برخی کارشناسان اعتقاد دارند که رفع مشکل کمبود نقدینگی و رکود اقتصادی می‌تواند به رشد بازار بورس منتهی شود.

محمد امیرپور:

بازار سرمایه در حالی سال جاری را آغاز کرد که شاخص بورس در مسیر بازگشت از آنچه پیموده بود قرار گرفت و اگر تا پیش از آن با افزایش های پی در پی خبرسازی کرد، این بار روند نزولی به خود گرفت. البته در میانه های بهار شاخص روزهای بهتری را پشت سر گذاشت تا امید بار دیگر نزد سهامداران بازگردد. بر این اساس شاخص بورس که در فروردین سال جاری به 74 هزار واحد رسیده بود با حمایت دولت در مسیر رشد قرار گرفت و تا 78 هزار واحد نیز جایگاه خود را تثبیت کرد. شاید رسیدن به چنین جایگاهی سبب شده بود که وزارت اقتصاد برای حمایت از بورس به میدان آید تا در این راه بازار پول را با محدودیت مواجه سازد.

دست بانک ها برای نرخ سود بانکی بسته شد تا سوددهی بدون ریسک در بانک ها موجب انتقال سرمایه ها از بورس به بانک ها نشود. تغییر شرایط اقتصادی و کاهش نرخ تورم جذابیت سپرده گذاری در بانک ها را افزایش داد تا مسیر سرمایه ها شرایط دیگری را تجربه کند. این موضوع سبب شد تا وزارت اقتصاد حمایت از بازار سرمایه را در دستور کار قرار دهد. این حمایت ها در کنار تزریق منابع مالی جدید به بورس موجب شد تا شاخص کل تقویت شود و نوسانات به گونه ای پیش رود که کارشناسان آن را ثبات بازار سرمایه نام گذاری کنند. این اتفاق ها در حالی برای حمایت از بورس اتفاق افتاد که روزهای گرم تابستان شاخص وضعیت چندان مساعدی را تجربه نمی کند. حتی شرکت های خودرویی که این روزها نقش عمده ای در بالا نگه داشتن شاخص از خود نشان می دهند نیز سبب نمی شود تا شاخص رقم های نزولی خود را به ثبت نرساند چه آنکه در 16 ام تیر  شاخص بازار سرمایه در حالی افت پیدا کرد که شرکت های خودرویی با مثبت شدن معاملات شان مانع ریزش شدید بازار شدند تا شاخص فقط افت  43 واحدی را ثبت کرده باشد.

این روند نزولی شاخص در شرایطی به حیات خود ادامه می دهدکه علی طیب نیا وزیر اقتصاد در حاشیه نشست شورای گفت و گوی دولت با بخش خصوصی به صراحت در رابطه با انجام فعالیت های هیجانی در بورس و متضرر شدن در صورت فروش سهام در شرایط فعلی هشدار داد. این اظهار نظر اصلی سکاندار سیاست های اقتصادی ایران می تواند حکایت از حمایت همه جانبه دولت از بورس در روزهایی داشته باشد که شاخص حال و روز چندان مساعدی ندارد. اوضاع نامساعدی که برخی کارشناسان اقتصادی ریشه آن را اتخاذ برخی تصمیمات کوتاه مدت عنوان می کنند که متغییرهای بلندمدت اقتصادی شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داد و بر این اساس بازار فرصت جذب بیشتر سرمایه ها را از دست داد.

از سوی دیگر این گروه از کارشناسان اعتقاد دارند که وضعیت موجود را می توان مدیریت کرد و نسخه ای که برای آن می پیچند این است که رفع مشکل کمبود نقدینگی و رکود اقتصادی می‌تواند به رشد بازار بورس منتهی شود. موضوعی که حسن قالیباف اصل، مدیر عامل بورس اوراق بهادار تهران نیز در تازه ترین گفته های خود به آن اشاره داشت و او عنوان کرد: «  بزرگترین حمایت از بازار سرمایه ایجاد شفافیت در بازار است، بنابراین دولت و مجلس باید کمک کنند قوانین و مقررات شفاف و با ثبات تدوین شود. » اقدامی که به نظر می رسد توسط دولت با برگزاری نشست های فوری در رابطه با آرامش بخشیدن به بازار سرمایه چند روزی است که کلید خورده و مسئولاتن دولتی اظهار امیدواری کردند تا بازار سرمایه روزهای خوبی انتظار بازار سرمایه را بکشد. در همین راستا می توان به گفته های وزیر اقتصاد اشاره کرد که اعتقاد دارد محدودیت‌ها به تدریج در حال برطرف شدن است و همه اعضای دولت و مجلس مصمم هستند که از بازار سرمایه حمایت کنند چرا که نقش آن‌ها را در تامین مالی بخش تولید باور دارند. با استناد به این گفته های وزیر اقتصاد نزد بسیاری از فعالان بازار انتظار ایجاد شده که بار دیگر شاخص بورس با رشد در ذهن آنان خاطره سازی کند. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    1 0
    پایان سال 93 حدود 700 هزار تن از تولید این محصول برای سال آینده باقی می ماند که با توجه به این وضعیت به نظر می رسد که دولت باید از ادامه واردات بی‌رویه شکر جلوگیری کند.