۰ نفر
۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۸

اوضاع عراق مبهم و پیچیده است و اثرات زیادی روی سیاستهای داخلی و خارجی ما خواهد گذاشت. در مقاله ائی نوشته ام که در برهه کنونی سیاست خارجی ما میتواند درگیر دو روند کلی بشود که شاید انتخابی هم در برابر خود نداشته باشد و باید دو روند را مدیریت و جلو ببرد: 1- تلاش برای تعامل و همکاری مدون، حساب شده و راهبردی با نیروهای فرامنطقه ائی برای پشت سر گذاشتن مشکلات فیمابین و سر و سامان دادن به اوضاع متشنج شده منطقه و 2- تلاش نیروهای منطقه ائی و فرا منطقه ائی برای تداوم سیاستهایشان و تنگ کردن حلقه تحرکات سیاسی جمهوری اسلامی ایران نظیر تقویت و کشاندن داعش به عراق برای بهم زدن توازن بین قدرتهای منطقه ائی.


اوضاع این روزهای عراق ناشی از یک راهبرد استخوان لای زخمی انگلیس در عراق بعد از جنگ جهانی اول در سال 1916 تحت موافقتنامه سایکس پیکو است. و هماکنون به نظر میرسد بعد از یک قرن غرب بدنبال ترسیم مرزهای خاورمیانه از نو بر آمده و تلاش دارد آن توافق نامه را به نفع امنیت رژیم صهیونیستی اصلاح کند.
این روزها مقارن با این بلبشوی منطقه ائی که ناشی از سیاستهای غرب در بهم زدن ژئوپلیتیک قدرت و جغرافیای سیاسی منطقه است، بحث تجدید و ارتقاء فعالیت سفارت انگلیس مطرح شده شاید خیلی سئوال در اذهان عومی ایجاد گردیده که چرا بحث استقرار سفیر در سفارت انگلیس در تهران اینقدر مطرح میشود؟ اداره سفارتخانه توسط سفیر خود از مظاهر اولیه برقراری یک رابطه معقول و معمولی بین دو کشور است ولی این امر در رابطه ایران و انگلیس خود به مشکلی تبدیل شده است. از آنجا که مصوبه مجلس شورای اسلامی که بصورت طرح قانونی ابلاغ گردیده دولت را با تشخیص وزارت امور خارجه ملزم به کاهش سطح رابطه با انگلیس در حد کارداری مینماید، شاید بی مناسبت نباشد که در این مقاله کمی به این مسئله بپردازم و ابعاد آنرا برای خوانندگان عزیز بشکافم.
در بدو امر باید اذعان داشت رابطه ایران و انگلیس هیچ زمانی معقول و معمولی نبوده و انگلیسیها بخوبی با روحیات ایرانیان آشنا و از احساس آنان نسبت به نقش دخالت گونه و توطئه گرانه انگلیس در تاریخ تحولات ایران مطلعند. در آستانه شکلگیری مصوبه مذکور و بحث حول آن در صحن علنی مجلس شورا این امر خیلی بر دولت انگلیس که روزی آفتاب در سرزمینش غروب نمیکرد! گران آمد و تلاش فراوان نمود و فشار سیاسی زیادی آوردد تا مجلس از خر شیطان پائین بیاید! اما متاسفانه عملکرد دولت انگلیس در قبال ایران و مسائل منطقه به گونه ائی بود که دولت و وزارت امور خارجه نمی توانستند جلوی این تند باد را بگیرند. در همان زمان نیز این سئوال در محافل سیاسی و نخبگان مطرح بود که چرا انگلیسیها در پرتو این رودررویی سیاسی با ایران خواهان حفظ روابط خویش با ما در سطح سفیر هستند؟ به عبارت واضحتر کارکرد و نقش سفیر انگلیس در ایران چیست؟ آیا کارکردی مدیریتی دارد که نیروهای حاضر در صحنه را هدف دهی و منسجم میکند و یا نقشی پرستیزی برای بالا بردن سطح ارتباطات؟
با این مقدمه بر گردیم به بحث سفیر، که اصولا" میزان الحراره، نشاندهنده استحکام و اهمیت روابط بین دو کشور است و دو کارکرد مهم دارد . نقش تشریفاتی و نقش مدیریتی. در حالی که در کشور ما مسئله تشریفات برای تامین قدرت تحرک سفیر مهم است در انگلیس مسئله مدیریتی مهمتر است زیرا در این کشور اطلاعات نسبتا" بصورت آزاد جریان دارد و از هر نقطه ای اطلاعات وارد شود این اطلاعات به گردش در می آید. حضور سفیر انگلیس در ایران سطح دسترسی وی به محافل دیپلماتیک ، سیاسی و مسئولین ایرانی را ارتقاء می بخشد و در حالیکه او می تواند از این جایگاه به خوبی استفاده کند و با یک روش سیستماتیک و مشخص با مرکز خود در لندن مرتبط بوده و مدیریت صحنه کند. ولی متاسفانه در طرف ایرانی عموما" مدیران سفارت ایران در لندن به دلائل سیاسی، مدیریتی و نوع سیستم اداره وزارت امور خارجه ( نحوه گردش اطلاعات ، سیاست سازی و تصمیم گیری) و جایگاه و ارتباط آنان نزد این سیستم فاقد قدرت تصمیمگیری برای مقابله، هدایت و راهبری سیاسی و اجرای مذاکرات قوی هستند و فقط نقشی آئینه گون و یا تبادل پیام از محافل سیاسی و دیپلماتیک به مرکز را ایفا می کنند حال چه سفیر باشد و چه کاردار.
انگلیسیها می توانند کاردارشان را هم از میان افراد قوی و حتی سفرای خود انتخاب کنند ولی ما بدلیل مشکلات فرهنگی و شخصیتی موفق به اینکار نمی شویم. لذا ایران و انگلیس برای داشتن سفیر برای تحقق این دو کارکرد به دلایل عدیده ساختاری و فرهنگی نمیتوانند رقابت کنند و در پرتو تحولات کنونی فن آوری اطلاعات و تعریف انواع جدید دیپلماسی ( رسانه ای، عمومی و...) نیز نیازی به این کار نیست. لذا مشکل سطح رابطه ایران و انگلیس به عدم توازن فعالیت سیاسی و تاثیر گذاری بر محیط، ایجاد نقطه فشار، ذهنیت سازی ، خبرگیری و جمع آوری اطلاعات و کلا" مدیریت سفارت بین دو طرف است. در یک طرف انگلیسیها با یک سابقه مستمر، سازماندهی شده و سیستماتیک مدیریت سفارتشان قوی است و چنانچه سطح رابطه دو کشور نیز سفارت باشد آنها از مزایای کارکرد دوم یعنی پرستیژی و سطح بالای دسترسی و ملاقات هم برخوردارند ولی ایران نمیتواند از این مزایا استفاده کند. ما در استفاده از همان کارکرد مدیریتی نیز مشکلات ساختاری فراوانی داریم چه برسد به استفاده از بعد تشریفاتی آن. فقط کافی است دو صورت مذاکرات از ملاقات یک مدیر بالا و یا میانی در وزارت امور خارجه با مسئول سفارت انگلیس در تهران و نیز یک ملاقات مسئول سفارت ایران با یکی از مسئولین وزارت خارجه انگلیس (FCO) در لندن توسط یک تیم چهار نفره متشکل از یک کارشناس سیاسی (برای توجه به ابعاد سیاست خارجی و روابط بین الملل محتوای گزارش)، یک کارشناس اطلاعاتی، یک روانشناس و یک کارشناس ارتباطات مورد تجزیه و تحلیل محتوائی در مورد پیامهای متبادله قرار گرفته و ارزش گذاری شود تا به عمق این روابط دیپلماتیک نا متوازن پی برده شود. در دنیای کنونی چاره ائی جز بهبود روابط با کشورها نیست ولی باید به محتوا ، اثرات و دست آوردهای رابطه با کشورها بیش از شکل آنها اهمیت داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 160
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • انصاری IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۱
    2 3
    آقای دکتر سلام. مقاله جالبی بود . متن موافقتنامه سایکس پیکو را حتما باید ببینم.برای اولین بار بود که اسمش را میشنیدم. تحلیل شما در مورد سفارتهای دو کشور ایران و انگلیس خیلی به دلم نشست. کاش اون ملاقاتهایی را که در انتهای مقاله به آن اشاره کردین مبسوط تر مینوشتید. شاید هم محذور اجازه نداده. من که فقط یه ملاقات ج ا ل با نیک براون را میدانستم که به نظرم ایشان یه کمی گاف داده بودن. حق نگهدار شما.
    • انصاری1 IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
      3 0
      سلام بر جناب تاجیک. این متن توافقنامه سایکس پیکو را مطالعه کردم دیدم همان توافق پنهانی فرانسه و انگلیس بر سر تقسیم مناطق عربی امپراطوری عثمانی بوده. از این توافق مختصری میدانستم اما اینکه سایکس و پیکو چه کسانی بودند و اینکه سهم بخور و نمیری در این توافق به روسیه تزاری داده شده,آنهم نه در مناطق عربی بلکه در استانبول, و اینکه جزییات تقسیم بندی و غیره چه بوده را برای اولین بار بود که میدیدم. به نظرم حقایق خاور میانه مانند قطعات پازلی هست که هر یک از این توافقات بخشی از طرح کلی را ترسیم میکند که بدون آن همانطوریکه شما اشاره فرمودین نمیتوان راجع به امروز خاورمیانه و سیاستهای غرب در این منطقه نظر داد.طرحی که به نظرم از سال 1897 در بازل سوییس با کنگره بزرگان صهیون آغاز میشه و.. .ادامه....
    • انصاری2 IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
      1 0
      و با ملاقاتها و گفتگوهای پنهانی صهیونیستها در انگلیس ادامه پیدا میکنه.توافقهای سایکس پیکو و وایزمن فیصل و اعلامیه بالفور همه بخشهایی از این پازل است و به نظرم همین امروز هم در حال مشاهده تکمیل این طرح هستیم. امروز در خبرها خواندم که بندر بن سلطان بار دیگه از جانب پادشاه عربستان در عراق ماموریت پیدا کرده. جالب است که انگیلیسیها در اوایل قرن 20 سر شریف مکه را هم بر سر قضیه فلسطین کلاه گذاشتند. سر مفتی بیت المقدس هم کلاه گذاشتند. به این ساده لوحان گفته بودند فقط میخوایم مسکنی برای یهودیان بخت برگشته ای که سالها توسط خود همین غربیها تضعیف شده بودند درست کنیم و حال آنکه در لندن طرح ایجاد دولت صهیونیسم را مورد بحث قرار میدادند. عجیب است که بعد این همه سال.ادامه..
    • انصاری3 IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
      2 0
      این اعراب هنوز رشد عقلی نداشته اند و از همان سوراخی گزیده میشوند که پیشتر گزیده شدند.الان یه چیزی به نظرم رسیده که نیاز دارم روی آن فکر کنم و مطالعه کنم. آیا یکی از دلایل شروع جنگ جهانی دوم تسریع مهاجرت یهودیان به فلسطین نبود؟ آیا ساده لوحی و افکار فاشیستی هیتلر و موسولینی در جهت تشکیل اسراییل و حاکمیت غرب بر مناطق نفتی خاورمیانه به کار گرفته نشد؟ اینها سوالاتی هست که به دنبال جوابش هستم. ممنون از مقاله شما که انگیزه جدیدی برای مطالعه بیشتر به من داد. پاینده باشید و خدا نگهدارتان.
  • غلامحسین IR ۰۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۱
    1 2
    با سلام وتشکر از مقاله پرمحتوای شما ، می خواستم بپرسم آیا معنای این مطلب داشتن اختیار گسترده طرف انگلیسی و در مقابل محدود بودن آن برای همتای ایرانی است ، و اصلا آیا سفیر انگلیس توانایی و اجازه مطالب بدون اطلاع وزارت خارجه خودشان را دارد ؟ و اصولا ارزش قانونی حرف هایی که رد وبدل می شود چقدر است ؟ با تشکر
    • تاجیک A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      4 0
      سلام و با پوزش از تاخیر. متوجه این پیام نشده بودم. توانائی یک سفیر جمع جبری و یا برداری چند مولفه است از جمله توانائیهای شخصی، شخصیت و قدرت روحی و روانی وی، میزان نو آوری، ابتکارات ، ریسک پذیری و فعالیت سفیر، جایگاه شخص سفیر در میان سیستم بوروکراتیک واخ و یا حکومت، میزان اهمیت پست سفارت در دولت متبوعه و در حد کمی علاقه همکاری مقامات کشور متوقف فیه. در این موارد بر شمرده شده نوعا" طرف انگلیسی به دلایلی از امتیازات بیشتری برخوردار میباشد. اصولا" رئوس و خطوط اصلی از سوی کشور متبوع به سفرا ابلاغ میشود و نه هر قدمی که میخواهد بردارد و انگلیسیها در این زمینه از قدرت و ازادی عمل بیشتری برخوردار هستند. ارزش قانونی مطالب رسمی که هر سفیری از طرف دولت خود بیان می کند بسیار بالا است و عموما" در موارد حساس بصورت یاداشت تنظیم و کتبی ارائه و در ملاقات بصورت شفاهی توضیح داده میشود.
  • انصاری IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۲
    0 0
    جان کری لیسانس علوم سیاسی از دانشگاه ییل داره و کاترین اشتون لیسانس جامعه شناسی از دانشگاه لندن اما اگر بخوایم جهان سومی به قضیه نگاه کنیم باید بگیم چون اینها لیسانس دارن نباید چنین پستهای دیپلماتیکی بهشون داده باشه. مجلس ما تصویب میکنه که باید حداقل فوق لیسانس داشته باشی تا نماینده بشی. اما عملکرد مجلس را که میبینیم مثل اینه که غالبا یا سیکل دارن و یا حداکثر دیپلم و جالب اینه که هر کی از مامان جونش قهر میکنه میره یه فوق لیسانس مدیریت و رشته هایی تو همین مایه میگیره که بگه تحصیلاتم بالای کارشناسی هست و صلاحیت پستهای بالا رو دارم. نگاه به تحصیلات در ایران غلطه و معیار سنجش سواد هم به طریق اولی همینطور. به نظرم نویسنده محترم دارن به همین موضوع هم تلویحا اشاره میکنن.
  • کردستان عراق 1 IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 1
    روزنامه گاردین در نسخه آنلاینش به تاریخ سه شنبه 24 ژوئن نوشت: "مسعود بارزانی در مصاحبه با سی ان ان تهدیدش مبنی بر به رفراندوم گذاشتن رفراندوم برای کشور مستقل کردستان تکرار کرد و گفت الان زمان آن است که اکراد برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند. " وقتی میگویم وزارت اطلاعات باید در کردستان حضور داشته باشد برای همین است. اینان همیشه نشان داده اند که در صورت وجود یک اغتشاش بلافاصله ساز جدایی را میزنند و عجیب است که همیشه میزان الحراره اینها برای تشخیص اوضاع سیاسی هم خراب است. شاه تا قبل از قرارداد 1975 الجزایر با ملا مصطفی بارزانی حمایت کرد و به محض انعقاد قرارداد الجزایر حمایتش از اینها را متوقف کرد و آوارگی جدید اینان را رقم زد....ادامه.......
  • کردستان عراق 2 IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
    0 1
    امروز هم اردوغان در حال بازی با اینهاست وقتی که خرش از پل بگذره همون کاری را با اینها میکنه که شاه کرد. اردوغان و یا هر سیاستمدار ترک در هر چه متقاوت باشند در یک چیز مشترکن و آنهم عشق به آتاتورک است. کردها خوب میدانند که آتاتورک با نسل کرد در ترکیه چه کرد اما باز هم با طناب پوسیده آنکارا میخوان در چاه برن. ماه پیش هم همین بارزانی با مریم رجوی در پاریس دیدار کرد. یعنی همون کسی که همدست صدام بود در کشتار اکراد. با عرض معذرت چیزی که من در ...کردستان عراق نمیبینم عقل سلیم است. هیچوقت هم نتوانستم به این طایفه اعتماد جدی برای واگذاری سهم در قدرت داشته باشم. خدا نگهدار
  • انصاری1 IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    سلام بر جناب دکتر تاجیک. آقای دکتر این کامنتها را "فقط" و "فقط" برای حضرتعالی مینویسم. "تقاضا میکنم منتشر نشود" چون مایل نیستم یک عده از صحبتهای من سوء استفاده کنند. خب شما میدانید من همیشه در موضع دفاع از جمهوری اسلامی نوشتم و اگر این مطلب من منتشر شود یک عده خواهند گفت تو هم که مدافع بودی و چنین و چنان میگفتی پس معلوم میشه که خودت هم به آنچه از آن دفاع میکنی اعتقادی نداری.که مسلما چنین حرفی صحیح نیست.مدتها بود که این پا و اون پا میکردم و حرفهای ناگفته زیادی در باب ولایت فقیه داشتم که عده ای با توصیف غلط از این مقام به گونه ای تعبیر کردن که گویا ولی فقیه صاحب مقام عصمت از خطا و گناه است و این باعث شده باب یادآوری اشتباهات ایشان و مشاوره درست و به دور از چاپلوسی به ایشان بسته شود. ..ادامه...
  • انصاری2 IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    در نهج البلاغه میخواندم که امیرالمومنین به عبدالله بن عباس فرمودند :بر تو هست که به من مشاوره بدهی و هرگاه من تصمیم گرفتم بر تو هست که از آن تبعیت کنی. البته فرمایش ایشان را نقل به معنی کردم و فرصت جستجوی مطلب ایشان در نهج الباغه را نداشتم که عینا نقل کنم. راستش راجع به این موضوع مدتها پیش فکر میکردم که امیرالمومنینی که میفرمود" سلونی قبل ان تفقدونی " چه نیازی به مشاوره ابن عباس داشته.همینطور رسول الله چه نیازی به مشاوره امتش را داشته که خدا به ایشان دستور دادن. اینان که با اذن خدا همه چیز را میدانستند. اما با مقایسه بعضی روایات دیگر فهمیدم امر به مشورت نه بواسطه نیاز حضرات به مشورت بلکه به خاطر رشد خلق الله بوده تا با مشارکت در امر تصمیم گیری از رشد عقلانی برخوردار شوند...ادامه...
  • انصاری 3 IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    این مقدمه کوچک را عرض کردم تا برم سر اصل مطلب که به قضایای سال 88 مربوط است. مقام معظم رهبری حدود 2 ماه قبل از انتخابات سفری به کردستان داشتن و وقتی سخنرانیهای ایشان در آنجا را گوش میکردم میدیدم ایشان با کد و علامتهای مشخص میفرمودن که به چه کسی در انتخابات رای دهید و استنباط من از صحبتهای ایشان احمدی نژاد بود. به نظرم بر اساس اظهاارات ایشان خیلیها من جمله .... به دیگران خط میدادند که در انتخابات به چه کسی رای بدین چون این فرد مورد وثوق رهبری هستن و اگر به غیر ایشان رای دهید تخطی از امر ولایت است و احتمالا گرفتار بازجوییهای شداد و غلاظ نکیر و منکر در شب اول قبرخواهید شد. شاید کم نبودن کسانی که از باب تعبد به این موضوع رفتن و به احمدی نژاد رای دادن.ادامه....
    • کد صحبت رهبری A1 ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
      0 0
      سلام به اقای انصاری. منون از مطالب قابل استفاده و جامع شما. من تنها انتخاباتی که در ایران نبودم انتخابات سال 1388 بود بدلیل شرایط خاص تحمیلی در انگلیس و الان آن سخنان ایشان را بیاد ندارم. اگر کسی لطف کند و لینک این سخنرانی را پیدا و پیام بگذارد ممنون خواهم شد. ولی برای اطلاع شما و سایر جوانان عزیز و ایندگان عرض میکنم که چنین سخنرانی ائی گویا در سال 1384 و در همین ایام اگر اشتباه نکنم در ایلام انجام شد و من خودم از اقای کروبی که خداوند هم سلامت بداردش و هم به همه کمک کند تا این قضیه با کمترین خسارت ختم به خیر شود شنیدم که میگفت منظور رهبری در آن سخنرانی وی بوده است. البته این دو مقطع تاریخی با هم فرق دارند و منهم در صدد تکذیب استنباط افراد نیستم ولی همچون شما معتقدم باید هر چه زودتر این قضیه ختم شود که نظام بیش از این هزینه ندهد. البته رهبری بعد از انتخابات 88 در نماز جمعه به صراحت از احمدی نژاد حمایت کرد ولی ما باید خدا را شکر کنیم که قضایا خیلی زود برای همه روشن شد زیرا هم چنین پدیده ائی ممکن است سالهای بسیار طولانی استمرار داشته باشد خسارات بسیار زیادتر بر مملکت، نظام و انقلاب وارد شود و یا در سایر کشورهای دنیا اینچنین مقولاتی باعث خسارات خیلی بیشتری شده است ولی ما ملت خوشبختی هستیم که خسارات که هنوز ابعادش خیلی روشن نشده به همین میزان ماند. اما دانش ، تخصص، مطالعات ، تجربه و تربیت شغلی من به گونه ائی است که همه پدیده های سیاسی اینچنینی را در ارتباط با منافع ملی و سیاست خارجی و روابط بین المللی می بینم و نه در پرتو مباحث داخلی و جناحی و به عنوان یک کارشناس در این زمینه میگویم الان که همه از دوران سلطان محمود گذشته ایم و تجربه بدست آورده ایم باید شرایطی فراهم کنیم که نه تنها این مسئله که باعث نقار بین بخشی از مردم و نظام شده حل شود بلکه دیگر هیچ زمانی مملکت از ریشه شاهد چنین هزینه هائی نباشد. بنده بر اساس تئوریهائی تقاطع سیاست داخلی و خارجی را در مدل و روند توسعه کشور میدانم و نه مباحث سطح پائین تعلقات خاطر گروهی و دسته ائی و باندی و معتقدم برای ایجاد یک بسیج عمومی که کشور روی ریل توسعه بیفتد نیاز دارد که درجه چسبندگی داخلی را خیلی بالاتر ببریم تا همه دست به دست هم بدهیم و برای پیاده کردن سیاستهای کشور و نظام به یکدیگر کمک کنیم و هم افزائی داشته باشیم و نه خنثی کردن حرکتهای یکدیگر. انشاالله خدانگهدارتان تاجیک
  • انصاری 4 IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    به عقیده بنده چنین اظهاراتی در اینکه بعدا یه عده بگویند در انتخابات تقلب شده کم تاثیر نداشت. باورم این است که حتی اگر تقلبی هم شده بود آنقدر نبود که باعث پیروزی احمدی نژاد و شکست موسوی شود اما چه شد که خیلی از مردم موضوع تقلب را باور کردن؟؟به نظرم لا اقل این موضوع در 5 سال گذشته هیچگاه بهش پرداخته نشد و به شکل رسمی بدان توجه نشد.مرتبا سعی کردن موضوع را با خود شیرینی کردن و اینکه انقلاب مخملی درکار بوده به راحتی از کنارش بگذرند.بهیچوجه باور ندارم که برنامه ای برای انقلاب مخملی در کار بود. با عرض معذرت بنده نه احمق هستم و نه دوست دارم در جرگه کسانی باشم که با نادانی خود به جمهوری اسلامی ضربه میزنند. نمیخوام دوستی ام با نظام از باب دوستی خاله خرسه باشد.ادامه....
  • انصاری 5 IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    میدانم فتنه ای اتفاق افتاد که حق و باطل مشتبه شدند و مردم سردر گم شدند اما ریشه این اتفاقات چه بود؟ جسارتا عرض میکنم که حکومت، نهادهای حکومتی و مسئولین نظام می بایست در زمان قبل از انتخابات از موضع بی طرفی نسبت به کاندیداها صحبت میکردند و به نهادهای حکومتی نیز همین توصیه را میفرمودن. ممکن است عده ای بگویند از نظر آنها احمدی نژاد اصلح بوده. بنده اصلا فرض میکنم که حق با ایشان بوده باشد و احمدی نژاد بهترین بوده باشه هر چند که این را باور ندارم . اما موضوع این است که از باب رشد عقلی مردم و اینکه سیاست ما باید در راستای اعتلای شعور مردم باشد نباید به مردم اجازه بدم که در کنار نصیحتهای معظم له خودشان فکر کنند و تصمیم بگیرند؟اگر مردم هم اشتباه کردن اشکالی نداردو اشتباهشان باعث رشدشان خواهد شد.ادامه
  • انصاری 6 IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    حقیر نقش آزمون و خطا در رشد عقلانی مردم را بیشتر از تقلید محض میدانم. دلیلم هم این است که مشارکت مردم در تصمیم گیری باعث میشود که قبول مسئولیت کنند و وقتی کار خراب شد تقصیرها را مرتب گردن یکدیگر نندازن. در سیستم تقلید محض اگر اشتباهی پیش آید همه به یک کناری خواهند نشست و مسئولیت را متوجه مقلد به فتح لام خواهند دانست. مقایسه ولی فقیه با اولی الامر اشتباه فاحشی هست که عده ای دانسته و یا نداسته آنرا مرتکب میشوند و نمیدانند چه هزینه سنگینی را به نظام تحمیل میکنه. آری ولی فقیه اختیارات حکومتی اولی الامر را دارند اما این بدان معنی نیست که ایشان مانند اولی الامر مصون از اشتباه هستن. این موضوعی هست که عده ای به شکل عجیبی در آن مغلطه میکنند. موضوع خیلی ساده هست.ادامه....
  • انصاری 7 IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    و من تعجب میکنم که عده ای سهوا و یا عمدا متوجه آن نیستن. خوب میدانیم که حضرت امام به آن نماینده ای که در تریبون مجلس ایشان را با اولی الامر مقایسه کرده بودند تذکر دادند که من خمینی که هیچ,فقیه صاحب جواهر هم اولی الامر نیستن. تعجب میکنم با این بیانات صریح امام و مقدمات عقلانی صریح موضوع چگونه است که عده ای تجاهل میکنند و به نظام ضربه میزنند. صادقانه عرض کنم که عده زیادی از مردم که کم هم نیستن این افتضاحی را که احمدی نژاد درست کرده با عرض معذرت متوجه حکومت میدانند چون میگویند بعضی از نهادهای حکومتی بودند که قبل از انتخابات صریحا از احمدی نژاد دفاع میکردن. باید واقع بین بود و با پاک نکردن صورت مسئله و کند و کاو پیرامون آن مانع از جدایی مردم از ولایت فقیه شد. .ادامه.......
  • انصاری 8 IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    احمدی نژاد رفت و ضربه هایی که به نظام زد بعد مدتی فراموش خواهد شد اما ولی فقیه هستن و نمیدانم این شکافی که بین عده قابل توجهی از مردم و ایشان پدید آمده چگونه باید ترمیم شود. متاسفانه عده ای از اصولگراها هنوز خوابند و یا بین مردم حضور ندارند تا نظرات آنان را بدانند تا علاجی بیابند و یا اینکه میدانند چه خبر است و خودشان را به نادانی میزنند. در هر دو مورد هم فقط ضربه به نظام میزنند و از آن غافل هستند. مرتبا هی میگویند سران فتنه را چنین و چنان کنید. آخر,با عرض معذرت, ای ... حکایت گفته های تو و ندیدن مشکل مانند آن خاتون دفتر پنجم مثنوی مولوی هست که کدو را نمیدید و فقط چیز دیگر را میدید. از بیان جزییات داستان شرمنده هستم.بعد 5 سال به ریشه ها توجه نمیکنی و ناگزیر درد را هم نخواهی شناخت.ادامه...
  • انصاری 9 IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    در مناظره 13 خرداد 1388 طرف آمد و پرونده دانشگاهی خانم یکی رو جلوی چشمان میلیونها بیننده گرفت و حرفهایی زد. به هاشمی و ناطق هم که آن نسبتها را داد. بنده اصلا در مقام دفاع از آقایان نیستم و صحت و سقم این نسبتها اطلاعی ندارم اما خب میدانم در جامعه ما همیشه حرفهای زیادی راجع به آقایان بوده. اما یه سوال؟جای این حرفها در تلویزیون بود و یا دادگاه؟ رییس جمهوری که باید پاسدار قانون اساسی باشد داره جلوی چشم میلیونها بیننده قانون اساسی را نقض میکنه. این تخلف آشکار است. چرا پرونده را به دادگاه نبرد؟چرا 4 سال چیزی نگفت و درست یه هفته به انتخابات یاد اجرای عدالت افتاد؟ حالا این کار را انجام داد بسیار خب اما چرا صدا و سیما همین فرصت را در اختیار طرفی که به او اتهام زده بودن نذاشت تا بیاید از خودش دفاع کنه؟ادامه....
  • انصاری 10 IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    آیا عدم بیطرفی صدا وسیما در این مناظره و عدم اجازه به دفاع از اتهامات وارد شده یکی از علتهای آن اغتشاشات سال 88 نبود؟ میگویند ولی فقیه ولایت مطلقه دارد و درست هم میگویند و اگر اشتباه نکنم این موضوع در اصل 57 قانون اساسی هم مورد اشاره قرار گرفته. بنابراین هم صورت شرعی دارد و هم قانونی. میگویند ایشان با استفاده از مقام ولایت مطلقه میتوانسته اند بگویند به چه کسی رای بدهید و به چه کسی رای ندهید. میگویند تا زمانی که ولی فقیه حکم ریاست جمهوری را تنفیذ نکنن انتخاب مردم اعتبار شرعی ندارد. درست هم میگویند و من هم با اینان موافقم .هم حرف شرعی درستی هست و هم قانونا درست میگویند اما یک سوال؟ رسول الله هم ولایت مطلقه داشتن. میتوانستن به مردم بگویند در حادثه جنگ احد در مدینه بمانید و دفاع کنید.ادامه.....
  • انصاری 11 IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    به موارد زیادی میتوان اشاره کرد که ایشان با نظر مقام ولایت مطلقه میتوانستن امر کنند و دیگران هم تعبدا عمل کنند اما آیا ایشان این کار را انجام میدادند؟آری در بعضی امور ممکن است انجام داده باشند اما ای در همه امور اینگونه بودند؟ مسلما خیر. به نظر من علت هم داشت. ایشان از ولایت مطلقه خود در جهت رشد و تعالی عقل امتش استفاده مینمودند نه اینکه اعمال ولایت مطلقه باعث رکود عقل امتش بگردد. تازه ولایت مطلقه ایشان نص صریح قرآن بود و ولایت مطلقه فقیه به نظر حقیر بر اساس استنباطهای عقلی ما هست وگرنه در قرآن به شکل صریح بدان اشاره نشده. سوال این است که ما ولایت فقیه را برای رشد عقلی آدمیان در مسیر صراط مستقیم میخواهیم و یا اینکه میخواهیم از ولایت فقیه ....ادامه....
  • انصاری 12 IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    به عنوان مانع و یا عامل کند کننده در این مسیر استفاده کنیم. مسیر آدمی از فرش است به عرش و در عصر غیبت بنده این ولایت فقیه را به عنوان ضامنی برای قرار داشتن در این مسیر میدانم. هر چند که ممکن است ولی فقیه اشتباه کند اما خطایش را در مسیر صراط مستقیم کمتر از نظامی میدانم که به کل منکر صراط مستقیم است و اصلا به چیزی به نام حرکت از فرش به عرش اعتقادی ندارد. اگر هم سنگ ولایت فقیه را به سینه میزنم از همین باب است . که میدانم وجودش در راس جامعه حداقل باعث میشود که در سیاستهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی به یه بیراهه سیستماتیک نرویم. لا اقل یه تضمین مختصری برای یک نگاه نصفه و نیمه به اسلام در برنامه هایمان داشته باشیم. متاسفانه نگاه یه عده از اصولگراها چیزی بر خلاف این موضوع است..ادامه....
  • انصاری 13 IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    وقتی قرار است رییس جمهور در مجلس مورد سوال قرار بگیرد و یا استیضاح شود عده ای شروع میکنند در مجلس راه افتادن که آقا راضی به این سوال کردن نیستن. بنده نمیدانم که اینها واقعا از رهبری مطلبی را شنیده اند که اینرا میگویند و یا اینکه ذهن خوانی میکنند اما یه چیزی را خوب میدانم که در هر دو مورد دارند مغلطه میکنند. دلایلم را هم عرض میکنم. قانون اساسی فعلی توسط رهبری پس از به رفراندوم گذاشتن به دولت و بقیه نهادها ابلاغ شده. آیا این به معنی تایید این قانون اساسی توسط ایشان نیست؟ وقتی این قانون به تایید ایشان میرسد آیا عمل به آن مثل فتوا نیست که جنبه شرعی دارد؟ از طرفی در اصل 177 قانون اساسی میخوانیم که خبرگان قانون اساسی پس از اصلاح قانون و بعد از اینکه این اصلاحات به تایید رهبری رسید ..ادامه.....
  • انصاری 14 IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    این قانون اساسی جدید باید به رای گذاشته بشه. نص اصل 177 این را میگه. حالا یه سوال؟فرض کنیم این قانون تغییر یافته که پیشتر به تایید رهبری رسیده و ایشان هم از آن رضایت دارند مورد تایید مردم در رفراندوم قرار نگیره. آیا مردم ,با نه در این رفراندوم که خلاف رضایت رهبری بوده کار غیر شرعی کرده اند و یا کار خلاف قانون؟هیچکدام. چون اولا قانون اساسی فعلی که به تایید ولی فقیه رسیده مشابه فتوا میباشد. پس بنا به همین فتوا ایشان میگویند که شما حق دارید خلاف رضایت من هم رای بدین. میتوانید خلاف رضایت من هم رییس جمهور را استیضاح کنید. آری اگر ایشان حکم حکومتی بدهند که استیضاح نکنید امری علیحده هست اما صرف عدم رضایت گافی نیست. این را هم من نمیگویم بلکه قانون اساسی مورد تایید ایشان که حکم فتوا را .ادامه.....
  • انصاری 15 IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    را دارد میگوید. آنوقت من بیام در چنین شرایطی با توضیح غلط یه موضوع شرعی و قانونی مانع استیضاح رییس جمهور بشم و افتضاحات این فرد ادامه پیدا کنه و مخالفین بیشتر درست کنم که خیلی از آنها بانی اصلی این اوضاع را ولی فقیه بدانند؟؟؟؟؟؟این است دفاع از ولایت فقیه؟ آنوقت جوانی که از سیاستهای این دولت ضربه خورده می آید و میگوید من از ولی فقیه ضربه خوردم که اجازه نداد این فرد استیضاح شود و کمتر خرابی به بار آورد. خب ولایت فقیهی که باید حرکت این جوان در صراط مستقیم را تسریع کند تبدیل میشود به عامل کینه توزی این جوان و اینکه آنرا مسبب بیچارگیهای خودش بداند.آخه این چه جور ولایتمداری هست که افراد بین نسل جوان و ولی فقیه فاصله بندازن؟؟....ادامه.....
  • انصاری 16 IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    آیا مشاوران مقام معظم رهبری اینها را به ایشان منتقل میکنند؟ بنده این سوال را به شکل مختصر تر دیروز به دفتر معظم له فرستادم. روایتی را سالها پیش در اصول کافی میخواندم.باید متنش را بگردم و پیدا کنم حضرت صادق فرموده بودند خداوند لطیف است این است که امری را که حق است اما پذیرشش برای بنده اش سخت است به تعویق می اندازد تا آن بنده آمادگی دریافت آن امر را پیدا کند. البته روایت را نقل به معنی کردم. خب خدا که اینگونه ملاحظه حال بنده اش را میکنه. اونوقت بنده که مدعی تشیع هستم بیام با دست خودم غلط هم به خورد مردم بدم و اصرار در تحمیل این غلط هم داشته باشم. والله اینان به نظام و ولایت فقیه ضربه های زیادی میزنن.عجیب است که حضور این جهال در عرصه های مختلف حکومتی هم به شکل متناوب رخ میدهد.ادامه....
  • انصاری 17 IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    هر بار که بر سر کار می آیند باید تا سالها تالی فاسدهای اشتباهات اینان را جبران کرد و وقت جلو رفتن پیدا نمیکنیم. اگر میدانستم که اینان دیگر عهده دار امور نخواهند شد اصلا نمی نوشتم. اما میدانم دست بردار نیستن و به بی سوادی خود هم اذعان ندارن و باز هم قصد آرایش قدرت دارن تا با تاکتیک جدید اما با همان بی سوادی گذشته باز هم بر سر کار بیایند و ضربه های جدید به نظام بزنند. والله همانطوریکه بارها هم اینجا نوشته ام نه ولایت فقیه اشتباه است و نه جمهوری اسلامی. پتانسیل پیشرفتی را که ایندو برای ایران فراهم میکنند,آنهم پیشرفتی که در مسیر صراط مستقیم است و نه پیشرفت نه از نوع غربی آن,اصلا قابل قیاس با پیشرفتهای جامعه ای مثل آمریکا هم نیست. بنده از روی اعتقاد قلبی این را میگویم چون.ادامه.....
  • انصاری 18 IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    این فرصت را داشتم که نظام آنجا را هم از نزدیک ببینم. اما وقتی این جهال وطنی را میبینم نمیدانم با اینها باید چه کرد. اینها مانع از به فعلیت رسیدن بالقوه ها میشوند. خب به خاطر تشیعشان قلبا بهشان علاقمند هستم و نمیتوانم بگویم به زندان انداخته بشن و یا اعدام بشن اما جدا نمیدانم این مشکل را باید چگونه حل کرد. به جنابعالی هم نوشتم چون میدانم هم سعه صدر دارید و هم با مقامات در ارتباط هستید شاید بزرگان برای رهایی از این مخمصه ای که هر چند سال یکبار گریبانگیر ما میشود و سالها انرژی ما را اتلاف میکند راهی جدی بیابند. خلاصه آقای دکتر سالهاست که داریم دولا دولا شتر سواری میکنیم. بالاخره یه بار و برای همیشه باید این گرفتاری حل بشه....ادامه....
  • انصاری 19 IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۴
    0 0
    اگر جایی تندی کردم و یا از جاده ادب خارج شدم امیدوارم که به بزرگواری همیشگی خودتان عفو بفرمایید.فقط از سر علاقه به نظام نوشتم. مرحمت عالی زیاد. خدا نگهدارتان. پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان را به حضرتعالی تبریک عرض میکنم. ارادتمند. انصاری
  • تاجیک به انصاری A1 ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    0 0
    سلام. ممنون از مطالب، وقت و لطف شما. مجموعه موارد نوشته شده انصاری1- 19 که تاکید فرموده اید فقط برای بنده است با بعضی اصلاحات جزئی برای انتشار و استفاده دیگران مفید است. بصورت منطقی دفاع از نظام نموده اید و نگران سوء برداشت دیگران نباشید. ولی اگر همچنان نظرتان دائر بر عدم انتشار باشد از جهت من مشکلی نیست. من همانطور که گفته ام شما و حامد دو متن یا قرائت از دیدگاه سیاسی جوانان کشور به مسائل مملکت است، لذا اگر بشود با بحث منطقی این دو گرایش در دفاع از نظام و کشور را بهم نزدیدک کرد به نفع ممکت است.. دو گروه دیگر بی خیالها و ساکنین کافه صفا هستند. خدانگهدارتان تاجیک
    • انصاری1 IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      0 0
      سلام بر جناب تاجیک عزیز. ممنون از لطف حضرتعالی. اگر از جهت انتشار منعی وجود ندارد و شما انتشارش را مفید میدانید مخالفتی ندارم. البته احتمال اینکه از هر دو طرف اعم از ولایتمداران و یا مخالفین ولایت فقیه مورد حمله قرار بگیرم هست.از اتهام زدن این دو گروه نیز ابایی ندارم و حاضرم پاسخ بدم اما فقط نگران این بودم که اتهام زدن را مطرح نکنن و قضاوت اشتباه کنن بدون اینکه به من فرصت پاسخگویی بدهند. اما در هر صورت اگر انتشارش را مفید میدانید منتشر بفرمایید.فقط جناب دکتر طوری سانسور نشود که اصل مطلب خدشه دار شود.الان میبینم که یکی از 3 کامنتی که من در رابطه با توافق سایکس پیکو نوشته بودم پس از انتشار حذف شده در حالیکه اصلا چالشی نبوده.آیا انتشار این 19 کامنت من که چالشی هم هست..ادامه....
    • انصاری2 IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      0 0
      در ظرفیت سایت خبرآنلاین میباشد؟نمیدانم.قضاوت با شما. اتفاقا من میخواستم بخشی از این کامنتها را تحت عنوان "اخطار قانون اساسی"در پاسخ به دوستمان حامد بنویسم که ظاهرا ایشان استقبالی نکردند.اما اگر ایشان مطلب ما را میخوانند میخوام بهشون عرض کنم که دوست عزیز من از خانواده ای هستم که نیمی از آنها مانند شما فکر میکنند و نیمی دیگر مانند دلواپسان امروز. بنابراین فامیل خود من یه ماکت کوچکی از تضادهای جامعه بزرگ ایران امروز هست. بحثهایی رو که با شما داشتیم در اشل کوچکترش با بعضی از قوم و خویشهای خودم هم داشتم. اما این همه باعث نشده که از یکدیگر جدا شویم و به روی هم تیغ بکشیم.درست نیست که من بخوام به موضوعات خصوصی زندگی ام اشاره کنم اما فکر میکنم برای بحث ما مفید باشه...ادامه...
    • انصاری 3 IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      0 0
      شما همین بحث حجاب رو که این روزها در جامعه ما تند شده بود ببینید. بنده همین مسئله را در فامیل خودم هم تجربه کردم اما کارمان به نزاع نکشید هر چند که یه کمی اوقات تلخی درست کرد. عمه زاده های بنده به خاطر رعایت موضوع محرمیت با بنده کمتر صحبت میکنند و خاله زادگان من اصرار بر بی حجاب ظاهر شدن در جمع دارند.خب حالا به جایی رسیدیم که اون خاله زاده در حضور ما یه چیزی سرش میندازه, و اون عمه زاده هم دیگه تا ما رو میبینه در نمیره.شما همین بحث خلخالی که مطرح شد به قضایای کردستان اشاره فرمودین که فلان فرد فلان چیز رو برای شما نقل کرده. دوست عزیز به علت محذور نمیخواستم این رو بگم اما بدانید یکی از فرمانداران نظامی زمان شاه که اعدام شد از بستگان مادری من بود.ادامه..
    • انصاری4 IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      0 0
      اسم نمیبرم چون برادرش بالاخره بیا و برویی الان برای خودش داره. پدر بزرگ من که اصلا فرد سیاسی هم نبود موقعی که در 15 خرداد 42 تیر خورد,اونهم فقط برای اینکه لباس مشکی به تن داشت مورد اصابت تیراندازی کور قرار گرفت, بعد از مرخصی از بیمارستان دستگیر شد. همین شخصی که توسط خلخالی اعدام شد بواسطه ارتباط با خسروداد توانست او را از زندان خارج کنه که البته لطف بزرگی هم در حق این پدر بزرگ ما که الان مرحوم شده کرد. اما این همه باعث نشده که من بیام به خاطر یه موضوع فامیلی بگم خلخالی جنایتکار بوده. فکر میکنم مصالح ایران و جمهوری اسلامی اجل از موضوعات شخصی هست. اینها را نوشتم که شما گمان نکنید هر فردی که طرف نظام را میگیرد پشت اندر پشت وصل به جایی هست. .ادامه.....
    • انصاری 5 IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
      0 0
      خب فقط اینها رو میگم که عرض کنم علیرغم تضادهایی که بعضا در فامیل خود میبینم احساس میکنم هنوز هم میتوانیم کنار هم باشیم و مشترکات زیادی هست که ما رو بتونه کنار هم قرار بده. باورم بر اینه که همین ماکت کوچک فامیل خود من قابل تعمیم به جامعه بزرگتر ایران هست. نیازی به قهر کردن و رودر روی هم ایستادن نداریم. قرار نیست که در همه چیز با هم موافق باشیم. باز هم پرچونگی کردم. ههههه. با عرض معذرت. خدا نگهدار.
  • کبلائی A1 ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۵
    1 1
    پیشنهاد من به دوستان این است که آدرس ایمیل یکدیگر بگیرند و تا دلتون میخواد برای هم بنویسندو حتی میتونید برای آقای تاجیک هم ایمیل بزنید تا اگر میخوان استفاده کنند اینجور زحمت آقای تاجیک هم کمتر میشه. آخه جز خودتون کسی نمیخونه من هم بر حسب اتفاق در صفحه اول خبرآنلاین قسمت"آخرین نظرات شما " متوجه ارسال پیامهای ادامه دار شما شدم.
  • انصاری به کاک حامد 1 IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    سلام حامدخان. خب ان شا الله سفر خوش گذشته. برادر من. بنده کلی وقت گذاشتم 29 کامنت راجع به قانون اساسی عراق نوشتم تازه کلی هم ملحقات داشته. حالا شما میفرمایید ما حقوقدان نیستیم.هههه. آقا جان قانون اساسی را فهمیدن که حقوقدان بودن نمیخواد مضافا اینکه شهروند هر کشوری,لا اقل طبقه تحصیلکرده آن,باید یه دور قانون اساسی کشورش رو خونده باشه تا ببینه اصلا چه چیزهایی رو میتونه مطابق این قانون مطالبه کنه و چه چیزهایی مقدور این قانون نیست. مشکل ایرن بعد 35 سال هم همینه. من قبلا به کرات به این اشاره کردم .در 19 کامنتی هم که برای جناب تاجیک نوشتم مشخصا بر روی قانون که در ایران اتفاقا قانون مشروعیت هم داره تاکید کردم. بنده با همین دیگاه قانونمداری راجع به عراق هم صحبت کردم...ادامه......
  • انصاری به کاک حامد 2 IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    اتفاقا همین بحث بر روی اصول قانون اساسی عراق را در این مورد مهم میدانم. تمام این گرفتاریها هم بخاطر قانون گریزی طرفین بوده. در قانون اساسی عراق اصل مربوط به بعثی زدایی داریم. لا اقل اگر هم بعثیها را نمیخواستن اعدام کنند بهشون نباید پست میدادن. اجازه بدین به قسمتی از مصاحبه با ناظم دباغ,نماینده اقلیم کردستان در ایران,اشاره کنم. همین امروز دیدم. شما یه روزی به من گفتین که این فرماندهان ارتش عراق شیعه بودند و من نپذیرفتم. الان میبینم همین جناب نماینده اقلیم کردستان همین نظر من را دارند. ایشان گفتن:"بنیانگذار‌ان ارتش عراق، موصلی هستند یعنی اکثر افسران ارشد ارتش عراقی از موصل هستند. اکثریت نیروهای مسلح برای عشایر عرب سنی موصل بودند که اکثریت آنها بعثی بودند و حالا در شرایط کنونی مسلم است ...ادامه
  • انصاری به کاک حامد 3 IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    بعثی‌های سابق در این ارتش بودند و هستند که امروز در منطقه حضور دارند". خب ببین عزیز جان. شما میگین این مالکی اقلیتها را در اداره عراق مشارکت نداده. بفرمایید این همه از مشارکت اقلیت و حالا ببینید چه بلایی به سر همه آوردن. من البته این را از .... جناب مالکی میدانم. اشتباه کرده. این چرا باید به اینها چنین اعتمادی داشته باشه؟؟؟اینها در زمان صدام خودشون رو نشون دادند و شیعیان عراق که همیشه ساده لوحی خاص خود را دارند باز هم از اینها ضربه خوردند. عجیبه که من میبینم اینها از زمان امام حسین تا امروز یه کم این مخشان تکان نخورده. همیشه به خاطر فقدان درک و شعور سیاسی به بازی گرفته شدند. بنی امیه و بنی عباس با اینها بازی کردن و الان هم نوبت یه عده دیگه هست..ادامه......
  • انصاری به کاک حامد 4 IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    ببینید دوست عزیز اصل 122 قانون اساسی عراق جزو اصولی بوده که در قانون اساسی که اکتبر 2005 به رفراندوم گذاشته شده بوده و شما نمیتوانید بگویید این اصل مثل اصل 142 هست. منبع بنده هم سازمان ملل هست. جسارتا باید عرض کنم من به اطلاعاتی که آمریکاییها میدن بیشتر از منابع خاورمیانه ای اعتماد دارم. چون کار اطلاعاتی قوی ای دارند.اعتبار واشنگتن پست برای من بیشتر از سایت وزارت کشور عراق است. من تا دو سال پیش اصلا نمیدانستم ما چیزی به نام سپاه قدس داریم. یعنی فکر میکردم شایعه هست. اصلا با نام سردار قاسم سلیمانی آشنا نبودم. آشنایی من با سردار معزز و سپاه قدس از طریق همین مطبوعات آمریکایی بوده که تازه الان داره در ایران بهش اشاره میشه. اصل 122 قانونی هست. و باید عرض کنم حتی در مورد قانون اساسی ایران..ادامه.
  • انصاری به کاک حامد 5 IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    اگر یه "و" بخواد تغییر کنه در نهایت باید به رفراندو گذاشته بشه وگرنه هیچ وثاقتی نداره. این یه موضوع بدیهی هست من نمیدانم چرا شما این را انکار میکنید. قانون اساسی ایران یه بار در سال 58 و بار دیگر در سال 68 به رفراندوم گذاشته شده و از سال 68 تا امروز کوچکترین تغییری نداشته حتی به اندازه یه اپسیلون. مشکل امروز ما هم نبود قانون نیست. مشکل عمل کردن به قانون, آن هم نعل بالنعل هست. من قسمتی از آنرا در کامنتهای به جناب تاجیک هم نوشتم. ببینید دوست عزیز. پرداخت غرامت به کویت بر هر چیز دیگر در بودجه فدرال اولویت داره و همینطور پرداخت غرامت به ایران. اینها دیون کشور عراقه. رژیمشان عوض شده که شده. دیون رژیم قبل از بین نمیره. کردستان هم به عنوان بخشی از عراق باید در پرداخت این دیون نقش داشته باشه..ادامه
  • انصاری به کاک حامد 6 IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    اینکه اکراد هم با صدام درگیر بودن مشکل خود عراقیهاست. این اکراد آیا شناسنامه عراقی داشتن یا خیر؟نمیشه موقع پرداخت غرامت بگیم چون اینها مخالف صدام بودن نباید از منابع نفتیشون غرامت داده بشه. این اصلا منطقی نیست. عراق یه خانواده بود و درگیری بین اینها هم خانوادگی بوده.صدام از خاک کردستان به کرات به ایران حمله میکرده. از پایگاههای هوایی آنجا استفاده میکرده حالا موقع غرامت میشه بگم به ما چه؟ بابا لا اقل در این دعوای بین اینها شما به منافع ملی ما هم توجه کنید. شما حتی منافع ملی ایران در این دعوای بین کرد و عرب رو هم نادیده میگیرید؟در مورد این پیشمرگها باز هم عرض میکنم اینها جزو ارتش و یا پلیس نیستن و نفس حضورشان غیر قانونی هست هر چند که میدانم اکراد حاضر به پذیرش این موضوع نیستن.ادامه....
  • انصاری به کاک حامد 7 IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    چون قانون خودشان بر قانون اساسی عراق مرجح است. این موضوع استقلال کردستان که در مصاحبه مسعود بارزانی با کریستسن امانپور مطرح شده موضوعی نیست که صرفا بخاطر یه موضوعی مثل تخصیص بودجه و این حرفها درست شده باشه. مگه آدم به خاطر موضوع بودجه میاد از تجزیه صحبت میکنه؟ البته اگه این استقلال ذکر دایمی یه عده بشه مسلما بهانه آنرا هم پیدا خواهند کرد. اینها از همون سال 2003 برای امروز بهانه داشتن و حمله داعش به عراق این فرصت را در اختیار آقایان قرارداد. این قضیه انفال رو هم که اشاره میفرمایید باید در کنارش انتفاضه شعبانیه شیعیان رو هم در نظر بگیرین. موقع حمله آمریکا به عراق حتی یه گلوله هم به کردستان شلیک نشد و اصلا این مناطق خرابی نداشت. بابا آمریکا تمام زیر ساختهای مرکز و جنوب عراق را داغون کرد.ادامه..
  • انصاری به کاک حامد 8 IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    اینکه فقط من انفال را در نظر بگیرم و به بقیه توجه نکنم منصفانه نیست. من این رو قبلا هم توضیح دادم. راحع به نبود عقل سلیم در کردستان هم که نوشتم هنوز هم بر همین عقیده هستم. اینان متوجه دلقک بازیهای اردوغان و داوود اوغلو نشده اند. صادقانه عرض میکنم که من تمام دولتهای ترکیه را یه مشت جانی و فاشیستی که میراث خوار عثمانیان هستند میدانم. آن روزی که شنیدم داوود اوغلو را کیسینجر ترکیه میخوانند فکر میکردم لا اقل هوش بالایی داره.اما به مرور زمان فهمیدم نصف درک و فهم کیسینجر را هم نداره. لا اقل کیسینجر به اندازه توان آمریکا سیاست پردازی میکنه. این بابا آمده از یه کشور .... میخواد یه قلندر بسازه. دوست عزیز. ترکها هنوز از نسل کشی اکراد سیراب نشده اند. به هوش باشید. اما در مورد دیدار پنهانی ...ادامه.....
  • انصاری به کاک حامد 9 IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    دیدار پنهانی بارزانی با رجوی میگویم بعید نیست. راستی گروه رجوی چه منافعی در سوریه داره که احمد الجربا با رجوی ملاقات میکنه. الان هم میدانم همین گروه رجوی در سوریه نیرو داره. چرا؟کلا سیاست این گروه اینه که هر جا بتونه به ایران ضربه بزنه سرو کله اش پیدا میشه. ضمنا از راه مرده خوری یه پولی هم جمع میکنه. حالا اگه بتونه از طریق کردستان عراق چوب لای چرخ ایران بذاره و یه پولی هم نصیبش بشه چرا نکنه؟ دلیل هم پیمانی اینها با بنی صدر و صدام چی بود؟ به همون دلیل هم ممکنه باز به شکل ناشناس و نه به اسم گروه رجوی بیان در عراق برای جنگهای داخلی آینده. بله به اسم رجوی نمیان اونجا چون میدونن نظر مردم کردستان راجع به اینان چیه.بنده همینها را که میبینم عرض میکنم شهوت استقلال کردستان چنان است که راه را ...ادامه
  • انصاری به کاک حامد 10 IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    بر عقل سلیم اینان بسته. منظور من هم از این عقل سلیم همین بود. درمورد وزارت اطلاعات هم که عرض کردم دلیل داشت. آیا اکراد هموطن ما خودشان را جدای از اکراد کردستان میدانند؟ اگر عده ای از آن طرف در گوششان بخوانند که شما هم به ما ملحق شوید تکلیف چیه؟ برادر من گرفتاریها پاوه در سال 58 که یادمان هست. افراد ایل جاف را که فراموش نکردیم. یکی از مشکلات فرهنگی که ما در ایران داریم بحث عشیره ای و ایلیاتی فکر کردنه و تا این حل نشه فکر نمیکنم بشه به همه اقوام سهم مناسبشان را در قدرت داد. یه مثال بزنم. در همین مازندران,شرق مازندران غرب رو تحویل نمیگیرند و میگن ما ساروی هستیم. گیلانیها خودشان را بالاتر از مازنیها میدانند. تو میون مردم کلی جوک برای شهرهای دیگه در میارن.راجع به ترک یه چیزی میگن..ادامه..
  • انصاری به کاک حامد 11 IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    راجه به لر یه حرفی در میارن. راجع به اصفهانی و مشهدی چیز دیگه میگن. اینها گویای خیلی چیزها در فرهنگ ما هست. صرفا به دید جوک نگاه نکنید. من اینها را ناشی از فرهنگ نازل خودمان میدانم.بعضی از اقوام هم که اصلا فقط خودشون رو میبینن. با یه عرب خوزستان صحبت میکردم. آقا میگفت نفت مال ما هست چرا به بقیه جاها میدن. شما طرز تفکر رو ببین؟؟؟با عرض معذرت با این سطح فهم و درک مجبوریم مراقب باشیم وگرنه پنبه تجزیه ایران را هم میزنن. مگه در اواخر سلطنت قاجاریه کم از این اتفاقها افتاد؟ اگه رضا خان از سیاست مشت آهنین استفاده نمیکرد معلوم نبود الان مساحت ایران چقدر بود.شما که میدانید من ضد پهلوی هستم اما بذارین بخاطر یکپارچه نگه داشتن ایران تحسینش کنم.هر چند که پسرش بحرین را لوطی خور کرد و رفت.بعدا مینویسم.یا حق
  • انصاری به کاک حامد 12 IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    سلام .یه کم دیگه مینویسم. آقای حامد خان. من نمیدانم چرا موضوع جیش المهدی را در مقابل پیشمرگان قرار دادین. من اگه از اینها مثال زدم برای این بود که بگم جیش المهدی یه میلیشیا بوده و باید منحل هم میشده. حالا در هفته گذشته اگه در شهرک صدر رژه رفتن به خاطر تهدید داعش به تخریب کربلا و نجف بوده اما تا جاییکه میدانم بعد از انحلال در زمان گذشته دیگه سر و کله شان پیدا نشد. اما اینجا یه سوال دارم. حالا میخواد قانون شکنی بشه و این میلیشیاها باشن یه موضوع هست اما شما میفرمایید باید به پیشمرگها بودجه بدن. کجا جیش المهدی بودجه گرفته؟؟شاید اختلاف مقتدی صدر با مالکی هم همین باشه. شاید اونهم برای این شعبده بازیهایش از دولت بودجه میخواد. ههههههه. از کجا معلوم؟ فقط میتونم بگم برای صدر و حکیم متاسف هستم..ادامه..
  • انصاری به کاک حامد 13 IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    باز حکیم یه مدت در ایران بوده و تربیت سیاسی بالاتری نسبت به مقتدی صدر داره. مقتدی صدر که به نظرم خیلی .... ههههههه. در این اوضاع و احوال زشته که اینها هم از در مخالفت با مالکی درآمدن. شیعه کی میخواد رشد عقلی پیدا کنه؟؟ در این اوضاع و احوال که جای تسویه حسابهای شخصی نیست. آقای حامد خان. اینها تربیت درست و حسابی ندارن. بی خیال آقا. در زمان اهل بیت هم این عراق فاقد درک بودن. الان هم همینه.اینها قانون گریز هستن. این آمریکا اگه یه جو شعور و شناخت از خاور میانه داشت به اینها نمیگفت سیستم فدرال داشته باشین. جایی که تا مغز استخوانشان عشیره ای و قبیله ای هستن. این ایاد علاوی مگه بعثی نبوده؟؟این چرا باید صاحب کرسی در پارلمان باشه؟این حداقل نباید صاحب منصبی میشد.متاسفم.خذا نگهدار
  • خاتمه منبر انصاری1 IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    1 0
    سلام علیکم. من تازه دو تا کامنت را دیدم .یکی کامنت کبلایی بود و دیگری کامنت "حامد سفرکرده 16". حامد خان که به بهانه اظهار نظر بنده راجع به موضوع کردستان تلویحا پیشنهاد سانسور میدن. خب دوست عزیز.پس شما هم موافق سانسور هستین درسته؟ خب وقتی شما به خاطر یک اقلیت از هموطنان سانسور را پیشنهاد میکنید انتظار نداشته باشید که اکثریت هم از همین حربه استفاده نکنن. حتما موضوعاتی مثل ولایت فقیه مهمتر از کردستان است و به دیگران خرده نگیرید که چرا سانسور میکنند. مشکل این است که ما یه سوزن به خودمان نمیزنیم و یه جوالدوز به دیگران.در پاسخ به جناب کبلایی عرض میکنم از روی شهوت کلام نمینوشتم که حالا این شهوت را از راه ایمیل فرستادن اطفاء کنم. هههههه.ادامه.......
  • خاتمه منبر انصاری2 IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    1 0
    تصورم بر این بود که این مطالب خواننده های بیشتری داره و فقط 2 نفر نیستن که آنرا میخوانندهر چند که ممکنه اظهار نظری نکنند.اگر در وبلاگ شخصی بنویسم به سرعت فیلتر میکنن. ایمیل فرستادن هم فقط یه نفرخواننده داره. اینه که خودم را به خبرآنلاین چسبوندم تا در پناه بزرگان از فیلتر شدن توسط کمیته خودبزرگ بین فیلترینگ در امان باشم. ههههه. ضمنا تصور میکردم شاید این پل ارتباطی باشه برای ارتباط با بزرگان نظام. بزرگان سراغ خبرآنلاین میان اما سراغ وبلاگ شخصی ما نمیان. خب شاید هم در این مورد توهم داشتم. نمیدانم. هههه در هر صورت نصیحت شما را به گوش جان شنیدم. پس فردا هم ماه رمضان است. با اجازه منبر را به مدت یه ماه تعطیل میکنم. فقط از باب احساس تکلیف مینوشتم. همین. از جناب تاجیک کمال تشکر را دارم. حق نگهدارتان
    • حامد IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      0 0
      علیکم السلام. بنده سانسور رو پیشنهاد ندادم، شما به اشتباه اینطوری برداشت کردید. حرف من این بود که اگه قراره سانسور وجود داشته باشه، برای همه و به یک شکل باشه، تا عدالت و تعادل برقرار بشه. وگرنه با سانسور موافق نیستم. مگه در موارد حاد و بحرانی. اینجا اگه قراره بی ... دونستن جناب مالکی سانسور بشه، بی عقل دونستن بقیه مقامات و فرصت طلب دونستن هموطنهای خودمون نباید همینطوری رها بشه. همین. خدا نگهدار.
  • حامد به جناب انصاری 1 IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    برادر عزیز سلام. باز هم داریم به مشکلات بحثهای قبل دچار میشیم و بنده میترسم که مثل قبلیها حتی به پایان درستی هم نرسه بحثمون. باز هم مجبورم که بگم زیاد نوشتن چیزی رو برای من ثابت نمیکنه. شما به سوالات قبلی من هنوز جواب نداده، باز هر دفعه مسائل جدیدی رو مطرح میکنید. اینطوری که نمیشه. بنده از سوالاتی که در مقاله قبلی بود صرف نظر میکنم. همینها که اینجا گفتم رو دوباره میگم. امیدوارم که به سرنوشت قبلی ها دچار نشن. وگرنه با عرض پوزش، از ادامه بحث معذورم. چون همینها رو هم به زور و با زدن از کارهای دیگه مینویسم. سو تفاهم نشه، منت نمیذارم. وضعیتم رو توضیح میدم. اما سوالات، بنده در مورد ماده 122 عرض کردم که مگه دولت نباید رفراندوم عمومی بذاره؟ خوب پس چرا در وضعیتی که به قانون اضافه شده، و 10 سال ...
  • حامد به جناب انصاری 2 IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    از آخرین رفراندوم گذشته، این کار رو نکرده؟ پس مسئولیتهاش هم متوجه خودش است. ضمنا عرض کردم که اون 121 ماده و اصل قبل از این ماده 122 چطوری تصویب میشدن؟ چرا باید در انتهای قانون اساسی همچین موضوع مهمی مطرح بشه؟ خوب معلومه. برای شانه خالی کردن از انجام قانون توسط دولت. ضمنا بنده از زحماتی که برای این کامنتهایی که در مورد قانون اساسی عراق نوشتید، ممنونم، ولی همونطور که گفتم جزئیات این قانون نه برای من مهمه و نه کمکی به من میکنه. بنده جایی به بحث قانون اساسی عراق وارد شدم، که احساس میکردم به من مربوطه و به مملکتم و به امنیت منطقه. در ادامه بحث قبلی در مورد پیشمرگها سوالاتی پرسیدم. شما مگه خودتون نمیگید که طبق قانون اقلیمها میتونن برای دفاع از خودشون، نیروهای مسلح داشته باشن؟ خوب پس قانونی ...
  • حامد به جناب انصاری 3 IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    هستن اینها. حالا اسمشون هرچی میخواد باشه. ضمنا اگه این نیروها نباشن، ارتش عراق میخواد از کردستان محافطت کنه؟ ارتشی که با بهترین تجهیزات نمیتونه جلوی 5 هزار نفر با ابتدایی ترین سلاحها رو بگیره؟ برادر من الان آقای مالکی حتی نمیتونه موصل رو پس بگیره. معلوم نیست داره چیکار میکنه. میگن که یک عده خیانت کردن، که کردن، و موصل و چند شهر دیگه سقوط کرد. خوب حالا که سقوط کرده چرا نمیرن پس بگیرن؟ مگه نمیگه ارتش ما قدرتمنده؟ خوب بره بیرون کنه اینها رو. ما هم خوشحال میشیم. برادر عزیز شما فیلمهایی که داعش از ارتش عراق گرفته رو ببینید. سربازان شیعه رو که میکشن، از سنیها هم بعضیها رو میکشن و بقیه رو با عرض معذرت لخت میکنن و توی بیابون رهاشون میکنن و میگن این هم از ارتش مقتدر عراق. رسما دارن مسخره میکنن ...
  • حامد به جناب انصاری 4 IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    ارتش عراق رو. اینها میخوان از کردستان دفاع کنن؟ حالا بگذریم که مردم کردستان اصلا شاید راضی نشن که نیروی دیگه وارد اون مناطق بشه. بنده هفته پیش داشتم مصاحبه یکی مسئولین وزارت پیشمرگ رو میدیدم، شاید وزیرشون بود. میگفت که از فرمانده های ارتش عراق در شمال همه عربها از شیعه و سنی فرار کردن، فقط چند دو تا فرمانده کرد موندن. اگه فرار نمیکردن که این وضعیت پیش نمی یومد. جالبیش اینه که هر روز هم صدا وسیما میگه ارتش در حال پیشرویه، ولی هنوز همون شهرها دست داعش هستن. بنده هم نگفتم که ارتش عراق فرمانده غیر شیعه نداره. اگه کامنتهای قبلی من رو با دقت بیشتری ببینید، متوجه میشید گه گفتم اکثرا. به هر حال مگه اینها با نظر آقای مالکی منصوب نشدن؟ پس دیگه چه حرفی برای گفتن داره این آقا؟ ضمنا مگه با وجود چند ...
  • حامد به جناب انصاری 5 IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    با وجود چند تا فرمانده غیر شیعه در رتبه های پایینتر، میشه گفت که حقوق اقلیتها رعایت شده؟ حتی اگه اینطوری هم باشه، فرمانده های رده بالا و همینطور فرمانده های کل و وزیرشون که شیعه هست. حالا چند تا افسر کرد و سنی زیاد تغییری ایجاد نمیکنه. حتی اگه کل ارتش هم دست یکی از اقلیتها بوده باشه، نمیشه گفت حقوقشون رعایت شده. رعایت حقوق اقلیتها بحث خیلی گسترده تری هست که نمیخوام خیلی واردش بشم. در مورد مسائل مالی، بنده یک سوال پرسیدم. گفتم که اگه دولت عراق پول برای اجرایی کردن قانون و فراهم کردن زمینه های اون نداره، چطوری میتونه هواپیما و تجهیزات پیشرفته آمریکایی و اخیرا روسی رو خریداری کنه؟ معلومه که داره. اونها تقریبا به اندازه ما دارن نفت میفروشن و جمعیتشون هم خیلی کمتر از ماست. در مورد غرامت شما ...
  • حامد به جناب انصاری 6 IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    فرمودید که مگه کردها شناسنامه عراقی نداشتن. البته بنده اطلاعی ندارم که داشتن یا نه، ولی اگه وضعیتشون مثل کردهای سوریه بوده باشه، اونها هم مسلما تابعیت عراقی نداشتن. باز هم پرسیدم که اگه اونها رو به عنوان عراقی قبول داشتن، چرا حتی کوچکترین اقدامی از طرف بقیه 80 درصد جامعه عراق در اون زمان صورت نگرفت؟ برادر عزیز این عراقیها که شما میگید حتی حاضر نبودن عکسها و فیلمهایی از عملیتهایی مثل انفال تهیه کنن. حالا بقیه کارها پیشکش. اینهایی هم که مونده از خبرنگارهایی هست که ایران راه داد به اون مناطق. وگرنه اصلا اسنادی از اون جنایتها باقی نمیموند که. حالا میگن شما هم عراقی هستید. عزیز من موقع سختیه که معلوم میشه چی به چیه. به نظرم حالا هم کردها خیلی دارن بزرگواری میکنن و آواره های سایر مناطق رو ...
  • حامد به جناب انصاری 7 IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    سایر مناطق عراق رو در کردستان میپذیرن. درحالیکه اینها به علت "ناکارآمدی" دولت عراق آواره شدن و اصلا ربطی به اینها نداره و دولت حتی برای کوچکترین موارد مالی و بودجه داره دنبال بهانه میگرده، چه برسه کمک مالی برای آواره ها. در مورد سپاه مهدی، بله بنده هم قبول دارم که نباید اینها رو با پیشمرگها مقایسه کرد. چون سپاه مهدی غیرقانونی هست. حالا با هر اسم و عنوانی و یا حتی در زمانی که از ترس امریکاییها نمیدونن اسم خودشون هم چیه. اسم مهم نیست، مهم اینه که وجود دارن، پس دولت اقای مالکی با برخورد نکردن با اینها و جمع نکردنشون قانون رو زیر پا گذاشته، حالا بهانه رژه رفتنشون میخواد هرچی باشه. اینطوری باشه فردا ترکمانها و سنیها و مسیحیها و آشوریها و ... به بهانه دفاع از مناطقشون اسلحه به دست میگیرن ...
  • حامد به جناب انصاری 8 IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    حتی تشکیل این گروه هایی که به دنبال حکم جهاد هم اسلحه به دست میگیرن، هم غیرقانونیه. بنده مخالف این کار نیستم، اما چون بنا به گفته خودتون تشکیل میلیشیا ممنوع هست، پس اینها هم غیرقانونی هستن. مگه اینکه قانون تغییر کنه. شما میگید مگه جیش المهدی بودجه میگیره. اگه از غیر قانونی بودنشون بگذریم، باید بگم که اگه بودجه نمیگیرن اون همه خودروی جنگی و موشک توی رژه هاشون از کجا میاد پس؟ اصلا دولت طبق قانون باید جلوی بودجه رسیدن به اینها رو بگیره، نه اینکه به اونها پول هم بده. در مورد اینکه شما بقیه ارگانهای عراقی مثل مجلس و ریاست جمهوری هم عرض کردم، اگه اونها مخصوصا رییس جمهور رو در مورد "ناکارآمدی" آقای مالکی مقصر میدونید، پس چرا مقامات خودمون رو که اختیارات و قدرت خیلی بیشتری دارن رو در مورد ...
  • حامد به جناب انصاری 9 IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    "ناکارآمدی" دولت دهم خودمون مقصر نمیدونید؟ درحالیکه در ایران اگه مشکلی هم پیش بیاد نهادهای امنیتی خیلی راحتتر میتونن مسائل رو جمع و جور کنن تا عراقیها. اما به این هم پاسخی ندادید. در مورد رجوی و عقل سلیم هم مطالبی رو گفتم، شما هم یه چیزهایی گفتید اما مثل اینکه اونها هم جوابی نداشتن. شما گفتید که صدام از خاک کردستان به ما حمله میکرده که صددرصد اشتباهه. چونکه اصلا مناطق مرزی ما در کردستان و آذربایجان غربی درگیر جنگ زمینی نشدن. چرا که اون سمت مناطق کردنشین یا تحت کنترل خود کردها بود یا در حال جنگ. تنها نقطه ای که صدام میتونست از اونجا به ما حمله کنه کرکوک بود، که در اون هم مسائل تعریب و کوچاندن اتفاق افتاده بود. دلیل اینکه کردستان آسیبی در حمله آمریکا نبود هم، همین مورده. چون که ارتش صدام ...
  • حامد به جناب انصاری 10 IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    اصلا نفوذ و حضوری نداشت. خوب شیعیان هم ارتش صدام رو بیرون میکردن، تا زیرساختهاشون نابود نشه. هرچند که اصلا کردستان در اون زمان زیرساختی هم نداشت که تخریب بشه. بیشترش در بیست سی سال اخیر درست شده. در مورد کردها مطالبی گفتید. معلومه کردهای ایرانی، کردهای عراقی رو از خودشون میدونن و برعکس. اما هموطنهای کرد ما، فارسها و آذریها و لرها و عربها و ... رو هم از خودشون میدونن. حالا شاید اونها تحت تاثیر تبلیغات منفی، کردها رو از خودشون ندونن. تبلیغاتی که انگار روی شما هم تاثیر کمی نداشته. هرجا بحث کردها میشه، تنها چیزی که بهش اشاره میشه، بحث کومله و دموکرات و پاوه مطرح میشه. البته کاملا هدفمند. هیچکس به خیلی از واقعیتها اشاره نمیکنه. مثلا اینکه در این ماجراها مخصوصا در ماجرای دموکرات فقط کردها ...
  • حامد به جناب انصاری 11 IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    نبودن. ولی یک جوری تبلیغ شده که انگار همه اینها زیر سر کردها بوده. در اون قضایا خیلیها از جاهای دیگه هم بودن، ولی در کردستان جمع شدن، چون شرایط اونجا براشون فراهم بوده. من اینها رو میگم چون خود پدرم و خیلی از پدرهای فامیل به عنوان رزمنده در این قضایا حضور داشتن. مثلا شوهرخاله ام میگفت که یک روز چند تا مینی بوس از مازندران اومده بودن که جلوی کومله و دموکرات و اینها رو بگیرن. میگفت جایی نداشتن ما هم تقسیمشون کردیم بین چند تا از خونه های فامیل. خلاصه یک گروهشون به خونه اینها میرن. میگفت ازشون پرسیدیم که برای چی اومدین؟ اونها هم میگن برای جنگ با کردها. شوهر خاله ام هم برمیگرده میگه که خوب، ما خودمون هم کرد هستیم. میگفت همین رو که گفتم انقدر ترسیدن که همشون به هم چسبیده بودن. اینها هم که ...
  • حامد به جناب انصاری 12 IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    کردی حرف میزنن، این بنده های خدا بیشتر میترسن و خلاصه فکر میکنن که دیگه کار تمومه و الانه که سرشون رو گوش تا گوش ببرن. انقدر ازشون پذیرایی میکنن و کنارشون میشینن که کم کم این حالتشون برطرف بشه. این رو گفتم که معلوم بشه چقدر تبلیغات منفی وجود داره که ممکنه خیلی هم با واقعیت تناقض داشته باشه. یا مثلا پدرم میگفت که یک شب در جبهه از چادر بیرون اومدم، دیدم که یکی از بچه های اصفهان گروهش رو گم کرده. پدرم این بنده خدا رو آورده پیش خودشون. پدرم در اون زمان با بچه های کردستان اعزام شده بوده. خوب بچه های کردستان هم اکثرا سنی هستن، فقط پدرم اونجا شیعه بوده. میگفت این هم چادری های ما که بلند شدن نماز بخونن، این بنده خدای اصفهانی میگه اینا چرا اینطوری نماز میخونن. پدرم میگه خوب اینها سنی هستن. اون ...
  • حامد به جناب انصاری 13 IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    بچه اصفهانی هم میگه من میرم، اینها یه بلایی سر من میارن امشب. پدرم هرچه قدر بهش میگه که بابا اینها هم مثل من و تو به خاطر کشورشون اومدن، پس چرا سر من بلایی نمیارن. میگفت هرچی بهش گفتم، قبول نکرد، آخرش جا گذاشت رفت. ببینید یعنی عمق تبلیغات در چه حدی بوده که طرف حاضر میشه این خطر رو بکنه که احتمالا به دست دشمن بیفته، ولی اونجا نمونه. البته امیدوارم پدرم از نقل این خاطره راضی بوده باشه و ریا نشده باشه. این رو فقط گفتم برای اینکه عرض کنم، خیلی از این مسائل که شامل بعضی حرفهای شما هم میشه، از همین چیزها ناشی شده. لازمه که فقط به شنیده ها اکتفا نکرد. بنده نمیگم که همچین اتفاقاتی نیفتاده، ولی اونطوری هم نبوده که امثال شما فکر میکنن. ضمنا باید فکر بشه که چرا همچین اتفاقاتی اصلا میفته؟ دلیلش چی ...
  • حامد به جناب انصاری 14 IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    بوده؟ بنده اینکه دلیل اعتماد نکردن به قومیتها رو این مسائل بدونن رو اصلا قبول ندارم. برعکس، دلیل این مشکلات رو اعتماد نکردن و احترام نذاشتن به قومیتها میدونم. دلیلش هم اینه که اینجور تفکرات بر اساس اطلاعات غلط هستش. یک عده این کومله و دموکرات رو کردن پیراهن عثمان. یک بخشهایی از واقعیت رو هم سانسور میکنن. معلومه با همچین اطلاعاتی امثال جناب عالی میان میگن که سهیم کردن قومیتها در قدرت رو به صلاح مملکت نمیدونن. البته یک عده کاملا برنامه ریزی شده همچین حرفهایی رو میزنن که امیدوارم شما از اونها نبوده باشید. اون مسائل جوک و ... هم ربطی به این موضوعات نداره. این جور حرفها کم و بیش در خیلی جاها وجود داره. مثلا در آمریکا شمالیها به جنوبیها میگن گاوچران یا کابوی، برعکس جنوبیها به شمالیها میگن ...
  • حامد به جناب انصاری 15 IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    یانکی. این مورد خوبشه که مثال زدم. این مسائل اصلا بحثشون جداست. بنده در مورد این مسائل و ریشه مشکلات و حقوق اقلیتها حرف زیاد دارم. ولی فعلا زیاد مایل به وارد شدن در اونها نیستم. ضمنا در مورد اون حرفهایی که راجع به کردستان و هموطنهای کردمون زده شد، کاملا جدی هستم. اگه اینجا گفتن لفظی مثل "ناکارآمد" که بنا به توصیه جناب تاجیک نمیتونم ازش استفاده کنم، به نخست وزیری که امنیت کل منطقه رو به خطر انداخته، میتونه بار حقوقی و حساسیت ایجاد کنه، ولی فزصت طلب هموطنهای خودمون یا بی عقل دونستن بعضی مسئولین دیگه، هیچ حساسیت و مشکلی درست نمیکنه، باید به عدالت اینجا شک کرد. اگر اونها بی احترامی هستن، خوب اینها هم هستن. یکبار دیگه هم گفتم که اینها ناشی از برخوردهای دوگانه است و باید با هرد به یک شکل ...
    • تاجیک به حامد خان EU ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      0 0
      سلام. ممنون از نظرات. من نگفتم از ناکارآمد استفاده نفرمائید. بنده گفتم به نخست وزیر مملکت دیگر نگوئید بی عرضه بلکه بگوئید کارآمد نیست و یا سیاستهایش کارآمدی ندارد. یعنی اگر قصد ارسال پیام داریم کلمه ازار دهنده بکار نبریم تا طرف مقابل هر کی باشد به موضع نیفتد تا بتواند به راحتی پیام را بگیرد. روی مشکل داشتن مالکی شکی نیست ولی اولا" همین فرد مشکل دار فعلا" رای اکثریت مردم را آورده است و باید بتواند یک ائتلاف مناسب برای آوردن حد نصاب کرسیهای پارلمان تشکیل دهد تا برای دور سوم نخست وزیر شود. ثانیا" داشتن مشکل باعث نمیشود که وضعیت به گونه ائی شود که داعش یک چهارم مملکت را تسخیر و چنین جنایاتی را مرتکب و کسی در دنیا هم صدایش در نیاید ضمنا" من تا حد امکان سعی میکنم برای حفاظت شما، خودم و سایت از هر گزندی مطالب عاری از تهمت، افترا و بی احترامی باشد. اگر جائی از دست من در رفته با ذکر مورد بگو ولی اگر در جای دیگر این نکاتی که من رعایت میکنم را رعایت نمی کنند به من مربوط نیست خودشان باید پاسخگو باشند. اگر خدای ناکرده شما چنین مقایسه ائی دارید منطقی نیست ولی اگر مورد اول است حتما" بگو تا من بیشتر حواسم جمع باشد. بازهم ممنون از محبت، وقت، سعه صدر و توجه شما. خدانگهدارتان تاجیک
    • حامد IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      0 0
      سلام، جناب تاجیک. مثل اینکه سو تفاهم شده. بنده کردم "لفظی مثل "ناکارآمد""، خوب اون کلمه رو مگه نفرمودید که استفاده نکنید؟ من هم گفتم لفظی مثل ناکارآمد که همون معنی رو میده. منظروم کلمه بی... بود که بنا به توصیه شما دیگه ازش استفاده نکردم. روی اون مطالبی که درباره مالکی گفتید ولی بنده بحث دارم که مختصر مطرح میکنم. اولا که ایشون اکثریت رو به دست نیاورده. پارلمان عراق 328 کرسی داره که ائتلاف قانون آقای مالکی 92 کرسی رو بدست آورده. یعنی برای به دست آوردن اکثریت پارلمان باید حداقل با سه چهار گروه دیگه ائتلاف کنه. دوما اگه قرار باشه به دست آوردن بیشترین کرسی حق نخست وزیری رو به یک گروه بده، پس چرا این اتفاق در سال 2010 نیفتاد؟ در 2010 فهرست العراقیه 91 کرسی رو به دست آورد، ولی اجازه ندادن که ...
    • حامد 2 IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      0 0
      دولت تشکیل بدن. در نهایت اقای مالکی با کردها ائتلاف کرد و دولت رو تشکیل داد. ببینید، بنده اصلا از العراقیه خوشم نمیاد، این حرفها رو به خاطر این گفتم که فکر نکنیم الان اگه مثلا دولتی تشکیل شد که اقای مالکی نخست وزیرش نبود، دموکراسی نابود شده. هرکس که بتونه با اکثریت مجلس ائتلاف کنه، حق تشکیل دولت داره، نه کسی که بیشترین کرسی رو به دست میاره. بنابراین چنین حقی برای آقای مالکی وجود نداره، که حتما نخست وزیر بشه. در مورد بحث تهمت و اینها، بنده اینجا رو با مطالب دیگه مقایسه نکردم. همینجا هم اگه دقتش وجود داشته باشه، کم از این حرفها زده نشد. ببینید در بالای همین صفحه جناب انصاری گفتن که "عرض معذرت چیزی که من در ...کردستان عراق نمیبینم عقل سلیم است". خوب یعنی مقاماتشون از بارزانی و طالبانی ...
    • حامد 3 IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      0 0
      و بقیه بی عقل هستن؟ خوب این چه معنی ای میتونه بده؟ باز اینجا سو تفاهم نشه. بنده تعصبی ندارم که راجع به این افراد همچین حرفهایی زده بشه. تا دیروز آقای طالبانی در صدا و سیما ما مثل یک قهرمان معرفی میشد که عراق رو به سمت اتحاد برده، با گفتن "مام جلال"، "مام جلال" گوش ملت رو کر کرده بودن، حالا کردها در صدا و سیما شدن اسرائیلی و تروریست. من کاری به این خاله زنک بازیها ندارم. حرف من یه چیزه دیگه بود. عرض کردم که با همه یک جور رفتار بشه. بنده با سانسور مگه در موارد حاد موافق نیستم. ولی اگه قراره لفظ "بی ..." که خودم نقطه چینش میکنم، راجع به مالکی سانسور بشه، چرا بی عقل دونستن بقیه مقامات سانسور نمیشه؟ چون اونها رویکردشون با ما فرق داره و نظرشون با ما ممکنه فرق داشته باشه؟ چرا اینها مشکل حقوقی ...
    • حامد 4 IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      0 0
      ایجاد نمیکنن؟ یا مثلا در بالا گفته شده که "وقتی میگویم وزارت اطلاعات باید در کردستان حضور داشته باشد برای همین است. اینان همیشه نشان داده اند که در صورت وجود یک اغتشاش بلافاصله ساز جدایی را میزنند". یعنی کردها فرصت طلب هستن؟ ضمنا من نگفتم وزارت اطلاعات حضور نداشته باشه. اصلا من کی هستم که راجع به وزارت اطلاعات عظیم الشان نظر بدم؟ من یه چیز دیگه گفتم که طبق معمول حرفهای من عوض شده. به هر حال یعنی ما اگه در مورد هموطنهای خودمون بر اساس یک سری اطلاعات دهه شصتی که معلوم نیست چقدرش درسته و سر و تهش کجاست و از کجا به ما رسیده و از چه فیلترهایی عبور کرده، قضاوت کنیم و اونها رو فرصت طلب و تجزیه طلب بدونیم، آیا کار درستی کردیم؟ یعنی "بی ..." دونستن آقای مالکی از نسبت دادن این حرفها به هموطن ...
    • حامد 5 IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      0 0
      خودمون هم بدتره؟ البته بنده کمی در مورد این مسائل در کامنتهای آخر خودم سعی کردم که مطالبی رو از یک منظر دیگه مطرح کنم که تازه منتشر شدن. شاید کمی زاویه دید بعضیها تغییر کنه. اگر هم نکرد، من کار خودم رو کردم. یک موضوع دیگه هم عرض کنم خدمتتون. در بالا کامنتی به نام کبلائی گذاشته شده که گفته شما رو به زحمت نندازیم. چشم به زحمت نمیندازیم. بنده اگه اینجا مطالبی رو مطرح کردم به خاطر چند دلیل ساده بود. اولا که وظیفه خودم دونستم در مقابل بعضی حرفها که زده میشه، اتفاقا در صدا و سیما و روزنامه ها و خبرگزاری و بقیه ارگانها خریدار بیشتری نسبت به حرفهای امثال من داره، مطالبی رو بگم که تصور نشه کسانی که نظرات دیگه ای غیر از نظرات غالب سیستم دارن، بیسواد هستن یا حرفی برای گفتن ندارن. اگه گاها کامنتی ...
    • حامد 6 IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      0 0
      در زیر اخبار و تحلیلها میذارم، دلیل بعضی هاش این موضوعه. بعضیها دارن راحت حرفهاشون رو میزنن، اما مجالی برای طرفهای دیگه وجود نداره. در همین سایت خبرآنلاین، چند صد بار کامنت گذاشتم، قوانین رو هم زیر پا نذاشتم، نه توهینی کردم و نه افترایی زدم، به خیلی از حساسیتها هم توجه کردم، ولی باز هم انگار نه انگار. دوم اینکه شما بعضی اوقات مخاطب حرف طرف مقابل قرار میگیرید، مثلا فردی اینجا دانشجوها رو مقصر میدونه، یا راجع به فلان قومیت نظراتی میده، اونجاست که احساس میکنی باید شما هم حضور داشته باشی و حرفهات رو بزنی. سوم اینکه اگه من اینجا بحث میکردم، به خاطر این بود که کسی مثل شما ناظر بود، شاید مطالبی از طرف شما مطرح میشد که کمک کننده و راه گشا بود، و با راهنمایی هاتون به بحث جهت درستی میدادید. بنده ...
    • حامد 7 IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      0 0
      انتقاداتی نسبت به شما دارم و مطرح کردم، ولی به هر حال به نظرم وجود افرادی مثل شما خیلی میتونه مفید باشه. وگرنه خیلی جاها میشه بحث کرد. نمیگم که مثلا نسل جوان توان اداره کردن خودش رو نداره، ولی به نظرم ایطوری شرایط بهتری شکل میگیره. این رو در دانشگاه هم به خوبی تجربه کردم. بعضی وقتها که بحثها به خود دانشجوها سپرده میشد، به سرانجام درست و حسابی نمیرسید. ولی اگه یک استاد بیطرف وجود میداشت که به موقع دخالت میکرد و به موقع راهنمایی، خیلی نتیجه بهتری میشد گرفت. به هر حال بابت اینکه به زحمت افتادید، واقعا شرمنده هستم. اگه بتونم با توجه به وقتم فضای بهتری برای بحث پیدا میکنم. موفق باشید. خدا نگهدار.
  • حامد به جناب انصاری 16 IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    رفتار بشه. اگه این کار براتون میسر نیست، لطفا بگید، قبل از اینکه احتمالا این روند اذیت کننده بشه که تا حدودی شده. البته از زحمات شما جناب تاجیک خیلی ممنونم، ولی این مورد دیگه خیلی غیرمنطقی و آزاردهنده است. به اندازه کافی در تحلیلها و تیترها یک جانبه گری وجود داره. اگه ایجاد تعادل انقدر مشکله، با عرض پوزش باید بگم که بنده حقیر از بحث در همچین فضایی دیگه واقعا معذورم. با تشکر و خدانگهدار.
  • انصاری IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
    0 0
    سلام بر جناب تاجیک و حامد خان. دوست ما حامد خان به نظرم قانع نشدن. ایشان متاسفانه کامنتهای من را هم دقیقا نخواندن که پاسخ خیلی از سوالات ایشان را در این صفحه و در مقاله قبل نوشته بودم. اگر دقت میکردن متوجه پاسخ من میشدن. هر چند که احتمالا باز هم قانع نمیشدن. لطفا بقیه کامنتهایی رو هم که اینجا به تازگی منتشر شده ملاحظه بفرمایید. اما دوست عزیز اگه به کامنت این آقای کبلایی و کامنت خود من تحت عنوان "خاتمه منبر انصاری"که بالای صفحه هست نگاه بندازین متوجه میشوید که ظاهرا اینجا دیگه ظرفیت صحبت بیشتر نیست. من ایمیلم را در اختیار جناب تاجیک میگذارم اگر مایل بودین میتوانید از آن طریق در ارتباط باشید. بنده در خدمتم. فقط از جناب تاجیک تقاضا میکنم ایمیل را منتشر نفرمایند. با سپاس از بزرگواری ایشان
    • حامد A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      0 0
      سلام. برادر عزیز گفتم که شما فعلا مشکلات بحثهای قبلی رو دارید. قرار نیست که من حتما با حرفهای شما قانع بشم. ضمنا من کامنتهای شما رو چند بار میخونم، و اگه لازم باشه در موردشون سرچ میکنم، و یا گاها پرس و جو هم میکنم. ولی شما گازش رو گرفتی و هر دفعه یک سری موضوعات جدید مطرح میکنید. مثل همین قانون اساسی عراق که تا این حد وارد جزئیاتش شدید، بنده هم تا جایی که میتونستم و بهم مربوط بود و به بحثهای قبلی، همراهی کردم، ولی یک سری از حرفها اصلا ربطی به من نداره. آخه به من چه که مثلا 25 درصد مجلس عراق باید زن باشه و یا آقای صدر و حکیم با مالکی مشکل شخصی دارن؟ اینها حواشی هستن. خوب معلومه که من به اینها زیاد توجه نمیکنم. یک سری مطلب دیگه هم گفتم که هنوز جناب تاجیک منتشر نکردن. ضمنا قبلا عرض کردم ...
    • حامد 2 A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
      0 0
      که همین جا هم به سختی میام و نظر میدم. دیشب از ساعت 7 تا 12 مشغول خوندن و پاسخ دادن به نظرات شما بودم که هنوز نصفش هم منتشر نشده. نمیدونم منظورتون از اینکه دقت نمیکنید یا قانع نمیشید چیه. قبلا گفتم که من با خیلی از این حرفها قانع نمیشم. چون من اساسا از یک منظر دیگه به موضوعات نگاه میکنم. خلاصه اینکه بنده هر دو سه روز یکبار شاید بتونم بیام و نظر بدم. ولی دیگه وقت بحث کردن از طریق ایمیل رو ندارم. مخصوصا اینکه ماه رمضان هم در پیشه. اینجا یک خوبی دیگه هم داره و اون حضور جناب تاجیک هستش، که هرچند بنده انتقاداتی دارم، ولی از راهنمایی هاشون هم استفاده میکنم. برای همین نه علاقه ای به بحث کردن از طریق ایمیل دارم و نه وقتش رو. خدانگهدارتون.
    • تاجیک EU ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      سلام به آقایان بزرگوار. امیدوارم عبادات شما قبول باشد. من ایمیل اقای انصاری را نگرفته ام و لی ایمیل آقا حامد هست. خدانگهدارتان تاجیک
  • تاجیک به حامد خان A1 ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    0 0
    با سلام مجدد. من همانگونه که عرض کرده ام مشکلی برای انعکاس نظرات شما در بحث با سایر دوستان ندارم و استفاده میکنم و نظر آقای کبلائی را هم به عنوان یک نظر منعکس کردم که بدانید. در مورد مترادف بودن بی عرضه و ناکارآمد شکی نیست ولی اولی آزار دهنده و توهین آمیز است در حالیکه با دومی به راختی میتوان مفهوم را رساند. در مورد مالکی هر دو یک چیز را میگوئیم فعلا" ایشان اکثریت نسبی اورده اند و حق تشکیل کابینه دارند و باید با ائتلاف با دیگران اکثریت مطلق در پارلمان بدست بیاورند. بار گذشته ایاد علاوی اکثریت مطلق در ائتلاف با سایرین را بدست نیاورد که دولت تشکیل دهد. در مورد عدم وجود عقل سلیم در کردستان عراق چون به شخص خاصی اشاره ندارد توهین نیست ولی شما معنی میکنید که این توهین است. اگر بخواهم اینگونه سختگیری کنم اصلا" نمیشود نظر داد. پیشنهاد من اینست که بجای تمرکز روی بحث لغوی اگر آقای انصاری این جمله را گفته اند شما با برشمردن نکاتی که یا تحلیلی و یا حاوی اطلاعات خودتان و یا یک نفر دست اول باشد ثابت کنید در کردستان عراق عقل سلیم وجود دارد و نظر ایشان غلط است و یا نسبت فرصتطلبی به هموطنان دادن به دلایلی که بر میشمرید درست نیست و بلکه برعکس آنها همیشه خودشان با افراد و یا جریانات فرصت طلب برخورد کرده اند. این دو مثال را زدم معنایش این نیست که بنده با این دو گزاره موافق هستم. مثلا" در مورد عقل سلیم من مینویسم آنها با درایت بیشتری باید مواظب اوضاع باشند ولی امکان حذف همه نکات منفی نیست. در کل مقایسه پیشنهاد من مبنی بر عدم استفاده از بی عرضه برای نخست وزیر عراق و مقایسه آن با جملات اقای انصاری و یا تیترهای یکطرفه و تلقی برخورد دوگانه از آنها درست به نظر نمیرسد. ممنون و خدانگهدارتان تاجیک
    • حامد A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      سلام. ممنون از پاسختون. در مورد مالکی متوجه اینکه به من اشکال گرفتید رو نشدم. چون به نظرم حرف شما تقریبا با من یکی بود. من هم میگم ایشون باید با ائتلاف اکثریت رو بدست بیارن. اگر موفق به این کار نشد، مطمئنا افراد دیگه ای هستن که قادر به این کار باشن. در مورد اون حرفهایی که شما میگید توهین نیست، به نظر من هست. البته بنده زورم به شما نمیرسه، چون هم بزرگتر هستید و هم باسوادتر. اینکه فرمودید ثابت کنید که این نسبتها درست نیست، پیشنهاد خیلی خوبیه. ولی من این کار رو چندین بار کردم. آقای انصاری جوابی ندادن یا نداشتن که بدن. حتی به مباحث مقاله قبل. یک سری حرفهای دیگه رو مطرح کردن و انتظار داشتن که من قانع بشم. من هم تا اونجایی که میتونستم با ایشون همراهی کردم و از معرفی منابع مختلف هم دریغ نکردم...
    • حامد 2 A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      ولی اینکه مطالبی اینجا عنوان بشه که باعث ناراحتی یک عده بشه، زیاد جالب نیست. من هم میتونم با همین ادبیات کار رو ادامه بدم، ولی نه در شان من هست، و نه در شان بقیه و انتهای کار هم به جاهای خوبی نمیرسه. البته من ادامه دادم. اما قرار هم نیست به این راحتی قانع بشم. به هرحال مثل اینکه مشکلاتی وجود داره که ادامه کار رو سخت میکنه و نظر طرف مقابل هم برای من محترمه. خدا نگهدار.
  • آغاز کلام 1 A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    سلام. ببین برادر عزیز، بنده تعصبی روی این مواردی که شما گفتید ندارم. بارها گفتم که با خیلی از کارهای امثال بارزانی موافق نیستم. اینجا هم ضد بارزانی کامنت گذاشتم. شما یک موضوعی رو مطرح کردید که "مگه کردهای عراق شناسنامه عراقی نداشتن؟". بنده هم عرض کردم نمیدونم داشتن یا نه، ولی اگه وضعیتشون مثل کردهای سوریه بوده باشه، اونها هم شناسنامه نداشتن. کردهای سوریه تا دو سال پیش شناسنامه سوری نداشتن، تا زمانی که مشکلات داخلی برای این کشور بوجود اومد و اسد برای اینکه کردها در مقابلش قرار نگیرن، به اونها تابعیت سوری داد. درحای که کردها اصلا با بشار اسد جنگی نداشتن که مثلا بهشون شناسنامه سوری داده نشه. حالا برای من تصورش سخته که با وجود صدام اونها دارای تابعیت عراقی عراقی بودن. اگه شما منبعی در نقض ...
    • انصاری IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 1
      این مام جلال و کاک مسعود شناسنامه داشتن یا نه؟ سفر خارجی با پاسپورت کدوم کشور میرفتن؟منظورم سال 1981 هست. هههههه
    • حامد A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      سلام. آقا منبع معرفی کن. مگه نمیگی قانونی صحبت نمیکنید؟ اینطوری که نمیشه. یه مدرکی، یه حرفی، یه چیزی. سفر خارجی یعنی چی؟ الان این دو تا حزب دموکرات کردستان به رهبری بارزانی و اتحادیه میهنی به رهبری طالبانی، جز لیست گروه های تروریستی آمریکا هستن. یه کمی خنده داره ولی هستن. دلیلش رو دقیقا نمیدونم چیه. ولی مقاماتشون از جمله همین آقای بارزانی راحت به همه کشورها سفر میکنن. از جمله همین آمریکا. کسی هم جلوشون رو نمیگیره. حساب مقامات با مردم عادی فرق میکنه برادر من.
  • آغاز کلام 2 A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    این حرف من دارید، معرفی کنید، شاید من اشتباه میکنم. همونطور که قبلا هم عرض کردم بنده با احتمالات و حرفهایی که معلوم نیست از کجا میان، قانع نمیشم. حالا نمیدونم این چه ربطی به میهن پرستی من داشت؟ اصلا اینجا بحث غرامت ما نبود. غرامت کویت مطرح شد. لطفا مغلطه نکنید. غرامت ما هم فعلا حکومت ما بره و این موضوع رو مطرح کنه و حرفش رو ثابت کنه. ولی نمیکنه، چون قدرت در عراق دست شیعیان هست و ایران هم ریالی از اونها نمیگیره. نمیگیره که هیچ یه چیزی هم مجبوره بهشون بده. این تعصبه برادر من، که به بهانه اینکه هم مذهب من در عراق قدرت رو دست داره، حتی موضوع غرامت رو هم مطرح نکنم. الان چند ساله که اصلا راجع به غرامت ما از عراق بحث نمیشه؟ راجع به مناطق کردنشین، اولا که موصل کردنشین نیست. الان هم کردها ...
  • آغاز کلام 3 A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    ادعایی درباره موصل ندارن. چرا راجع به یک بخشهایی از استان موصل اختلاف دارن با دولت، ولی راجع به خود موصل نه. اقلیت کرد در موصل حضور دارن، ولی موصل هویت کردی نداره. دوم اینکه کرکوک در مرز مناطق کردنشین عراق قرار گرفته. بنابراین تعجبی نداره که ارتش صدام با اون همه حمایت اونجا رو تحت کنترل داشته باشه. بنده قبلا هم گفتم تنها جایی که بهمون از کردستان حمله میشد، کرکوک بود، ولی باز هم شما اون رو ندیدید. ضمنا در اون زمان بافت جمعیتی کرکوک تغییر کرده بود و اعراب در اکثریت قرار گرفته بودن. این بهانه نیست. واقعیته و اسنادش هم موجوده. ولی در اربیل و سلیمانیه و ... ارتش عراق حضور نداشت که اگه داشت ما در مهاباد و بانه و ... باید با ارتش عراق درگیر میشدیم که نشدیم. فکر هم نمیکنم کردها در اون زمان احساس ...
    • انصاری IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      بابا جان. در اربیل پادگان داشتن. میدانم که نیروی هوایی ایران به آنجا حمله کرده. نگفتم از خاک کردستان نیروی زمینی فرستادن. من که دارم آمار جمعیتی موصل را در اینترنت چک میکنم که میبینم اکثریت کرد هستن. بگذریم. بی خیال آقا.
    • حامد A1 ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      بنده چند بار سرچ کردم راجع به این موضوع. چند تا نقشه زمان حمله آمریکایی ها به دست آوردم. هیچکدوم نشون نمیدن که ارتش عراق در اربیل حضور داشته یا آمریکاییها اونجا عملیاتی انجام دادن. چیز دیگه ای به دست نیاوردم. آدرسشون رو میذارم. http://www.globalsecurity.org/military/library/report/2004/onpoint/fig46fclg.jpg http://www.596signalcompany.us/iraq.html. شما اگه موردی دارید که این حرف من رو نقض میکنه، بگید. در مورد موصل در ویکیپدیای انگلیسی اومده: the majority of its population is arab with assyrian, iraqi turkmen and kurdish minorities. در اکثر سایتها همین اومده. هرچند که در ویکی فارسی برعکسش ذکر شده. اما در انتخابات اخیر مجلس عراق اعراب در موصل اکثریت رو به دست آوردن. ولی در کرکوک کردها.
  • آغاز کلام 4 A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    وظیفه میکردن که برن برای کسی که روی سرشون بمب شیمیایی میریخته، خدمت وظیفه انجام بدن و براش بجنگن. حتی شیعیان و بخشی از اهل سنت. همونطور که قبلا هم گفتم باز این مورد از تبلیغ و سانسور همزمان ناشی میشه که شما فکر کنید کردها برای صدام میجنگیدن. شاید هم از موارد دیگه مثل بی اطلاعی. عزیز من زمانی که حلبچه بمباران میشه، رزمنده های ما در اونجا حاضر بودن. یعنی در خاک کردستان عراق. اونها با ایرانیها همکاری میکردن. چند سال پیش خاطرات یک خلبان ایرانی رو میخوندم که در عراق هواپیماش صدمه میبینه، در مناطق کردنشین سقوط میکنه. کردها هم این بنده خدا رو میارن و دست به دست تحویل کردهای ایرانی میدن. نمیدونم چطوری نتیجه گرفتید که اینها با ما میجنگیدن. در مورد اغتشاشات کردستان بنده حرفهام رو زدم، نیازی نمیبینم...
    • انصاری IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      برادر من, مگه من دشمن اکراد هستم که این رو به من میگی؟نگفتم اکراد احساس وظیفه میکردن.شاید به زور احساس وظیفه میکردن. ضمنا کشتار حلبچه اسفند 66 بود که جنگ در حال خاتمه بود. قبل از اون چی؟مثلا سال 59 و 60. زورکی نمی آمدن برای جنگیدن. شیعیان هم همینطور.بنده که فیلمهای اسرا را میدیدم طرف قاب عکس امام علی دستش بود که کاری بهش نداشته باشن. بنابراین از همه اقوام عراقی در میان ارتش عراق بودن.
    • حامد A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      بنده مقایسه بین شیعیان و کردها رو در این مورد قبول ندارم. ببینید در شرایطه که همون موقع در بین کردها و صدام جنگ بوده، خوب یک نفر از کردها که میخواسته بجنگهف نمیره که برای صدام بجنگه، حتی به زور. لااقل اگه قرار بوده بمیره، کنار برادرهاش بمیره. اینجا باید رفتار گذشته و تاریخی صدام با کردها رو در نظر گرفت، مثل انفال و بمبارانهای شیمایی. اگه تحقیق کنید میبینید که ارتش عراق اگه پسرها و مردهای کرد مثلا در قضایای بارزان و گرمیان میگرفته، اونها رو میکشته. اصلا کار به جنگیدن برای ارتش عراق نمیرسیده. این طور اتفاقات برای شیعیان نیفتاده. کجای جنوب عراق بمباران شیمیایی شده؟ شاید هم شیعیان به دلایلی توانش رو نداشتن که با صدام مقابله کنن. مثلا جغرافیای کردستان به اونها این اجازه رو میداده که سالها با ...
    • حامد 2 A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      صدام بجنگن. اگه لازم میشد به کوهستان پناه ببرن. شرایطی که ارتش عراق نمیتونست از همه قدرتش استفاده کنه. مجبور میشد به بمباران شیمیایی روی بیاره. اما این شرایط در جنوب وجود نداشت. هرچند که من دلیل اصلی رو انگیزه میدونم. شیعیان به اندازه کردها برای جنگیدن با صدام انگیزه نداشتن و انقدر ازش متنفر نبودن.
  • آغاز کلام 5 A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    که تکرار کنم. ولی یک چیز رو مطمئن هستم، که اگه مردم اونجا نمیخواستن که اون قضایا تموم بشه، صد سال دیگه هم تموم نمیشد، حتی اگه بهترین ارتش دنیا هم به اونجا اعزام میکردن. بنابراین بیشتر این حرفها رو هیاهو میدونم که هر وقت به مشکلی با کردها بر میخورن، اینها مطرح میشن. همونطور که گفتم اینها فقط شنیده هستن، و من اینها رو قبول نمیکنم. چون با قصد دیگه ای و به شیوه دیگه ای دارن مطرح میشن. وقتی من خودم خیلی چیزها رو دیدم، نیازی ندارم که از شنیده های دیگران کمک بگیرم. در مورد جوکها، من مشکلی با مازنیها و ترکها و اصفهانیها و ... مشکلی ندارم و از من نپرسید که چرا این این رفتارها وجود داره. از خودشون بپرسید و اگه مشکلی باهاشون دارید با خودشون حل کنید. اتفاقا من بیشتر جاهایی که رفتم و گفتم کرد هستم ...
    • انصاری IR ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      باز مطلب رو نگرفتی جانم. بنده مشکلی با ترک و لر و مازنی ندارم. داشتم به یه معضل فرهنگی اشاره میکردم که یکی از مشکلات بر سر راه توسعه و مشارکت تمام اقوام ایرانی هست. متاسفم که شمادر برخورد با دیگران خود را کرد معرفی میکنی و به شما احترام میذارن. بنده در نور آباد ممسنی هم برم میگم ایرانی هستم و همتون باید به من احترام بذارین. هر وقت توانستید فارغ از قومیت صحبت کنیم یه قدم بسوی توسعه رفتیم. فرمودین اگه مردم اونجا نمیخواستن 100 سال دیگه هم تمام آن موضوع تمام نمیشد. این را از روی غرور بیجا گفتین. خمینی خیلی از مشکلات را که در رویا هم نمیدیدم حل کرد. این هم رو همه آنها. امیدوارم بارزانی این غرور شما را نداشته باشه که ره به .... میبره.آینده خیلی چیزها رو روشن خواهد کرد
    • حامد A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      ببین برادر من، من غرور دارم یا شما که میگید "بنده در نور آباد ممسنی هم برم میگم ایرانی هستم و همتون باید به من احترام بذارین". یعنی چی که "باید" به من احترام بذارین؟ هیچ بایدی در کار نیست. من به کسی احترام میذارم که شایسته احترام باشه و اون هم به من احترام بذاره. نفس اینکه ما در ایران زندگی میکنیم و شما هم لقب ایرانی رو به یدک میکشید، باعث نمیشه کسی به شما احترام بذاره. بنده هم بحث قومیتی نکردم، عرض کردم که من با اون مشکلاتی که شما گفتید مواجه نشدم. لااقل به اون شدت. اون حرف که من هرجا میرم و ... به خاطر رد کردن حرف شما گفتم. مطالبی که شما گفتید فقط بهانه بود. و تا زمانی که این قومیتها وجود دارن، نمیشه فارغ از اونها حرف زد. چون یک واقعیت هستن. اگه باهاشون درست رفتار بشه و بهشون احترام ...
    • حامد 3 A1 ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      گذاشته بشه؛ اونها هم به شما احترام میذارن. وگرنه تا صد که سهله تا دویست سال دیگه هم تا بازار تبریز سر شما کلاه میره، و هم در مازندران ماهی گرون بهتون میدن، و هم بازار تره بار میوه خوبی گیرتون نمیاد. در مورد اون قضایای کردستان، یعنی شما میگید که خواست مردم نبوده که اون درگیریها تموم بشه؟ مطمئنم که اونطوری نبوده. باز هم میگم اگه خواست مردم این بود که اون قضایا تموم نشه، به هیچ وجه تموم نمیشد. لااقل بعد از مدت کوتاهی دوباره اونطور مسائل شروع میشدن. گفتم که من خیلی چیزها رو دیدم، شما فقط خوندید یا شنیدید. مقایسه خوبی نیست، ولی صدام با توپ و تانک و هواپیما و بمب شیمیایی هم نتونست مشکل کردها رو حل کنه. در اصل گور خودش رو کند. حالا اگه این حرفهای من بوی غرور میده، اشکالی درش نمیبینم. بعضی ...
    • حامد 4 A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      وقتها غرور هم لازمه. راجع به بارزانی اطلاعی از غرورش ندارم. اگه شما خیلی علاقه مند هستید، خودتون ازش بپرسید.
    • انصاری IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      من نوعی را دارم عرض میکنم. ههههههههه. آخه پسر خوب یعنی شما اینقدر نمیتونید موضوع را تحلیل کنید؟؟آخه من انصاری بیام بگم بنده برم در هر جای ایران از جمله نورآباد ممسنی باید به من احترام بذارن؟؟؟؟ بابا حال نگیر. مگه من دارم مشکل شخصی خودم را اینجا مطرح میکنم؟ من دارم کلی عرض میکنم. من اصلا از ماهی بدم میاد چون حوصله تیغ گرفتنش رو ندارم. اصلا موضوع ماهی برای من مطرح نیست. هههههههه. دارم فرهنگ مردممون رو توضیح میدم شما میای موضوع را شخصی میکنی؟؟بهت یه چیزی بگم. من فقط فیله سالمون و تون ماهی دوست دارم. همین. ههههههههه
    • حامد 5 A1 ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      0 0
      دقت نکردی برادر. من هم نوعی عرض کردم. گفتم که کسی نباید فقط به واسطه اینکه ایرانیه، انتظار احترام از بقیه رو داشته باشه. من هم قزل آلا خیلی دوست دارم. خخخ. اگه خوب درستش کنی تیغش هم میشه خورد.
  • آغاز کلام 6 A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    با احترام باهام رفتار شده. ولی یک عده هستن که طبق معمول تبلیغ میکنن و از آب گل آلود ماهی میگیرن. وگرنه این مشکلاتی که گفتید برای من بوجود نیومده. اگه برای کسی دیگه ای اتفاق افتاده، اون دیگه خودش باید حلش کنه چرا که هر مشکل و اختلافی حداقل دو طرف داره. در مورد ناکارآمد دونستن مقامات خودمون و یا عراقیها بنده مقایسه کردم. مطالب شما رو هم خوندم. اما ربطی به حرف من نداشت. حرف من این بود که نخست وزیر در عراق تقریبا همه کارست. اختیار نیروهای نظامی رو داره، خیلی از نهادهایی که در کشور ما زیر نظر دولت نیست، در اونجا زیر نظر نخست وزیره و ... . اینجا رییس جمهور ما همچین اختیاراتی نداره. و برعکس اختیارات بقیه نهادها در اینجا بیشتره. بنابراین اگه اونجا بحرانی پیش بیاد مسئولیت خود نخست وزیر از همه ...
  • آغاز کلام 7 A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    بیشتر هستش و چون اختیارات کمتری برای سایر نهادها و شخصیتها در نظر گرفته شده، مسئولیت اونها کمتره. ولی شما اونها رو در عراق مقصر میدونید، ولی نهادهای خودمون رو که اختیارات بیشتری برای نظارت بر رییس جمهور دارن، در مورد ناکارآمدی دولت دهم یا مقصر نمیدونید و یا اصلا به اونها اشاره ای نمیکنید. راه های عزل رییس جمهور در ایران مشخصه. شما میگید چرا مثلا رییس جمهور یا مجلس عراق نوری مالکی رو برکنار نکرده. خوب چرا در کشور ما همچین اتفاقی نیفتاد؟ در مورد مجلس عراق قبلا توضیح دادم، اگر هم رییس جمهورشون بخواد تقاضای عزل نخست وزیر رو کنه، دوباره باید از مجلس عبور کنه. بنابراین عملا رییس جمهورشون اختیار خاصی در این مورد نداره. ولی در کشور ما که اینطوری نیست. ولی باز هم شما جوابی ندادید. فقط یک سری ...
    • انصاری IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      ای آقا من طومار نوشتم و جواب دادم. خیلی بی انصافی. الان شما میفرمایید رییس جمهور میتونه تقاضای عزل کنه و حرف درستی هست و البته باید این تقاضا توسط پارلمان بررسی بشه و به رای گذاشته بشه. اینها قواعد بازی دموکراتیکه دیگه. حالا ممکنه نتیجه بازی به نفع من نباشه. نباید که بیام وسط بازی جر زنی کنم عزیز من.
    • حامد A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      با طومار نوشتن که مشکلی حل نمیشه. اگه اینطوری باشه، من کتاب مینویسم. توجه نکردید، من مشکلی با قواعد دموکراتیک ندارم. گفتم که اگه قرار باشه، درخواست عزل نخست وزیر دوباره از مجلس عبور کنه، این اختیار رییس جمهور عملا به هیچ دردی نمیخوره و فقط یک چیز دکوریه. چون که خود مجلس میتونه به تنهایی نخست وزیر رو عزل کنه. دیگه اینجا درخواست رییس جمهور اهمیتی نداره. درصورتی درخواست رییس مجهور میتونست واقعی و کارآمد باشه که از یک مجرای دیگه عبور میکرد. مثلا از دادگاه فدرال عراق یا یک نهاد دیگه. مثل کشور خودمون. وگرنه مجلس که خودش این اختیار رو داره. که البت باز هم میگم عزل رییس جمهور در کشور ما خیلی راحت تر و کم هزینه تر از عزل نخست وزیر در عراقه، که شما باز هم به سوالات قبلی من در این مورد جوابی ندادید.
  • آغاز کلام 8 A1 ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    رو مطرح کردید که اصلا در جواب من نبود. نمیدونم شاید اصلا نمیخواستید به من جواب بدبد. آخه من چکار به رای آوردن احمدی نژاد دارم؟ یا اینکه عده ای از رهبری برای استیضاح نکردن خرج میکنن. برادر عزیز، من اینها رو در مقایسه با عراق گفتم. شما اونها رو مقصر میدونید، اینها رو نمیدونید. اینه دوگانگی. نمیشه که مشاورها رو بهانه کرد یا نماینده های مجلس رو. هرکسی اختیار کار خودش رو داره. اینطوری باشه فردا هر مسئولی بلند میشه و مشاورهاش رو مقصر میکنه. این که نمیشه. قانون اختیار داده به افراد، در مقابل اون اختیار هم باید مسئولیت پذیری و پاسخگویی وجود داشته باشه. همین حرفهاست که میگم اظهارات افرادی مثل شما خریدار داره، ولی وقتی من دارم مینویسم باید هزار تا معیار و محدودیت رو در نظر بگیرم، چرا که به یک ...
    • انصاری IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      آقا جان. اصلا شما مطلب مرا خواندید؟ تصدق شما بگردم. بنده پدرم در آمد تا موارد نقض قانون اساسی را در ایران توضیح بدم و بگم افراد مطابق این قانون به وظایف خود عمل نکردن. آخه اینها چیه در پاسخ به من مینویسی؟ عزیزدل برادر خواهش میکنم بعد از افطار که یه کمی حالتان جا آمد بنویسید. ساعت 3 بعداز ظهر ننویسید. چون مطلب مرا به قول هموطنان همدانی چاواشه, بر عکس, نوشتین. به همان چیزهایی معترض بودید که من هم معترض بودم.
    • حامد A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      بله. شما مطالبی رو درباره نقض قانون در ایران مطرح کردید، ولی به حرفهای من ربطی نداشت. من مقایسه کردم بین ایران و عراق، که میتونید که به قبلیها مراجعه کنید. به موارد نقض قانون در ایران کاری نداشتم که شما این همه مطلب برای من بنویسید. نگران من هم نباشید. سحری به اندازه کافی خوردم، الان هم سرحال سرحال هستم. شما دیروز به من میگفتید که منافع ایران رو فدای تعصبم کردم، حالا امروز میگید که دست دوستیم رو به سمت شما دراز کردم. البته دست دوستی ما از اون اول دراز بود، ولی این حرفها باعث میشه من یه کمی نگران احوال شما بشم.
  • آغاز کلام 9 A1 ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    عده نباید بر بخوره. در مورد پیشمرگها بنده مجبورم دوباره حرفهای قبلم رو تکرار کنم. طبق همون قانونی که شما اشاره کردید اقلیمها میتونن نیروی مسلح داشته باشن، پس در قانون اینها به رسمیت شناخته شدن و باید بودجه شون پرداخت بشه. اگه نمیخوان پرداخت کنن، اینها هم یک راه دیگه پیدا میکنن، مثل فروش نفت، به همین راحتی. چون دولت عراق هم به وظیفه قانونی اش عمل نکرده، پس حق اعتراض هم نداره و اگه باز هم مشکل داره، کردها میتونن راه خودشون رو جدا کنن که این کار راه نهایی هستش، که اتفاقا بنده هم زیاد باهاش موافق نیستم، ولی بالاخره خود دولت عراق مسئولش هست. در مورد جیش المهدی، در قانون عراق یادم نمیاد که گفته شده باشه، در شرایط جنگ تشکیل میلیشیا مجاز هست. اگه چنین چیزی هست، بگید. اگر نیست، پس غیرقانونی هستن ...
    • انصاری IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      طبق اصل 117 بند 5 اقلیمها میتونن گارد داشته باشن. طبق اصل 9 بند ب تشکیل میلیشیای نظامی خارج از نیروهای مسلح ممنوع است. این دو تناقض که کار دست دوطرف داده رو حل کنید. یکبار هم گفتم که مالکی احتمالا مستمسک اش اصل 9 است و اکراد اصل 117 را مطرح میکنن. این دعوا باید کجا فیصله پیدا کنه؟طبق اصل 91 این وظیفه دادگاه عالی فدرال هست. پس راهش "رجوع به قانون است" نه قشون کشی. بنده در زمان صلح حقوقدانم و نه سرهنگ. چند بار اینرا تکرار کنم آقای حامد خان. زبان بنده مو در آورد. ههههههه
    • انصاری تکمیلی IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      در قانون عراق تشکیل میلیشیا در نظر گرفته نشده اما تشکیل مجلس برای اعلام جنگ یا شرایط اضطراری در اصل 58 بخش 9 در نظر گرفته شده. اعلام جنگ یا وضعیت اضطراری باید به تصویب دو شوم نمایندگان برسه. وقتی آقای النجیفی به درخواست مالکی برای تشکیل مجلس برای به رای گذاشتن وضعیت اضطراری وقعی نمیذاره باید چیکار کرد؟ رییس جمهور مام جلال هم که طبق همین اصل مذکور باید در کنار نخست وزیر درخواست تشکیل مجلس را بده که ایشان هم بیش از 30 روزه که غیبت کردن. این یعنی دیگه هرج و مرج. در زمان هرج و مرج هم هر کسی ساز غیرقانونی خودش را میزنه. تمام صحبت من و استناد به قانون هم مربوط به زمانی هست که هنوز این هرج و مرجها پیش نیامده بود. بحث راجع به بودجه پیشمرگها هم مربوط به زمان صلح بود که ما اختلاف داشتیم.
    • حامد A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      بله اقای انصاری حقوقدان،راهش رجوع به قانون هست. اما اگه دولتی سر کار باشه که قانون رو قبول داشته باشه. خوب مالکی از رییس مجلس درخواست کرده. توجه کنید "درخواست" نه دستور. یعنی میتونه قبول کنه رییس مجلس و میتونه هم نکنه. اگه بحث دستور بود که مجلس هم میشد زیر نظر دولت. ضمنا فقط آقای نجیفی نبوده که مخالفت کرده. بیشتر نماینده ها حاضر نشدن تشکیل جلسه بدن، چون در اون صورت باید اختیاراتی به مالکی میدادن که اگه اینطوری میشد، ایشون به روند بی قانونی خودش ادامه میداد و لزومی هم نمیدید که خودش رو داخل فرآیند تشکیل دولت جدید کنه، یا اگه دولتی تشکیل شد اون رو قبول نمیکرد. این هرج و مرجها رو هم خود مالکی بوجود آورده. حالا نمیشه که آسیب هم نبینه. حالا یه کم هرج م مرج نوش جان کنن ایشون، شاید حالش سر جا بیاد.
  • آغاز کلام 10 A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    اینها و باید باهاشون برخورد بشه و اگه دولت قصد تشکیل میلیشیا داره، باید اول قانون در مجلس تغییر کنه، تصویب بشه، و طبق گفته های خودتون به رفراندوم گذاشته بشه. در مورد پیش فرضهای من، شما میگید اگه من هم بخوام اینطوری قضاوت کنم، باید به شما بگم غربزده. البته فکر کنم قبلا تلویحا گفتید، ولی یک عالم از همون کیهان و صدا و سیما که یمخواید بگید راهتون جداست از هم، به ما گفتن، شما هم روش. باکی نیست. البته شاید هم جدا باشه راه تون، ولی همین حرفهای خودتونه که باعث میشه آدم همچین حرفهایی رو بزنه. محض اطلاعتون بگم، که بنده اصلا وی او ای نگاه نمیکنم. بعضی اوقات یعنی چند بار در هفته شاید بی بی سی رو ببینم. زیاد زمان ندارم برای تلویزیون دیدن. ولی صدا وسیما رو هم میبینم. تقریبا به اندازه هم، چون تقابل این ...
    • انصاری IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      غیر حقوقی صحبت کردین. مالکی درخواست جلسه اضطراری مطابق قانون اساسی داشت رییس سنی مجلس اسامه النجیفی مخالفت کرد. در شرایط اضطراری نخست وزیر اختیارات فوق العاده طبق قانون خواهد داشت. مجلس با کار شکنی تشکیل نشد. خب با داعش باید چکار کرد؟همین گروههای خودجوش بواسطه فتوای (آیه الله) سیستانی تشکیل شدن. در شرایط صلح این کارها ممنوعه. در شرایط فوق العاده مجازه. کما اینکه ابتدای جنگ هم ما همین کار را کردیم. یعنی همان روزیکه بنی صدر با کار شکنیهایش اسباب پیشروی بیشتر بعثیها در خاک ایران را فراهم کرد.در زمان جنگ من سرهنگ هستم و نه حقوقدان. زمان صلح سرود"یار دبستانی من " را میخوانم اما زمان جنگ میگویم" کربلا کربلا ما داریم میاییم" .این سرودها در قانون اساسی نیامده. یادتون باشه. هههههه
    • حامد A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      بله. این رو قبول دارم که "در شرایط اضطراری نخست وزیر اختیارات فوق العاده طبق قانون خواهد داشت". اما شرایط اضطراری ای که مجلس باهاش موافقت کنه. مجلس هم چون نه رییس مجلس موافق بوده و نه نماینده ها، این اختیار رو به مالکی نداده. پس دیدی این شما هستید که غیر حقوقی صحبت میکنید اقای حقوقدادن؟ اگه قراره در شرایط جنگ قواعد عوض بشن، طوری که مالکی قانون رو دور بزنه و میلیشیا تشکیل بده، خوب پس نمیشه به کردها هم خرده گرفت که چرا کرکوک رو گرفتید. چون بالاخره اونها هم در شرایط جنگ سرهنگ میشن. اتفاقا خوب سرهنگهایی هم میشن مثل اینکه.
    • انصاری IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      آ خر ای اخوی مالکی میلیشیا تشکیل نداده. جیش المهدی مال مقتدی صدر هست. ضمنا اینها دارن میرن با داعش بجنگن. بعداز یکسره شدن کار داعش دوباره باید منحل بشن. پیشمرگها رفتن کرکوک را بگیرن. داعش دشمن عراقه. آخه پسر جان چرا نعل رو وارونه میزنی قربون شما برم.
    • حامد 2 A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      0 0
      اینهایی که ارتش عراق بهشون کیلویی اسلحه میده، مگه میلیشیا نیستن؟ چین پس؟ ضمنا جیش المهدی غیرقانونیه. حتما دولت نباید خودش که عمل غیرقانونی مرتکب بشه. باید جلوی اعمال غیرقانونی رو هم بگیره. در مورد کرکوک، ارتش عراق چرا کرکوک رو ترک کرده؟ مگه نباید از اونجا محافظت کنه؟ کردها هم رفتن جای اونها رو پر کنن. اما اگه دوباره تحویل ارتش عراق بدن و دوباره اونجا رو ترک کنه، چی؟ این که نمیشه. وقتی خربزه میخورن، باید پای لرزش هم بشینن. تکرار میکنم که ورود پیشمرگها به خارج از اقلیم و مناطق مورد مناقشه، باید با درخواست رسمی بغداد باشه. وگرنه فردا مالکی زیرش میزنه. تا حالا هم درخواستی نداده.
  • آغاز کلام 11 A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    دو تا خیلی چیزا رو مشخص میکنه. بعضا آدم احساس میکنه که هر دو به خیلی از واقعیات اشاره نمیکنن. نمیدونم چطور تحلیل های اونها رو از من شنیدید. شاید چون دوست داشتید که بشنوید. بنابراین با این دیدگاه های کهکشانی تون که داره از کیهان هم میگذره، شاید امثال من حق داشته باشن که همچین حرفهایی رو بزنن. چون خودتون میخواید و دوست دارید که بزنن. راجع به منتشر نشدن کامنتها گفتید. برادر من، شاید کمتر از یک چهارم کامنتهایی که من اینجا میذارم، منتشر میشه. منظورم به جز مقالات جناب تاجیکه. شما هم اگه جناب جعفریان چند تا کامنتون رو نذاشته، زیاد ناراحت نشید. احتمالا با همون راه های تعزیری حل میشه این مشکلات. اگر هم نشد راه های دیگه ای برای شما وجود داره. برگردم به بحث. یکجا رو فرموش کردم پاسخ بدم. در جایی ...
    • انصاری IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      اینجا رو خوب اومدی. بعد افطاری خیلی حال کردم. حالا اگه تعزیر جواب نداد من چه راه حلی دارم؟باور کن من هم مثل شما بعضی جاها دستم کوتاهه. فقط ممکنه از طریق نهی از منکر و چند تا روایت بتوانم متقاعدشان کنم که منتشر بفرمایند. ههههههه. حامد جان باور کن من سرهنگ نیستم. من هم یه کمی حقوقدانم. ههههه
    • انصاری IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      منظورتان از دیگاه کهکشانی من چه بود؟؟هههه. آهان اینکه مسیر انسان را فرش به عرش دیدم؟ یه جمله برای تکمیل باید عرض کنم. مسیر انسان از فرش است به عرش و بعد از آن فوق عرش که مقام اسم اعظم جل جلاله است. این را از روایت حضرت صادق در باب حدوث اسماء الله در اصول کافی آموختم. خیلی روایت شیرینی هست توصیه میکنم شما هم بخوانید و در لیالی قدر خیلی روی آن فکر کنید. حسین شریعتمداری هم در درکش لنگ میزنه. من که هر وقتی فرصت پیدا کنم سرم رو میذارم رو بالش و راجع بهش فکر میکنم.هنوز هم یه جاهاییش رو نمیفهمم. آقا جان این امام صادق عجب مغزی داشته. اصلا حیرت میکنم از این مرد.کیهان کیه؟ کهکشان آقا جان جعفر بن محمد را بچسب.
    • حامد A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      چاکر امام صادق هم هستیم. ولی منظورم کیهان و رفیق و رفقاشون بود. اون قضایای کهکشان و اینها رو هم به خودتون نگیرید. خخخخ.
  • آغاز کلام 12 A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    تلاش کردید که بگید اون حرفها رو راجع به بارزانی گفتید نه طالبانی و خلاصه این طوری اون حرفهای قبلی تون رو رفع رجوع کنید. ببین برادر عزیز، بچه نیستم من که. اگر اون حرفها رو راجع به عقل سلیم گفتم، دلیل آوردم تا بگم از روی تعصب نیست. اما شما از روی پیش فرضهای کهکشانی تون باز هم قضاوت کردید و بنده رو متعصب دونستید. اون هم در مورد غرامت ایران که اصلا راجع بهش حرف نزدیم. اینجاست که کیهان و کهکشان وارد میشن برادر من. خیلی ببخشید، ولی اینها حرفهای خودتونه. اما اگر بخوام راجع به اون دو تا شخصیت حرف بزنم، باید بگم که الان پسر جلال طالبانی، قباد طالبانی در کابینه بارزانی حضور داره. خود طالبانی و همسرش هم نظری نمیدن و سکوت کردن که نشانه رضایت از وضعیته. اتفاقا از خود این اقای طالبانی پسر چند وقت پیش ...
    • انصاری IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      حامد عزیز. باور کن تلاشی برای رفع و رجوع مطلب نداشتم.خود شما که داری میگی این مام جلال سکوتش نشانه رضایته. من هم اتفاقا احساسم همین بود. عرض کردم که این کاک مسعود شده وکیل و وصی همه. خب اگه مام جلال هم دنبال روی کاک مسعود شده که متاسفم. آقا جان, با این سلطان رجب ... همپیمانی خطاست. این داره از داعشیهای ناصبی حمایت میکنه. اگر ثابت بشه که خودش هم همین مسلک را داره که باید عرض کنم خودش هم ناصبی هست. این سلطان رجب سال گذشته راجع به شیعیان گفته بود:"شیعیان هم در سه صفت تقیه، دروغ و افترا در مقابل گولنی ها کم آورده اند". امیدوارم ناصبی نباشد که حکمش در اسلام معلومه. اینکه مجلس عزای امام حسین در استانبول میره برای رد گم کردن نیست؟الله اعلم
    • حامد A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      بله. حال و احوال آقا رجب که معلومه. اتفاقا این یکی از مواردی هست که باید بگم کردها دارن اشتباه میکنن. این آقا قابل اعتماد نیست، که اگه بود مشکل کردهای کشور خودش رو حل میکرد. به هرحال اوضاع غربیه الان. اردوغان تا پارسال از ترسملی گراهای افراطی جرئت نمیکرد اسم کردستان رو بیاره، الان داره از تشکیل کشور کردستان حمایت میکنه. البته شاید در انتها به ضرر خودش هم تموم بشه این قضایا. ولی نمیدونم از کجا فهمیدید بارزانی داره از داعش حمایت میکنه؟ شاید باز هم از کیهان و کهکشان.
  • آغاز کلام 13 A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    در یک مصاحبه خوندم که میگفت "این ما نیستیم که میخواهیم از عراق جدا بشویم، این عراق است که میخواهد از ما جدا بشود" و ایشون هم مالکی رو مقصر مشکلات اخیر میدونه مثل بارزانی. البته من اینها رو دارم نقل میکنم و با مسائلی مثل استقلال کردستان موافق نیستم، همونطور که قبلا هم گفتم. چرا که با این کار علاوه بر اینکه مشکلات زیادی برای منطقه درست میشه، مشکلات فراوانی برای خودشون هم بوجود میاد. ولی خوب بارزانی به عنوان رییس اقلیم و رییس حزبی که چندین ساله بیشترین رای رو در اقلیم میاره، داره صحبت میکنه و حق هم داره. چون مردم دارن بهش رای میدن. به هرحال من سخنگوی اینها نیستم و اگر هم داخل این مباحث شدم، به دلیل سوالات شما بود، وگرنه انتقادات زیادی مخصوصا به بارزانی وارد هستش. بنده هم از سانسور شدن ...
  • آغاز کلام 14 A1 ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    ناراحت نشدم. از رفتار دوگانه است که ناراحت میشم که جناب تاجیک میگن اینطوری نیست. من هم به احترام ایشون قبول میکنم که اینطوری نیست. هرچند که ... بیخیال. دوباره تکرار مکررات میشه. درباره اینکه منافع کشورم رو در نظر نمیگیرم، باید بگم که اگه وارد همچین بحثهایی شدم، به خاطر کشورم بود. وگرنه بی خیال و راحت میگذشتم. برادر من، درست نیست که این حرفها رو بگم، ولی من و خونوادم به خاطر منافع همین کشور کم هزینه ندادیم. منت نمیذارم. کم خطر نکردیم. حالا شما میاید میگید شما منافع رو فدای تعصبتون میکنید. همینها رو میگید که بهتون کیهانی و کهکشانی میگن دیگه. هر کس رو به یک بهانه ای نفی میکنید، بعد فردا هم میگید وقتی نظر میدم توی خبرآنلاین، یک عالم علیه من جبهه میگیرن و حرفهایی ضد من میزنن که بعضا جالب هم ...
    • انصاری IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      از نوشته های شما احساس کردم پدرتان از نظامیانی هستن که در دفاع مقدس نقش آفرینی داشتن. روی ماه ایشان را از جانب من ببوسید.عرض ادب و احترام به محضرشان دارم. تملق نمیگویم اما نسبت به نظامیان مدافع ایران همیشه احساس خاکساری داشتم میخوان کرد باشن و یا لر و ترک. اما احساس کردم سر قضیه غرامت دارید جانبداری میکنید. سر قضیه هسته ای هم همینطور. آخه عزیز من. من مخلص شما هستم. شما هزینه داده اید و حتما هم درست میفرمایید .خانواده یه فرد نظامی بودن همیشه دغدغه هایی رو داره که امثال من نداشته ایم. من همه اینها را قبول دارم. اما خب نمیشه که به این دلیل جای دیگه آدم جانب اجنبی را بگیره. البته میدانم از حسن نیت شما بوده و گرنه در نیت خیرخواهانه شما شکی دارم.به خانواده محترم عرض ارادت و احترام دارم.
    • انصاری IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      آقا جان بیایید و علیه ما جبهه گیری کنید. کامنتهای من معمولا چند تا مثبت بیشتر نداره. بقیه همه منفی میدن. ههههه. من برای چند تا مثبت و منفی که نمیتونم بیام اینجا چیزی بگم که میدانم غلطه. ضمنا خودتان هم میدانید که میتوانم جای علی آباد علیا و سفلی اینجا رای بدم اما انصاری در رای دادن فقط یه رای میده.انصاری مردم سالار است آنهم از نوع دینی آن. هههههههه
    • حامد A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      شما لطف دارید. پدر من یک رزمنده ساده در جبهه بوده. مثل خیلی پدرهای دیگه. اما پدر بزرگم نظامی بودن که سالها در جبهه حضور داشتن. البته من پیش اونها بزرگ شدم چند سالی، حکم پدر رو برای من دارن. راجع به رای دادن، چرا شکست نفسی میکنید؟ شما اندازه 400 نفر رای دارید، خخخ. نگید اینها رو. عجب.
  • آغاز کلام 15 A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    نیستن. البته من با رفتار همه اونها موافق نیستم. اما در این مملکت هر کس به یک بهانه کنار گذشته میشه، یکی به بهانه تعصب قومی، یکی به بهانه اظهارات ملی گرایانه، یکی به بهانه ضد دین بودن و ... . بعد اگه یک روز خدای نکرده بهتون بگن که شما اقلیت چند درصدی هستید ناراحت میشید. خوب برادر من، همین رفتارهای شما باعث میشه که ملت اینها رو بگن. البته بنده اونها رو قبول ندارم. ولی چه میشه کرد، وقتی خودتون دارید شرایطش رو فراهم میکنید. ماه رمضان شما هم مبارک. خدا نگهدار.
    • انصاری IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
      0 0
      ما اقلیت چند درصدی هم باشیم زورمان به اندازه اقلیت چند درصدی کاک مسعود بارزانی هست. حرفمون پیش نره کرکوک رو میگیریم. بیاین از چنگ ما درش بیارین. هههههههههه.بابا من که دست دوستی به سمت شما دراز کردم. شما رد کردی.لااقل ایمیل من رو از جناب تاجیک میگرفتی و هنگام اعیاد یه تبریکی بین ما رد و بدل میشد. ما دو ماهه اینجا داریم حرف میزنیم. یه صله رحم گاه گداری که بد نبود. فکر کردی صله رحم فقط بین قوم و خویشهاست؟نه آقا. صله رحم بین همه انسانها و حتی طبیعت و انسانها هم هست. در هر صورت هر طور که میلتان هست. احتمالا احساس کردی ایمیل من ممکنه یه تله باشه. دیگه وقتی کسی بدبین هست چه میشه کرد. روزه و نمازهای شما مقبول درگاه حق. به خانواده محترم سلام برسانید.
    • حامد A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      اقا من ایمیل شما رو گرفتم. اگه وارد بحث نشدم از طریق ایمیل، همونطور که گفتم به خاطر شرایط اینجاست. راستی کار کرکوک تموم شد، شما به فکر یه جا دیگه باشید که بگیریدش. خخخ. روزه و نماز شما هم قبول. سلامت باشید.
    • حامد 2 IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      منظورم این بود که ایمیلم رو به جناب تاجیک دادم تا لطف کنن و ایمیل شما رو بهم بدن.
  • انصاری IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
    0 0
    سلام حامد خان. آقا جان مشکل من و شما اینه که شما قانونی صحبت نمیکنید. خیلی یله مینویسید. اصلا استناد به قانون اساسی جایی در صحبتهای شما نداره. بنده هم بخوام از شهوات و امیال بی انتهای بنویسم که حد و حصر نداره. آخه برادر جان شما تا همین دیروز که میفرمودین همه پرسی و نظر سنجی یکیه و من را متهم به بازی با کلمات کردین. الان هم دارم میبینم همین مدلی و خیلی شلخته دارین راجع به این موضوع عراق مینویسین.من سرهنگ نیستم که شما این مدلی برای من مینویسید. اما خب سرهنگها رو دوست دارم چون به نظر میاد در این مملکت جنم شنیدن حرف حقوقی در میان مردم ما کمه. جواب کامنتهایتان را مختصرا ذیل آن کامنتهای نوشته شده توسط شما خواهم نوشت. شاید کمکی به باز شدن گره کند.
    • حامد A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
      0 0
      عجب. من قانونی صحبت نمیکنم؟ من گفتم همه پرسی و نظرسنجی یکیه؟ من گفتم منظورم همون همه پرسیه. منظورم هم واضح بود، چون در کنارش زیاد توضیح دادم. وگرنه فرق بین این دو تا رو خوب میدونم. اتفاقا بنده هم جواب شما رو زیر همون کامنتهاتون نوشتم. ولی این گره ای که شما زدید، از بس که کشیدینش کور شده. به این راحتی باز نمیشه. خدا نگهدار.
  • انصاری هستم 1 IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    حامد جان. من قربون شما برم. باور کن من از جناب تاجیک دیگه خجالت میکشم که بخوام بیشتر بنویسم. به اندازه کافی نوشتیم. ایشان هم خیلی سعه صدر داشتن و منتشر فرمودن. باور کن اینقدر راجع به موضوع کرد حرف زدیم که من شب توی خواب زبان کردی حرف میزنم. هههههه. اجازه بده این بحث رو تموم کنیم. من 2 تا از کامنتها رو پاسخ دادم اما راجع به اون جمعیت موصل و پایگاه اربیل و این حرفها باز شما رفرنس به ویکی پیدیا میدی که تازه کنارش هم نوشته شده وریفیکیشن نیدد. وریفای شده نیست قربون. من هم دیگه حال سرچ بیشتر ندارم. راستش من به ویکی پیدیا حتی انگلیسی آن اونهم راجع به موضوعی مثل موصل و کرکوک اعتمادی ندارم. در مورد وجود پادگان نظامی در اربیل در سالهای 1980 تا 1988 اطمینان دارم. باید بگردم منبعش را پیدا کنم. .ادامه...
  • انصاری هستم 2 IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    0 0
    اصلا کار ندارم به اینکه سال 2003 که آمریکاییها به عراق حمله کردن در اربیل پایگاه بوده یا خیر. تمام عرض من مربوط به زمان جنگ خود ما هست. ضمنا بگم ما حداقل 1 تریلیون دلار غرامت از عراق میخواهیم و این یعنی یک شانزدهم تولید ناخالص ملی آمریکا در سال 2012. من اگر کاره ای بودم نمیذاشتم با تجزیه عراق این غرامت سنگین لوطی خور بشه. اجازه بده اگه بحث جدیدی بود در مقالات دیگر مطرح بشه. برای من این بحث خیلی آموزنده بود. شما مرا وادار کردین تا راجع به اکراد و عراق بیشتر بیاموزم و مطالعه کنم و من به سهم خودم خیلی یاد گرفتم و از شما خیلی ممنونم. این رو جدی میگم. غرض از این کامنت نوشتنها هم همینه. فقط میخوایم بیشتر یاد بگیریم. اجازه بده این موضوع را همینجا خاتمه بدیم. از جناب تاجیک ممنونم. خیلی لطف کردن.
    • حامد A1 ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      0 0
      سلام. میدونم وریفای نشده. قبلا هم عرض کردم منبع دیگه ای پیدا نکردم. وگرنه به اونها ارجاع میدادم. شما اگه منبع بهتری دارید، معرفی کنید. از زمان جنگ خودمون چیز درست و حسابی نیست. باز این آمریکایی های خدانشناس یه مطالبی گذاشتن. خخخ. در مورد غرامت، اولا که مبلغ متفاوتی درباره این غرامت ذکر شده. این هزار میلیارد دلاری که شما فرمودید، توسط ایران مطرح شده، که باید ثابت بشه مثل کویت. فقط دارم نقل میکنم. دوما، عزیز من دریافت غرامت در صورتی محقق میشه که خواست و اراده اش در داخل وجود داشته باشه. وقتی خودمون چیزی نمیگیم، خوب اونها نمیان که دو دستی پول رو تقدیم کنن به ما. از که نالیم برادر من. 25 سال مگه زمان کمیه؟ انقدر چیزی نگفتیم که مثل اینکه اونها هم غرامت میخوان. جنگ خلیج فارس بعد از جنگ تحمیلی ...
    • حامد 2 A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      0 0
      شروع شد. اونها رفتن عراق رو محکوم کردن و پولشون هم دارن میگیرن، ما هنوز کار خاصی انجام ندادیم. سوما، دلایل زیادی برای غرامت نگرفتن در عراق در طول این همه سال مطرح میشه. مثل اینکه شرایط عراق خوب نیست، یا روابطمون اجازه نمیده و ... که فقط بهانه هستن. شما هم یکجا گفتید شرایط عراق برای پرداخت غرامت به ما مساعد نیست. ببخشید چرا مساعد نیست؟ من فکر میکردم عراق تقریبا اندازه ما نفت میفروشه، نگو بیشتر میفروشه. درحالی که هم کشور کوچکتری دارن، هم جمعیت کمتری. پس قاعدتا نباید مشکلی داشته باشه. ضمنا چطوری میتونن غرامت کویت رو بدن، به ما که میرسه شرایط نامساعد میشه؟ غرامت کویت رو که یک دفعه نمیدن. هر ماه درصدی از فروش نفتشون رو به حساب سازمان ملل میریزن. خوب غرامت ما رو هم همونطوری بدن. اگه ما هم ...
    • حامد 3 A1 ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      0 0
      این خسارتمون رو ثابت میکردیم، و از زمان سقوط صدام هر ماه یک مبلغی رو میگرفتیم، الان بخش قابل توجهی از پولمون رو گرفته بودیم، اگر هم تجزیه ای در عراق اتفاق می افتاد، دیگه نمیشد اون قضیه رو نادیده گرفت. چون عراق محکوم شده بود. زمانی که صدام سرکار بود، میگفتن که روابطمون خوب نیست، هرچند که این دلیل نمیشه. ما باید پیگیری رو انجام میدادیم، عراق رو محکوم میکردیم، بعد بحث پرداختش میشد که عراقی یا پرداخت میکردن و یا نمیکردن. اگه نمیکردن بعد از صدام قضیه رو فورا مطرح میکردیم. اتفاقا به نظرم در زمانی که صدام سر کار بود، راحت تر میشد عراق رو محکوم کرد. از 2003 به بعد هم که روابطمون بهتر شده، باز هم معلوم نیست به چه دلیلی پیگیری نمیشه. خوب بالاخره این نفوذ ما در عراق به چه دردی میخوره؟ زمانی که ...
    • حامد 4 A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      0 0
      تنور داغ بود، نون رو باید میچسبوندیم. حالا هم میشه کارهایی کرد، ولی همونطور که گفتم اراده اش وجود نداره. ضمنا نمیشه که شما زحمت بکشید و یه مطالبی رو بنویسید و ما هم بی جواب بذاریم اونها رو. باید بالاخره زحمات رو شما جواب بدیم دیگه. من هم از جناب تاجیک خیلی ممنونم.
  • ایران و غرامت 1 IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 0
    سلام. نمیدانم راجع به این غرامت چه بگویم. تا چند سال بعد از جنگ که هنوز صدام را به عنوان متجاوز اعلام نکرده بودند که بخوایم درخواست غرامت کنیم. بعد حمله عراق به کویت این کویت بود که با داشتن پشتوانه آمریکایی توانست غرامتش را بگیرد. با توجه به تحریمهای عراق در آن زمان اینها حداکثر نفت میفروختن و پول غذا و دارو را در می آوردن. یه پولی هم به کویت میدادن. چیزی برای ما نمیماند. اگه آمریکا پشت قضیه ما بود اجازه فروش نفت بیشتری از عراق را میداد تا غرامت ما هم پرداخته بشه. خب آمریکا هم علیه ما بود. اما اینکه از طریق دادگاههای بین المللی میتوانستیم این را پیگیری کنیم و آیا با نفوذی که آمریکا در این مجامع دارد کاری میشد از پیش برد یا نه نمیدانم. اما یه چیزی را میدانم و اونهم اینه که ..ادامه......
  • ایران و غرامت 2 IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 0
    دستگاه دیپلماسی ما آدمهای ناباب و بی کفایت کم نداره. همین رفتارهای دولت ترکمنستان و یا آذربایجان با اتباع ایرانی را ببین. یه بار شما دیدی سفارت ایران در این کشورها پشت اتباع ما دربیاد؟ آیا قدرت اینکار نیست؟و یا شخصیت ضعیف دیپلمات ما مانع از برخورد با اینان میشود؟ و یا.......بگذریم. شما همین قضیه ابوطالبی را نگاه کن. خب قوانین بین المللی وجود داره. اینطور نیست که آمریکا بیاد خلاف قانون بگه من ابو طالبی را قبول نمیکنم. حتما یه مرجعی هست که من بتونم در مورد این حرف غیر قانونی بهش اعتراض کنم. ببین دوست عزیز به نظر من ما افراد قوی در وزارت خارجه نداریم. از استثناها بگذریم اما شاکله این وزارتخانه هم مثل بقیه وزارتخانه ها ضعیفه. قحط الرجال داریم. درسته که الان صادرات نفت عراق ...ادامه.....
  • ایران و غرامت 3 IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 0
    بیشتر از صادرات ما در وضعیت تحریم هست.البته از صادرات چند ماه گذشته ایران خبر ندارم. اما خرابیهای زیر ساختهای عراق هم خیلی عظیمه. دوست عزیز من که یه سفرآنجا رفتم دیدم خیلی بدبختن. عقب ماندگی در این کشور زیاده. حتی در مورد این ریزگردهایی هم که از طرف عراق می آمد نتوانستیم با اینها کار کنیم. یه سر دارن و هزار سودا. یکی از مقاماتشان که چند سال پیش گفته بود که امیدواریم برادران ایرانی این غرامت را بر ما ببخشند. هههههههه. اسم طرف رو یادم رفته. این را نقل کردم که بگویم خود عراقیها میدانند که باید به ما غرامت بدن. خودشان هم انکار نمیکنند اما در این شرایط بخوایم فشار بیاریم برای آن طرف مقدور نیست و فقط خودمون را خراب کردیم. بذار یه مدت نمک گیرشون کنیم و بتونیم یه سری قضایا را در عراق و......ادامه
  • ایران و غرامت 4 IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 0
    منطقه پیش ببریم. این هلال شیعی برای ما اهمیتش بیشتر از این غرامت هست. خب ما میتونیم سهم صادراتی زیادی به عراق داشته باشیم و عراق را به شدت تحت تاثیر ایران قرار بدیم. با درخواست بی موقع غرامت فقط ممکنه یه کدورت بی دلیل را شروع کنیم که هم ضربه ای به آن هلال شیعی هست و هم کسان دیگری جای ما را در پروژه های آینده عراق میگیرن. وقت برای اینکار هست.اون مبلغ 1 تریلیون که گفتم برآورد خودم بود. خب مصاحبه با دکتر فیلی را که شما به من رفرنس دادین خوندم. ایشان که از عراق مطلعه میگه 120 میلیارد دلار به کویت غرامت میدن. دیدم عراقی که چند ماه بیشتر در کویت نبوده 120 میلیارد غرامت داده. اونوقت ما که 8 سال جنگ داشتیم 1تریلیون غرامت نگیریم؟؟؟؟برآورد رسمی ایران چقدره؟ من اطلاع ندارم.
  • ایران و غرامت 5 IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
    0 0
    راستی اگه اشتباه نکنم در سایت مدیریت اطلاعات انرژی آمریکا دیدم که عراق به صادرات 9 میلیون بشکه در روز تا چند سال دیگه دست پیدا میکنه البته به شرط اینکه زیر ساختهای فرسوده نفتیش را بازسازی کنه. بازار تقاضا هم برای نفت منطقه کاهش پیدا نکنه. ظاهرا ششمین ذخایر نفتی دنیا را دارن. پس نگران نباشین. وقت برای درخواست غرامت هست. الان موقع مطرح کردنش نیست چون توان پرداختش رو ندارن و همونطوریکه عرض کردم فقط باعث سبک شدن خودمون میشه. ما با عراق خیلی کارها داریم رفیق. هههههههه. به وقتش. البته به شرط اینکه این وزارت خارجه ما هم یه دستی به سر و روی خودش بکشه. یه مقدار تشکیلات قراضه ای دارن هههههه. البته با عرض معذرت از جناب تاجیک. فقط یه عرض ادبی به دستگاه دیپلماسی کشور بود. خدا نگهدارتان
    • حامد IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      0 0
      سلام. یه نکته جالب توی حرفهاتون هست. اینکه میگید این هلال شیعی برای ما اهمیتش بیشتر از غرامته. بعد به من میگید که شما غرامت رو دارید فدای تعصباتتون میکنید. بالاخره نفهمیدیم چی شد. اینهایی که گفتید هم به نظرم توجیه ناکارآمدی خودمون هست. برادر من مگه عراق ماهانه چقدر به کویت پول میده که دیگه پولی نداشته باشه که به ما بده؟ 5 درصد درآمد ماهانه نفتی. اگه 5 درصد هم به ما بده مشکلی براش پیش نمیاد و اگه قرار بود با اون 5 درصد زیرساختهاشو درست کنه، در این ده سال درست میکرد. یه جا میخوندم که دبیر کل وقت سازمان ملل تلویحا موافقتش رو درباره غرامت اعلام کرده. اما خودمون هیچکاری نکردیم. ما نرفتیم دنبال کار، به امریکا چه ربطی داره؟ اصلا مگه ما تلاشی کردیم که معلوم بشه آمریکایی ها کارشکنی میکنن یا نه؟ ...
    • حامد 2 IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
      0 0
      ما یه جا نشستیم، آمریکا آمریکا میکنیم. آقاجون شما کار خودتو بکن. چه کار به آمریکا داری؟ لااقل یه تلاشی، یه چیزی. اگه فردا آمریکا هم مانع شد، خودش رو خراب میکنه در مجامع بین المللی. وگرنه متجاوز و مقصر بودن صدام که برای همه مشخص و واضحه. اون قضیه ابوطالبی هم راه داره. یه کمیته ای برای بررسی شکایات در سازمان ملل وجود داره که ایران میتونه پیگیری کنه. البته اطلاعی ندارم که شکایتی از طرف ایران مطرح شده یا نه. خدا نگهدار.
  • مرگ بر آمریکا 1 IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    0 0
    سلام. دوست عزیز توجه نکردین. ببین برادر من شما یه چیزی میفرمایید اما نمیگید چه جوری. خیلی حیرت میکنم که شما تا این اندازه به پدرسوختگیهایی که آمریکا همیشه در قبال ایران داشته توجه نمیکنید و همه گرفتاریها را میخواهید گردن ایران بندازین. بنده منکر بی لیاقتی یه عده از مقامات نیستم اما آمریکا هم نقش کمی در ضربه به ما نداشته. هنوز هم دست بردار نیست.خواهش میکنم مطلبی را که من مینویسم با دقت بخوانید. تا روزیکه صدام به کویت حمله نکرد صدام به عنوان متجاوز به ایران شناخته نشد. چرا؟آمریکا مانع این کار شد. بعد از اون هم عراق تحریم شد و نفت به اندازه پرداخت دیون و غذا و دارو می فروخت. آمریکا اجازه نمیداد نفت بیشتری از عراق فروش بره تا یه سهم هر چند کم هم از غرامتها به ما پرداخت بشه...ادامه.....
  • مرگ بر آمریکا 2 IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    0 0
    صدام متجاوز بود اما آمریکا تا منافعش در منطقه در خطر قرار نگرفت حاضر نشد او را به عنوان متجاوز به ایران معرفی کنه. میگویم آمریکا و نه سازمان ملل چون اساسا تمام غرب را زیر آمریکا میدانم. عذر میخوام از این تعبیر اما با آمریکاییها هم که صحبت میکنی میگن آلمان و بقیه زیر ما هستن. این رو جدی میگم.قضیه هسته ای هم نشان داد که هیچ یک از اینها صاحب شخصیتی نیستن جز آمریکا. همه کارشناسان اقتصادی نظر داده بودن که اقتصادی ترین راه برای ورود نفت حوزه خزر به بازار جهانی مسیر ایران و خلیج فارس است. این آمریکای بی پدر و مادر دخالت کرد و این نفت از مسیرباکو تفلیس جیهان صادر شد. خط لوله گازی ما به هند هم با دخالت آمریکا عقیم ماند.در زمان آقای هاشمی با قانون داماتو به سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز.ادامه....
  • مرگ بر آمریکا 3 IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    0 0
    ضربه زدند و اجازه ندادند شرکتهای نفتی غربی در ایران سرمایه گذاری کنند. این قضیه هسته ای را هم که شما خودتان دیدید که در سال 2003 هم که هنوز احمدی نژادی در کار نبود اینها مانع تراشی کردن. شما میفرمایید کار خودمان را کنیم به آمریکا چه ربطی دارد. اما خب میبینید که بهش هم کار ندارید باز هم میاد گیر میده. بنابر این تا زمان سقوط صدام اصلا برای ما امکان نداشت درخواست غرامت کنیم. بعد از آنهم احساس میکنم موضوعات خیلی مهمتری در این عراق مطرح بوده که اجازه مطرح شدن این درخواست را به تعویق انداخته. ببین دوست عزیز من هیچوقت تعصب شیعی ام را انکار نمیکنم. در مورد هلال شیعی هم که صحبت میکنم به منافع ملی مملکتم توجه دارم. بنده ایران را مساوی تشیع و تشیع را مساوی ایران میدانم. قانون اساسی ایران هم ..ادامه....
  • مرگ بر آمریکا 4 IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    0 0
    مذهب رسمی ایران در قانون اساسی هم تشیع است. بنابراین وقتی میگم هلال شیعی حتما نظر به منافع ملی مملکت هم دارم.تعصب به تشیع به تعصب به قوم خاصی مثل کرد یا ترک یا لر فرق میکنه دوست عزیز. تشیع در ایران یه اقلیت نیست و ضمنا با بحث قومی فرق میکنه. شما وقتی از کرد یا لر صحبت میکنید دارید از یه جغرافیا و یا نژاد صحبت میکنید. تشیع نه جغرافیا میشناسد و نه نژاد. اقلیتهای غیر شیعی ایران هم همه در خدمت این تشیع هستن چه بخوان و جه نخوان. کما اینکه بنده وقتی میرم آمریکا چه بخوام و چه نخوام دارم به مسیحیت خدمت میکنم. اما نقش آمریکا در جنایت علیه ایران زیاد بوده دوست عزیز. مشکل آمریکا با ما هم یه بخش مهمی از آن بر سر آموزه های کتاب مقدس اینان است. بارها هم این را گفتم...ادامه....
  • مرگ بر آمریکا 5 IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    0 0
    ن.... به اسم اسراییل در این منطقه ریشه در آموزه های کتاب مقدس و اشعیا داره. البته قرآن هم به ما گفته لا تتخذوا الیهود و النصاری اولیا. اما خب ما نرفتیم در کار این یهود و نصاری دخالت کنیم. اینها آمدن در امور ما دخالت کردن. مشکل آمریکا با ما هم عمدتا بر سر این اسراییل است. ما نه میتونیم از حزب الله دست بکشیم و نه میتونیم اسراییل را به رسمیت بشناسیم. مثل .... و بقیه سیاستمداران کشورهای اسلامی هم نیستیم که هم عرق بخوریم و هم نماز بخوانیم. اگه مثل اینان بودیم خیالی هم نبود بخوایم زیر آمریکا باشیم و ن..... به نام مسیحیت صهیونیسم را باهاش ساخت و پاخت کرد. اما ما اینگونه نیستیم. راجع به قضیه ابوطالبی هم نظری ندارم. یا از بی عرضگی ما بوده یا زور زیاد اونطرف. ولش کن آقا. حال درستی ندارم.
    • حامد RO ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      0 0
      سلام. این جمله آخر شما واقعا خوب بود. خخخخ. ببین برادر عزیز، شما میگید قبل از اینکه صدام به کویت حمله کنه، به عنوان متجاوز شناخته نشد. خوب بعد از اون که متجاوز بود، ما باید کار خودمون رو میکردیم. عزیز من همش که بحث پول گرفتن نیست. شما قبلش باید حرفت رو ثابت کنی. اون موقع راحتتر میشد ادعاهای خودمون در مورد غرامت رو به کرسی بنشونیم. حالا پولش میموند برای زمانی که عراق توانش رو داشت. الان هم اگه بخوایم دوباره موضوع غرامت رو مطرح کنیم، احتمالا چند سالی بحث در مورد میزان غرامت طول میکشه. عزیز من، حرف من اینه که ما هیچ تلاشی نمیکنیم، به بهانه اینکه آمریکا نمیذاره. برادر من شما حالا یه تلاشی بکن. چیزی کم میشه ازمون مگه؟ در مورد تعصب، من چند بار گفتم که بنده تعصبی نسبت به قومیت ندارم ...
    • حامد 2 RO ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      0 0
      کما اینکه نسبت به مذهب هم ندارم. نفس تعصب شایسته نیست، فرقی نمیکنه در مورد چی باشه. اتفاقا به نظرم تعصب مذهبی خیلی خطرناکتر هم هست، چون همونطور که گفتید، مرز ندارن. الان داعشیها از همه کشورها هستن. بنده گروه هایی مثل داعش، القاعده، طالبان و ... رو محصول تعصب مذهبی در کنار یه سری عوامل دیگه میدونم، تا جایی که انقدر در این تعصب پیش میرن که هیچ کس دیگه رو قبول ندارن. اگه قرار باشه ما هم این رویه رو ادامه بدیم، میشیم مثل عربستان. اما قومیتها و بحثهای پیرامونشون هم متضاد با منافع ایران نمیدونم. اتفاقا یکی از بدبختیهای خودمون رو در همچین حرفهایی میبینم. این قومیتها یک فرصت ان و نه یه تهدید که متاسفانه تا حالا از درک این عبارت عاجز موندیم. در مورد آمریکا یه مورد دیگه هم بگم که موضع این کشور ...
    • حامد 3 RO ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      0 0
      در قبال ما و بالعکس رو نتیجه عوامل متعدد و طولانی مدت میدونم. به این راحتی که شما میگید نیست. همونطور که قبلا هم گفتم، نمیشه همه چیز رو گردن آمریکا انداخت. شما میگید ما هم اگه کاری بهشون نداشته باشیم، اونها ما رو راحت نمیذارن. خوب مگه ما اونها رو راحت میذاریم؟ سو تفاهم نشه، که باز من رو به در نظر نگرفتن منافع ملی متهم کنید. میخوام بگم که اینها متقابل هستش، ما هم در حد قدرت و نفوذمون اونها رو راحت نمیذاریم. ولی خوب معلومه که اونها زورشون بیشتره. عزیز من وقتی شما خودت رو در مقابل یه گروهی یا یه کشوری یا یه فردی به عنوان رقیب و یا دشمن قرار میدی، انتظار اینکه راحتت بذاره، چندان منطقی نیست. وقتی اونها رو به چالش میکشی، وقتی مرگ بر ... میگی، باید فکر این جاها رو هم بکنی. این رو دارم دو طرفه ...
    • حامد 4 RO ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
      0 0
      عرض میکنم. ضمن اینکه باید ببینی داری پنجه در پنجه چه کسی میندازی. طرف یه غول بی شاخ و دمه، نباید انتظار داشته باشید که راحتتون بذاره. نمیشه توی این عالم رقابت و دشمنی به طرفت بگی که شما امروز من رو راحت بذار، فردا میام تو خیابون علیه شعار مرگ بر ... میدم. اینها هزینه های ایستادن در مقابل یک همچین افراد یا قدرتهایی هستن و همینطور شعار مرگ دادن. نمیشه نالید. نمیشه اشکالات خودمون رو با طرف مقابل توجیه کنیم، چون میدونستیم داریم مقابل چه افرادی قرار میگیریم. خدا نگهدار.
  • انصاری قانع نشد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    0 0
    سلام. دوست عزیز یه مدت خبر این بود که آمریکا به داشتن بیش از 4000 سانتریفیوژ رضایت نمیده. فکر میکردم اینها بازیهای رسانه ای آمریکا هست. الان که دارم میبینم این موضوع داره جدی میشه.با عرض معذرت 4000 ساتریفیوژ به درد عمه مان میخوره. این باید 30 سال کار کنه تا سوخت یه سال بوشهر را تامین کنه.آقای حامد خان. شما هر جوری میخوای فکر کنی فکر کن. بنده خودم هم یکی از زخم خورده های سیاست آمریکا هستم کاری هم ندارم به اینکه گردن کلفته.این آدم بشو نیست. من اصلا نمیتونم بفهمم که شما چطور نمیبینید که همیشه آمریکا شروع کننده بوده و برخورد ما و مرگ بر آمریکای ما واکنشی بوده به رفتارهای آمریکا. شما یه بار فقط بگین کجا ما "ابتدا به ساکن" شروع کردیم و آمریکا مقصر نبود؟فقط یه مورد بفرمایید.حال بیشتر نوشتن ندارم
    • حامد A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
      0 0
      سلام. آقای انصاری، برادر عزیز، مگه من گفتم ما شروع کننده بودیم؟ من این حرفهای شما رو قبول دارم. فک کنم خیلی حالتون خوب نیست، احتمالا فشارتون افتاده. هنوز هم که میخواید قانع بشید. برادر جان، قانع شدن رو ول کن. شدید که چه بهتر، نشدید هم جونت سلامت. مگه من نگفتم طرف یه "غول بی شاخ و دم" هستش؟ معلومه که در بحث هسته ای هم داره زور میگه. چطور خودش بمب اتم میتونه بسازه، ولی ما باید 4000 سانتریفیوژ داشته باشیم؟ ولی دشمنی دو طرفه است، همونطوری که دوستی دو طرفه است. فقط یه لطفی کنید، بعد افطار بنویسید.
  • انصاری به حامد IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
    0 0
    آقا حامد اگه مطلب جدیدی خواستی بنویسی لطفا در صفحه جدید مقاله آقای دکتر بنویسید. من اونجا پایین صفحه یه کامنت برای شما نوشتم. البته با عرض معذرت از آقای دکتر. امکانات ایشان را بدون تصویب ایشان مفت خود میدونیم و داریم استفاده میکنیم. ههههههه. آقای دکتر . وقتی به جوونها رو بدین آخرش همین میشه. شرمنده شما هستیم. هر وقت خسته تون کردیم فقط امر بفرمایید. تا همینجا هم خیلی پر رویی کردیم. دعاتون میکنیم. سلامتی و بهروزی شما را به حق این شبهای عزیز از خداوند خواهانم. یا حق