روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

حجم فعاليت‌هاي ساختماني در تهران تقريبا با همان شتابي كه طي سه سال گذشته به خود گرفت و بزرگ شد، هم‌اكنون رو به انقباض است.
تازه‌ترين گزارش‌ آماري از دفتر صدور پروانه‌هاي ساختماني شهرداري تهران نشان مي‌دهد: تقاضا از طرف بسازوبفروش‌ها براي احداث آپارتمان طي دو ماه اول سال93 به ترتيب 42 درصد و 56 درصد نسبت به ماه‌هاي مشابه سال92 كاهش پيدا كرده و تيراژ ماهانه ساخت‌وساز از 34 هزار واحد مسكوني در ماه‌هاي اوج رونق بازار هم‌اكنون به حداكثر 15 هزار واحد رسيده است.
ساخت‌وسازهاي مسكوني در شهر تهران براي اولين‌بار در سال90 اوج بي‌سابقه‌ گرفت و با رشد 56 درصدي نسبت به سال قبل، منجر به احداث 233 هزار واحد مسكوني در مناطق 22 گانه شد. آن زمان تبليغات شهرداري درباره اجراي قريب‌الوقوع طرح تفصيلي جديد و كنجكاوي‌‌ بسازوبفروش‌ها نسبت به محدوديت‌ها و موانع احتمالي موجود در اين طرح باعث شد براي اولين‌بار تيراژ ساخت مسكن در پايتخت از مرز 200 هزار واحد مسكوني در سال عبور كند و تا 5/1 برابر سال‌هاي قبل و حدود دو برابر نياز طبيعي بازار مسكن، افزايش يابد.
در سال91 نيز با اوج‌گيري رونق در معاملات مسكن و درنتيجه صعود قيمت‌ها، انگيزه بسازوبفروش‌ها دوباره تشديد شد؛ طوري‌كه اين‌بار اثر تحريكي «رشد قيمت مسكن» قوي‌تر از «نگراني بابت اجراي طرح تفصيلي» ظاهر شد و حتي با مشخص شدن امتيازهاي استثنايي در طرح تفصيلي جديد همچون «اضافه‌ تراكم و تغيير كاربري»، فضا براي بسازوبفروش‌ها بازتر شد و رشد 10 درصدي در ساخت‌وسازهاي شهر تهران به‌وجود آمد. در آن سال تعداد واحدهاي مسكوني جديد از 233 هزار واحد در سال90 به 254 هزار واحد افزايش يافت.
اما گزارشي كه دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه‌وشهرسازي از وضعيت صدور پروانه‌هاي ساختماني در شهر تهران طي سال 92 منتشر كرده، حكايت از پايان تشنج در اين بازار و شروع دوره‌اي از ركود در فعاليت‌هاي ساختماني دارد.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی ضد لنگ وکیسه IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    16 3
    تدبیره دیگه
  • نسل سوخته IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    9 0
    اگه یک تکه زمین داشته باشی تازه باید یکی دو سالی توی شهرداری معطل بشی پول زور بیمه متری 25000 تومان خرید تراکم و خلافی و امتیاز آب و برق و گاز و مالیات و نوسازی ،...... حداقل 10 میلیون پیاده میشی و هیچ ساخت و سازی نکردی. 35 میلیون وام مسکن چه دردی را دوا میکنه اونم باید با خرید اوراق مشارکت 6 میلیون بخری که 29 میلیون باقی می مونه. که با هزینه های مصالح و .... اصلا بدرد نمیخوره یعنی اینها نمی دونن دلیلش چیه؟ من که با حقوق کارمندی و 20 سال سابقه و 2 بچه هنوز نتونستم صاحب خونه بشم اگه میدونستم این همه بچه هام باید آواره بشن هیچ وقت ازدواج نمیکردم. با چه ضمانتی جمعیت را افزایش بدیم؟ من که موندم