روزنامه اعتماد نوشت:

دو هفته اخير با انتشار اظهارات جنجال‌برانگيز معصومه آباد، يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران درمورد دفن مردگان درپارك‌هاي عمومي شهر تهران، موجي از انتقادها و نظرات مختلف و بعضا مخالفي را به دنبال داشت .


خانم آباد مي گويد:

من نگفتم كه در «تمام» پارك‌ها مردگان را دفن كنيم بلكه منظورم دفن مردگان در يكسري پارك‌هاي بزرگ مثل پارك جنگلي چيتگر يا سرخه حصار و... بود. آن هم پس از يك بررسي و تحقيق كارشناسي. بايد پخته شود. چه اشكالي دارد كه قسمتي از يك پارك وسيع از پارك جدا شود و در جداگانه‌يي براي آن بگذارند و آن را تبديل به آرامستاني محلي كنند؟البته منظورم فقط پارك‌ها هم نبود. ما قطعات زمين‌هاي بزرگي در تهران داريم كه براي آنها كاربري‌هاي چندگانه خدمات شهري در نظر گرفته شده است. ما مي‌توانيم بخشي از اين زمين‌ها را براي احداث اين آرامستان‌هاي محلي اختصاص دهيم. اين مساله، موضوع جديدي نيست. در بسياري ديگر از نقاط جهان هم آرامستان‌ها در فضاهاي شهري احداث مي‌شوند.مثل لندن،پاريس، رم و ...

 مي‌توان با جانمايي درست اين گورستان‌ها كاري كرد كه مردم، حداقل تماس را با آن داشته باشند و مجبور نباشند هرروز شاهد مراسم عزاداري و... باشند. ببينيد، قرار نيست اين گورستان‌ها درزمين‌هاي متروكه خالي خيابان‌هاي محل زندگي ما باشند بلكه بايد در زمين‌هاي بزرگي كه به نوعي از بطن زندگي و خانه‌هاي شهروندان دور و درعين حال نزديك آن هم باشند، احداث شوند نه در پارك‌هاي محلي كوچك و بزرگ خيابان‌ها و محلات.

 از لحاظ مذهبي، احداث گورستان‌ها مي‌تواند اثرات تربيتي و روحي و معنوي فراواني را براي شهروندان يك محله به دنبال داشته باشد. شما وقتي درتشيع جنازه اموات شركت مي‌كنيد، گام موثري درمورد دنيا و آخرت‌تان برداشته‌ايد. مرگ را بيشتر لمس و آن را به عنوان جزيي جدايي‌ناپذير از زندگي بيشتر درك مي‌كنيد. شايد براي همين هم بوده كه در طول تاريخ، اكثرا گورستان‌ها دركشور ما در داخل شهر‌ها و روستاها بوده‌اند.


منظور فضاهاي خالي شهري بوده نه پارك‌ها
مرتضي طلايي عضو شوراي شهر تهران مي گويد: ازآنجايي‌كه آرامستان‌ها نيزجزيي از زندگي شهري امروز ما هستند، پس مي‌توان آنها را به عنوان جزيي از بدنه شهر و در دل شهر احداث كرد. وجود گورستان درداخل شهرها چيز تازه‌يي نيست. دربسياري ازكشورها، آرامستان‌هاي شهرهاي بزرگ دردل شهرها قراردارند. درست مثل كليسا و بيمارستان و... مثلا درسفري كه به ايتاليا داشتم دركنار هتل ما كه هتل بزرگي هم بود، يك گورستان مهم قرارداشت. آن‌هم دردل شهر. فكر مي‌كنم اينها برداشت‌هايي باشد از سخنان مطرح شده درصحن شورا. منظور همكاران من استفاده از زمين‌ها و فضاهاي خالي شهري براي احداث گورستان‌ها بوده است و اگرنه، استفاده از پارك‌ها براي دفن مردگان عملا غيرممكن است.


منظور احداث پارك - گورستان‌هاي جديد است

پرويز سروري ديگر عضو شوراي شهرمي گويد: منظور ، دفن مردگان در پارك‌هاي موجود كنوني نيست، بلكه مقصود، احداث گورستان‌هاي جديد محلي به شكل پارك‌هايي است كه شهروندان درعين حالي كه بتوانند هم فاتحه‌يي براي اهل قبور خود بخوانند، بتوانند از امكانات وفضاي سبز آن هم استفاده كنند و تفريحي هم كرده باشند. بايد دراين بخش هم تمركز زدايي كرد، درحال حاضر روزهاي پنجشنبه و جمعه، به قدري مسير بهشت زهرا شلوغ است كه زندگي مردم شهرري و باقرشهرو... را نيز مختل كرده است. بنابراين چنانچه تدبيري براي احداث گورستان‌هاي محلي انديشيده شود، مي‌تواند هم دروقت وهزينه مردم صرفه جويي شود و هم به توسعه فضاهاي سبز و تفريحي كمك شده باشد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 363805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    39 1
    خوب شد یک سفر ایتالیا رفتید. فقط همین یک کارشون قابل یادگرفتن و تقلید کردن بود؟
  • بی نام A1 ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    35 1
    عجب بابا.فقط پارکها موندن که به محل عزا تبدیل بشوند.دو روز دیگه باغچه خونها را هم باید برای اینکار تخصیص دهیم. ایشان یه کم فکر کنند بعد اظهار نظر کنند.
  • بی نام A1 ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    7 2
    فکر کنم این تصمیم ایشان در راستای زدودن افسردگی در جامعه باشد : وقتی که میرویم گورستان و غصه دار میشویم . یکدفعه می بینیم که یک پارکی اینجا هست که پر از تفریحات سالمه و میشه در آن مرگ را فراموش کرد و هزار بار شاد بود . اینطوری کم کم رفع افسردگی اجتماعی شروع میشه .به همین سادگی .
  • شایان A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    13 1
    سلام بر همشهریان عزیز وقتیکه برای کارها مهم و تخصصی افراد متخصص را انتخاب نکنیم حاصل کار همین میشود. شورای شهریهای عزیز ، لطفا در همین تهران هم نظر کنید از همین دست آرامستانهای محلی داریم . مانند امامزاده صالح، امامزاده پنج تن لویزان، ابن بابویه، و .... نیاز نیست بروید ایتالیا و بعد تصمیم نابجا بگیرید. لطفا به فکر حل کلی و دور اندیشانه باشید نه مقطعی و بی بازده ، فقط هزینه های که روی دسته ما میگذارید.
  • بی نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    18 1
    تو خارج عزاداریشون با ارامش برگزار میشه نه مثل اینجا با جیغ و ضجه رو اعصاب بقیه مردم.خونه ما دم مسجده هر کی تو محله فوت میکنه تو خیابان و دور مسجد طواف میدند و جیغهایی می زنند که روز ادم با غم و غصه شروع میشه.حالا تو پارک هم همین داستان تکرار میشه
  • پینوکیو A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    18 1
    کلا ایتالیا و کشورهای غربی در همه زمینه ها بد هستند، اما حالا که وسط شهر و کنار هتل آرامستان داشتند، شدند الگوی ما. آقای مرتضی طلایی از این همه نکات مثبت دیگر که در ایتالیا وجود داشت، فقط قبرستان وسط شهرش را یاد گرفتی؟
  • عیسی A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
    1 1
    در کشورهای پیشرفته از لحاظ مشارکت علمی،در تصمیم سازی و تصمیم گیری ها شهرداریها را ،دولتها حکومتهای محلی می دانند،که از طریق عوارض مردمی، اداره میشوند و عمدتا" اتکاء اینگونه نهادها موسسات عمومی غیر ذولتی،به درآمدهای پایدار است،نه فروش تراکم و عواید ناپایدار و غیر مستمر ،همچون تغییر کاربری .... هر زمان که شوراهای شهر ها و روستاهای کشور عزیزمان "ایران اسلامی" به این بالندگی نائل آید، آنگاه مشکل گورستانها،پارکها،معابر ،درختان و...به مدد الهی و همکاری مردم پاکنهادمان ،حل می گردد. آمین.
  • محمد A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
    3 1
    این حرف ها از عوارض سفر اروپایی رفتن بعضی هاست. آقایون، خانم ها، اون گورستان هایی که شما توی شهرهای اروپایی دیدین یه زمانی خارج از شهر بوده و با گسترش شهرها الان افتاده توی شهر. اینو به خاطر داشته باشین که شهرهای اروپایی 50100 سال از شهرهای ما جلوتر هستن و رشدشون رو کردن. در ضمن اونا گورستانه و نه پارک. هرجایی که سرسبز باشه رو که نمیشه گفت پارکه