انسان معاصر از رخدادها خسته است و به معنویت نیاز دارد/ بیایید همه با یک صدا، صلح را فریاد بزنیم

کنگره بین‌المللی سبط‌النبی(ع) با محوریت شخصیت امام حسن مجتبی(ع) اول و دوم تیرماه با حضور علما و میهمانان ایرانی و خارجی در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، در این کنگره که به همت مجمع جهانی اهل بیت (ع) و با همکاری سازمان های دیگر برگزار شد، دکتر حسن روحانی رئیس‌ جمهور کشور، به عنوان سخنران افتتاحیه حضور داشت.

رونمایی از دانشنامه مجازی مکتب اهل بیت(ع) با عنوان ویکی شیعه

همزمان با برگزاری آیین گشایش کنگره بین‌المللی سبط‌ النبی(ع) از دانشنامه مجازی مکتب اهل بیت(ع) با حضور رئیس‌ جمهور رونمایی شد. علاقه‌مندان به استفاده از این دانشنامه با عنوان ویکی شیعه می‌توانند به آدرس http://www.wikishia.net استفاده کنند.

در دو روز برگزاری این کنگره، 5 كميسيون با موضوعات "سیره فردی و خانوادگی امام مجتبی (ع)"، "نقد شبهات و دیدگاه های مستشرقان"، "سیره سیاسی، اجتماعی و مدیریتی امام حسن(ع)"، "سبک زندگی امام حسن(ع) و میراث علمی ـ فکری" و " قرائت شعر توسط شاعر اهل بيت" برگزار شد. در مراسم اختتامیه از آثار برتر ارائه شده به کنگره تقدیر و تشکر شد.

خلاصه سخنرانی ها و پیام های مراجع در این کنگره را در جدول زیر می خوانید.

موضوع

خلاصه

پیام آیت‌الله جوادی آملی

  

* امام حسن (ع) با تفکر الهی رهبری جامعه را به عهده گرفته‌اند. در تمام دوران و شئونات زندگی ایشان انس با غیب و شهادت متجلی است، امامی که هم آسمان ظاهر را می‌دیدند و هم از آسمان غیب خبر داشتند، آسمان غیبی که خداوند درهای آن را بر روی کفار بسته‌ است.

* در روایتی از امام حسن(ع)، حضرت انسان را دارای دو بعد اندیشه و انگیزه می داند که با اندیشه خود به مدارج علمی می‌رسد و با بعد انگیزه وارسته می‌شود. حضرت تأکید دارند انسان باید ظرف دانش شود، خداوند متعال راه را برای آدمی مشخص کرده و چراغ هدایت را نیز برای او تبیین کرده است.

 * سیاست دینی در نگاه این بزرگوار در سه ضلع نقل می‌شود، نخست رابطه انسان با خدا و استحکام آن، وهله بعد رابطه با زنده‌ها و پرهیز از هرگونه رفتار خیانت‌کارانه و نهی از حقوق دیگران و سومین بحث رعایت حقوق اموات است.

* برای تبیین الگوی مشخص‌شده از سوی امام حسن (ع) باید پیامبرگونه رفتار کنیم و با جهاد رابطه حسنه داشته باشیم. در زندگی هر آدمی پنج گروه زنده‌گان حضور دارند که هر دسته رابطه مخصوص خود را دارد و در رابطه با اموات نیز کسانی که خدمتی به جامعه کردند به ویژه حقوق شهدا و امام خمینی (ره) که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران هستند را ارزش دهیم.

* در برخی از نگاه‌های غیرتوحیدی و کسانی که از الگوها و شخصیت‌های دینی بی بهره هستند، مرگ پایان راه است در حالی که ما باید از زندگی خود بترسیم. کسانی که در زندگی خود دایم به پرکردن شکم و شهوت هستند، زنده نیستند در حالی که مرگ پلی است برای ورود به صحرای محشر.

پیام آیت الله جعفر سبحانی

  

*مورخان می گویند دارای وقار و هیبت و عظمت خاصی در برابر بینندگان بود. پیامبر(ص) در دوران کودکی او به تکریم او می پرداخت هر موقع حضرت حسن(ع) کناره سجاده پیامبر (ص) می آمد پیامبر او در بغل می گرفت و به نماز می ایستاد و درباره او و برادرش حسین(ع) چنین می گفت: خدایا من این دو را دوست دارم تو هم آنها و هر که آنها را دوست دارد دوست بدار.

*او کانون فضایل و مناقب بود و دشمن بر هیبت و عظمت و شجاعت و دانش و سخی و حلم و بردباری او اعتراف داشت او در جنگ صفین شجاعت خود را به نمایش گذاشت و در مذاکره با خوارج و گروه های مختلف مظهر علم نبوی بود و در سخاوت بخشش او همین که سه بار همه دارایی های خود را با فقیران تنفیذ کرد.

*بیشترین سخنان مورخان و تحلیلگران در قرن اخیر روی صلح او با معاویه متمرکز می شوند خوشبختانه محققان اسلامی در این قرن پرده از حقیقت صلح و علل و پیامدهای آن برداشته و حقانیت او را در این صلح به روشنی ثابت کرده اند و در این میان کتاب صلح الحسن تالیف مرحوم آل یاسین از ارزش بالایی برخوردار است.

*فریاد و جانفشانی حسین(ع) نیز بدون صلح برادر این چنین در تاریخ به ثبت نمی رسید در هر حال ریحانه رسول خدا پس از آن که ناخواسته به صلح تن داد و به معنی دقیقتر صلح در او تحمیل شد کوفه را به قصد مدینه ترک کرد و در طول اقامت خود در مدینه به تربیت انسان های مومن و به بیان حقایق و معارف اسلام پرداخت و عملا چهره کریه معاویه و اهداف پلید او را برای امت روشن کرد.

پیام آیت الله علوی گرگانی

  

* برگزاری همایش سبط النبی(ع) حرکت بسیار مفیدی است و ارزش این حرکت از جهاتی شاید از بعضی حرکت ها بیشتر باشد و کمتر نخواهد بود.

* در میان ائمه(ع) حضرت امام حسن(ع) خیلی چهره مظلومانه ای دارد؛ یعنی شناختی که نسبت به ساحت ایشان داریم کم است و پرده ها و حجاب ها کنار زده نشده است و ما به واقعیت و کُنه شخصیت آن حضرت نمی توانیم برسیم. ولی تا حدی که به شناخت این وجود مبارک مربوط باشد باید تلاش کنیم.

* امام حسن(ع) در زمان امامت خود با امام حسین(ع) در عرفات بودند امام حسین(ع) روزه بود ولی امام حسن(ع) روزه نگرفته بود. سال بعد که امام حسین(ع) امام بود در عرفات روزه نگرفت. مردم از امام حسین(ع) پرسیدند که چرا شما سال قبل روزه بودید و امام حسن روزه نبود و امسال شما روزه نگرفته اید؟ امام حسین(ع) فرمودند اینکه سال قبل امام حسن(ع) روزه نگرفت به خاطر منصب امامت بود و ایشان می خواستند عملا نشان دهند که مردم نباید تصور کنند در این روز حتما باید روزه گرفته شود و روزه گرفتن امروز لازم نیست.

* امام حسن(ع) و امام حسین(ع) با این عمل با گفتار و کردار خود به دنبال تعلیم و تعلم مردم بودند و به این وسیله می خواستند مردم را مؤدب به آداب اسلامی کنند و انتظار ما از همایش ها این است که حالات و کیفیت و رفتار ائمه(ع) را بتوانید به مردم نشان دهید تا درس باشد و ما هم زندگی خودمان را بر این منوال قرار دهیم.

پیام آیت الله نوری همدانی

  

*برگزاری این کنگره کار بسیار مقدس و تاثیرگذار است و دنیای امروز تشنه معنویت است. جریان ها و رخدادها به گونه ای است که همه انسان ها را خسته کرده است چون جهان معاصر همه بر محور مادیات است و آنچه که بشر به آن محتاج است معنویت است و معنویت در فرهنگ اهل بیت(ع) وجود دارد. 

* اگر امروز بتوانیم فرهنگ اهل بیت(ع) را به دنیا نشان دهیم قدم بسیار مهمی در ایجاد شناخت، امنیت و معنویت برداشته ایم .برای نمونه اگر بتوانیم صحیفه سجادیه را با ابزار و وسائلی که در دنیاست درست به دنیا ارائه کنیم کار بسیار مهمی را انجام داده ایم.

* شما می خواهید فرهنگ اهل بیت(ع) را به دنیا نشان دهید، دنیا تشنه فرهنگ اهل بیت(ع) است باید بتوانید واقعیت ها را به دنیا نشان دهید. اجسام را با ابزار دوربین می شود به مخاطب نشان داد ولی شگفتی ها، ظرایف و خصوصیات معارف اهل بیت(ع) قابل تجسیم نیست.

 * امام حسن(ع) مظلوم ترین ائمه(ع) است چون در زمانی زعامت را بر عهده گرفتند که مردم از جنگ خسته شده بودند و تحمل مشکلات در راه حق را نداشتند حضرت علی(ع) مردم کوفه را دائم به جهاد دعوت می کرد ولی آنها پاسخ مثبت نمی دادند.

 * معاویه از خستگی مردم استفاده کرد و آنها را از اطراف امام حسن(ع) پراکنده ساخت و جنایات زیادی برای محو اسلام انجام داد و وضعیت برای امام حسن(ع) و مومنان واقعی خیلی سخت شد.  جنایات آمریکا، اسرائیل و تکفیری ها یادآور جنایات معاویه است امروزه تکفیری ها جنازه صحابه را از قبر در می آورند خون کشته ها را مکیده و جگرهایشان را می خورند.

سخنرانی افتتاحیه دکتر حسن روحانی

  

* شجاعت در صلح به مراتب بالاتر از شجاعت در جنگ است، در دوران امام(ره) به عیان دیدیم که ایشان هم فرمانده میدان جنگ بود و هم راهبر مسیر صلح و دیدیم وقتی فرمانده جنگ بود چگونه از لحاظ روحی راحت بود ولی بعد از آن در زمان صلح روح وی تحت فشار قرار داشت.

* صلح، شجاعت دوچندان را می‌طلبد. امام حسن(ع) در پیروی از سیره پیامبر و صلح حدیبیه، صلحی را پذیرفت که هم خون مسلمانان حفظ شد و هم اتحاد در برابر روم به عنوان بزرگترین خطر آن زمان جهان اسلام به وجود آمد.

* صلح به معنای درنظر داشتن هدف و آرمانی بالاتر است که امکان دارد آن آرمان برای برخی آشکار نباشد؛ صلح از آن امامی است که پشت پرده را می‌بیند اما تنگ‌نظران روی پرده را گاهی به سختی می‌بینند و یا نمی‌بینند.

* سیره ائمه و روش آنها باید بازخوانی شود. عقلانیت، تدبیر، میانه‌روی و اعتدال در برابر افراط‌گرایان و خشونت‌طلبانی که در کنار پیامبر هم نمی‌توانستند راه مدارا را درک کنند و گاهی زبان به گلایه می‌گشودند، یکی از ثمرات این بازخوانی است.

* عمل امام مجتبی(ع) به ما نشان می‌دهد که در مقاطعی از تاریخ، وحدت دنیای انسان و مدارا در برابر افکار دیگران تا چه حد اهمیت دارد. با لحن ملایم با دیگران سخن گفتن به معنای آن نیست که حقی زیرپا گذاشته شود، گاهی سکوت به معنای آن نیست که کسی تسلیم شده باشد و این جدای از آن مسأله است که کسی زیر بار ظلم برود.

* مقام معظم رهبری از صلح امام حسن(ع) به عنوان شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ تعبیر کرده اند. به اعتقاد من نرمش قهرمانانه سخت‌تر از جهاد قهرمانانه است و امام حسن(ع) این شجاعت را برگزید، همه ما مسلمانان ضمن احترام به اهلبیت و دیگر نزدیکان پیامبر، برای امیرالمؤمنین علی(ع) و امام حسن و امام حسین ویژگی خاصی قائلیم زیرا اینها در کنار پیامبر بودند و مستقیم از پیامبر بهره بردند.

* ما امروز نیازمند آن هستیم که راه امام حسن(ع)، مسیر او، راه وحدتش و همچنین راه حفظ خون مسلمانان برای صلح در جهان اسلام بهره جوییم.

* امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند وحدت دنیای اسلام هستیم. امروز نیازمند آنیم که پرچم صلح حسنی به اهتزاز دربیاید.

* ما به حرمت زاده رمضان که برای وحدت مسلمانان همه زجرها را به جان خرید نیازمندیم و باید همه اندیشمندان، احزاب، گروه‌های اسلامی، سازمان‌های مردم‌نهاد و علمای بزرگ اهل سنت و شیعه یک حرکت فرامذهبی در دنیای اسلام در برابر توحش و خشونت به راه بیندازند.

* باید کاری کنیم که ندای صلح و وحدت بر ندای افراط و تکفیر پیشی گیرد و صلح مسلمانان بر صدای خشونت‌طلبان توفق یابد. از همه کشورهای اسلامی و همه آنهایی که متأسفانه با پول و دلار نفتی خود به تروریست‌ها کمک می‌کنند توصیه و تأکید می‌کنیم که بدانید فردا نوبت شماست و فکر نکنید این وحشی‌ها را تنها به جان دیگران انداخته‌اید.

*دنیای اسلام امروز بیش از هر زمان به وحدت نیاز دارد. بیایید همه با یک صدا، صلح را فریاد بزنیم و به نام ماه رمضان و زاده این ماه در کنار هم باشیم و افراط‌گرایان و تروریست‌ها را منزوی کرده و دست به دست هم بدهیم.

سخنرانی افتتاحیه حجت الاسلام محمدحسن اختری

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)

  

* این کنگره علمی و بین المللی برای شناساندن ابعاد مختلف شخصیت امام مجتبی(ع) برگزار می شود در چند سال گذشته ما شاهد برگزاری همایشی پیرامون شخصیت امام حسن(ع) نبودیم و به همین منظور این کنگره را برگزار نمودیم.

*در این همایش قرار بود از کشور عراق مهمانانی نیز داشته باشیم که بنا به حوادث به وجود آمده در عراق آنها نتوانستند شرکت کنند. من برای دولت عراق و مردم آنها آرزوی موفقیت، وحدت و یکپارچگی می‌کنم و از آنها می‌خواهم که پیروی از مرجعیت عالی شیعه به ویژه آیت‌الله سیستانی را در دستور کار خود قرار دهند و امیدوارم خداوند هر چه زودتر شر این استکبارگران را از جهان اسلام بردارد.

* بیش از 130 مقاله داخلی و خارجی در زمینه های مختلف زندگی امام حسن مجتبی(ع) به دبیرخانه ارسال شده است که شامل بررسی دوران سیاسی زندگانی آن حضرت، امامت، تاریخ زندگی، سبک زندگی آن حضرت، ابهامات و شبهاتی که جنایتکاران بنی امیه نسبت به اهل بیت(ع) و امام حسن(ع) روا داشته اند مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد و در کمیسیون های پنچ گانه دستاوردهای این کنگره علمی به جهانیان عرضه می شود.

* صف بندی در خط اسلام ناب و غیرناب از زمان امام حسن مجتبی(ع) و با رویارویی حرکت بنی امیه به ویژه معاویه و یزیدی و دودمانش آغاز شد که آن حضرت برای این رویارویی با تحریف و انحرافات و برای حمایت از اسلام ناب عمر خویش را به این امر اختصاص دادند.

* در برگزاری این کنگره علاوه بر همکاری دستگاه های مختلف، نمایندگانی از 33 کشور جهان در این کنگره حضور دارند.

سخنرانی افتتاحیه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه

  

* یکی از ویژگی‌هایی که امام حسن مجتبی (ع) از دوران کودکی به همراه خود داشت بذل و بخشش ایشان بود. آن بزرگوار چه در زمان پیامبر(ص) و چه در دوران حکومت امام علی(ع) و چه در زمان حکومت خود بالاترین فضل و بخشش‌ها را نسبت به مردم داشت.

* کریم آل طاها برای خداوند این فضل و بخشش‌ها را انجام می‌داد و فضل و بخشش ایشان به دور از هرگونه اسراف و تبذیر بود. در زمان حکومت این امام از ایشان پرسیدند که فضل و بخشش یعنی چه؟ این امام پاسخ دادند یعنی انسان در طول حیات خود در خوشی و ناخوشی، اهل فضل، بخشش و سخاوت باشد. یعقوبی از مورخان در کتاب تاریخ خود آورده است که امام حسن (ع) خلقا و خلقا شبیه پیامبر بود و هر کاری را انجام می‌داد انگیزه اصلی‌اش برای خدا بود.

* امام حسن (ع) وقتی کسی شعری در مدح و منقبت اسلام سرود به او هدیه‌ای اعطا کرد. این حرکت امام موجب شد که خیلی‌ها اعتراض کنند، ولی حضرت در پاسخ به آنها گفت که او از اسلام حمایت کرده است و این دارایی من برای خداست و در مقابل ذات او چیز کمی است.

* آن حضرت علاوه بر فضل و بخشش، در وقف هم کارهایی انجام داده بود. یکی از وقف‌های آن حضرت وقف باغات مدینه بود که به عنوان باغ صبا و مرجان این وقف را انجام داده بود. امام حسن (ع) متولی موقوفات جدش و مادر بزرگوارش نیز بود، ولی در همین جا این نکته را می‌گویم که وقف‌هایی که ائمه انجام می‌دادند وقف‌های خانوادگی نبود، بلکه موقوفات آنها برای کل مردم جهان بود نه به صورتی که امروز رایج است و یکسری مال خود را در بخش خصوصی خرج می‌کنند به اسم وقف. این نوع وقف درست نیست. تمامی ائمه ما هر آنچه که داشتند برای دین وقف می‌کردند.

* ما در کشورمان برای سیدالشهداء (ع) وقف‌های زیادی داریم که از جمله آنها وقف هیات‌ها برای عزاداری است. بهتر است در اینجا کاری کنیم که موقوفات برای زنده نگه داشتن سیره و خط و منش تفکر امام حسن مجتبی (ع) نیز مهیا شود و با وقف بتوانیم فرهنگ آن حضرت را در جامعه ترویج دهیم و همان‌گونه که برای امام حسین (ع) وقف صورت می‌گیرد برای این امام همام نیز همین‌گونه باشد.

بیانیه پایانی کنگره سبط النبی(ع)

*شرکت کنندگان درکنگره، با تأکید بر آنچه در منابع شیعه و سنی درباره فضایل سبط النبی امام حسن مجتبی(ع) از زبان پیامبر اکرم(ص) و واقعیت های تاریخی آمده است، سیره فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و تربیتی آن حضرت را بهترین الگو برای تأسی جهانیان می دانند.

*شرکت کنندگان در این کنگره با تاسی به سیره ائمه اطهار ـ بویژه صلح تاریخی امام حسن مجتبی (ع)ـ  بر ضرورت تقویت وحدت میان مسلمین و هوشیاری نسبت به فتنه های مذهبی و حوادث جاری در جهان اسلام تأکید می کنند.

*ضمن تأکید بر انحراف جریان های تکفیری ـ بویژه گروه مسلح داعش ـ از مسیر اسلام ناب، از حامیان مالی، سیاسی و معنوی این جریان ها می خواهند از فتنه گری، فتنه انگیزی و کشتار مسلمانان دست بردارند و اعمال و اقدامات این تروریست ها را طرد و محکوم کنند.

* بار دیگر ضمن تاکید بر لزوم آگاهی نسبت به توطئه ها و دشمنی های استکبار جهانی در جهان اسلام ، از علما، سیاستمداران، نخبگان و ملت های مسلمان می خواهند با این توطئه ها مقابله کرده و در برابر فتنه انگیزان و دشمنان وحدت امت اسلامی  بایستند و با عنایت به فرمایش پیامبر(ص) که «اذا ظَهرت البِدَع فللعالم أن یُظهِر عِلمَه» با شیاطین بدعت گذار و زمینه سازان سلطه دشمنان قسم خورده اسلام بر سرزمین های اسلامی مقابله کنند .

 * با تاکید بر وحدت و یکپارچگی جغرافیایی عراق عزیز و حمایت از فتوای آیت الله العظمی سیستانی و نظر علمای شیعه و سنی در ضرورت جهاد در دفاع از مردم عراق، از همه مردم اعم از برادران شیعه و سنی عراق می خواهند در برابر توطئه رژیم صهیونیستی و عوامل و همپیمانان آنها بویژه گروه جنایت پیشه داعش ایستادگی کرده و بدانند که همه امت اسلام در این دفاع مقدس حامی و پشتیبان آنها خواهند بود.

* بر علما، اندیشمندان و همه دلسوزان اسلام عزیز فرض است که نسبت به خطر امریکا و اسرائیل غاصب توجه ویژه داشته و در برابر توطئه اسلام هراسی، شیعه هراسی و ایران هراسی این دشمنان بشریت آگاه باشند و بدانند که اقدامات جریان های تکفیری، ایجاد فتنه و مکر و حیله هایی برای منحرف کردن مسلمانان و دولت های اسلامی از دشمن اصلی بشریت یعنی رژیم صهیونیستی  و امریکای جهانخوار می باشد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =