مهر نوشت:

یحیی آل اسحاق در گفتگویی اظهار کرد: در طرح دولت برای خروج بنگاه‌های تولیدی از رکود، بر نقش بنگاه‌های پیش رو در بازارهای داخلی، صادرات صنعتی و خدمات پیمانکاری و مشاوره‌ای به کشورهای همسایه، گردشگری، مسکن، تقویت ساز و کار مالی تجهیز پس انداز یا بازار سرمایه تصریح شده است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ومعادن تهران افزود: باید نقش بورس در تامین مالی شرکت‌ها بیشتر شود و بانک‌ها نیز نقدینگی را با محوریت توسعه تولید، مدیریت کنند.

وی، اجرای موثر و هوشمندانه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را برای ایران مهم دانست و تصریح کرد: ضروری است همه تلاش‌ها با تمرکز بر این سیاست‌ها ساماندهی شود، ضمن اینکه وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی کاهش یافته و از هر عاملی که نرخ تورم را بیشتر می‌کند، پرهیز شود.

آل اسحاق، کاهش هزینه‌های اداری و تمام شده تولید را نیاز اصلی برای رونق اقتصادی دانست و گفت: ساماندهی نرخ‌های مالیاتی و گسترش پایه‌های مالیاتی هم مد نظر است تا قدرت رقابت صنایع داخلی با صنایع خارجی بیشتر شود.

رئیس اتاق تهران گفت: اگر رفتار بانک‌ها، حمایت از تولیدات به ویژه صادرات محور باشد، ارزش افزوده بخش‌های مختلف اقتصادی هم زیاد خواهد شد و اثر تورمی هم کمتر می‌شود، افزایش درآمدهای حاصل از صادرات غیرنفتی و صنعتی و خدمات فنی و مهندسی در کنار کنترل پایه پولی کمک می‌کند نرخ تورم روندی کاهنده داشته باشد که همراه با توسعه تولید، به معنی خروج غیرتورمی از رکود اقتصادی است.

آل اسحاق گفت: تجهیز منابع ارزی و ریالی برای آغاز فرایند خروج از رکود لازم است تا نرخ رشد اقتصادی را بیشتر کند و تحرک بخش‌های نفت گاز و پتروشیمی و صنایع معدنی در کنار رونق گردشگری و مسکن خواهد توانست مسیر خروج از رکوداقتصادی را هموار کند و اثر مثبت در دیگر بخش‌های اقتصادی بعدی دارد و رونق ایجاد شده را به دیگر بخش‌ها منتقل می‌کند.

وی افزود: توسعه تولید صادرات محور، تسهیل و تشویق صادرات، ‌کاهش مالیات و تقویت رقابت‌پذیری بنگاه‌های داخلی با سیاست‌های مناسب ارزی می‌تواند ما را در خروج غیرتورمی از رکود کمک کند و به تحقق اهداف اقتصادی مقاومتی امیدوار باشیم.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =