ایرنا نوشت:

در حالیکه لبنان 36 روز است رییس جمهوری ندارد، سفیر انگلیس در بیروت اعلام کرد که کشور متبوعش به همراه آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی اقداماتی را برای انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان شروع کرده اند.
« تام فلچر» درگفت وگو با روزنامه لبنانی« المستقبل» ارگان حزب جریان المستقبل به ریاست «سعدحریری» گفت که این اقدامات بعداز دیدار چهارشنبه گذشته سفرای 5 کشور عضو دایم شورای امنیت با کاردینال « بشاره راعی» رهبر مسیحیان مارونی لبنان و براساس درخواست وی افزایش یافته است.

المستقبل نوشت :کاردینال راعی در این دیدار از کشورهای عضو دایم شورای امنیت خواسته است تا برای انتخاب رییس جمهوری لبنان نقش خود را ایفا و برای اعمال فشار هدفمند بر نمایندگان پارلمان لبنان کمک کنند.

این روزنامه لبنانی به نقل از فلچر نوشت: تماس ها بین لندن، پاریس، واشنگتن و ریاض برای همکاری در پایان دادن به سناریوی خالی ماندن کرسی ریاست جمهوری لبنان برقرار شده است.

وی با بیان این ادعا که « 4 کشور دخالتی در انتخاب فرد رییس جمهوری نمی کنند»، گفت: با همه فراکسیون ها در پارلمان لبنان تماس برقرار می کنیم بجز حزب الله زیرا تماس بین ما با آن قطع است.

براساس این گزارش، سفارت انگلیس در بیروت با صدور بیانیه ای به اتباع این کشور در لبنان در خصوص حضور در شهر شمالی طرابلس، اردوگاه های فلسطینی، بقاع، مناطق مرزی تا فاصله 5 کیلومتری، ضاحیه جنوبی بیروت و شهرهای هرمل، بعلبک و عرسال هشدار داده است.

در این بیانیه با اعلام اینکه « اوضاع در لبنان بسرعت بحرانی می شود»، به اتباع انگیسی نسبت به خطر فزاینده تروریست های تندرو (تکفیری)هشدار داده شده است.

به گزارش ایرنا، فلچر در حالی از دخالت این 4 کشور در انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان خبر داده که قرار است به دعوت « نبیه بری» رییس مجلس لبنان هشتمین جلسه پارلمان برای انتخاب سیزدهمین رییس جمهوری این کشور روز چهارشنبه آینده برگزار شود.

رییس مجلس لبنان در عین حال گفته است که تاکنون نشانه های دلگرم کننده ای برای توافق گروه های سیاسی و احتمال به حد نصاب رسیدن جلسه روز چهارشنبه مشاهده نشده است.

ناظران معتقدند با توجه به تهدیدهای علنی گروه های تروریستی تکفیری بویژه داعش برای افزایش انفجارهای انتحاری در لبنان ، افزایش احتمال انفجار امنیتی در مناطقی از این کشور بویژه در شهرهای شمالی طرابلس و عکار ، انهدام دومینو وار باندهای تروریستی داعشی سعودی، کشف و ضبط کارگاه های ساخت بمب و کمربنده ای اجتماعی و احتمال حملات تروریست های مسلح مستقر در ارتفاعات شرقی لبنان و سوریه ، انتظار می رود سیاستمداران لبنانی احساس خطر کرده و بدنبال راهکارهایی بدون دخالت خارجی در انتخاب رییس جمهوری باشند.

تاکنون از هفت جلسه پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری جدید لبنان، 6 جلسه به علت اینکه به حد نصاب نرسیده ، تشکیل نشده است.

جلسات مجلس لبنان برای انتخاب ریییس جمهور با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز داشت، در جلسات دوم به بعد هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

گروه 14 مارس همچنان از « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی و فراکسیون دیدار دموکراتیک از « هنری حلو» حمایت می کنند و گروه 8 مارس اصرار آنها بر ادامه حمایت از نامزدی جعجع و حلو را موجب تعطیلی جلسات پارلمان اعلام کرده اند.

گروه 8 مارس متشکل از همپیمانان حزب الله لبنان بر انتخاب سریع رییس جمهوری لبنان تاکید کرده و خواستار انتخاب یک رییس جمهوری قوی و توافقی معتقد به مقاومت ضد صهیونیستی شده است.

« سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان با تاکید بر ضرورت انتخاب سریع رییس جمهوری خاطرنشان کرده است که « رییس جمهوری آینده لبنان شخصی باید باشد که از پشت به مقاومت خنجر نزند».

نخستین جلسه پارلمان لبنان با حضور 124 نماینده از 128 عضو پارلمان و با حد نصابی کم نظیر در سال های گذشته تشکیل شد، اما در انتخاب رییس جمهوری موفق نبود.

در این جلسه «سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی ونامزد گروه 14 مارس تنها 48 رای کسب کرد و مغلوب 52 برگه سفید و بویژه 5 رایی که نمایندگان به قربانیان اقدامات تروریستی او در طول جنگ خانگی لبنان دادند، شکست سنگینی را متحمل شد.

برغم تمام تلاش های پشت پرده برای تمدید ریاست جمهوری « میشل سلیمان »، او 16 روز قبل و در پایان 6 سال دوره ریاست جمهوری خود از کاخ بعبدا خارج شد در حالیکه جایگزین او انتخاب نشده بود تا کلیدهای بعبدا را به او تحویل دهد و از آن روز رییس جمهوری سابق خوانده می شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =