توهین به مرجعیت شیعه، حضرت آیت الله سیستانی از سوی یک مفتی وهابی در روزهای اخیر بازتاب های گسترده ای داشته است. خبر آنلاین در گفت و گو با محسن حکیم عضو مجلس اعلای اسلامی عراق این موضوع را بررسی کرده است.

محمد العریفی یکی از مفتی های وهابی، در یکی از خطبه های نماز جمعه خود در مسجد البواردی ریاض پایتخت عربستان سعودی با گستاخی و با لحنی کاملا خصمانه سخنان و عبارت‌های تندی را علیه آیت الله سیستانی بر زبان راند. این مفتی وهابی سپس این مرجع بزرگ شیعیان عراق و پیروان مذهب شیعه اثنی عشری را تکفیر کرد. توهین یکی از چهره‌های دینی عربستان سعودی در نماز جمعه به آیت‌الله العظمی سیستانی روابط عربستان و عراق را تیره کرده است. توهین وی به آیت الله سیستانی از آنجا آغاز شد که او درخواست برخی طرف‌ها از آیت الله سیستانی را برای میانجیگری به منظور حل بحران داخلی یمن به تمسخر گرفت. نوری مالکی نخست وزیر عراق پس از دیدار با آیت الله العظمی سیستانی در نجف اشرف به انتقاد شدید از هتاکی اخیر فرقه وهابی به ایشان پرداخت و حکومت عربستان را در برابر این گستاخی‌ها و عواقب آن مسئول دانست.پارلمان عراق نیز با محکوم کردن توهین وهابیون کینه توز عربستان سعودی به آیت الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق از حکومت سعودی خواست که مانع هتاکی به مراجع شیعه شود.در همین رابطه نمایندگان و چهره‌های سنی عراق نیز در برابر این توهین واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند. خبر آنلاین در گفت و گو با محسن حکیم عضو مجلس اعلای اسلامی عراق این موضوع را بررسی کرده است.

***

اقدام امام جمعه یکی از مساجد ریاض در شرایطی که جهان اسلام نیاز به وحدت و همبستگی دارد تعجب بر انگیز می نماید . شمادرباره این حرکت چه ارزیابی دارید؟ 
در حقیقت یکی از مشکلات بزرگ جهان اسلام در عصر حاضر بخصوص در دو دهه اخیر وجود خط تکفیری در میان بخشی از مسلمانان است که با روح  اسلام ناب و  دستورات دین شریف در تضاد بوده ، خط انحرافی را شکل داده است و در نتیجه ضربات جبران ناپذیری را نیز به اسلام و مسلمانان وارد کرده است .این جماعت با خشن نشان دادن چهره اسلام ، قتل عام مردم بیگناه ، ترور شخصیت های تراز اول ، از بین بردن تاسیسات زیربنایی کشورهای اسلامی و تکفیر سایر فرق اسلامی وجه اسلام را در میان جهانیان و مسلمانان مخدوش می کنند. در همین راستا است که مشاهده می کنیم یکی از رهبران مذهبی وهابیون بی پروا به آیت الله سیستانی مرجع عظیم الشان جهان اسلام توهین کرده و حتی ایشان را تکفیر می کنند . بطور قطع اینگونه اقدامات بی پاسخ نخواهد ماند همانطور که تا کنون نیز مردم عراق و رهبران سیاسی و مذهبی این کشور بطور یکپارچه در مقابل حرکت توهین امیز شخصیت مذهبی سعودی موضع گرفته و ضمن محکوم کردن آن خواستار پاسخگویی مقامات عربستان سعودی شدند .در حال حاضر علاوه بر رئیس جمهور و نخست وزیر عراق دیگر مقامات مانند شیخ همام حمودی رییس کمسیون سیاست خارجی مجلس مواضعب اتخاذ کردند و حتی طی نامه ای به روسای سازمان کنفرانس اسلامی و ملک عبداله پادشاه عربستان خواستار رسیدگی به این موضوع شدند . سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلا نیز  طی سخنرانی موضع تندی در این باره داشتند.  
 
شما دولت عربستان را در توهین به آیت الله سیستانی چقدر مسول می دانید؟ 
همانطور که می دانیم همه ائمه جمعه در عربستان از سوی هیاتی که زیر نظر دولت است انتخاب می شوند و در طول هفته نیز خط مشی کلی از سوی دولت به انها ابلاغ می گردد. بر این اساس دولت در قبال سخنان ائمه جمعه مسول است و ما توقع داریمدولت عربستان سعودی با این فرد به شدت برخورد کند . این شخص فاقد عدالت است و دیگر نمی تواند امام جمعه باشد بدین ترتیب دولت سعودی باید وی را از امام جمعه ای خلع کند. 

اینگونه اقدامات توهین آمیز ممکن است به واکنش شیعیان منجر شود. اینطور نیست؟ 
ما تا کنون هیچگونه کنشی از سوی شیعیان که منجر به توهین به علمای اعل تسنن بشود ندیدیم بدین ترتیب باید گفت خوشبختانه شیعیان به میزان از پختگی رسیده اند که تصمیمات عجولانه اتخاذ نکنند. 

راه حل جلوگیری از اقدامات مشابه را در چه می دانید؟ 
در عراق اتفاق جالبی افتاد . علاوه بر شیعیان مردم و علمای اهل تسنن نیز توهین به ایت الله سیستانی را محکوم کردند . اگر این هم بستگی میان نخبگان و احاد مردم از مذاهب مختلف در جهان اسلام شکل بگیرد امکان تکرار چنین وقایعی کاهش می یابد 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 36217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نفس IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۱
    1 0
    تو وطن خودمون دفترای مراجع شیعی را آتیش میزنند
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۱
    1 0
    وقتی ما به مراجع تقلید خودمان رحم نمیکنم از آنها چه انتظار بی جایی دارید؟ وقتی عزل و نصب مرجعیت سیاسی میشودو مرجعیت هم خودی و غیر خودی میشود باید انتظار بدتر از این داشت
  • رجا RO ۱۹:۵۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۲۱
    1 0
    تیر آهن را جلو چشم خودمان نمی بینیم ولی مو را در جلوی چشم دیگران می بینیم در کشور شیعی خودمان مراجع را امریکایی و منافق مینامند شیشه خانه و دفترشان می شکنند از ان بدتر به بیت و حسینیه امام خمینی حمله میکنند ولی از دیگران توقع احترام به مراجع را دارند.