خریداران دلار سود کردند/ سرمایه گذاری در بازار سکه زیان داشت

کسانی که به میزان 10 میلیون تومان، دلار خریداری کرده‌اند در طول این هفته 80 هزار تومان به دارایی‌شان افزوده شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، طی یک هفته گذشته سرمایه گذاری در بازارهای ایران با نوسانات بسیاری همراه بوده است. برخی تحلیلگران اعتقاد دارند با توجه به ادامه مذاکرات هسته ای همچنان بهای دلار روند صعودی پیش می گیرد ولی قیمت طلا تحت تاثیر روند قیمت گذاری بازارهای جهانی فرصت رشد چندانی نخواهد داشت.

در همین حال بررسی ها نشان می دهد بازار سرمایه طی یک هفته گذشته که با حمایت های بیشماری از سوی مدیران دولتی و نمایندگان مجلس مواجه بوده تنها نیم درصد سود بازدهی داشته است. بازار مسکن نیز با توجه به قیمت گذاری های صورت گرفته با رکود دنباله دار همراه شده است.

روند افزایشی قیمت خودرو تحت تاثیر قیمت گذاری شورای رقابت هم با رکود نسبی فرو رفته است. براین اساس در حال حاضر تنها فرصت سرمایه گذاری در بازارهای کم ریسک تر مانند دلار و سکه برای سرمایه گذاران خرد باقی مانده است.

با این حال بررسی روند حرکتی بازار طلا نشان می دهد که قیمت ها رو به نزول است ولی توقف مذاکرات هسته ای موجب شده تا فعالان بازار ارز به آینده نرخ ها در این بازار امید پیدا کنند.

در همین حال قیمت سکه تمام بهار آزادی در ابتدای هفته گذشته 964 هزار تومان برآورد می‌شد اما در طول هفته بهای آن با نوساناتی همراه شد که در نهایت کاهش قیمت آن را رقم زد.

تحولات بازار جهانی طلا اصلی‌ترین عامل کاهش قیمت سکه بود. بهای هر سکه تمام بهار آزادی در روز پایانی هفته گذشته به 956 هزار تومان رسید تا 8 هزار تومان ارزان‌ـر از روز ابتدایی هفته به فروش برسد.

انواع مسکوکات نیز به نسبت سکه تمام بهار آزادی با کاهش قیمت مواجه شدند که به طور میانگین می توان کاهش 0.9 درصدی را برای سکه برآورد کرد.

در طول هفته گذشته بهای طلا در بازارهای جهانی از یک هزار و 339 دلار به یک هزار و 297 دلار کاهش یافت تا در میانه های هفته بهای سکه تمام بهار آزادی تا 949 هزار تومان هم پایین بیایرد اما در روز پایانی هفته گذشته، تحولاتت جهانی موجب شد تا قیمت طلا به یکباره با افزایش مواجه شود و تا یک هزار و 310 دلار در هر اونس افزایش یابد همین موضوع بهای طلا و سکه را اندکی تقویت کرد تا هفته گذشته سکه بهار آزادی کار خو را با 956 هزار تومان به پایان برساند و در انتظار روزهای هفته جدید باشد.

بر این اساس برآیند معاملات هفته گذشته نشان از کاهش 0.9 درصدی بهای سکه دارد که می‌توان گفت دارندگان این کالای واسطه‌ای با این میزان ضرر طی یک هفته مواجه شده‌اند.

زیان‌های پیاپی در این بازار موجه شده تا انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این بازار باقی نماند.

دارندگان سکه طی هفته گذشته حدود یک درصد از دارایی خودد را از دست دادند تا کسانی که به مزان 10 میلیون تومان در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند فقط در این هفته به میزان 90 هزار تومان آن را ضرر کرده باشند.

در بازار ارز اما تحولات همگام با مذاکرات هسته‌ای پیش رفت. امید به حصول نتیجه نهایی وجب شده بود تا دلار هفته را با قیمت 3 هزار و 115 تومان آغاز کند اما عدم توافق نهایی و تمدید مذاکرات موجب شد تا در روز پایانی هفته گذشته بهای دلار به 3 هزار و 140 تومان برسد.

این ارقام نشان می‌دهد که نرخ دلار طی یک هفته گذشته 25 تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است هرچند که بررسی در بازه یک ماهه نشان از کاهش نرخ آن دارد.

بر این اساس در طول هفته گذشته هشت دهم درصد (0.8) به نرخ دلار اضافه شده است که دارنگان این ارز را به این میزان منتفع کرده است.

کسانی که به میزان 10 میلیون تومان، دلار خریداری کرده‌اند در طول این هفته 80 هزار تومان به دارایی‌شان افزوده شده است.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =