راننده خانم کامیون:به امپراتوری مردها در رانندگی پایان دادم/مردها به رانندگی زنها حسودی می کنند

یک زن راننده کامیون است. حتما قبلا هم درباره رانندگی زنان روی اتوبوس شنیده اید و شاید مطالبی هم خوانده اید. خانم بیرانوند هم یکی دیگر از زنانی است که پشت فرمان ماشین سنگین می نشیند.

مرتضی رضایی: خودش می گوید نخستین راننده زن ترانزیت در ایران است. «به امپراتوری مردها پایان دادم.» او این حرف را با خنده می زند. خانم فرشته بیرانوند اصالتا لر است و اهل خرم آباد.او مداح اهل بیت هم هست و به همین دلیل اهالی شهرک اندیشه شهریار"حاج فرشته"صدایش می کنند. از بچگی عاشق ماشین سنگین بوده و حالا به یکی از آرزوهایش رسیده است.به تنهایی به بنادر مختلف ایران سفر می کند،تمام فوت و فن های ماشین های سنگین را می داند و حتی در جاده ها خودش پنچری می گیرد. او از چیزی نمی ترسد و جالب اینجاست که هم کامیون دار است، هم خانه دار و هم محصل.ضمن اینکه او برای اهل بیت هم مداحی می کند و ارادت ویژه ای به خاندان عصمت و طهارت دارد.

یک جورهایی شاید نشستن یک خانم پشت فرمان کامیون برای مردم عجیب باشد.

چیزی بیشتر از عجیب.اوایل که باورشان نمی شد.خیلی ها می آمدند و بامن عکس می گرفتند.اما خودم می دانستم که می توانم و توانستم.مگر زنان چه چیزی از آقایان کمتر دارند؟من از همین جا به بانوان ایرانی می گویم که هر کاری که مردها انجام می دهند را ما هم می توانیم انجام بدهیم.کاری نشد ندارد و فقط باید یک اراده قوی پشت آن باشد.

حالا چرا رانندگی با کامیون.معمولا بانوان کمتر به سمت کارهایی با این سختی و خشنی می روند.

از بچگی علاقه داشتم.حتی یک زمانی همه به شوخی می گفتند که بیشتر اسباب بازی های من کامیون بوده است!می دانم کار سختی است اما من دوستش دارم.

خانواده شما مخالف نبودند؟

من الان تقریبا 38 سال دارم و بزرگ شده خرم آباد هستم.خب فضای شهرستان ها با تهران خیلی فرق می کند.اوایل خانواده ام اصلا موافق نبودند.من حتی نمی توانستم پشت ماشین های سبک بنشینم چه برسد به ماشین های سنگین.اما وقتی در شهرمان در یکی از آموزشگاه های رانندگی مربی شدم کم کم رفتارها تغییر کرد.این یکی از بزرگترین گام هایی بود که من در این رابطه برداشتم.آنها باورشان نمی شد که من گواهینامه پایه یک گرفته ام.

از بین خانواده کسی ماشین سنگین دارد؟ یا پشت کامیون می نشیند؟

گاهی اوقات یکی از اعضای خانواده همراه من می آیند اما آنها شغل های خودشان را دارند.من پدرم دو بار ازدواج کرده است و ما به همین دلیل 20 تا بچه هستیم.سه تا از خواهر برادرهایم فوت کرده اند.ضمن اینکه من خانواده شهید هستم و برادرم شهید شده است.

برخورد آقایانی که کامیون دار بودند با شما چطور بود؟

یک بار که حسابی تشویقم کردند.آن هم زمانی که پایه یک را گرفتم.همه مرد بودند و فقط من یک نفر زن.جو سنگینی بود.آن موقع نمی دانم به من لطف کردند یا خواستند من را ضایع کنند که گفتند اول شما برو امتحان بده.وقتی سرهنگی که امتحان می گرفت گفت قبول شده ام انگار که دنیا را به من داده اند.من از سال 80 که گواهینامه گرفته ام کارهای زیادی را انجام داده ام.به شهرهای مختلف سفر کرده ام و آدم های مختلفی را دیده ام.نگاه ها متفاوت است.خیلی ها به آدم اعتماد نمی کنند.اما آقایان برایشان جالب بود.من با هر کسی برخورد کردم فقط به من لبخند زده است.بعضی ها سوت می زدند و می گفتند "ماشاءالله"، بعضی ها هم می گفتند"با غیرت".تا به حال برخورد بدی با من نشده است و بیشتر می گفتند دمت گرم خانم! البته خیلی از آنها باورشان نمی شود و انگار که برق گرفته باشد شان.گاهی اوقات در مسیرهایی که ترافیک ندارد دنبال من راه می افتند و بوق می زنند.

حاجی پروانه

تا به حال شده که زنی را تشویق به رانندگی کنید،یا او را آموزش بدهید؟

نه؛اما می خواهم بگویم که بانوان ایران ما هر کاری که بخواهند می توانند انجام بدهند.

خاطره جالبی دارید که بخواهید دراین زمینه تعریف کنید؟

رانندگی با کامیون که همه اش خاطره است اما باید بگویم که هر وقت می خواهم بار بزنم اولویت را به من می دهند.

اوایل برخورد کسانی که صاحب بار بودند چطور بود؟آنها اعتماد می کردند که بارشان را به شما بسپارند؟

اوایل نه؛ اما رفته رفته کار و بارم گرفت.ضمن اینکه خدا را شکر من تا به حال تصادف نکرده ام.البته الان دیگر شهرستان ها بار نمی برم و فقط در محدوده تهران کار می کنم.

جریمه چطور؟جریمه شده اید؟

من همیار پلیس هستم و چند بار به عنوان راننده نمونه انتخاب شده ام.هرگز در رانندگی جریمه نشده ام.

این را قبول دارید که می گویند زنان عامل بسیاری از تصادف ها هستند؟

آقایان به ما حسودی شان می شود!(با خنده).شاید قبلا این طور بوده اما امروز زنان خیلی با دقت تر از آقایان رانندگی می کنند. شما در آمار تصادفات ببینید که چند درصد بانوان بوده اند و چند درصد آقایان.

 

اگر کامیون شما پنچر شود یا مشکل فنی پیدا کند چه کار می کنید؟

پنچری ها را که خودم می گیرم.از یک سری کارهای فنی هم سر در می آورم.اما اگر مشکل خیلی حاد باشد دنبال مکانیک می روم.تا امروز تمام مشکلاتم را خودم حل کرده ام.

ماشین شما HOWO است.این ماشین مشکل اسکانیاها را که ندارد؟

مشکلات آن را ندارد اما خالی از مشکل هم نیست.یک سری از این ماشین ها ترمزهای ABS نداشت.گیربکس بعضی ها مشکل داشت و ما به خاطر نداشتن ترمز چند تا از راننده های خوبمان را از دست داده ایم.این چیزها باید به گوش مسئولان برسد.آنها باید ما را کمک کنند.بارها رسانه ها این اخبار را منتشر کرده اند اما هیچ گوش شنوایی نیست.بزرگترین خواسته من از مسئولان این است که امکانات خوب و اتومبیل های خوب در اختیار ما قرار بدهند تا بدون هیچ مشکلی برای ایران خدمت کنیم.

شما چه توصیه ای به زنان ایران دارید؟

آنها باید قدر خودشان را بدانند.آنها باید بدانند که با حجاب و تفکرات اسلامی هم می توان کارهای بزرگی کرد.ما چطور ماشین سبک را می رانیم؛پس می توانیم پشت ماشین های سنگین هم بنشینیم.

رانندگی شغل اصلی شما است دیگر؟

به نکته خوبی اشاره کردید.من بیشتر برای دل خودم رانندگی می کنم.اما کار اصلی من نیست.من مداح اهل بیت هستم.قاری قرآنم و از بچگی قرآن می خوانم.ارادت خاصی به اهل بیت دارم و آنها در تمام مراحل زندگی دست من را گرفته اند.

تا به حال شده به مرحله ای برسید که از رانندگی پشیمان شده باشید؟ اتفاقی ...

نه؛ من هدف داشتم و به هدفم هم رسیده ام.من می خواستم نشان بدهم که زنان هم می توانند با ایمان قوی در کنار مردان فعالیت کنند.چطور زن های خارج از کشور می توانند خیلی از کارها را انجام بدهند آن وقت ما نمی توانیم؟ما در همه کارها الگو هستیم و می توانیم در این زمینه هم الگو باشیم.

در خارج از کشور هم رانندگی کرده اید؟

خیلی دوست داشتم اما تا به حال این اجازه را به من نداده اند.من این درخواست را یک بار دیگر از مسئولان می کنم که مجوز ترانزیت به خارج از کشور را صادر کنند.ما با این کار می توانیم توانمندی زن مسلمان ایرانی را به بقیه دنیا هم نشان بدهیم.

 

نظر شما درباره امنیت جاده های ایران چیست؟این جاده ها به اندازه کافی برای یک خانم امن است؟

شک نداشته باشید که امن است.من از سال 80 که گواهینامه گرفته ام تا به حال مشکلی درهیچ کدام یک از جاده ها برایم پیش نیامده است.اما باید بگویم که جاده های ما پر از چاله است.خیلی از جاده های ما از این لحاظ خطرناک هستند نه چیز دیگری.

دعوا و درگیری چطور؟مثلا شده سر حمل و نقل بار یا در جاده و ...

اصلا. من خودم روحیه خشنی ندارم.فکر می کنم آدم با ایمان و تقوا می تواند حتی بر خشم خودش هم غلبه کند.من سعی می کنم حتی اگر چنین موقعیتی پیش آمد با رفتار اسلامی از کنار آن عبور کنم.

 

