رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهرمطرح کرد: ترفند شهرداری برای تراکم فروشی به تهرانی ها

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر گفت: شهرداری تهران در نیمه دوم سال 89 و در طول سال 90، پیامی را به تهرانیها مرتبا مخابره می کرد: تا تراکم فروشی متوقف نشده سریعتر پروانه ساخت بگیرید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ به استناد آمارهای شهرداری، با وجود رکود اقتصادی، ساخت و سازها در تهران در سال های 90 , 91 رونق داشت و البته درآمد شهرداری هم مدام بالا می رفت. این درحالی بود که از ابتدای سال 91 طرح تفصیلی تهران اجرا شد که به موجب آن باید روندی یکسان در ساخت و سازها دیده می شد. اما عملا اینچنین نبود. 

محمد سالاری، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره واگذاری بی قاعده و قانون مجوز تراکم سازی در تهران به خبرآنلاین گفت: شهرداری چون درآمد پایدار نداشتند، قبل از ابلاغ طرح تفصیلی به صورت مدیریت شده به اذهان عمومی این پیام را داد که به زودی طرح تفصیلی قرار است ابلاغ شود و طبقات مجاز ساخت و ساز کم خواهد شد. این پیام به صورت مستمر و زمان دار به مردم داده شد که همه بیایند مجوز ساخت و ساز بگیرند.

این عضو شورای شهر درباره سوق سرمایه های مردم به سمت بازار ساخت و ساز در تهران توضیح داد: این اتفاقی بود که در نیمه دوم سال 89 و 90 افتاد و بسیاری از مطالعات و پیش بینی طرح تفصیلی از جمله سقف جمعیتی مناطق و پهنه بندی مناطق به مسکونی- تجاری، کار و فعالیت(تجاری و اداری)، مسکونی و کاربری های عمومی و پارکها بی اثر شد.

به گفته او القای این نگرانی که طرح تفصیلی در حال ابلاغ است و تعداد طبقات شما کم خواهد شد باعث شد شهروندان حساب کنند در صورت کم شدن این طبقات، درآمد و ثروت خود را از دست می دهند، پولشان را از بازار و بورس بیرون کشیدند و به هر زحمتی بود، پروانه گرفتند و ساخت و ساز را افزایش دادند.

سالاری گفت: شهرداری 22 مشاور در 22 منطقه گرفت و یک مشاور مادر هم در شهرداری مرکزی گذاشت و آنها قرار شد در بازدیدهای میدانی دقیقا مشخص کنند کدام اراضی، چه پهنه ای از لحاظ کاربری مسکونی،اداری، تجاری و عمومی باید داشته باشند. استدلال شان هم این بود که می گفتند ممکن است طرح تفصیلی در مقیاس واقعی دقیق نباشد و احیانا همپوشانی پهنه ها وجود داشته باشد.

او گفت: این کار را کردند و تحت این عنوان شهرداری تهران به مناطق ماموریت دارد که پروژه های بزرگ و متوسط مقیاس را بیاورند در کارگروه های کمیسیون ماده 5 و پیوست مالی آن را بررسی کنند تا هرجا امکان درآمدزایی بود، کار کنند. یعنی عملا در پروژه ها، جنبه های اجتماعی، شهرسازی، معماری و زیست محیطی مهم نبود. تعداد زیادی از این پروژه ها را آوردند و حالا ما داریم به عنوان دغدغه اذهان عمومی جلوی آنها را می گیریم و به شورای عالی شهرسازی و معماری ارجاع می دهیم تا پروانه ساختمان لغو شود. عمده این اتفاق در نیمه دوم سال 89 و 90 افتاد.

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 362494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    80 2
    یادمه چطور روز به روز قیمت خونه بالا می رفت. چقدر سرمایه آدمهای قشر متوسط و پایین رو از دستشون بیرون کشیدند. چقدر آدمها رو نا امید کردند. همه ی کسانی که مسوولیت داشتند باید جواب پس بدهند ولی حیف که ...
    • امین د IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
      21 0
      به کی و کجا باید جواب پس بدهند؟ ، حالا جواب پس دادند ، چه اتفاقی برای آنهایی که متضرر شدند می افته؟
  • بی نام US ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    10 2
    «نماینده» گرامی. مردم به شما رای داده اند تا «نماینده» آن ها باشید نه ژورنالیست یا گوینده اخبار رسانه ها. شما به واسطه رای و اعتماد مردم مسئولیت قانونی و شرعی دارید نسبت به مردم شهر. پس اگر صحبت هایتان حقیقت دارد و بر اساس سند و مدرک است چرا از شهردار شهر تهران «سوال» نمی کنید تا برای توضیحات به شورا بیاید؟ و یا اگر واقعا این حرف های شما صحیح است و از روی غرض سیاسی نیست و مدرک دارید، پس چرا او را استیضاح نمی کنید؟ مگر کار شما فقط خبرنگاری است؟ مردم به این دلیل به شما رای داده اند؟ سند مدرکتان کجاست؟
  • دلسوز مردم A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    6 1
    دود گرانفروشی به چشم گرانفروشها هم می رود و فقط مردم عادی نیستند. یک کمی از حرص طمع رو کم کنند . کمی رونق ایجاد میشه.
  • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    11 0
    در صورت ممكن يكي توضيح بدهد نقش شركت جهان در پرورژ ه هاي شهرداري چيست؟
  • mohsen A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    12 3
    عوضش یه دریاچه مصنوعی زدن اینقدر خوبه که نگو آ الان همه راضین که از محل صرفه جوئی در هزینه ها یه همچین دریاچه خوب و مفیدی ساخته شده خدا رو شکر آب هم که فراوونه هزینه نگهداری چندانی هم نداره اطرافش هم خبری از ساخت و ساز صدها برج بی ضابطه و دلالی نیست همش فضای تفریحی و ورزشیه واقعا دست شهرداری درد نکنه خیلی خوب مدیریت میکنن. من مخلصشونم
  • یاسر A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    4 0
    تا وقتی شهرداری ها بوجه خود را از راه تراکم بدست می آورند اوضاع به این نحو خواهد بود. ای کاش این پول هایی که تا الان در می آوردند در جایی مثل پتروشیمی ها سرمایه گذاری می کردند که الان بدنبال پول مردم نبودند ولی حیف که همه این پول ها خرج ساخت زیر گذر و پل شد. به نظر من باید سرمایه مولد بوجود می آمد.
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    12 0
    تراکم فروشی حق الناس است و در کشور اسلامی باید با رضایت همسایه ها و مردم باشد چون مزاحمت برای اهالی محل ایجاد می کند حالا نقش شهرداری در این وسط چیست که پول می گیرد و حق مردم را ضایع می کند
  • فریاد به کجا خواهد رسید A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    16 0
    لطفا شرعی بودن مساله پارکینگ فروشی را هم بررسی کنید. شهرداری از کسانی که قادر به تامین پارکینگ نیستند پولهای ملیونی می گیرد بدون اینکه یک پارکینگ در نقطه ای دیگر یا حتی یک کارت استفاده از پارکینگ عمومی به آنها بدهد. آیا این مساله شرعی و اسلامی می باشد؟ در قضیه تراکم فروشی و کاربری دادن و تغییر کاربری می گویند چون ارزش ملکتان بالا می رود باید پول بدهید تا خرج عمران شهر شود. ما آیا کسی که در کوچه های باریک یا بازارچه ها قادر به تامین پارکینگ نیست ارزش ملکش بالا رفته که پول نداشتن پارکینگ را باید بدهد. آیا نباید در اینجا شهرداری یک پول یپارکینگ به فرد واگذار نماید. طفا این قضیه را از طریق شرعی و مراجع تقلید و مراکز مسول پیگیری نمایید. با تشکر
  • بی نام A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۰
    5 0
    اقای سالاری لطفا شما به نمایندگی از طرف مردم ازشون شکایت کن ، عمرا اگه بتونی حق مردم رو پس بگیری با اینکه وظیفه شماست .
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
    1 0
    شهردار وشهرداری تهران متهم شماره یک بهم خوردن بافت،برنامه ریزی،حال وآینده کیفیت زندگی مردم تهران،بحران های کوتاه وبلند مدت شهر تهران،بحرا محیط زیستی،بحران های اجتماعی،بحران های فرهنگی واخلاقی،رواج خشونت های اجتماعی بهم خوردن روابط انسانی شهروندان، رشوه، تملق، فربه کردن سرمایه داران وبرج سازان و.....می باشند.