نمودار تحلیلی اظهارات رئیس جمهور در کنفرانس خبری/ از پیغام ها به 1+5 تا پاسخ به مخالفان

رئیس جمهور در کنفرانس خبری در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری تصویری روشن از رئیس جمهوری نشان داد که برای حل بحران پیش روی دولتش برنامه دارد.

محمود عزیزی: حسن روحانی که در سالگرد انتخابات ریاست جمهوری با 200 خبرنگار رسانه های داخلی و خارجی گفت وگو می کرد، در کنفرانس خبری خود هم از سیاست داخلی گفت و هم سیاست خارجی. برای حامیان و منتقدانش پیام فرستاد  و به دولت های غربی هم گفت که ایران حتی در صورت  انجام نشدن توافق شرایط گذشته را ندارد.

اگر بحران عراق و مذاکرات هسته ای ایران با 1+5 محور سوال های خبرنگاران خارجی بود، رسانه های داخلی براساس سیاست های خود از معیشت مردم، راهکارهای کاهش آن، تکیه بر توان داخلی و عدم همراهی برخی مسئولان با برنامه های دولت از روحانی پرسیدند.

محورهای عمده سوالات طرح شده از رئیس جمهور در این کنفرانس خبری به شرح زیر است.

 

 

 روحانی در ابتدای اظهاراتش از اعتماد مردم به انتخابی که کرده اند گفت. اینکه «اکثریتی که به تدبیر و امید رای دادند در واقع این شعار را باور کردند.» ادامه صحبت های رئیس جمهور اشاره به پیام های انتخابات 24 خرداد برای افراطیون بود. اینکه افراطیون خارج از کشور بود که فکر می‌کردند با فشار و تهدید ملتی را به زانو در می‌آورند و داخلی هايي که فکر می‌کردند طرفدار فراوانی دارند و می‌توانند راه افراط و خشونت را طی کنند.

 نهادهای ملی نباید اپوزسیون دولت باشند

در ادامه از «نهادهای ملی » سخن گفت که نباید و نمی‌توانند کار حزبی انجام دهند و اپوزیسیون دولت باشند. در عین حال از توصیه اش به به وزارت ارشاد گفت. اینکه به هر حزب و گروهی که دنبال رسانه است، به سرعت مجوز به او داده شود تا معلوم شود که سایت و رسانه متعلق به کدام حزب و گروه است که دارد نقد می‌کند.

 پیغام روحانی به غرب در آستانه مذاکرات

سوالها که به مذاکرات هسته ای رسید برضرورت توافق تاکید کرد، اما همان طور که در شانگهای به خبرنگار رویترز گفته بود که « ایران برای توافق با 1+5 عجله ندارد»، از تهران به طرف های غربی پیغام داد که «اگر مذاکرات در پایان تیرماه به نتیجه نرسد و به توافق دست پیدا نکنیم، هیچ وقت شرایط به شرایط قبل بر نخواهد گشت.»

دلیل روحانی برای این تاکید آن بود که رئیس جمهور می گفت« تمام روابط خارجی ما مساله هسته‌ای نیست.» تاکید کرد که ایران روابط تجاری گسترده‌ای با دنیا دارد. در بخش دیگری این حرف را با عدد و رقم اثبات کرد و این طور گفت: «هم اکنون به راحتی 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را می‌توانیم به داخل ایران بیاوریم و آنها نیز می‌دانند که ایران و جایگاه ایران از نظر جغرافیایی و تاریخ چه جایگاهی است و ما چه ملت بزرگی داریم.»

در فرازی دیگر هم دوباره به این مساله اشاره کرد. وقتی گفت:«برخی فکر می‌کنند ما صبح تا شب با 1+5 مذاکره می‌کنیم اما اینطور نیست.» گفت که قول رساندن تورم را به 25 درصد در شرایط تحریم داده و الا کارشناسان اعلام کردند که این رقم می تواند پائین تر هم بیاید.

به قول‌هایی که داده‌ایم در این مدت عمل کرده‌ایم

روحانی برای چندمین بار از عمل به قول هایی گفت که در انتخابات شعارش را داده است. تاکید کرد: «به قول‌هایی که در مورد تورم، رونق اقتصادی داده‌ایم عمل کرده‌ایم. درباره بحث مذاکره با 1+5 نیز همین‌طور.»

 راههای ارتباط روحانی و اوباما

وقتی خبرنگار لس‌آنجلس تایمز از ارسال پیامی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا برای روحانی از طریق یک کشیش پرسید، رئیس جمهور با خنده گفت: من هیچ کشیشی را ندیدم.  در ادامه هم افزود:«اما بگذارید مسأله را واضح بگویم. اگر قرار باشد بین من و‌ آقای اوباما پیامی رد و بدل شود، ایشان نامه می‌نویسند و من هم در جوابش نامه می‌نویسم. در مواردی بوده است که ایشان نامه نوشتند و من پاسخ دادم و من نامه نوشتم و ایشان پاسخ دادند. ما مشکلی در این زمینه نداریم. راه‌های زیادی، البته نه به عدد خلایق، بصورت رسمی و غیررسمی وجود دارد.»

 راه مقابله با داعش و موضع جمهوری اسلامی

بحران عراق و حملات گروهک تروریستی داعش دیگر محوری بود که رئیس جمهور به سوال 4 خبرنگاری که در این زمینه از روحانی سوال کرده بودند، پاسخ داد.

همکاری ایران و آمریکا برای مقابله با داعش سوالی بود که خبرنگاری خارجی از روحانی پرسید و پاسخ رئیس جمهور این بود:«همه کشورها باید کمک کنند تا با داعش مقابله شود. در حال حاضر جز دولت و ملت عراق کسی علیه داعش وارد عمل نشده است، آمریکا هم در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد. »

سرنوشت منشور حقوق شهروندی

روحانی همچنین  از نهایی شدن منشور حقوق شهروندی خبر داد. گفت که بخش حقوقی دولت این منشور را اصلاح و به او تحویل داده و روحانی  به دنبال فرصتی است که متن نهایی را با مشاوران خود بخواند و سپس آن را انتشار دهد.

لابلای صجبت هایش از نظرات متفاوت خودش در خصوص مرحله دوم هدفمندی یارانه ها هم گفت. اینکه  در مورد  یارانه‌ها نظر دیگری داشته، ولی تسلیم تصمیم کارشناسان شده است. چرا که مراقب است تصمیماتی نگیرید که در اقتصاد کشور تنش ایجاد کند.

پایان کنفرانس خبری روحانی زمان دیدار با 7 رقیب انتخاباتی او در سال گذشته بود. رقبایی که برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی همگی دور یک میز جمع شدند. اگر هواداران دولت به  ماهها و سال های آینده امید دارند تا برخی دیگر وعده های روحانی عملیاتی شود، آیا سنت روحانی در قبال منتقدان و رقبایش به آرامشی سیاسی کشور می انجامد؟

29/212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 360127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    230 7
    سلا م بر صلح وآزادی وسر افرازی
    • محسن IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      14 64
      اوه مای فیوریتیو......گل پروانه و دوستی عقش و محبت
  • ادیب IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    دکتر روحانی نماد یک انسان فرهیخته و آزاد اندیش است به داشتن همچین رییس جمهوری افتخار میکنم. درود بر روحانی.
  • ارمين RU ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    128 8
    آقاي روحاني بايد دست كم دو سال ديگر تازه شروع به پياده كردن برنامه هايش نمايد زيرا دراين دوسال تازه آوار برداري از ويرانه هاي جامانده اقتصادي اصول گرايان را بتواند انجام دهد وميراث احمدي نژاد را پاكسازي كند اما مطمئنا با رفع تحريمهاوحل مشكل هستاي كه از ديگر ميراث ندانم كاريهاي دولتمردان قبلي است واعتماد مردم به ايشان به پيش خواهد رفت
    • عباس عبدی مقدم منش A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      3 1
      83درصد در مورد سیاست حرف فرمودند14از اقتصادپس بزودی مشکلات اقتصادی حل خواهد شد
  • masoud IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    روحانی فعلا فقط وعده داده. عمل ندیدم.
    • پوریا IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      1 1
      اگه عینک بد بینی رو از چشمتون بردارید حتماً عمل ها رو هم می بینید...
    • مصطفی IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      1 1
      توقع داشتی چیکار کنه که چیزی ندیدی؟؟ همین که وضع اقتصادی نسبت به قبل بهبود پیدا کرده پس چیه ؟ آمار تورم رو با پارسال مقایسه کنی بد نیستا قیمت ارزو سکه و نرخ رشدشون هم همین طور وجهه خارجی کشور هم همچنین بازم بگم ؟ نمی دونم بعضیا خیلی فراموش کار هستند یا اینکه از قصد ترجیح میدن نبینند
    • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      1 2
      چشم هارو باز کنید تغییرات را خواهی دید . خراب کردن راحت است اما ساختن تدریجی است وبه زمان نیاز دارد.
    • بی نام IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      1 2
      چون نمیخواهی ببینی
    • سید کمال IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
      0 1
      صبر کن اول خرابکاری های قبلی رو جمع کنه بعد میبینی
    • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
      1 0
      اکنون بيش از 6 ماه از توافق ژنو گذشته است و هرچند تبليغات فراوان دولت درباره مزاياي توافق هستهاي ژنو، مدتها است که فروکش کرده؛ اما مردم همچنان چشمانتظار وعدههايي هستند که گفته ميشد با اجراي اين توافق نصيب کشور ميشود. مردم 6 ماه پس از توافق ژنو به مشکلات اقتصادي که با آن روبرو هستند، نگاه مياندازند که آيا تغييري در زندگي آنها رخ داده يا خير؟ آيا توافق ژنو توانسته موجب بهبود نرخ بيکاري، تورم، گرانيها و شاخصهاي مهم اقتصادي کشور شود؟ آيا تعليق فعاليتهاي هستهاي، سبب چرخيدن چرخ کارخانه ها و زندگي مردم شده است؟
  • علی A1 ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    23 56
    تا حالا که ارزانی ای ندیدیم و هر روز گرانتر میشود .هزینه بیمارستان هم گفتند 10 درصد شده . از آن طرف هزینه بیمه اردیبهشت را از کارگران 80000 تومان بیشتر گرفتند این کار یعنی چه؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      2 1
      چرا چرت میگی اونی که 80000هزار تومان حق بیمه اش میشه کارگری با حقوق بالاست
  • محمد ایمانی فر از هرسین A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 2
    روحانی دوست داریم
  • خرداد پر حادثه A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 1
    مهمترین بخش سخنان مربوط به اونجاییست که خطاب به قوه قضاییه گفت اونایی که بدون محاکمه محصورند باید آزاد بشن
  • حبيب ش ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 1
    سلام ودرود وتكبيربرهمچنين رئيس جمهور بزرگوار وتوانمندوفرهيخته چون باعث افتخارملي ماملت ايران است ان شاالله كامياب وصبور باشيد،،.. به اميد فردايي بهتر بزودي،....
  • بی نام A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
    0 1
    انتظار نداریم ویرانی حاصل از 8 سال گذشته یه ساله یا دو ساله جمع بشه . تا همین جا هم عملکرد خوب و قابل قبولی داشته رییس جمهور و دولت امید و اعتدال .
  • بی نام A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    2 0
    ظاهرا تنها گروهي كه هيچ جايگاهي در برنامه هاي آقاي روحاني ندارد جوانان است . نمونه آن وام ازدواج و اشتغال است.
  • داود شریفی IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
    0 1
    از آقایان علی و مسعود درخواست داریم کمی منطقی فکر کنن،هشت سال گذشته رو مرور کنن و بدونن که تویکسال نمیشه معجزه کرد،آقا جان شما فکر کن آدامس موزی رو هیشکی نتونست از صدتومن بیشترش کنه اما دولت قبل به پونصدتومن برسونه واقعا شاهکار بزرگی انجام دادن،خب حالا ببین بقیه اجناس رو دیگه چه کرده و به کجا رسوندهاز همه خواهش میکنم کمی واقع بین و منطقی باشیم.