۴۷۴۷

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 359334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گمنام A1 ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    اين خانومها قطار و هواپيما هم برونن باز پارك دوبل نميتون بكنن
    • ali A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      گل گفتی آی گل گفتی
    • خانم EU ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      هنر نمایی شما آقایون رو هم هر روز میبینیم تو خیابون.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      اصلا بحث پارک دوبل نیست . این زنهای ایرانی انگار با مردها دشمنی خونی و قومی و قبیله ای و ژنتيکی دارن .
    • بی نام A1 ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      حسود حسود حسود
    • بی نام A1 ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      64 31
      با همین نظرات فهموندین این مردها هستن که ژنتیکی وقومی و قبیله ای با زنها مشکل دارند و به جای اینکه واقعیت رو ببینن به یه چیز بی ربط گیر می دن.راستشو بگو سر مهریه است همه این دشمنی ها؟بعید می دونم اونم بر دارن مشکل شما حل شه
    • یه مرد IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      52 14
      من که اصلا با خانم ها دشمنی ندارم
    • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      29 34
      من خودم دختر هستم ولی کلی به نظرت خندیدیم
    • بی نام DE ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      42 8
      فقط از همه خواهش میکنم جای مشاجره لفظی از راهنما استفاده کنن موقع رانندگیشون
    • محسن IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      18 6
      منظور پارک دوبله است
    • ایرانی A1 ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      32 11
      خواهش میکنم انقدر خانم یا آقا نکنید دوره این حرف ها تموم شده آخه کی میشه کشورهای جهان سومی این دوجنس رو نه در مقابل هم که در کنار هم ببینند
    • بی نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
      1 2
      حالا جناب گمنام از حسادت داری می ترکی که این حرف رو می زنی باشه پارک دول نزنن، اقلا قانون که رعایت می کنند وئ چون قانون رعایت می کنند باید از سمت مرداهاییکه فقط پشت رول می شینند و تند تند می رونند حرف بشنون والله مردا فقط میشینن پشت ماشین و اسم رعایت قانون رو کند رانندگی کردن می دونن
  • شانلی A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    مردم الان از حسودی
  • بی نام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    92 64
    به جای این کار و تبلیغ آن به زن بودن خودت افتخار کن نه به رانندگی ات.
    • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      42 19
      مي شه بگي چه جوري به زن بودن افتخار مي كنن؟
    • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      9 0
      مگه زن یا مرد بودن افتخار داره؟
  • شراره GB ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    60 56
    زنده باد سالار خانم
  • گمنام IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    65 34
    من فکر می کنم اگر کامیون این خانم تو جاده بم زاهدان وسط کویر لوت خراب بشه .می خواد چیکار کنه
  • سعید IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    36 1
    ماشین شما هوو است.این ماشین مشکل اسکانیاها را که ندارد؟ مگه اتوبوسشه که مشکل داشته باشیه؟ اتوبوسشم چون تو ایران مونتاژ میشه مشکل پیدا کرده.اسکانیا رو با هوو مقایسه میکنی؟ یه نگاه به قیمتاشون بندازی بد نیس
  • رضا ES ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    88 60
    خدا عقل بده. الان مثلا چه شاهکاری کرده؟ خیلی مرد ها به راننده کامیون بودن افتخار می کنن حالا ایشون این افتخار رو از آن خودش کرده. خانوما خبر ندارن که با این کارا دارن خودشون و مرد می کنن. حقوق مساوی و اینا خبری نیست. چون بیشتر این حرکات تقلید همون کاراییه که مردا می کردن. ینی از زن بودن خسته شدیم می خوایم مرد باشیم. متوجه ای؟؟؟
  • رویا IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    خدا قوت. یه ذره این دخترای تی تیش که تعدادشونم کم نیست یاد بگیرن. بخدا آدم یه سری از این دخترا رو میبینه انقدر لوس و بی مصرفن از دختر بودنش پشیمون میشه.
    • بی نام A1 ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      3 4
      واقعا درست گفتی. به عنوان یک زن تایید می کنم
  • بی نام A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    38 18
    منم خوشحالم که یه خانوم رانندگی کامیون می کنه ولی حالا چرا انقد فمینیستی؟
  • اهالی گلباف کرمان A1 ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    38 93
    میشه بگید چرا این مسائل رو برای خانمها افتخار میدانید و این مطالب رو منتشر میکنید؟غیر از اینه که یک زن باید الگوی خود را فاطمه ی زهرا قرار دهد؟شما انتظار دارید الان جوانان ما این خانم رو الگو قرار بدن؟کجای قران و احادیث اجازه داده شده یک زن کارهای سنگین و مردانه انجام بده؟واقعا راست گفته اند در آخرالزمان انتشار کارهای خلاف اسلام افتخار نشون داده میشه یعنی کاری که شما انجام دادید لطفا برای جبران از زنهایی استفاده کنید که از جانباز نگهداری میکنند،از چندین بچه نگهداری میکنند،از یتیمان و....
    • بی نام IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      52 10
      و کجای قرآن اجازه داده نشده که زنها چنین کارهایی را بکنند ؟
    • salar IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      30 3
      نمیدونم چرا همه چیو میخواین سیاسی کنید
    • سعيد IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      32 14
      كجاي قرآن و احاديث از زن اجازه انجام كار حلال حتي اگر سنگين و طاقت فرسا باشد گرفته شده است. دوست عزيز از اون طرف پشت بام نيفت پايين و از پيغمبر مسلمون تر نشو اگر كسي داره كار مي كنه و به عرق جبين روزي به دست مياره و كار حرامي انجام نميده چه اشكالي داره يك آيه از قران بيار كه اين رو براي زن ممنوع كرده باشه
    • بی نام A1 ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
      7 1
      افتخار داره چون این مسائل که واقعا عادیه، درجامعه ی ما هنوز تابو هست و کارهای امثال ِ این خانم تابو شکنیه. اگه تابو نبود اینهمه کامنت برای این مطلب نوشته نمیشد.
  • ایثارگر A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    این خانم اگربه اهل بیت اعتقادداره به این سخن پیغمبرکه فرمود:علی جان کاربیرون باتووکارخانه بافاطمه چی داره که بگه .
    • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      45 12
      این حرفا مال زمان خودش بوده الان وضعیت فرق کرده
    • بی نام A1 ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      15 13
      هر چیزی زمان خودش اینکه این خانم انقدر خوب تونسته این کار رو انجام بده جای تحسین داره ... کسب درامد حلال به هر روش شرافتمندانه قابل تحسینه احسنت بر تو ای بانوی ایرانی
    • بی نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      27 8
      نمیدونم چرا این کاسه های داغ تر از آش همسر پیغمبر رو الگو قرار نمیدن که توی اون دوران که زنان رو با افکاری متهجرانه مثل شما توی خونه نگه میداشتن به کار تجارت مشغول بودن. تجارت و بازرگانی الانشم از نظر خیلیا کار مردونه حساب میشه حالا شما حساب طرز فکر اون موقع رو بکن
  • ندا A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    آقایون بعد 10 بار تصادف میشن راننده خانم مادرزاد رانندن همینه
  • بی نام IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    79 80
    احسنت بر تو ای شیر زن
  • مصطفی A1 ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    63 18
    اینو باید ببرم به پدرم نشون بدم که به من ماشین نمیده
  • ali A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    رانندگی کامیون برای خانم ها شغل مناسبی نیست. هرکسی را بهر کاری ساختند
  • بی نام A1 ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    آخه رانندگی هم حسودی داره؟
  • alidad A1 ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    75 78
    زن های کشور های دیگه در بالاترین مقام های سیاسی اقتصادی و علمی در حال رقابت با مردا هستند شما دلتون به این خوشه که گوی سبقت رو در رانندگی ماشین از مردا ربودی
  • ایرج A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    73 41
    خسته نباشید. خدا قوت
  • بی نام A1 ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    30 40
    والا آفرین دارن این خانم ... من دیروز تو جاده نایین اصفهانچند تا ماشین سنگین دیدم چشام چارتا شد . ماشین که نیستند غول هستند . خیلی دوست دارم منم پایه یک داشته باشم و رانندگیم عالی باشه .ولی تازه دو ماهه مرتب با ماشین میرم بیرون ..تو پارک دوبل هم مشکل دارم ولی بعضی آقایون و خانمها وقتی از کنار آدم رد میشن یه بوقهایی میزنند که باعث سکته آدم نشه خیلیه .
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    55 7
    اقدام خانم بیرانوند شایسته تحسین اسن و بنده از صمیم قلب برایشان آرزوی توفیق و سلامت دارم. اما خانم بیرانوند سنشان اقتضا نمی کند که حدود 50 و چند سال پیش خانمی به نام خیرالنسا ظاهرا اهل استان بوشهر در خط شیراز جنوب تانکر نفتی می راند.
