۰ نفر
۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۴

کلمبیا یک جایزه داستان‌کوتاه در حوزه‌ ادبیات اسپانیولی‌زبان را برای بزرگداشت یاد «گابریل گارسیا مارکز» نویسنده فقید برنده نوبل ادبیات راه‌اندازی کرد.

ایسنا نوشت: نویسندگان 13 کشور جهان برای شرکت در اولین دوره جایزه داستان‌کوتاه «مارکز» آثار خود را به دبیرخانه این جایزه‌ نوپا ارسال کردند.

این جایزه‌ کلمبیایی شامل مجموعه داستان‌های‌ کوتاه اسپانیولی‌زبانی می‌شود که طی سال 2013 به چاپ رسیده‌اند. در نخستین دوره، 125 نویسنده از 13 کشور جهان برای کسب این جایزه 100 هزار دلاری با هم به رقابت می‌پردازند.

داوران جایزه ادبی «مارکز» از کشورهای اسپانیا، مکزیک، آرژانتین، کلمبیا و السالوادور هستند.

اواخر ماه اکتبر پنج نامزد نهایی معرفی می‌شوند و برنده‌ این جایزه در پایان ماه نوامبر مشخص خواهد شد. این جایزه که یاد نویسنده برنده‌ی نوبل «صد سال تنهایی» را گرامی می‌دارد، قرار است تبدیل به یکی از مهم‌ترین رویدادهای ادبی آمریکای لاتین شود.

به گفته‌ برگزارکنندگان جایزه داستان‌کوتاه «مارکز»، این جایزه راه‌اندازی شده تا به «سنگ محکی در حوزه خلق آثار ادبی در دنیای نشر زبان‌ اسپانیولی» بدل شود.

به گزارش کلمبیا ریپورتز، گابریل گارسیا مارکز از بزرگترین چهره‌های ادبیات اسپانیولی‌زبان و آمریکای لاتین محسوب می‌شد که در سال 1982 به جایزه‌ی نوبل ادبیات دست یافت. وی به عنوان پیشتاز سبک رئالیسم جادویی شهرت داشت که در اثر ابتلا به سرطان غدد لنفاوی در بیمارستان شهر مکزیکوسیتی در 87 سالگی درگذشت.

«صد سال تنهایی» که نمونه بارز رئالیسم جادویی است، معروفترین اثر مارکز محسوب می‌شود. «پاییز پدرسالار»، «عشق سال‌های وبا»، «خاطره دلبرکان غمگین من» و «گزارش یک مرگ» از دیگر رمان‌های معروف این نویسنده‌ی برجسته هستند. آثار این نویسنده تاکنون به زبان‌های بسیاری ترجمه شده‌اند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =