پاسخ معاون آموزشی وزیر علوم به یکی از محورهای استیضاح فرجی‌دانا

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: روند رو به جلویی که در فعالیت های علمی داشتیم برخواسته از یک سری از برنامه ریزی و سیاست های طولانی مدت بوده است. بی انصافی است که بگوییم با ۹ ماه آمدن ما این رشد متوقف شده است. یا حتی بگوییم رشد علمی کند شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ استیضاح رضا فرجی‌دانا،‌ وزیر علوم هنوز قطعی یا منتفی نشده است. اما استیضاح کننده ها بارها گفته اند وزیر علوم را به دلیل سیاسی کردن فضای دانشگاه و در پی آن توقف رشد علمی کشور استیضاح می کنند.

اما جعفر میلی‌منفرد، معاون آموزشی وزیر علوم توقف رشد علمی کشور در ۹ ماه گذشته را رد می کند. او که روز گذشته در کافه خبر حاضر شده بود، در پاسخ به سوالی درباره توقف یا کند شدن رشد علمی کشور گفت: هر موقع پیشرفت های علمی کشور و دانشگاه ها مطرح می شود، می گویند سیاست ها و برنامه هایی که در ۱۲ سال گذشته تا الان جاری شده، نتیجه داده است. این رشد علمی نتیجه برنامه ریزی هایی است که برای جذب هیات علمی در سال ۶۹ تا ۷۲ انجام شد. یعنی استادان فعلی دانشگاه ها، از آن مسیر وارد شده اند. ۷۰-۸۰ درصد این چهره دانشگاه ها برمی گردد به همان تدابیری که ما برای تامین هیات علمی در آن زمان پیش بینی کرده بودیم. خود آقای دکتر فرجی‌دانا و دکتر توکلی از همین مسیر عبور کرده اند. پس روند رو به جلویی که در فعالیت های علمی داشتیم برخواسته از یک سری از برنامه ریزی و سیاست های طولانی مدت بوده است. بی انصافی است که بگوییم با ۹ ماه آمدن ما این رشد متوقف شده است. یا حتی بگوییم رشد علمی کند شده است.

او در ادامه گفت: خواهش می کنم این چند نکته ای را که می گویم توجه کنید؛ ۷ میلیارد جمعیت کل جهان است و جمعیت ما ۷۰ میلیون است؛ پس سهم ما در تولید علم جهانی باید یک درصد باشد. درسال ۲۰۰۰ یعنی در سال ۷۹ سهم ما در تولید علم جهانی ۰.۱۳ درصد بود؛ وزارت علوم و وزارت بهداشت. سهم وزارت علوم ۰.۱ درصد بود. در سال ۲۰۰۱ این عدد می شود ۰.۱۶ درصد، ۲۰۰۲ می شود ۰.۲۱ درصد، ۲۰۰۳ می شود ۰.۲۸ درصد، ۲۰۰۵ می شود ۰.۴۳ درصد، ۲۰۰۷ می شود ۰.۷۳ درصد. ۲۰۱۲ می شود ۱.۳۸ درصد و در سال ۲۰۱۴ یعنی سال 93 می شود ۱.۶۹ درصد. سهم وزارت علوم ۰.۱ درصد بود، در سال ۲۰۱۳ شده ۰.۷۸ درصد. در ۲۰۱۴ شده ۰.۹۷ درصد. سهم تولید علم ایران باید یک درصد باشد، پس وضع خوب است. ببنید این چطور جلو رفته است؟ سیستم مکانیکی نیست که بشود متوقف کرد. 

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: یکی از شاخص ها تعداد ارجاعات برای یک مقاله ISI است. یعنی نسبت استفاده کنندگان دو سال و مقالات دو سال را هم که ارجاع شده است می گیرند. این عدد در سال ۲۰۰۰ برای ما ۱.۶۵ بوده است، در سال ۲۰۱۲ شده است ۵.۹۷ و در سال ۲۰۱۳ شده است ۷.۹۳ این خیلی رشد خوبی است. میانگین دنیا هم ۱۴ بوده است. پس وقتی این ادعا می شود که رشد علمی متوقف شده است این اعداد و ارقام که چنین چیزی را نشان نمی دهند. ضمن اینکه برنامه ریزی هایی که ما امروز می کنیم، سه سال دیگر خودش را نشان می دهد.

میلی‌منفرد گفت: عملکرد ۹ ماهه وزارت و برنامه و نگاهی هم که وزارت دارد تمام تلاشش این است که توسعه علمی کشور با شتاب بیشتری به سمت جلو برود و اگر امروز هم می آید و بهترین ها را به عنوان روسای دانشگاه ها با استمزاج از بدنه دانشگاه انتخاب می کند برای این که افرادی علمی باشند و مقبولیت داشته باشند. دانشگاه پشتوانه شان باشد تا بتوانند در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در چارچوب قانون و هیات امنا تمام بدنه دانشگاه را بیاورند به میدان. در طی سال ۷۶ تا ۸۴ بسیاری زحمات کشیده شده است تا این عدد و ارقام اتفاق افتاده است. تمام سعی ما این است که شتاب رشد علمی کشور را با قدرت بالا ببریم و عملکردمان در این یک سال نشان داده است.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با معاون آموزشی وزیر علوم به زودی منتشر می شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پاي ثابت IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    12 0
    اي آقا كدوم توليد علم وقتي تز دكترا رو هم تو ميدون انقلاب ميفروشن.خودم با چشم خودم كپي پايان ناممو ديدم.مو به مو عين پايان نامه من بود.من روزهاي زيادي تو كتابخونه ها صرف كردم هر جا كه فكرشو كنيد. و به راحتي پول دادن لنگه پايان نامه منو خريدن
  • بی نام EU ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    28 2
    این وزیر محیط دانشگاهو سیاسی کرده ؟ این وزیر رشد علمو متوقف کرده؟؟
  • بیهقی A1 ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    1 0
    جرم این وزیر این است که منافع دکترهای قلابی و بورسیه های رانتی را به مخاطره انداخته است.
  • بی نام NO ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    0 0
    انتشار مقالات علمی با کیفیت یکی از شاخص های وضعیت علمی یک کشور است. البته یک نکته اساسی باید در نظر گرفته شود که آثار سیاست گذاری در حوزه علمی به خصوص شاخص انتشار مقالات علمی در کوتاه مدت خود را نشان نمی دهند. فرآیند بررسی، داوری، انجام اصلاحات مورد نظر داوران و در نهایت ماندن در نوبت نشر در مورد مقالات علمی با کیفیت معمولا بین 6 ماه تا یک سال به طول می انجامد. آنچه که اکنون به عنوان شاخص انتشار مقالات مطرح است نتایج عملکرد دولت گذشته است. برای دیدن نتایج عملکرد این دولت حداقل دو سال دیگر زمان نیاز است.