  • بی نام A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    36 11
    حسودی به چی؟
  • سکینه A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    16 26
    برای یه خانم کار خشنیه من به عنوان یه خانم خیلی خوشم نیومد
  • هومن DE ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    27 7
    دوران این حرفها گذشته است الان در امارات خلبان اف 16 زن وجود دارد زن بودن و مرد بودن ندارد بستگی به توانایی ها و استعداد های فرد است اتفاقا معتقدم باید کارهای مهم جامعه را باید به زنان داد من خودم یک مرد هستم ولی زنان بهتر از مردان کار میکنند و مدیرتشان بهتر از مردها ست دوران مرد سالاری خیلی وقت است که به پایان رسیده است دوران شایسته سالاری است جامعه مدرن و پیشرفته هم از زنان استفاده می کند هم از مردها در روسیه دیدم که زنان سو پور بودند تا راننده نعش کش و افسر ارتش و خلبان هواپیمای مسافری و حتی جنگنده .
  • saeed IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    30 8
    ضمن تبريك به ايشون، البته بايد متذكر بشم كه اين خانم اولين نيستن از اين شيرزن ها فراوون هستن.
  • آریا A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    27 19
    خوش بحالت که رانندگی رو افتخار میدونی. هیلاری کلینتون وزیر خارجه شده بود انقدر ذوق مرگ نشده بود...
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    23 39
    اگه رانندگی خانوما اسمش رانندگیه به قول فامیل دور من دیگه حرفی برای گفتن ندارم...
    • بی نام A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
      16 6
      از اول هم حرفی برای گفتن نداشتی. بیخود کامنت گذاشتی.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    19 13
    واقعا متاسفم برای بعضی خانم ها که با این افکارشون همیشه باعث تنش میشن. به نظرم عامل اصلی ایجاد این حساسیتها خود خانم ها هستن. دقت کردین همیشه میان توی تلویزیون و رسانه ها از حقوق زنها حرف میزنن. هی خودشونو با مردها مقایسه میکنن. هی میگن ما می توانیم و از این جور حرفا بابا کی گفته شما نمی توانین؟ خودتون مقصرید.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    20 11
    اخه رانندگی حسودی داره؟ الان درس خوندن حسودی نداره چه رسه به رانندگی که استعداد نمی خواد تجربی است. انگار طرف جزو 100 ثروتمند اول دنیا ست که بهش حسودی کنن.
  • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    17 11
    من كه به جاي حسودي به حال ايشان تاسف ميخورم چون رانندگي يكي از سخت ترين و مرگبارترين شغلهاست اينو ميتونين از راننده هاي با سابقه بپرسيد
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    16 10
    درود بر هر چی لره با غیرته، لرا جواهرن به خدا
  • بی نام A1 ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    17 5
    خوب دوست وعلاقه داشته انتخاب کرده تونایی هم داره حالا چرااینقدر تنگ نظری نمیدانم چرابعضی ها فوری مسلمان می شوندوحدیث می آورند حضرت علی وفاطمه ع طبق صلاحدید زندگی تقسیم کار کرده بودندنه فاطمه س زنی بوده که توانایی هیچ کاری جر کار خانه نداشته اویک انسان کاملی بوده.تنگ نظران برای همچه چیز مسلمن شویدنه برای کارهایی که زنان می کنند ویابرای چند زنی انهم مسلمانی با برداشت خودتان ودرجهت نفع خودتان اسلام دین کاملی است وهیچ وقت هیچ کس راتحقیر نکرده.
  • خراسانی A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    12 0
    به خاطر دارم سالها پیش حدود 20 سال یک زوج که گفته می شد اهل قائن هستند با دو کامیون رانندگی و کسب روزی می کردند.چیز تازه ای نیست
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    22 10
    نمیدونم تو این مملکت چرا رانندگی مایه افتخار مردمه؟
  • دادپام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
    14 16
    ما مردا حسود نیستیم.فقط نگران امنیت جامعه ایم
  • علی IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
    6 9
    امپراتوری مردان از زمانیکه زنها مردان رو فرستادن به اشپزخانه وعاشق کار بیرون شدن فرو ریخت امپراتوری مردان زمانی فرو ریخت که با چشمان بسته تن به مهریهای بالا دادن وزمانی فرو ریخت که بعضی مردان خود را شبیه زنها در اوردن خواهش میکنم چاپ بفرمایید
    • بی نام IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۴
      4 6
      دوران امپراتوری ها تمام شده.
  • حجت IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    2 2
    زن جماعت فقط باید پشت ماشین لباسشویی بشینه