جامعه ای که از نگاه علی(ع) نابود می شود/ آیا امام علی در زندگی ما وجود دارد؟

پرونده صوتی خبرآنلاین در روز بیست و یکم ماه رمضان، سالروز شهادت امیرالمومنین علی (ع)، روزی که روح امام عدالت و انسانیت از این دنیای پر از ظلم رها شده و به نزد معبود جاودانه رفت.

 

 Video Link

 مطالب پرونده صوتی ویژه شهادت امیرالمومنین علی (ع) را با مطلبی به قلم استاد پرویز خرسند آغاز می کنیم که درباره ما شیعیان علی(ع) نوشته است.

ما ملت "دوستدار علی" نه "شیعه علی"

«می خواستم از علی بنویسم دیدم دستم می لرزد. از عدالتش، دیدم نمی شود حرف زد. چه آنکه باید عمل کرد. از جوانمردی اش، دیدم که باید بود. از درد هایش که هنوز در زندگی مان جاری اند.

دیدم نمی توانم و نمی شود. دیگر در این شرائط اجتماعی ما چه باید گفت که هم به کار آید و هم آدمی را متهم نکنند به همه چیز. رفتم به سراغ نوشته های شریعتی که سال هاست با آن زیسته ام و همان مان نیز به پیشنهاد خودش، می خواندم و تصحیحشان می کردم.

دیدم هنوز نوشته هایش که دیگر به گم شده ای می مانند زنده اند. زنده برای دردهای امثال من که مرده اند:

" درد علی (ع) دو گونه است: یک درد، دردی است که از زخم شمشیر ابن ‌ملجم در فرق سرش احساس می‌کند و درد دیگر دردی است که او را تنها در نیمه‌های شب خاموش به دل نخلستان های اطراف مدینه کشانده ... و به ناله درآورده است ... ما تنها بر دردی می‌گرییم که از شمشیر ابن ‌ملجم در قرق سرش احساس می‌کند. اما این درد علی (ع) نیست، دردی که چنان روح بزرگی را به ناله درآورده است، «تنهایی» است که ما آن را نمی‌شناسیم!

باید این درد را بشناسیم، ‌نه آن درد را که علی (ع) درد شمشیر را احساس نمی‌کند و ... ما درد علی (ع) را احساس نمی‌کنیم.

ما ملتی که افتخار بزرگ انتصاب به علی (ع) و مکتب علی (ع) را داریم و این بزرگترین افتخار تاریخی است که می‌تواند بدان بنازد و بالاخره بزرگترین سرمایه، امیدی است که می‌تواند به وسیله آن نجات پیدا کرده، ‌به آگاهی، بیداری، حرکت و رهایی برسد، اما در عین حال می‌بینیم که با داشتن علی (ع) و با داشتن «عشق به علی» هم نرسیده‌ایم!

در صورتی که «شیعه علی (ع) بودن» از «چون علی (ع) عمل کردن» شروع می‌شود و این مرحله‌ای است پس از شناخت و پس از عشق.

بنابراین ما یک ملت «دوستدار علی (ع)» ‌هستیم، اما نه «شیعه علی (ع) »! چرا که شیعه علی (ع) همچنان که گفتم علی (ع) ‌وار بودن، علی (ع) ‌وار اندیشیدن، علی (ع) ‌وار احساس کردن در برابر جامعه، ‌علی (ع) وار مسؤولیت احساس کردن و انجام دادن و در برابر خدا و خلق، ‌علی (ع) ‌وار زیستن، علی (ع) ‌وار پرستیدن و علی (ع) ‌وار خدمت کردن است."»

 

جامعه ای که دادگری برای اصلاح او چاره ساز نباشد، ظلم حتما نابود کننده است / از زبان علامه جعفری

فایلی که در ابتدای مطلب می شنوید بخش دوم سخنرانی علامه محمد تقی جعفری در رابطه با "علی(ع) و عدل و عدالت علوی" است. علامه جعفری در این قسمت می گوید: «علی(ع) آنچنان از ظلم بیزار است که می فرماید: "اگر تمام زمین ها و آسمان ها را به من بدهند و بگویند این برگ را از دهان مورچه بیرون بکش، این کار را نمی کنم." چرا؟ چون در متن زندگی قرار گرفته و می داند این زندگی شعاعی از خداست. و نیز می فرماید: "اگر کسی به بندگان خدا ستم روا بدارد، دشمن او خداست نه بندگان." دلیلش روشن است، چرا که بنده که نمی تواند حقش را از ظالم بگیرد، اما خداوند می تواند.»  بخش اول این سخنرانی را اینجا بشنوید.

