قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا را از مسببان اصلی گردش چرخه موادمخدر دانسته است.

همین چندوقت پیش بود که اعضای ستاد مبارزه با موادمخدر جلسه ای مشترک با محمود احمدی نژاد برگزار کردند تا راهکار مناسبی برای برخورد قاطعانه‌تر با توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان موادمخدر پیدا کنند. جلسه ای که پشت درهای بسته تشکیل شد و شاید برگزاری چنین جلساتی بوده که بعد از سال ها فعالیت در حوزه مبارزه با مواد مخدر به این نتیجه رسانده است که مانند بسیاری از دیگر مشکلات کشور، این بار هم دست بیگانه در کار است؛ چرا که امروز قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا را از مسببان اصلی گردش چرخه موادمخدر دانسته است. طه طاهری گفته است: مواد مخدر حاصل تروریسم، شرارت و همکاری کشورهای آمریکا، انگلیس و کانادا با گردش این چرخه در افغانستان است.

او گفت: کشورهای جهان بدانند که اگر جمهوری اسلامی ایران با چنین قاطعیتی با مواد مخدر مبارزه می‌کند به این دلیل است که ما از عذاب خدا می‌ترسیم و ما منتظر هیچ کمکی از خارج نیستیم.

طاهری با وارد کردن انتقادات بسیار شدید به نحوه مبارزه با مواد مخدر از سوی کشورهای غربی در افغانستان گفت: در حال حاضر در هر یک از پاسگاههای افغانستان یک افسر ارشد اطلاعاتی و در تمامی پایانه‌های گمرکی این کشور ستاد عملیاتی انگلیس، آمریکا و کانادا مستقر است. بر این اساس ما تعجب می‌کنیم که چگونه این همه نیروی تجهیز شده قادر نیستند 13 هزار تن پیش‌ساز مواد مخدر را کشف کنند.

قائم مقام ستاد مبارزه با موادمخدر با تاکید بر این که تمام عوامل دست اندرکار در گردش چرخه مواد مخدر باید معرفی و همه مسایل موجود در این زمینه باید شفاف گفته شود تصریح کرد: توزیع مواد مخدر در ایران یک طراحی آمریکایی-انگلیسی در منطقه است. از سوی دیگر حسین ذبحی، معاون قضائی دادستان کل کشور گفته است: امروز نظام جمهوری اسلامی ایران، قاچاقچیان عمده را زمینگیر کرده و باید گفت حرکت شوم کاروانهای مواد مخدر که زمانی با جسارت در مبادی ورودی قدرت‌نمایی می کردند  زمینگیر شده اند.

توسعه بازار مصرف
مسئولان انتظامی در حالی این سخنان را بر زبان می آورند بر اساس آمارهایی که هرچند وقت یک بار از سوی نهادهای مختلف منتشر می شود سن اعتیاد در کشور در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است. آمارهای رسمی از کاهش 7 ساله میانگین آغاز اعتیاد در 15 سال اخیر خبر می‌دهند‌ که بر این اساس میانگین سن آغاز اعتیاد به 21 سالگی رسیده است هرچند برخی کارشناسان این آمار را نیز خوشبینانه می‌دانند.

آمار قربانیان موادمخدر در میان گروه‌های اجتماعی خاص مانند سربازان حاضر در پادگان‌ها، دانشجویان دختر و پسر به ویژه ساکنان خوابگاه‌ها و پانسیون‌ها، زنان خانه‌دار و کارکنان شب‌کار در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است. هر چند در برخی از این موارد، امکان دستیابی به آمار دقیق امکان‌پذیر نیست.

شیوع موادمخدر در زندان‌ها نیز به حدی افزایش یافته است که مسئولان قضایی و انتظامی را به استفاده از روش‌های جایگزینی زندان برای ترک اعتیاد انداخته است.

سردار حسین‌آبادی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا در این خصوص می‌گوید: «امیدواریم با رویکردهای علمی وزارت بهداشت به و یژه شربت تریاک بتوانیم آمار معتادان را کاهش دهیم.»

او می‌افزاید: «با توزیع شربت تریاک بین مصرف‌کننده و قاچاقچی‌ فاصله ایجاد می‌شود و از این طریق معتادان به دلیل دسترسی راحت به مراکزدرمانی مراجعه و به سمت درمان هدایت می‌شوند. هم‌اکنون موادمخدر از طریق روش‌هایی همچون سنگ قلاب، انباری،‌ دماغی، حلقی، زیرپوستی، ملاقات حضوری و شرعی و برخی زندانبان‌ها به زندان ها راه می‌یابد.

در برخی زندان‌ها هر گرم تریاک به قیمت 200 هزار تومان یعنی 20 برابر بیرون زندان فروخته می‌شود. هر گرم هروئین 110 هزار تومان و شیشه نیز حدود 165 هزار تومان قیمت دارد، ولی این گران‌تر بودن نمی‌تواند رونق بازار موادمخدر در زندان‌ها را کاهش دهد. اینها نشان می‌دهد که زندان راه خوبی برای ترک اعتیاد نیست.

آمار سازمان ملل
آخرین گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد که در سال میلادی گذشته، 14 تن هروئین و چهارصد و پنجاه تن تریاک در ایران به مصرف رسیده است که کشورمان را به بزرگترین مصرف‌کننده موادمخدر جهان تبدیل کرده است. براساس گزارش 2008 دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد «ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی‌ ‌با جدی‌ترین مشکل اعتیاد در جهان روبه‌رو است. همچنین مصرف موادمخدر در کشورهای منطقه، باعث همه‌گیر شدن بیماری ایدز شده است.» آمارهای آرائه شده از سوی سازمان ملل، ناامیدکننده است ولی شواهدی وجود دارد که این آمار، به تأیید مسئولان ایران رسیده است. سه سال پیش بود که فداحسین مالکی به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ایران اعلام کرد: «آمار موادمخدر ایران توسط مجامع بین‌المللی، با هماهنگی ایران اعلام می‌شود.»

این سخنان در یکی از دشوارترین سال‌های مبارزه ایران با موادمخدر بیان شد. در سال 85 تولید موادمخدر در افغانستان حدود 60درصد افزایش یافت که مرزهای شرق و بازار داخلی موادمخدر ایران را دستخوش تحولاتی ناخوشایند کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 36631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
    2 0
    اگه میخواهید مشکل اعتیاد ، ازدواج ،مسکن،فساد حل شود ابتدا باید مشکل اشتغال حل شود
  • آ IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
    0 0
    به به چه محفلی!!!!!..
  • بدون نام IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
    1 0
    چشم مسئولان روشن. این موضوع گام مثبتی در جهت مدیریت جهانی است. احسنت.
  • بدون نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
    0 0
    چه عجب بالاخره از این همه نظری که دادم یکیش ثبت شد!!
  • بدون نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۳
    0 0
    قابل توجه فعالانه عرصه فرهنگ
  • علی IR ۰۳:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۴
    0 0
    تا زمانی که با جلسات نامعلوم و توصیفات مبهم در صدد راهکار هستیم، باید اعتیاد را در کالبد شاید تک تک ایرانیان احساس کنیم.
  • اشک IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۸
    2 0
    سلام، من می خوام درباره ی اعتیاد به مواد مخدر تو کلاس کنفرانس بدم! نمی دونستم که جامعه اینقدر خراب و همه ی ما در خطر ابتلا به اعتیاد هستیم! 15 میلیون نفر از ایرانی ها ، یعنی از هر 5 نفر 1 نفر شاید معتاد شه!!! ... یه فکر کنید و انقدر علکی از خودمون تمجید نکنیم که چقدر خوب عمل میکنیم. کار کنیم.