فارس نوشت:

حساب‌های ارزی کشورهای نروژ، امارات و عربستان بیشترین حجم ذخایر حساب ذخیره ارزی را در جهان دارند و صندوق توسعه ملی ایران با ۵۸.۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی در جایگاه ۲۶ جهان قرار دارد.

به نقل از swif از مجموع ۷۷ حساب ذخیره ارزی موجود در جهان رتبه حساب ایران از نظر حجم ذخایر ۲۶ جهان می‌باشد.

سه کشور نروژ، اماران و عربستان سعودی با دارا بودن بالغ بر ۸۷۸، ۷۷۳ و ۷۳۷ میلیارد دلار در حساب ذخیره ارزی خود در رتبه‌های اول تا سوم قرار دارند.

برخی کشورها نظیر امارات، چین، روسیه و غیره بیش از یک حساب ذخیره ارزی دارند و بر همین اساس حساب ذخیره ارزی هر کدام از حساب‌ها بطور جداگانه در گزارش اخیر SWFI مورد بررسی قرار گرفته است.

بر همین اساس دیگر کشورهای جهان نظیر چین، کویت، سنگاپور نیز از نظر حساب ذخبره ارزی در شرایط خوبی قرار دارند و حجم حساب ذخیره ارزی این کشورها دارای ۵۷۵.۲، ۴۱۰، ۳۲۰ میلیارد دلار ذخیره ارز می‌باشند.

نکته قابل توجه در این زمینه این است که حجم ذخایر ارزی حساب‌های ایالات متحده با در نظر گرفتن تعداد ۸ حساب ذخیره ارزی دولتی این کشور تنها ۱۲۶.۶ میلیارد دلار است که با توجه به حجم تولید ناخالص داخلی این کشور و بطور کلی حجم اقتصادی آن، میزان ذخایر ارزی آمریکا در مقایسه با دیگر کشورها مانند چین، نروژ، امارات و عربستان سعودی رقم ناچیزی محسوب می‌شود.

حجم دارایی‌های حساب ذخیره ارزی ایران در حال حاضر معادل ۵۸.۶ میلیارد دلار است که حساب ذخیره ارزی ایران را در جایگاه ۲۶ بزرگترین حساب‌های ذخیره ارزی جهان قرار داده است.

کمترین حجم حساب ذخیره ارزی در جهان نیز مربوط به کشورهای ترکمنستان، پاپوآ و گینه، و همچنین غنا می‌شود که از این بین تنها حجم حساب ذخیره ارزی غنا معادل ۰.۰۷ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

بر اساس این ارزیابی حساب ذخیره ارزی ایران از منابع نفتی و گازی تأمین شده است و مجموع کل حجم مالی تأمین شده توسط نفت و گاز از مجموع کل حساب‌های ذخیره ارزی کشورهای جهان معادل ۴۰۱۹.۹ میلیارد دلار بوده است.

مجموع کل حجم مالی موجود در حساب ذخیره ارزی کل جهان معادل ۶۶۰۵.۴ میلیارد دلار محاسبه شده است.

بالغ بر ۴۰ درصد از کل حجم مالی حساب‌های ارزی مربوط به کشورهای آسیایی و ۳۵ درصد آن نیز در اختیار کشورهای خاورمیانه قرار دارد و کشورهای آمریکایی نیز تنها ۳ درصد از این حجم را در اختیار دارند. سهم اروپا نیز از مجموع حجم ذخایر ارزی در کل جهان تنها ۱۷ درصد است.

لازم بذکر است بالغ بر ۵۹ درصد از مجموع کل ذخایر ارزی جهانی مربوط به منابع نفتی و گازی بوده است.

 

45503

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    9 2
    دارايي بيا گيتس از كل ذخيره ايران بيشتره تازه افراد خيلي پولدارتر از ايشون در آمريكا هستن
  • علم اقتصاد کو؟ IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    10 3
    جالب هست در تمام دنیا اسم این صندوق، صندوق ذخیره ارزی هست در ایران اسمش صندوق توسعه... یعنی اونها به آن فقط به چشم یک صندوق ذخیره نگاه می‌کنند و ایران از آن استفاده می‌کنه و می‌زنه تو رگ یه آبم روش، به اسم توسعه...
    • محمد IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
      7 1
      قبلاراسم صندوق ماهم ذخیره ارزی بود . اقای احمدی نژاد زحمتش رو کشیدن