 

شیوه رسیدگی به نیازمندان از نگاه امام علی(ع) / از زبان علامه جعفری

اصول صحیح رسیدگی به نیازمندان جامعه و رفتار با آنها چگونه است؟ این سوالی است که مرحوم علامه محمد تقی جعفری با ذکر مثالی از رفتار امیرمومنان علی (ع)، به آن پاسخ گفته و توضیح داده است. سخنان علامه را اینجا بشنوید.

 

علی حرارت آتش را بچش تا دیگر در کار یتیمان کوتاهی نکنی! / از زبان استاد مرتضی مطهری

استاد شهید مرتضی مطهری در سخنانی با نقل ماجرایی از زندگی مولا علی(ع) در ارتباط با رسیدگی به یتیمان تبیین می کند که چرا تا همیشه روزگار مردم ایشان را دوست داشته و یادشان از دل افراد بیرون نمی رود. اینجا بشنوید.

 

اگر کسی به جامعه ما بیاید آیا امام علی را در زندگی مان می بیند؟/ از زبان امام موسی صدر

امام موسی صدر در سال 1341 در کاشان سخنانی درباره امام علی(ع) و شباهت یا عدم شباهت شیعیانش به او سخن گفته است. امام صدر در بخشی از این سخنان می گوید: «ما چقدر به اماممان شباهت داریم؟ علی شجاع است ما ترسو، علی کریم است ما بخیل، علی صادق است ما ... این چه پیروی از امامت است؟ ما که شیعه علی هستیم راه او را نرفتیم، علی را امروز اگر دنیا بخواهد بشناسد دو راه دارد، یک راه از تاریخ، کتاب ها را می بیند او را می شناسد. راه دیگر این است که از طریق پیروانش بشناسد. فرض کنید یکی بیاید به جامعه ما آیا علم می بیند؟ آیا تقوا می بیند؟ آیا حمایت از یتیم می بیند؟ آیا عدالت می بیند؟ درست است ما ننگ دامان علی باشیم امروز؟ درست است جامعه ما از همه جامعه های دنیا عقب باشد؟» فایل سخنان ایشان را اینجا بشنوید.

 

امام علی و عسل های بیت المال/ روایتی از زبان مرحوم فلسفی

ماجرایی شنیدنی از دوران حکومت امام علی(ع) را از میان یکی از سخنرانی های واعظ مشهور مرحوم استاد فلسفی را اینجا بشنوید.

 

کفاره گناهان شیعیان علی چیست؟ / روایتی از زبان شهید آیت الله دستغیب

کسی که به راستی چه در عمل و چه در نظر شیعه علی(ع) باشد خداوند کفاره گناهان کوچک و خطاهای او را در دنیا قرار می دهد. روایتی در این باره هست که می توانید از زبان شهید آیت الله دستغیب اینجا بشنوید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    28 0
    هیچکدام در ایران دیده نمیشه .چون اگر بود ایران بهشت میشد ...
  • بی نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۸
    13 0
    شیعه ی علی و بنده نفس؟ شیعه علی و اسیر شکم؟ شیعه علی و گرفتار شهوت؟ شیعه علی و بی خبر از مظلوم و نیازمند؟ شیعه علی و گرفتار خشم؟ شیعه علی و ترس جان؟ شیعه علی و بی تفاوت؟ شیعه علی و دست درازی به حق مردم؟ شیعه علی و ظلم؟ شیعه علی و سازش با ظالم؟
  • سحر IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    سلام ببخشید این مطلبی که درباره "درد علی" نوشتید از دکتر شریعتی نیست؟ البته منم مطمئن نیستم چون در وب سایت ها قبلا این مطلب رو به عنوان نوشته شریعتی خونده بودم. اگر شما منبع موثقی دارید لطفا نام کتاب رو به بنده ایمیل کنید. متشکرم
  • مهدی A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    1 0
    سلام/پس این کسانیکه درادارات به کارمندان ظلم میکننددشمن خداهستند.