بشتابید که ماه شادی و عاشقی از راه رسید / حضوری گر همی خواهی از او غایب مشو

بوی رمضان به مشام می رسد. ماهی که می آید تا در روزها و شب هایش نجوای عاشقانه با پروردگار مهربان را دیگرگونه تجربه کنیم ...

معصومه جوادی نسب - با آمدنش همه چیز در دلت تغییر می کند ... هر روز همین وقت ها نزدیک غروب که می شود دوست داری صدای ربنا در فضای خانه بپیچد و تو را غرق در راز و نیاز با معبودت کند تا آماده شنیدن صدای اذان شوی ...

با آمدنش همه عادت های تکراری کنار می روند و هر روز حال و هوای جدیدی در روح و جانت تجربه می کنی که مشابه هیچ کدام از روزهای یکسال گذشته نیست ...مهربان می شوی، آرام می شوی، به جای هزاران حرف بیهوده ای که هر روز بر زبان می راندی سکوت می کنی و زیر لب تنها با او نیایش می کنی ... بخشنده می شوی و می بخشی تا او تو را ببخشد و غرق رحمتش کند ... با آمدنش دگرگون می شوی و تغییر می کنی، تنها اگر با او همدل و همنوا شوی ...

آمدنش مبارک و قدمهایش بر چشم ...

پرونده ویژه خبرآنلاین با مطالبی متنوع برای ورود ماه مبارک رمضان، ماه شادی، برکت و زیبایی به همه بندگان خدای مهربان تقدیم می شود. امید که ماهی پربرکت برای همه عاشقان باشد.

 

دعای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان از زبان پیامبر مهربانی

روایت است که هرگاه ماه رمضان فرا می‌رسید رنگ پیامبر(ص) تغییر می‌کرد و بیشتر به نماز می‌ایستاد و دعا می خواند و بر لب های مبارک این دعا را قرائت می کرد: «خدایا این ماه را به امنیت و ایمان و تندرستى و اسلام و عافیت کامل و دفاع از دردها و کمک بر نماز و روزه و شب زنده دارى و تلاوت قرآن بر ما نو کن.» حضرت رسول اکرم(ص) چون هلال ماه رمضان را رویت می کرد روى شریف را به جانب قبله مى فرمود و دعایی مى خواند. این دعا را اینجا بخوانید.

امام علی(ع) و امام رضا (ع) نیز هنگام رویت هلال ماه مبارک رمضان دعایی را می خواندند که متن آن ها را می توانید اینجا بخوانید.


خدایا یاری کن که هیچ روز آن بر غفلت ما گواه نباشد / دعای ورود به ماه رمضان

امام زین العابدین (درود خدا بر او باد) هنگام ورود ماه مبارک رمضان می فرمودند: «خدایا ما را یاری کن تا روزهای این ماه را روزه بداریم و شب‌هایش را با نماز و اظهار خاکساری در برابر تو به صبح آوریم؛ تا هیچ روز آن بر غفلت ما و هیچ شب آن بر کوتاهی ما گواه نباشد.» متن کامل دعای امام در آغاز ماه مهمانی خدا را اینجا بخوانید.


سخنان زیبای پیامبر در ساعات پایانی شعبان و ورود به ماه برکت و رحمت

پیامبر اکرم(ص) روز آخر ماه شعبان در فضیلت ماه رمضان خطبه‌ای قرائت کرده و در آن می فرمایند: «ای مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما روی کرده است. ماهی که نزد خدا برترین ماه‌هاست و روزهایش بهترین روزها و شب‌هایش بهترین شب‌ها و ساعت‌هایش بهترین ساعت‌هاست.

ماهی است که در آن شما را به میهمانی خدا خوانده‌اند و از کسانی قرار داده شده‌اید که از کرامت خدا بهره می‌برند. نفس‌های شما در آن تسبیح و خوابتان عبادت است و کارهای شما در آن مورد قبول و دعاهایتان در آن مستجاب است. پس از خدا با نیت‌های راستین و دل‌های پاک بخواهید که در این ماه توفیق روزه داری برای او، و تلاوت کتابش(قرآن) را به شما بدهد.» متن کامل سخنان پیامبر گرامی را اینجا بخوانید.


مرا بخوانید که منتظر شما هستم/ آداب ماه مهمانی خدا

مهمانی خدا آغاز شده است و میزبان چشم انتظار همه میهمانانش... سزاوار است که برای این مهمانی بزرگ و دسته جمعی آدابی را به جا آوریم و با دلی آراسته وارد شویم. اعمال آغاز ماه و آداب ماه مهمانی خدا را اینجا بخوانید.


آیا در حضورید یا از او دورید؟ / توصیه های علامه حسن زاده آملی برای سلوک در ماه رمضان

علامه حسن زاده در پاسخ به نامه فردی که برای سلوک در ماه رمضان دستوری خواسته بود اینچنین می نویسد:

«تن به دنیا دار و دل به مولا

حضوری گر همی خواهی ازو غایب مشو حافظ/ متی ما تلق مَن تهوی دع الدنیا و أهملها

«حضوری» را علایم است، رأس آنها الأدب مع الله است [یعنی متأدب به آداب الهیه بودن و در همه حال خود را در محضر حق دیدن و جانب حق را رعایت نمودن] الذین یذکرون الله قیاما و قعودا و علی جنوبهم

از خــدا جویـیم توفیــق ادب بی ادب محروم گشت از لطف رب

در سورة «والنجم»از اوصاف رسول الله(صلی الله علیه و آله) است که «و ما ینطق عن الهوی إن هو إلا وحی یوحی»از آن بزرگوار باید سر مشق گرفت که میزان قسط [اعتدال] است«لقد کان لکم فی رسول الله أسوة حسنة» که زبان اگر یله و رها شود از مار گزنده تر است، در زیان زبان داستان ها گفته اند. آقای عزیز هیچ موهبتی از نعمت ترک علایق دنیوی بزرگتر نیست که همه مفاسد به این علاقه متعلق است.»

متن کامل این نامه عرفانی را اینجا بخوانید.


دعای ابوحمزه ثمالی چگونه دعایی است؟

آیت الله جوادی آملی در شرح دعای ابوحمزه ثمالی می گوید: «گرچه همواره راه نیایش عبد و مولا باز است، ولی برای زمان مشخص مانند ماه مبارک رمضان که عید اولیای الهی است، فضیلت مخصوص است. این دعائی است که وجود مبارک امام سجاد، زین العابدین سلام الله علیه در تمام سحرهای ماه مبارک رمضان می‌خواندند.

شایسته است پیروان عترت طاهرین تأسی کنند و در سحرها بیدار باشند و این دعای نورانی را قرائت کنند. این دعا در جوامع روائی و حدیثی ما‌ آمده است. ابوحمزة ثمالی طبق بیاناتی که از ائمه علیهم‌السلام رسیده است از نظر زهد، سلمان عصر خود بود و از وجود مبارک امامِ رضا سلام الله علیه نقل شده است که ابوحمزه ثمالی لقمان عصر خود بود. او چهار امام را اِدراک کرد. از محضر نورانی چهار امام، معارف الهی را فرا گرفت.» متن کامل سخنان آیت الله جوادی آملی را اینجا بخوانید.


هشیار باش که شاید این آخرین رمضان تو باشد

امام موسی صدر در سخنانی که به شرح دعای ماه شعبان می پردازد از گفتارهای این دعا برای آمادگی ورود به ماه مبارک رمضان می گوید و بر قدر دانستن روزهای این ماه تاکید می کند مطابق آنچه که در دعای شعبانیه می خوانیم: «ای فرزند آدم! هشیار باش که شاید این ماه شعبان آخرین شعبان عمر تو باشد، شاید این رمضان آخرین رمضان عمر تو باشد. چه کسی می ‏داند چه پیش خواهد آمد؟» متن کامل سخنان وی را اینجا بخوانید.


زمزمه های زیبای نیایش در سحرهای رمضان

«خدایا از تو درخواست مى‏ کنم به حق زیباترین مرتبه از زیبایى‏ ات و همه مراتب زیبایى ‏ات زیباست، خدایا از تو درخواست مى‏ کنم به حق همه‏ مراتب زیبایى ‏ات.خدایا از تو درخواست مى‏ کنم به حق نیکوترین مرتبه از جمالت، و همه مراتب جمال تو نیکوست، خدایا از تو درخواست‏ مى ‏کنم به حق همه مراتب جمالت... » این جملات زیبا برگرفته از دعاى بزرگی است که از حضرت رضا (ع) روایت شده تا هنگام سحر بخوانیم. آن حضرت فرموده است: این دعایى است که امام باقر (ع) در سحرهاى ماه رمضان مى خواندند. دعای سحر را با قرائت دلنشین محمد اصفهانی اینجا بشنوید.


بالاخره مهمان شدیم ...

حجت الاسلام جواد محدثی در نثری ادبی می نویسد: «بالاخره مهمان شدیم .... اینک که آمده ‏اى و مهمان این بزم حضورى، وقت تنگ و مجال گذرا را باید مغتنم ‏شمرد.» متن کامل این نوشته را اینجا بخوانید.


فواید و حکمت تحمل گرسنگى در ماه رمضان

روزه آثار و برکات بسیاری دارد که هم برای جسم و هم برای روح تاثیرگزار است. تحمل گرسنگی در ماه مبارک رمضان فواید بسیاری در جهت تكمیل نفس و شناخت خداوند براى سالك دارد. روایات زیادى در حکمت و فلسفه تحمل گرسنگى وارد شده است كه برخی از آنها را می توانید اینجا  و اینجا بخوانید.

 

کتاب‌ها و آثاری مفید برای خواندن در این ماه

آیات زیبا و پرمعنای قرآن کریم اولین همراه این ایام مبارک برای روزه داران است؛ در کنار کتاب آسمانی، درس‌های اخلاق و مفاتیح الحیاة آیت الله جوادی آملی، الهی نامه علامه حسن زاده آملی، نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) با ترجمه دکتر شهیدی، بوستان سعدی و مثنوی معنوی خواندنی هایی هستند که روزهای با برکت رمضان را برایمان ماندگار تر می‌کنند. لیست برخی از کتاب های پیشنهادی برای مطالعه را اینجا بخوانید.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    27 16
    خدایی کافیه یک بار دعای ابوهمزه ثمالی رو با جانو دل بخونید نمیدونید با دلتون چیکار میکنه یه جای خلوت که هیچ کس جز شما و خدا نباشه
  • امید A1 ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    36 5
    امید که اخلاقمان بهتر شود
  • منصوره IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    32 7
    خدایا توی این ماه دوس دارم ازت بخوام. یه ارزو دارم. اگه براوردش کنی بی نهایت ممنونت میشم خدایا دلم خیلی میگیره گاهی وقتا تنهام. غیر تو نمیتونم با کسی حرف بزنم. غیر تو کسی محرم رازم نیس کمکم کن. خواهش میکنم. التماس دعا از همه کسایی که شاید یه روزی این متن رو بخونن..ممنون امیدوارم هر کسی هستی خدا همیشه کمکت کنه و مراقبت باشه.
  • بی نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    28 10
    ای عاشقان دل را چراغانی کنید.
  • بی نام A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    8 3
    ماه پربرکت رمضان بر همه مبارک به امید اینکه بتونیم جوانترهای خانواده رو با رحمت و عظمت این ماه اشنا کنیم عبادات همه قبول درگاه حق