نقشه راه مذاکرات هسته ای:دو میلیارد و 800 میلیون دلار دیگر از دارایی های ایران آزاد می شود

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای اعلام کرد: در چهار ماه آینده دو میلیارد و 800 میلیون دلار در 6 قسط به حساب ایران واریز می شود.

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که ساعتی قبل جان کری در بیانیه‌ای که روی وب‌سایت وزارت خارجه این کشور قرار گرفته ضمن اشاره به تلاشهای دو طرف برای دست‌یابی به توافق جامع هسته‌ای، گفته بود«ایران در زمان ادامه مذاکرات هزینه‌ای دریافت نمی‌کند.» با این حال در پایان مذاکرات وین 6 نقشه کار ماههای آینده مشخص شده است.

بر این اساس، ایران در 4 ماه آینده 25 کیلوگرم از اورانیومی که به اکسید تبدیل کرده را به سوخت راکتور تهران تبدیل می‌کند. هم‌چنین قرار است 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در شش قسط آزاد شوند.

بنا بر توافق هسته‌ای آذر 92 بین ایران و گروه 1+5 قرار بر این شد تا 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت کشور طی هشت قسط و در شش ماه آزاد شود. براین اساس این گونه توافق شد که 550 میلیون دلار در اول فوریه، 450 میلیون دلار در اول مارس، 550 میلیون دلار در هفت مارس، 550 میلیون دلار در 10 آوریل، 450 میلیون دلار در 15 آوریل، 550 میلیون دلار در 14 مه، 550 میلیون دلار در 17 ژوئن و 550 میلیون دلار نیز در 20 ژوئیه واریز شود.
سیف رئیس بانک مرکزی 25 تیر ماه از واریز قسط هفتم دارایی‌های بلوکه شده ایران طبق توافق ژنو خبر داد و گفت: تا دو هفته آینده نیز قسط هشتم واریز می‌شود.

حالا بعد از مذاکرات وین 6، عضو تیم مذاکره کننده ایرانی می گوید: همه از این که اراده جدی در طرف‌ها برای رسیدن به راه‌حل وجود دارد به این نتیجه رسیدند که باید مذاکرات ادامه پیدا کند.

مذاکراتی که هنوز به روایت ظریف براساس آنچه در بیانیه پایانی این مذاکرات قرائت کرد،«اختلاف قابل توجهی»در آن وجود دارد.این اختلاف ها را می توان از اظهارات عراقچی در پایان این مذاکرات بهتر دریافت.
این دیپلمات ارشد ایرانی تاکید کرد که «غنی‌سازی و میزان و ظرفیت آن مهم‌ترین اختلاف نظر بین ایران و 1+5 است» و راکتور اراک، تاسیسات فردو و تحقیق و توسعه دیگر موارد اختلافی را تشکیل می‌دادند. از دیگر موارد اختلافی بین ایران و 1+5 دوره زمانی گام پایانی و حرکت ایران به سمت صنعتی شدن است.
عراقچی که می گوید الان با یک متن 8 تا 9 صفحه‌ ای مواجه‌ایم که دو برابر این صفحات ضمیمه دارد، افزوده است:« از پرانتزها کم شده، اما موضوع هایی که باقی مانده از موضوعات مهم هستند.»


/212 212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    45 2
    اما قیمت دلار دیگر هرگز 1000 تومان نمی شود.
  • allstar IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    46 3
    اگه همه دارایی رو آزاد کنن چیش گیر ملت میاد؟
    • بی نام IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      31 1
      هیچی
    • بی نام EU ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      10 14
      به طور مستقیم تقریبا هیچی ولی به طور غیر مستقیم باعث رشد اقتصادی و کاهش تورم و بیکاری میشه همینطور اگه تحریم ها برداشته بشن ما با یه اقتصاد پایدار میتونیم سرمایه های خارجی رو هم در کشور خودمون داشته باشیم شاید تاثیر همه این مسائل تا 10 یا 20 سال اینده مشخص بشه
  • ramtin US ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    33 1
    صدها هکتار از عراضیجنگل گلستان یکی از بکرترین مناطق شمال کشور در اتش سوخت و مسئولین گفتند بخاطر نداشتن بودجه کافی در مهار آتش نتوانستیم آن طور باید و شاید از پیشرفت آتش جلوگیری کنیم جنگلبانان با خاک داشتند آتش خاموش میکردند هلیکوپتر کجا بود فقط در روزهای ویژه فقط برای مانور . با خاک آتش خاموش میکردند
  • امیر US ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    8 18
    همه چی بکنار محل برگزاری اجلاس منو جذب کرده این کدام اثر تاریخیه که هنوز هم بمنظور ارائه پیشینه کهن از اون استفاده میشه تازه توی تاقچش جعبه استمال کاغذی هم گذاشتن ؟
  • حسین A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    59 5
    ظریف خسته نباشی
  • وحيد A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    11 73
    70 ميليارد دلار پول بلوكه شده است، ما مردم ايران مگه گدا هستيم كه واسه ٢.٥ ميليارد دلار اونو تو ٦ تا قسط ميدن، اونا هم دارن حسابي اذيت ميكنن
    • ناصر ج IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      62 4
      فرافکنی ها رو بس کنید و اجازه بدید تیم قوی مذاکره کننده ایرن به بزرگترین و افتخار امیز ترین قرارداد طول تاریخ ایران دست پیدا کنه،بذارید این مردم رنج کشیده از تحریم بعد از سالیان سال یه نفس راحت بکشن و دیگه مقابل اعضای خونوادشون شرمنده نباشن
    • پارسا A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
      37 1
      چیکار کنیم ؟ مثل سال های قبل مذاکره نکنیم که همین 2 میلیارد هم نمیدن و تحریم هم بیشتر میشه اون زمان که کار داشت به اینجا می کشید باید دلواپس می شدید نه الان
  • بی نام A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    13 0
    دلواپسان حالتون جا اومد . ؟
  • محمد A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    1 9
    البته این 8/2 میلیارد امتیازی هم گرفتیم برای هزینه های دوربعدی گروه مذاکره کننده دروین