضعیت واگذاری توسعه میدان آزادگان جنوبی به پیمانکار جدید گفت:« نظر به توانمندی های شرکت ملی حفاری ایران و وابستگی آن به شرکت ملی نفت ایران ، همچنین وجود چندین دکل غیرفعال این شرکت در منطقه غرب کارون ، حفاری 50 حلقه چاه از 185 حلقه چاه مورد نظر در این میدان به شرکت ملی حفاری ایران واگذار شده است ضمن این که مناقصه حفاری 40 حلقه چاه دیگر نیز در قالب 2 بسته 20 تایی در حال برگزاري است.»

وی در ادامه اضهار داشت: «در حال حاضر نیز مناقصه خرید تجهیزات درون چاهی و سرچاهی به همراه عملیات خاک برداری تاسیسات سطح الارضی میدان شروع شده و به زودی پیمانکار این بخش ها مشخص خواهند شد . ضمنا برای تسریع در توسعه میدان ، خرید و سفارش برخی کالاهای مورد نیاز پیش از برگزاری مناقصه شروع می شود . شایان توجه است بخش قابل توجهي از کالا و تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور قابل ساخت و تامین است و این موضوع در روند کار سرعت ایجاد خواهد کرد.»

توسعه 67 درصدی میدان آزادگان شمالی

توسعه میدان آزادگان شمالی به شرکت CNPCI واگذار شده است و طرح توسعه میدان آزادگان شمالی در حال حاضر 67 درصد پیشرفت داشته است. این در حالی است که پیمانکار این میدان در تلاش است تا اواسط ماه جولای کالا و تجهیزات مورد نیاز را تامین و وارد کشور کند. به نظر می رسد قطع همکاری با شرکت CNPCIدر میدان آزادگان جنوبی ، باعث جدیت بیشتر این شرکت در توسعه میدان آزادگان شمالی شده است. حاجی حسین نژاد بر این باور است که با بهره برداری از میدان آزادگان شمالی 75 هزار بشکه به ظرفیت تولید کشور اضافه خواهد شد .

25 هزار بشکه در میدان یادآوران

میدان یادآوران از دیگر میادین مشترک منطقه غرب کارون است که شرکت چینی CINOPEC  پیمانکار این میدان محسوب می شود. در حال حاضر میزان تولید از این میدان 25 هزار بشکه است که به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران، قرار است ظرف 5 ماه آینده به 85 هزار بشکه افزایش یابد ، اما به نظر می رسد با تاخیرهای ایجاد شده در این پروژه، تحقق میزان تولید تعیین شده کمی سخت است.

حاجی حسین نژاد، در خصوص وضعیت فعلی این میادین گفت:« هم اکنون حفاری 49 حلقه چاه در این میدان به اتمام رسیده است و متوسط تولید هر چاه بین 2 تا 3 هزار بشکه در روز است.»

وی در ادامه در خصوص فاز دوم میدان یادآوران گفت:« در فاز دوم طرح توسعه میدان یادآوران چندان با مشکل روبرو نیستیم در صورتي كه سرمايه گذاران خارجي تمايل به سرمايه گذاري در اين بخش داشته باشند، قطعا از آن استفاده خواهيم كرد، در غير اين صورت با استفاده از سرمايه و منابع داخلي اين كار انجام خواهد شد.»

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران با اشاره به احتمال وجود ذخائر نفت درجای بسیار بالا در میدان یادآوران گفت: «شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران در نظر دارد به منظور انجام دقیق مطالعات زمین شناسی و مخزن در این میدان ، یک مشاور توانمند و قوی در این بخش بکار گیرد . به نظر می رسد احتمال اتصال این میدان با سایر میدان های غرب کارون از جمله آزادگان وجودداشته باشد .»

یاران شمالی، نیازمند یاری

طرح توسعه میدان یاران شمالی تنها 16 درصد پيشرفت داشته است و این در حالی است که بر اساس برنامه های صورت گرفته قرار بود این پیشرفت عددی برابر با 36 درصد را نشان دهد. حاجی حسین نژاد معتقد است که در حال حاضراز چاه نخست این میدان حدود 2 هزار بشکه برداشت می شود و حفاری چاه دوم نیز در حال اتمام است که با تکمیل آن میزان تولید به 5 هزار بشکه افزایش خواهد یافت. این در حالی است که یاران شمالی از سوی شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا در حال توسعه است و با بهره برداری از آن 30 هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده خواهد شد.»

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران در خصوص میدان یاران جنوبی گفت: «از برنامه زمان بندی عقب هستیم که باید سریع تر نسبت به جبران این عقب ماندگی اقدام کنیم . پیشرفت این میدان نیز 16 درصد است . قرارداد حفاری 22 حلقه چاه در این میدان با شرکت ملی حفاری ایران منعقد شده و قرار است به تدریج دکل های حفاری در این میدان فعالیت خود را آغاز کنند . ضمن این که فراخوان برگزاری مناقصه احداث تاسیسات سطح الارضی یاران جنوبی نیز انجام شده است.»

دارخوین تنها میدان مستقل غرب کارون

با توجه به پتانسیل بالای میدان داروخین، این میدان به صورت همزمان با میادین مشترک این حوزه نفتی در حال توسعه است، اما از آخرین وضعیت فاز سوم این میدان خبری نیست.

حاجی حسین نژاد در خصوص این میدان گفت:« نظر به کنار گذاشته شدن پیمانکار قبلی این طرح به دلیل کمبود توانایی های لازم به ویژه در بخش مالی ، چندین سرمایه گذار داخلی و خارجی برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کردند . میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای این طرح 6/1 میلیارد دلار است . یادآوری می کنم که تنها یک قسط از فاینانس فاز دوم این میدان كه متعلق به شرکت انی ایتالیا باقی مانده است .»

 

از آذر و امیدیه چه خبر؟

آخرین خبر این است که پیشرفت فیزیکی در میدان آذر 20 درصد در مقابل 36 درصد برنامه است. به گفته حاجی حسین نژاد، میدان آذر هم اکنون حفاري  5 حلقه چاه وارد مخزن شده و در صورت تامین منابع مالی این پروژه در زمان تعیین شده ، طي 9 ماه آينده می توان 30 هزار بشکه از این میدان برداشت کرد .

وی در ادامه در خصوص پروژه امیدیه افزود:«در پروژه امیدیه 60 درصد پیشرفت داشتیم و در تلاشیم تا پایان سال از این پروژه نيز بهره برداری کنیم . احتمالا ظرفیت مخازن  امیدیه یک میلیون بشکه است.»

کیش هم وارد بازی شد

پروژه طرح توسعه میدان گازی کیش نیز از جمله پروژه های مهم شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران به شمار می رود. تاکنون 600 میلیون دلار در میدان کیش سرمایه گذاری شده است و در حال برنامه ریزی برای برداشت 25 میلیون متر مکعب گاز از این میدان صورت گرفته است. در میدان کیش تاکنون 13 حلقه چاه حفاری شده و قرار است شرکت ملی حفاری ایران این چاه ها را تکمیل کند . قرار شده گاز این منطقه به گورزه ( بندر آفتاب ) انتقال داده شود و پس از فراورش اولیه از طریق یک خط لوله به خط لوله هفتم تزریق شود .

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 367210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =