آیا بحران مالی جهانی باعث تضعیف لیبرالیسم شد؟

مشخص نیست که اگر آمریکا جایگاهش به عنوان ابرقدرت اقتصادی جهان را از دست بدهد آنگاه چه کشوری می تواند جایگاه آمریکا را تصاحب کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هفته نامه فارین افرز در تازه ترین شماره اش به جایگاه آمریکا در صحنه جهانی پرداخته است. در مقاله ای که در این مجله توسط والتر روسل مید (Walter Russell Mead) نوشته شده آمده که آمریکایی ها گمان می کردند که پایان جنگ سرد به معنی تغییر ساختار ژئوپلتیک جهان و سلطه لیبرالیسم بر جهان خواهد بود اما اکنون کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران ساختار فعلی جهانی را به چالش طلبیده اند. البته یادداشت آقای والتر روسل مید با مخالفت هایی نیز همراه بوده است. برای مثال جان آیکنبری (John Ikenberry) در پاسخ به مقاله پیشین از ادامه سلطه لیبرالیسم بر جهان نوشته است.

او نوشته: "تردیدی نیست که آمریکا از اوج دوران یکه تازی اش در جهان فاصله گرفته اما همچنان از نظر ثروت و تکنولوژی این کشور برای رقبایی مانند چین و روسیه دور از دسترس است." او همچنین نوشته که زمانی تصور می شد که بحران مالی سال 2008 به معنی نقطه ای سرنوشت ساز برای پایان نقش آمریکا به عنوان کشوری پیشرو رو پیشبرد ارزش های لیبرال در اقتصاد جهان خواهد بود اما حتی اگر تصور کنیم که چنین ادعایی درست است به سختی می توان تصور کرد که چین و روسیه جایگاه آمریکا به عنوان کشور تعیین کننده استاندارهای اقتصاد جهانی را به خود اختصاص بدهند. این کشورها حتی تاکنون مدلی ارایه نکرده اند که جایگزین سرمایه داری لیبرال فعلی باشد.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 361180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =