رونمایی از تشویش با نقد پرسه در خاک غریبه

«پرسه در خاک غریبه» احمد دهقان با روایت بخش‌هایی از این کتاب نقد می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، نخستین جلسه از مجموع جلسات نقد ادبیات پایداری به همت مجمع خبرنگاران و نویسندگان مطبوعاتی دفاع مقدس و با حمایت ستاد ساماندهی فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران و بنیاد شعر و ادبیات داستانی، برگزار خواهد شد.

در این جلسه قرار است با حضور محمود جوان‌بخت، کتاب «پرسه در خاک غریبه» نوشته احمد دهقان نقد و بررسی شود.

همچنین نویسنده این کتاب نیز بخش‌هایی از داستان را روایت خواهد کرد. این جلسه روز دوشنبه - دوم تیرماه - از ساعت 17 تا 19 در سالن اجتماعات ستاد ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد واقع در خیابان انقلاب، مترو دروازه دولت، خیابان خاقانی برگزار می‌شود.

دهقان در «پرسه در خاک غریبه» بر خلاف گرمای ذاتی و کلامی همیشگی خود به سراغ جبهه‌های سرد و برف گرفته غرب کشور رفته است و داستانی چنان بدیع را در این منطقه روایت می‌کند که در سطر سطر از آن چیزی جز انتظار و میخکوب شدن بر روی واژه‌ها و صحنه‌های ترسیم شده توسط نویسنده نصیب خواننده نمی‌شود.

گروهی از رزمندگان در سرما و بوران منطقه کوهستانی غرب کشور و به منظور نجات مردم گرفتار در کردستان عراق به دل کوه می‌زنند تا با انجام عملیاتی آنها را از دست مزدوران بعثی نجات دهند و این ماجراجویی است که برای آنها در طول داستان حواشی فراوانی را به وجود می‌آورد.

سبک داستانی دهقان در این رمان که به گفته خود او نوشتنش دغدغه ۱۰ سال از عمر وی بوده است، به پختگی کامل رسیده است. به این معنی که او در این اثر جذابیت در روایت را در کنار چیره‌دستی مثال زدنی‌اش در خلق موقعیت‌های داستانی و نیز طنز بیانی منحصر به فردی که از دهقان همواره سراغ داریم را چنان در هم آمیخته که مخاطب او در هیچ بخش از خوانش این متن احساس نمی‌کند که یکی از این سه رویکرد بر دیگری توفق پیدا کرده باشد.

بنابراین گزارش، فردا (دوشنبه 2تیر) همچنین از کتاب «تشویش یا امروز را مطمئن نیستم» در سراي داستان رونمایی می‎شود. مراسم رونمايي از مجموعه داستان «تشویش یا امروز را مطمئن نیستم» نوشته معصومه خسروشاهی، ساعت 16 در سراي داستان برگزار مي‌شود.

اولين اثر داستانی معصومه خسروشاهی، هجده داستان کوتاه با روایت‌هایی از سال‌های جنگ و بعد از جنگ است که با حضور زهرا زواریان، احمد شاکری و خود نويسنده، با همکاری انتشارات امیرکبیر به عرصه ادبیات و بازار نشر معرفی می‌شود.

در معرفی این کتاب که انتشارات امیرکبیر آن را به چاپ رسانده آمده است:

«تشویش» روایت تلاطم و آرامش در کوچه‌های جوانی است. کوچه‌هایی که گاه به سکوت آسمانند و گاه به هیاهوی زمین. این کتاب مجموعه هجده داستان کوتاه با مضمون دفاع مقدس است.

معصومه خسروشاهی نویسندگی را از سال‌های نوجوانی آغاز کرد. اولین داستان کوتاه او در سال 1386با نام صدای آبشار در مجله ادبیات داستانی به چاپ رسید. خسروشاهی علاوه بر داستان‌نویسی به پژوهش در زمینه‌های گوناگون پرداخته و در حوزه نقد فیلم نیز فعالیت دارد.

«تشویش» در 103 صفحه و با قيمت دو هزار و 400 تومان از سوی انتشارات امیرکبیر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =