۰ نفر
۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
اهمیت تاریخ ایران برای روحانیان

دکتر رسول جعفریان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین درباره لزوم آشنایی روحانیون با تاریخ ایران و تمدن اسلامی نوشته است.

عضو هیأت علمی گروه تاریخ دانشگاه تهران در مطلب خود نوشته است:
«متاسفانه و به رغم آن که در رشته تخصصی تاریخ، اندکی توجه به مباحث تمدن اسلامی و ایران شده ـ و البته تعداد شاغلین به این تخصص در میان مجموع طلاب، انگشت شمار است ـ عموم طلبه های شیعه و سنی کشور درسی به عنوان تاریخ ایران و تاریخ تمدن اسلامی نمی خوانند. این دو درس، اهمیت زیادی دارد. طلبه‌ای که در تمام سالها ذهنش مشغول عربیت و اسلامیت و فقه و اصول و احیانا تفسیر و فلسفه است، چرا نباید بداند در کدام کشور زندگی می کند؟ تاریخ این کشور چه فراز و نشیب هایی را طی کرده است؟ این کشور چه همسایگانی داشته و چه تهدید هایی در طول تاریخ برابر وی از ناحیه شرق و غرب مطرح بوده است؟
بدیهی است که او باید بداند که اقوامی که در این کشور زندگی می کنند چه پیشینه ای دارند، ویژگی های آنان چیست، ایران چگونه از مجموع آنها پدید آمده و زبان فارسی و ترکی و لری و کردی و دیگر گویش های مهم این کشور، چه ارتباط و سنخیتی با هم دارند. تکیه کردن صرف روی فرهنگ عربی، به رغم اهمیت آن، بدون آشنایی با زبان فارسی و ملی و تاریخ ایران، دقیقا نمی تواند طلبه را در مسیری که باید قرار دهد.
البته بنده تاکید می کنم که مراجع تقلید ما در طول تاریخ، همواره برای ایران اهمیت قائل بودند و این نکته را به خصوص ما در تاریخ مشروطه و پس از آن ملاحظه می کنیم. اما باید اعتراف کنم که بهتر است در این زمینه، برای طلاب شیعه و سنی، درس تاریخ ایران بین دو تا چهار واحد درسی، تدریس شود تا آنان با کشور خود آشنا شوند.»
این عضو پرکار وبلاگ نخبگان خبرآنلاین در ادامه می نویسد:
«درس مهم دیگر که در ارتباط با پیشرفت علمی است، درس تمدن اسلامی است. ایران سهم زیادی در تمدن اسلامی داشته و از نظر تولید فکری و فرهنگی، ایران بزرگ، سهمش از بسیاری از مناطق دیگر بیشتر است... این که ما هنوز گرفتار گرایشهای جاهلانه قومی و قبیله ای هستیم، این که اندیشه های ضد علمی همچنان در میان برخی از تریبون داران ما نیرومند است، این که ما همچنان برای پیشرفت علمی سهمی قائل نیستیم یا آن را درجه چندم می دانیم، تأثیر مستقیم این امر است که طلبه، از آغاز با درس تمدن اسلامی، و فراز و نشیب آنها آشنا نبوده یا دست کم آشنایی علمی نداشته است.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روزبه خراسانی IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    2 0
    استاد جعفریان عزیز، دکتر علی شریعتی 40 سال پیش از شما بر لزوم ورود تاریخ به حوزه های ما تاکید داشت ولی گوش شنوایی نبود. خوشحالم که بعد 40 سال حوزویان متوجه شدند که تاریخ هم اهمیت دارد.
  • بی نام RO ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    2 0
    تاريخ ايران همه حكومتها رو در خود هضم ميكنه .
  • حسین A1 ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    3 0
    افرین نمردیم و یک روحانی را دیدیم که از ایران و ایرانی بگه