ایسنا نوشت:

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت در حالی از مذاکره با عرضه کنندگان بنزین یورو ۴ برای تامین نیاز داخلی در سال جاری خبر داده است که پیش‌تر اعلام شده بود که واردات بنزین تا زمان اعلام نیاز شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، محدود خواهد بود.

پس از توقف تولید بنزین پتروشیمی‌ها، در حالی که بنا بود کمبود بنزین کشور از طریق واردات روزانه ۱۰ میلیون لیتر بنزین جبران شود، میزان واردات در خردادماه به میزان قابل توجهی کاهش یافت و این روند تا اواسط تیرماه ادامه داشت و در نتیجه بنزین مورد نیاز کشور از محل ذخایر موجود تامین شد.

تولید بنزین با ریفورمیت پتروشیمی‌ها در دولت دهم و به دلیل تشدید تحریم‌ها انجام شد اما از همان ماه‌های ابتدایی تولید بنزین توسط پتروشیمی‌ها، مسائلی مبنی برافزایش آلودگی هوای کشور و به ویژه پایتخت در پی استفاده از این نوع بنزین از سوی منتقدان مطرح شد و اگرچه این انتقادات با بی توجهی مقامات نفتی دولت دهم مواجه شد اما در دولت یازدهم این انتقادات ادامه یافت به طوری‌که معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست با بیان این‌که هیچ کدام از استانداردها در زمینه تولید بنزین به طور کامل اجرا نمی‌شود و بنزین آلوده یکی از مهم ترین عوامل افزایش آلودگی هواست، از پنهان کاری‌های صورت گرفته در آگاهی بخشی به مردم در ارتباط با اثرات بنزین آلوده بر سلامتی آنها ابراز تاسف و تاکید کرد که رویکرد دولت یازدهم شفاف سازی در مورد موضوع و حل بحران آلودگی هوا از طریق برنامه مدون عملیاتی و حذف بنزین آلوده پتروشیمی است.

پس از این اظهارات ابتکار، زنگنه مهر تاییدی بر آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها زد و اظهار کرد: بنزین پتروشیمی بد و نامناسب بود و در همه جای کشور توزیع می‌شد اما در حال حاضر بنزین پتروشیمی به هیچ عنوان در هیچ منطقه‌ای توزیع نمی‌شود.

اما واردات بنزین نیز مخالفانی داشت و با انتقادهایی مبنی بر این‌که بنزین وارداتی فاقد استاندارد یورو ۴ است و قیمت آن از بنزینی که با ریفورمیت پتروشیمی ها تولید می‌شود بالاتر است، روبه‌روشد و کار تا جایی پیش‌رفت که خبرهایی مبنی بر توقف واردات بنزین منتشر شد اما شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی این امر را تکذیب و اعلام کرد: واردات بنزین به کشور بر اساس ضوابط و مقررات قانونی به هیچ عنوان متوقف نشده بلکه با توجه به ذخایر مطلوب بنزین کشور و بنا به دستور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران میزان واردات بنزین در خرداد ماه به صورت مقطعی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

پس از این انتقادات شرکت ملی نفت از بازگرداندن محموله های حامل بنزین غیراستاندارد خبر داد و اعلام کرد: بنزین با استاندارد یورو۴ از اواسط تیرماه وارد کشور می شود.

البته کمی بعد سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر این‌که کلیه محموله‌های بنزین وارد شده به کشور از استاندارد لازم برخوردار بوده است، تصریح کرد:طبق قراردادهای منعقد شده با فروشندگان بنزین، محموله خریداری شده باید از استاندارد لازم برخوردار باشند و در صورتی که فروشنده این موضوع را رعایت نکرده باشد محموله خریداری شده باز گردانده می‌شود.

در این راستا قمصری امروز با اشاره به اینکه سه محموله بنزین با مشخصات کیفی بنزین یورو ۴ تا پایان تیرماه وارد کشور می شود، گفته که امور بین الملل شرکت ملی نفت بنزین را بر اساس مشخصات اعلام شده توسط شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی وارد کشور می کند.

به گفته او در خرید بنزین چیزی به عنوان یورو ۲ یا ۴ وجود ندارد، امور بین الملل شرکت ملی نفت بر اساس مشخصاتی که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در اختیار آن قرار می دهد، اقدام به واردات بنزین می کند.

وی با اشاره به اینکه مشخصات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای واردات بنزین منطبق بر استاندارد های یورو ۴ است، تاکید کرد: مشخصات محموله بنزین وارداتی قبلی نیز کاملا منطبق با مشخصات درخواستی از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی بوده است که هم اکنون نیز در منطقه خلیج فارس و دریای عمان از سوی کشورهای همسایه در حال خرید، فروش و مصرف است.

 

23503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 365449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =