تسنیم نوشت:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن تأکید براینکه دولت باید شجاعت بخرج دهد و یارانه ۱۰ میلیون نفری را که وزیر اقتصاد از شناسایی‌شان خبر داده بود را حذف کند،‌ گفت: درصورت عدم حذف یارانه گروه های پردرآمد با کسری بودجه رو به رو خواهیم شد.
غلامرضا مصباحی مقدم در ارتباط با وضعیت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در دولت، گفت: محاسبات نشان داد که بیش از 75 میلیون نفر در دور جدید پرداخت یارانه نقدی ثبت نام کرده اند و در حال دریافت یارانه هستند.

او با بیان اینکه زاد و ولدهای صورت گرفته موجب افزایش تعداد دریافت کنندگان یارانه در فاز دوم هدفمندی یارانه ها می شود، گفت: بنابراین بیش از 97 درصد یارانه بگیر داریم؛ آقای نوبخت هم البته اعلام کرد که به تمام کسانی که ثبت نام کرد‌ه‌اند یارانه پرداخت می شود این درحالی است که محاسبات ما و گزارش های دریافتی از سازمان هدفمندی یارانه و دولت حکایت از آن دارد که برای یک سال 40 هزار و 800 میلیارد تومان دولت باید یارانه پرداخت کند در کنار این موضوع باید توجه داشت که درآمد حاصل از اصلاح قیمت های دو مرحله روی هم برای یکسال 40 هزار و 800 میلیارد تومان است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه ضمن اشاره به سر به سر شدن درآمدها و هزینه های هدفمندی یارانه ها در فاز دوم، گفت: آنچه مجلس تصویب کرده و حتی در پیشنهاد دولت هم آمده بود مبنی بر اینکه 30 درصد به تولید، 10 درصد به بهداشت و درمان و یارانه بیکاری پرداخت شود، با این تفاسیر محقق نمی شود.

مصباحی مقدم در همین ارتباط به پاسخ دولت درباره عدم تحقق موارد مذکور اشاره کرد و گفت: دولت به ما اعلام کرد که از 11 هزار و 200 میلیارد تومانی که در بودجه دیده شده برمی داریم ولی در پاسخ گفته شد که این رقم برای اهداف مشخصی است و هزینه کردن آن در غیر اهدافی مانند آرد و نان و یارانه دارو خلاف قانون است.

او با بیان اینکه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس جواب درستی از مسئولان سازمان هدفمندی یارانه و نمایندگان دولت درباره پرداخت یارانه تولید و سایر بخش‌ها دریافت نکرده است، ادامه داد: اخیراً باز هم آقای نوبخت در مصاحبه‌ای تکرار کرده است که ما به تمام کسانی که داوطلبانه ثبت نام کرده اند یارانه خواهیم داد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت:‌ با این وجود دولت باید پاسخ دهد که این کمبود و اهداف ذکر شده در قانون را برای فاز دوم هدفمندی یارانه ‌ها چگونگه قرار است محقق کند!
مصباحی مقدم در همین ارتباط گفت: وزیر اقتصاد در صحن مجلس اعلام کرد که ما 10 میلیون نفر را شناسایی کرده ایم و یارانه اینها را می توانیم حذف کنیم، پیشنهاد ما این است که دولت شجاعت به خرج دهد و یارانه این گروه شناسایی شده را حذف کند.
او گفت: اگر دولت یارانه این افراد را حذف کند روزنه ای ایجاد می شود برای سایر خدماتی که دولت باید از طریق درآمد ناشی از یارانه ها بپردازد در غیر اینصورت با کسری بودجه رو به رو می شویم؛ صحبت‌های مسئولان دولتی هم البته حکایت از آن دارد که دولت از سایر منابع برای برخی هزینه ها استفاده می کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین گفت: ضمناً فشاری که روی شرکت‌های آب و برق و گاز و ... وارد شده مبنی بر اینکه این شرکت ها سال‌های قبل نتوانستند سرمایه گذاری کنند و الان هم صحبت از این است که احتمال دارد برق رسانی در تابستان جاری با مشکل رو به رو شود ناشی از عدم سرمایه گذاری این شرکت‌هاست.

مصباحی مقدم درباره گزارش دولت برای شروع راستی آزمایی اطلاعات یارانه بگیران،‌ گفت: چیز خاصی به مجلس گزارش نشده است.


23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 364003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    6 6
    تورو خدا این کارو نکنید اولا که یارانه این 10 میلیون به دست نیازمندان نخواهد رسید همه هم اینو میدونن دوما این 10 میلیون همون متمولین و پولدارها هستن که تمام صنایع و بازار و ... در اختیارشونه اولا که ککشونم از قطع یارانه نمیگزه و دوما تلافی این کارو با افزایش قیمت کالاها و خدماتشون سر مردم عادی خالی میکنن پس نتیجه این کار فقط و فقط ضربه به مردم عادی کشوره. باورتون نمیشه امتحان کنید. فقط سر لج بازی منفی ندین این واقعیته.
  • بی نام IR ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    12 1
    دولت اگر بخواهد شجاعت به خرج دهد باید واردات خودروهای خارجی را آزاد کند ،بلکه تولیدکنندگان داخلی کمی به فکر مردم باشند
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    8 3
    باسلام ما که خودمان راموظف به حذف یارانه کردیم به امید اینکه کاری برای بهبود اقتصاد مملکتمان انجام دادیم اما ازما پولدارترها هم این یارانه رادریافت میکنند وبازهم کاری انجام نشد
  • ملت A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
    6 1
    دارم به دولت بی اعتمادمیشم وزرای ترسوی بزدل